m

Piaggio presenterar bagageroboten Gita mini
Slipp bära bagaget själv

Piaggio Fast Forward har släppt en ny version av sin bagagerobot Gita vilken fått namnet Gita mini. Precis som namnet antyder så handlar det om en lite mindre version av den självkörande bagageväskan Gita som Piaggion visade upp 2016. Både Gita och Gita mini är försedd med sensorer som kan hålla koll på sin ägare och gör det möjligt för väskan att följa i sin ägares fotspår. Gita går att lasta med cirka 20 kilo varor medan Gita mini klarar av en last på cirka 9 kilo. De båda väskorna har en maxfart på cirka 10 km/h och Gita har en räckvidd på cirka 20 km medan Gita mini kan ta sig cirka 34 km på en laddning. Är man sugen på en Gita kostar denna 2950 dollar medan en Gita mini går loss på 1850 dollar. I videoklippet nedan kan ni kolla in när CNET testade Gita när denna släpptes för snart fem år sedan. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu lanseras den eldrivna scootern Piaggio 1
Kostar från 32.900 kronor

I våras presenterade Piaggio den eldrivna scootermodellen Piaggio 1 och nu är det dags för lansering. Prislappen är från 32.900 och då får du en moped som toppar 45 km/h och som tar sig runt 5,5 mil på en laddning. Sen finns det även en version som heter 1 Active (39.900 kronor) och den gör istället 60 km/h och tar sig 6,6 mil. Kör du dock i ECO-läget (toppfart 30 km/h) tar du dig istället 8,5 mil. Instrumentpanelen består av en färgskärm på 5,5 tum som visar all information du kan tänkas behöva som hastighet, batterinivå, räckvidd och olika typer av kördata. När batteriet är slut kan du om du vill plocka med dig det hem och ladda där. En full laddning ska ta runt sex timmar. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Motorcykeltillverkare samarbetar kring utbytbara batterier
Honda, KTM, Piaggio och Yamaha går samman

Honda, KTM, Piaggio och Yamaha har nu skrivit på ett gemensamt avtal och bildat ett konsortium där målet är att utveckla och ta fram utbytbara batterier till motorcyklar och andra mindre elektriska fordon. Ett standardiserat system för batteribytena skulle göra allt så mycket enklare och att omställningen till el skulle kunna gå snabbare. Systemet ska fungera för de fordon som är i kategorin L vilket innebär motorcyklar, mopeder, trehjulingar och fyrhjulingar. Den gemensamma verksamheten drar igång i maj. Tumnagel
62.9°
+
Bobby Green
0
2020

Piaggio Ape med rejäl motor verkar kul i snön
Hej vad det går!

Piaggio Ape brukar drivas framåt av en liten motor på 50 kubik. Halvkul och inte så bra drag. Roligare blir det dock om man bygger om hela rasket och hinkar i en snurra på 675 kubik med över 100 hästar. Då börjar det hända grejer, som vi kan se här. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2019

Piaggio Fast Forward släpper bagageroboten Gita
Dyr väska som förföljer dig

Det har nu snart gått tre år sedan företaget Piaggio Fast Forward visade upp sin futuristiska bagagerobot Gita och nu meddelar företaget bakom Vespa att man kommer att börja sälja denna. Gita är alltså en självbalanserande liten rullande robot där man kan förvara lite över 18 kilo packning. Roboten är försedd med sensorer som gör att den kan hela tiden kan följa efter sin ägare när denne är på språng. Versionen av Gita som Piaggio Fast Forward visade upp 2017 var helt autonom och hade en topphastighet på 35 km/h. Då Gita nu än anpassad för att följa efter sin ägare så har man även strypt hastigheten till 10 km/h vilket låter lite vettigare. Det finns en tillhörande app till Gita med vilken man kan låsa och låsa upp väskan, kontrollera batterinivån och lite annat. Batteritiden uppges ligga på fyra timmar och den ska gå att ladda fullt på två timmar. Skulle du vara sugen på en liten klotformad robot som drar runt med ditt bagage så släpps Gita i färgerna rött, grått och blått 18 november. Den kommer att kosta 3250 dollar vilket motsvarar cirka 32.000 svenska kronor. Här nedanför hittas lite fler bilder på Gita samt en snabb demonstration av Gita från den amerikanska techjournalisten Lance Ulanoff. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Följ med till Vespa-fabriken
Så här görs klassiker i dag

Vespa och Piaggio är två klassiska varumärken. Vespan kom till strax efter kriget, folket hade ett behov av ett sätt att transportera sig som var enkelt och billigt. Piaggio var på den här tiden en firma som tillverkade flygplan, men sonen Enrico Piaggio ville lösa det där transportbehovet istället. Två Piaggio-designers hade 1944 ritat en motorcykel men den föll inte Enrico i smaken. Istället kom Corradino Dx27Ascanio in och ritade det som blev den första Vespan. Det fina var att Corradino hatade motorcyklar och gjorde allt för att Vespan inte skulle se ut och fungera som en motorcykel, som Corradino tyckte var obekväma, skitiga och opålitliga. Resultatet blev en maskin där motorn satt precis vid bakhjulet vilket gjorde att konstruktionen blev enklare än på en mc. Man kunde också hoppa, eller snarare kliva, på den utan de minsta problem. När Enrico såg vad Corradino hade skapat sa han "Sembra una vespa!", vilket betyder "den ser ut som geting". I filmen ovan får vi följa med till Piaggios fabrik där man bland annat tillverkar Vespan. Man har ju några andra modeller också, även om Vespan är klart viktigast för dem. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0
2018

Vespa Elettrica börjar säljas i oktober
Den eldrivna skotern äntligen klar för marknaden

Piaggio Group har meddelat att man kommer att börja sälja sin elektriska Vespa Elettrica på den europeiska marknaden i oktober. Piaggio visade upp konceptet Vespa Elettrica redan 2016 och tanken var att den skulle börja säljas förra året. Exakt varför inte den tidsplanen höll finns det inga uppgifter om men nu är hur som helst Elettrica snart redo att börja glida runt i europeiska städer. Nästa år kommer Piaggio Group även att börja sälja Vespa Elettrica i USA och Asien skriver företaget i ett pressmeddelande. Man nämner inget om vad den eldrivna skotern kommer att kosta förutom att den kommer att bli en av Vespas dyrare modeller på marknaden. Vespa Elettrica har en räckvidd på 100 kilometer på en batteriladdning. Piaggio Group kommer eventuellt även att släppa hybridmodellen Vespa Elettrica X framöver där batteriet kan ta skotern cirka 50 kilometer medan en bensindriven generator kan ge skotern ytterligare 150 kilometers räckvidd. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piaggio Ape med motorcykelhjärta
Ganska pigg

Loris Rosati kom på den briljanta idén att stoppa ned en 600 kubik stor motorcykelmotor i en stackars Piaggio Ape - mopedbilen som i vanliga fall har en motor på 50 kubik. Resultatet är det roliga och fullkomligt vansinniga vi ser i de här klippen. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
2017

Elektrisk Vespa kommer först nästa år
Kämpa Piaggio, kämpa!

Vi skrev om Vespa Elettrica för exakt ett år sedan, då var det ett koncept som skulle bli verklighet under andra halvan av 2017. Den tidsramen gick åt pipsvängen och nu är det 2018 som gäller. Priset är inte satt ännu men förbeställningarna ska starta i vår. Räckvidden garanterar man till 10 mil och med ett vanligt vägguttag ska man kunna ladda fullt på fyra timmar. Rätt ok ändå! Kraften ska vara 2 kW men man ska tillfälligt kunna maxa kraften till 4 kW. Det ska vara "superior" till en vanlig 50cc-scooter när det kommer till acceleration men något mer än så får vi inte veta. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

Gita är robotväska som följer efter dig
När du inte orkar bära själv

Piaggio Group, företaget som bland annat äger Vespa, har tagit fram den här robotväskan som man kallar för Gita vilken kanske gör det lite mindre jobbigt när man ska ut och resa. Väskan ska kunna navigera helt autonomt om det finns kartor tillgängliga över området den befinner sig i eller så kan man ställa in så att väskan helt enkelt bara följer efter sin ägare. Man kan packa väskan med 18 kilo bagage och den har en topphastighet på 35 kilometer i timmen vilket gör att man även kan använda den om man till exempel befinner sig på en cykel. Exakt när Gita släpps till konsument eller vad den kommer att kosta är i dagsläget okänt. Piaggios robotföretag Piaggio Fast Forward kommer dock att presentera Gita lite närmare 2 februari så antagligen får vi kanske lite mer klarhet i det då. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Det här är den elektriska Vespan
Koncept nu, verklig produkt andra halvan av 2017

För många är Vespan inte ett varumärke utan en stil på fordon. När varumärket Vespa nu äntligen presenterar sin första elektriska skoter så gör man det i en väldigt klassisk form, det enda som avslöjar att det här inte är en "vanlig" vespa är den blåa randen och att den inte låter. Som man vill att det ska vara. Modellen, som heter Vespa Elettrica, presenteras på Eicma-mässan och är just nu ett koncept. Man säger att det här är ett viktigt projekt och att man har tagit hjälp av de allra bästa i världen för att göra en elektrisk lösning så bra som möjligt. Vad det betyder återstår att se. Man lovar också att modellen ska vara en Vespa inte bara till utseendet utan även till hur den är att använda och köra. Konceptet kommer att förvandlas till en produktionsversion som troligen får samma namn. Produktion och försäljning av den är planerad till andra halvan av 2017. Jag kommer att köpa en. Tumnagel
54.6°
+
Roger Åberg
0

Tut i luren! Vespan fyller 70 år
Vroom vroom

Denna helg firar folk runtom i världen den legendariska Vespan som fyller 70 år. Denna skoter skapades av italienaren Enrico Piaggio som efter andra världskriget bestämde sig för att bygga en enkel och billig motorcykel istället för flygplan. Den 23 april 1946 registrerade Piaggio patentet för Vespan som snabbt en succé världen över. 1950 började den säljas här i Sverige via generalagenten Como M&T Bjerke och har sedan 2012 sålts här av Svenska Piaggiogruppen. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Piaggio Ape försöker komma upp för en backe
Det är inte lätt när man är liten

Piaggio Ape är säkert bra till mycket, men ska man köra massa ved upp för en brant backe bör man välja ett annat fordon. Tumnagel
70.7°
+
Bobby Green
0
2012

Pause introducerar hörlurs-bilen i Stockholm
Istället för glassbilen

Hifi-företaget Pause, ett företag som blivit någorlunda kända för sina reklamkampanjer, lanserar nu något som man kallar för "Pause Driveby" som är en mobil butik där man kan köpa hörlurar. Butiken är inhyst i en ombyggd Piaggio-moppe och med denna så kör man runt på Stockholms gator. Man stannar till vid parker och liknande där det finns folksamlingar och kränger hörlurar. "Pause Driveby"-kampanjen är framtagen av reklambyrån Åkestam Holst. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2011

Koncept Piaggio APE 50 med camping-funktion
Vad mer behövs?

Det här konceptet är en Piaggio APE 50 designad av Cornelius Comanns med camping-funktion. För en person skulle den här bilen i princip kunna fungera både som bostad och transportmedel. Komplett med skrivbord, stol, säng och en liten kokvrå. Konceptet kallas för Bufalino och blir kanske aldrig verklighet. Men lite gulligt är det allt. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
2007

Yamaha Tesseract Hybrid
En lite smalare fyrhjuling

Tesseract är en hybridmotorcykel som Yamaha kommer att visa upp på den kommande Tokyo Motor Show. Tanken verkar vara att kombinera en fyrhjulings stabilitet med en tvåhjulings framkomlighet då Yamaha uppger att en Tesseract inte ska vara särskilt mycket bredare än en vanlig, tvåhjulig, motorcykel. Tesseract är försedd med en V-Twin-motor samt en elmotor. Det finns även en funktion inbyggd som hindrar motorcykeln från att välta när den stannar eller ska parkeras. Motorcykeln är än så länge ett koncept men påminner en hel del om Piaggios Mp3 som redan finns på marknaden. Ni ser två bilder på Piaggios version nedan. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0