m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Onsdagens bästa på Black Week!

Häng med i nya Porsche 935 på Pikes Peak
Körd av Jeff Zwart

En av alla bilarna som kördes på Pikes Peak i helgen var Porsches nya version av 935. Ägaren är Bob Ingram som lånade ut bilen till Jeff Zwart och här får vi hänga med honom när han kör sträckan. Hans tid blev 9:43.92 vilket placerade honom på andra plats i Time Attack 1-klassen och på femte plats överlag. Den snabbaste Porschen var en 911 GT2 RS som kördes av David Dronner och som klockade tiden 9:36.559. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Köp en Faraday Future-prototyp
Om du vill ha något inte alla andra har

Faraday Futures framtid är ytterst oviss men om du ändå är pepp på en bil från det stormande elbilsföretaget finns det nu en chans. Worldwide Auctioneers ska nämligen sälja iväg två stycken prototyper av modellen FF91. Auktionen äger rum den 5 september i Auburn, Indiana och båda bilarna säljs utan reservationspris. Den silvriga bilen är den prototyp som företaget visade upp på CES 2017 och den svarta är den man deltog med i Pikes Peak International Hill Climb samma år. Den förstnämnda är betydligt mer ombonad och färdigställd än den svarta som mest får ses som en testbil på alla punkter. Bilarna baseras på den egenframtagna plattformen Variable Propulsion Architecture och båda ska vara toppversionen med batteripack på 130 kWh, 1050 hästar och en räckvidd på 60 mil. Det senaste kring Faraday Future är att Carsten Breitfeld som tidigare var vd för Byton nu är den som styr och ställer här. Man håller på med en rekonstruktion av företaget och planen är att eventuellt licensiera eller sälja den teknik man tagit fram till andra företag. Om FF91 någonsin kommer att komma i produktion är oklart, samma gäller vad man kan och får göra med prototyperna om man nu råkar köpa en av dem. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2019

Climbkhana TWO är här
Ken Block brummar upp för Tianmen Shan

Hösten 2017 släpptes filmen Climbkhana där vi fick se Ken Block bränna upp för Pikes Peak med sin preppade Mustang. För ett år sedan fick han ytterligare en bil - en 920 hästar stark Ford F-150 som fått namnet Hoonitruck. Den tog han nyligen till berget Tianmen Shan i Kina och avverkade där de 99 kurvorna vilket i sin tur skapade Climbkhana TWO. Hur det såg ut ser vi här. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Dokumentär om Per Eklunds Pikes Peak-Saab
Klipp från förr

Här ser vi en skön dokumentärfilm med några år på nacken där man håller på med racingföraren Per Eklunds Pikes Peak-Saab. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har satt rekord på Big Gate Road med ID. R
99 kurvor på under åtta minuter

Volkswagen tog för ett tag sedan sin helt eldrivna tävlingsbil ID.R till Big Gate Road som är en väg på det kinesiska berget Tianmen. Sträckan är 11 kilometer lång och på den finns inte mindre än 99 stycken väldigt skarpa kurvor. Med racerföraren Romain Dumas bakom ratten lyckades man sätta nytt världsrekord på sträckan med tiden 7:38.585 minuter. ID.R har förutom detta rekord även rekord på Pikes Peak, på Goodwood Festival of Speed och varvrekordet för elbilar på Nürburgring-Nordschleife. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Bentley slår nytt rekord på Pikes Peak
Körde 10:18 med en Continental GT

Bentley har nu slagit rekordet för produktionsbilar på Pikes Peak med en Continental GT. Med racerföraren Rhys Millen bakom ratten klockade man in tiden 10:18 vilket är åtta sekunder snabbare än det tidigare rekordet som Porsche 911 Turbo S satte 2015. Bentleyn var extrautrustad med bur, skalstol med sexpunktsbälte och brandsläckare. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Hemmasnickrad Honda för hillclimb-körning
Har ordentlig splitter fram och rejäl vinge bak

Vad behöver man för att klistra sin bil mot backen? Jo, mängder med downforce. Det har Cody Loveland verkligen tagit fasta på när han byggde om sin Honda Civic från 1993. Den har fått sig en turbomatad V6:a från Acura, sänkts så mycket det bara går, fått en gigantisk vinge, väghyvel till splitter fram och en venturi-tunnel som löper under hela bilen. Ingen bil man kör med på tjälskadade vägar direkt, men på fin asfalt biter den sig fast och verkar flytta på sig riktigt bra. Bilen är som väntat byggd för att tävlas med i Hillclimb men har inte blivit godkänd för att köras med på Pikes Peak än vilket är målet. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen vill slå rekord för elbilar på Nürburgring
Hoppas göra det med ID. R i sommar

Förra året slog Volkswagen rekordet i backtävlingen Pikes Peak med eldrivna ID. R och i sommar är de sugna på att även klå varvrekordet för elbilar på Nürburgring. Det nuvarande rekordet innehas av NextEV med deras NIO EP9. 2017 körde de på stället och satte tiden 6:45.9. För att lyckas med bedriften kommer Volkswagen nu att finjustera ID. R för uppdraget och ett stort fokus kommer att ligga på att modifiera aerodynamiken. Vid Pikes Peak-körningen satt Romain Dumas bakom ratten och han kommer även att köra bilen på Ringen. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2018

Helikoptervy på Volkswagen I.D. R-rekordet
Hela vägen upp för Pikes Peak

Vi har tidigare rapporterat om Volkswagens rekord uppför Pikes Peak. Här får vi se hela körningen från en helikopter. Helt klart värt en titt, fantastiska miljöer! Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Bentley Bentayga i Pikes Peak-utförande
Endast 10 stycken exemplar tillverkas

I helgen deltog Bentley i backtävlingen Pikes Peak med en illgrön Bentayga och såg då till att sätta ett nytt rekord för suvar på sträckan med tiden 10:49,9 vilket var en förbättring med nästan två minuter. För att fira segern släpps modellen i samma illgröna färg i en mycket begränsad upplaga. Mulliner ligger bakom detaljerna på alla och man utgår från W12-versionen. Gillar man inte den gröna färgen ska det även gå att få bilen i svart. Black Specification-paketet är standard och på framskärmarna sitter Pikes Peak-emblem. Fälgarna som har två färger mäter 22 tum. Insidan bjuder också på den gröna färgen blandat med Alcantara och läder. Skalstolar, bur, eldsläckningssystemet och avgassystemet från Akrapovic som bilen man tävlade med hade ingår dock inte. Är du sugen på ett exemplar så går det bra att beställa från och med augusti. Vad man får betala framgår dock inte för tillfället. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen slog rekord med specialbyggda elbilen
Körde Pikes Peak på 7:57,148

Igår var det återigen dags för backtävlingen Pikes Peak och där deltog bland annat Volkswagen med den helt eldrivna specialbyggda bilen I.D. R Pikes Peak. Bilen som har 680 hästar rattades av racerföraren Romain Dumas och allt gick som planerat - det blev nytt rekord och en förbättring med hela 16 sekunder mot det som gällde tidigare. När bilen passerade mållinjen stannade klockan på 7:57,148. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen återupplivar den tvåmotoriga Golfen
Häftigt bygge

Den 24 juni kommer Volkswagen återigen att ställa upp i backtävlingen Pikes Peak men denna gång med en speciellt framtagen elbil. För att fira detta har man dock även blickat bakåt, och återupplivat en Golf man deltog med redan 1987. Den var också helt specialbyggd och hade två motorer - en fram en bak. Bilen skapades av designingenjören Kurt Bergmann och de två turbomatade fyrcylindriga motorerna lämnade tillsammans över 650 hästar. En bra siffra med tanke på att bilen bara vägde 1 020 kilo. Tävlandet gick dock åt skogen då en spindelled havererade bara några hundra meter innan målgången. Bonusklipp nedan. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen berättar mer om I.D. R Pikes Peak
Gör 0-100 km/h på 2,25 sekunder

För knappt en månad sedan fick vi ta del av nyheten att Volkswagen tänkte ställa upp i sommarens Pikes Peak-tävling med en specialbyggd elbil kallad I.D R Pikes Peak. Då fick vi bara renderingar på bilen och inga specifikationer, nu får vi dock både det sistnämnda och färska bilder på hur den ser ut i verkligheten. Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans levererar 680 hästar och 650 newtonmeter. Detta räcker för att skicka den 1,1 ton tunga (lätta?) bilen från 0-100 km/h på bara 2,25 sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Batteripacket är på okänd effekt men ska vara speciellt utvecklat av Volkswagens batterifabrik i Braunschweig och målet har varit maximal prestanda och så får räckvidden bli vad den blir. Bilen är ju endast byggd för att rejsa upp för Pikes Peak så klarar den det utan att få eltorsk är man nöjda. Som förare har man valt Romain Dumas. Målet med bygget är att slå rekordtiden 8.57:118 som Rhys Millen satte 2016 i elbilen e0 PP100. Snabbaste tiden någonsin innehas dock av en bil med förbränningsmotor - en Peugeot 208 T16 som med Sébastien Loeb bakom ratten klockade tiden 8.13:878 år 2013. Pikes Peak International Hill Climb äger rum den 24 juni. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ska tävla med elbil i Pikes Peak
Ser vass ut

Volkswagen ska delta i backtävlingen Pikes Peak som äger rum den 24 juni i Colorado, USA. Senast Volkswagen Motorsport var med var 1987, då med en Golf MK2 som hade en motor fram och en motor bak. 400 meter före mållinjen tvingades man dock bryta på grund av tekniska problem. Nu är det dags för revansch och deltagaren man plockar med sig den här gången heter I.D. R Pikes Peak - en eldriven fyrhjulsdriven prototyp som inte liknar något tillverkaren har visat tidigare. Det här är den sportigaste medlemmen i elbilsfamiljen I.D men vad som finns under skalet får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Rekordet man vill slå är det Rhys Millen satte i elbilen e0 PP100 2016 då han klockade tiden 8:57.12. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0
2017

Ny elbil från Volkswagen tävlar i Pikes Peak
En prototyp med morgondagens teknik

Den 24 juni nästa år kommer Volkswagen att ställa upp i backtävlingen Pikes Peak med en helt ny eldriven och fyrhjulsdriven prototyp som vi i dag får en första teaserbild på. Bilen är inget som kommer att hitta ut på gatorna dagen efter tävlingen men dess teknik ska användas i kommande elbilar från tillverkaren. Målet är att sätta nytt rekord för elbilar i tävlingen som man senast deltog i 1987 med en Golf Mk2 som hade dubbla motorer. 400 meter innan mållinjen fick man dock tekniska problem och tvingades bryta racet. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Ken Block kör upp för ett berg
Nu är Climbkhana: Pikes Peak här

Den senaste filmen med en sladdande Ken Block kallas för Climbkhana: Pikes Peak och nu är den släppt. Som namnet antyder kör han upp för Pikes Peak-berget i Colorado och till sin hjälp har han en uppdaterad version av sin specialbyggda Ford Mustang från 1965. Den heter numera Hoonicorn RTR Twin Turbo och den har 1 400 hästar. Fullt tillräckligt för att skapa lite rök med däcken alltså. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Faraday Future hyr ny produktionsanläggning i Kalifornien
Distanserar sig från investeraren LeEco

Faraday Future berättar nu att de har en ny produktionsanläggning i Kalifornien - Pirellis gamla ställe. Här är planen att tillverka elbilen FF 91 och om allt går enligt planerna ska det byggas 10 000 stycken bilar om året. Planerna på fabriken i Nevada är nedlagda och det nya stället är tre gånger så stort. CNET har pratat med Stefan Krause som är COO på Faraday Future om hur företaget mår och den stormiga relationen med LeEco. Han förklarar dock att läget inte är så dåligt som det kanske kan se ut, och att om LeEco skulle gå i konkurs kommer det inte att drabba Faraday då de är två separata bolag. Fokus ligger nu på att få in nya investeringar för att kunna fortsätta med utvecklingen av elbilen och den planerade produktionsstarten i slutet av 2018. För att kunna fortsätta behöver man en miljard dollar. Mer från intervjun hittas på länken nedan. I klippet pratar man om hur körningen på Pikes Peak gick och vad man lärde sig därifrån. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Faraday Futures FF91 åker upp för Pikes Peak
Elbil åker upp för en backe

Elbilstillverkaren Faraday Future lät sin elbil FF91 vara med i backtävlingen Pikes Peak och i klippet ovan kan man se när bilen tar sig upp för backen. Bilen kördes av Robin Shute och det tog honom 11 minuter och 25,082 sekunder att slutföra loppet. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Ny video från Faraday Future
Modellen FF91 åker omkring

Elbilstillverkaren Faraday Future finns fortfarande och för att visa detta har de släppt en ny video på deras första modell FF91. Premiärvisningen i Las Vegas i januari i år gick allt annat än bra men det lämnar man bakom sig nu och tar sikte på framtiden. I videon får vi se bilen köra omkring till lite mystisk musik. Härnäst ska Faraday Future medverka med FF91 i årets upplaga av backtävlingen Pikes Peak vilket är i juni. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Faraday Future ska medverka i årets Pikes Peak-tävling
Spännande

Pikes Peak International Hill Climb är en världskänd backtävling som pågått ända sedan 1916. Det hela har länge varit på grus men sedan några år tillbaka är sträckan asfalterad. Många biltillverkare vill vara med och visa upp sig här, och en av de som kommer att tävla i år är något otippat Faraday Future med modellen FF91. Bilen visade man upp under en minst sagt misslyckad presentation tidigare i år och spekulationerna om den någonsin kommer att bli av är många. Racet är den 25 juni. Tesla kommer att vara där och ställa upp med en Model S P100D. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
2016

DiRT Rally får extra innehåll i samband med konsolreleasen
Ny trailer presenterad

Den 5 april släpps DiRT Rally till Playstation 4 och Xbox One och då kommer spelet att få en del extra innehåll som inte fanns med i PC-versionen från början. Bland annat kommer spelet i och med landeringen av konsolversionen att få tillskott i form av sju extra bilar: - Peugeot 208 T16 Pikes Peak - Renault 5 Turbo - Renault Alpine A110 - Opel Corsa Super 1600 - Peugeot 207 S1600 - Renault Clio S1600 - Mini Classic Rallycross I trailern ovan kan ni kolla in flera av nyheterna samt några av bilarna. Tumnagel
41.9°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Pikes Peak Hill Climb till DiRT Rally
Samt lite bilar som man kan ratta runt i

För några veckor sedan så smygsläppte Codemasters DiRT Rally på Steam Early Access. Då lovade man att med jämna mellanrum släppa nytt material till spelet ett och i går släppte man Pikes Peak Hill Climb till spelet. Pikes Peak International Hill Climb är en backtävling för där banan startar på 2862 meters höjd och har sin målgång på 4301 meters höjd. Banan är cirka två mil lång och har 156 utmanande kurvor. Det är inte första gången Pikes Peak är med i ett DiRT-spel då man tidigare kunnat köra banan det första DiRT-spelet från 2007. Denna uppdatering innehöll även tre nya bilar och de är Peugeot 405 T16 PP, Audi Sport quattro S1 PP och Peugeot 205 T16 PP . Early Access-tillgång till DiRT Rally kan köpas på Steam för 29,99 euro här. Tumnagel
42.6°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Jag tävlade mot Bobby och Bobby vann
Så var det att åka med i Audis självkörande RS7

Det bästa med att köra bil är att just köra bil. Man har kontrollen över en maskin och bestämmer vart man vill åka och hur fort eller långsamt det ska gå. Det är väldigt enkelt att känna sig fri när man kör bil. En trevlig vägsträcka, vackert väder, nedvevad ruta och ingen tid att passa - då mår man. Sedan lång tid tillbaka har vi människor förutspått att vi i framtiden inte skulle köra bil - utan bara åka bil. En dator skulle alltså ta över körningen och vi skulle förpassas till passagerare som bara åkte med på turen. Framtiden har varit här en stund och vi har sett allt från självbromsande bilar till de som håller dig i rätt körfält. Audi tog nyligen ett steg till när de presenterade RS7 Concept - en helt självkörande bil kapabel till att blåsa på i full fart på en racerbana. Det låter ju helt galet men det här är bara början. Jag begav mig till varmare nejder för att åka med i konceptbilen som det visade sig att jag hade mer gemensamt med än jag trodde - den heter nämligen Bobby. Tumnagel
178kg
+
Bobby Green

Nytt elbilsrekord på Pikes Peak
Sattes av en Mitsubishi MiEV Evolution III

En Mitsubishi MiEV Evolution III med föraren Greg Tracy bakom ratten har slagit nytt rekord för elbilar på Pikes Peak. När Greg passerade mållinjen stannades klockan på 9:08.188 vilket var en klar förbättring mot det förra rekordet som låg på 9:46.530. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Följ med 603 hästars elbil upp för lång backe
Upp för den berömda backen vid Pikes Peak

I det här klippet får vi följa med när Greg Tracy åker upp för backen vid Pikes Peak. Bilen som kameran sitter på är en Mitsubishi MiEV Evolution III, en elbil med 603 hästar och siren så att folk märker när den kommer. Vrooom! Eller swiiiish kanske. Tumnagel
49.2°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida