m

Förare verkar ha suttit vid ratten i dödsolycka med Tesla
Kraschen fick föraren att förflyttas till baksätet

Det ser ut som om Tesla hade rätt när man tidigare i år uppgav att en förare satt bakom ratten där en olycka med en Tesla Model S ledde till att de två personerna i bilen dog. Det är den amerikanska myndigheten NTSB som efter sin utredning av olyckan uppger att det satt en person bakom ratten på Teslan som körde av vägen och kolliderade med ett träd. NTSB har bland annat undersökt datan från den kraschade Teslan och skriver i sin utredning: "With the assistance of the [event data recorder] module manufacturer, the NTSB Recorders Laboratory repaired and downloaded the fire-damaged EDR. Data from the module indicate that both the driver and the passenger seats were occupied, and that the seat belts were buckled when the EDR recorded the crash. The data also indicate that the driver was applying the accelerator in the time leading up to the crash; application of the accelerator pedal was found to be as high as 98.8 percent. The highest speed recorded by the EDR in the 5 seconds leading up to the crash was 67 mph." Lokal polis som var först på plats vid olyckan har tidigare uppgett att man hittade en av döda personerna i passagerarsätet och den andre i baksätet, något som lett till att det spekulerats om att ingen satt bakom ratten på bilen och att det var Teslas Autopilot som var ansvarig för olyckan. Nu verkar det istället som om kraschen fått föraren att förflyttas från förarsätet till baksätet enligt NTSB:s utredning. Tumnagel
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska Jetson presenterar One
Ett litet VTOL-flygplan

Det svenska företaget Jetson presenterar nu One som är ett VTOL-flygplan för en person. Den första prototypen stod klar våren 2018 och nu är man alltså redo att lansera en version för allmänheten. Som vi kan se är bygget oerhört kompakt och det ser verkligen sjukt kul ut att flyga. Maskinen är helt eldriven och kan alltså med hjälp av sina åtta stycken propellrar starta och landa vertikalt. Flygtiden om piloten väger 85 kilo är 20 minuter och toppfarten anges till 102 km/h. En One kostar 92.000 dollar och levereras då som ett byggkit där halva är monterad men du gör den klar själv. Enligt uppgift ska hela nästa års produktion vara slutsåld redan, leverans av dessa kommer att ske innan sommaren 2023. Tumnagel
54.6°
+
Bobby Green
0

Porsche 718 Cayman GT4 RS har varit på Ringen
Har snart premiär

Porsche 718 Cayman GT4 får en storebror i kommande 718 Cayman GT4 RS som Porsche nu visar lätt maskerade bilder på. Den nya heta versionen har premiär i november och nyligen körde märkesambassadören och testföraren Jörg Bergmeister Nürburgrings 20,832 kilometer långa Nordslinga på 7.09,300 minuter. Det kortare varvet som är på 20,6 kilometer tog 7.04,511 minuter vilket är 23,6 sekunder snabbare än 718 Cayman GT4. Bilen som kördes är en produktionsbil men den var utrustad med en tävlingsstol och Michelin Pilot Sport Cup 2 R - däck som man kommer kunna köpa till bilen sen. Spana in varvet i klippet på plats nummer två nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Honda visar upp självkörande bilar i Tyskland
Nivå 3 och 4

På ITS World Congress 2021 i Tyskland har Honda nu visat upp fyra stycken självkörande bilar i nivå 3 och 4. Nivå 3 innebär att fordonet automatiskt kan ta över och göra en undanmanöver, och gasa och bromsa medan nivå 4 är en bil som klarar av alla situationer och inte behöver någon input från föraren alls. Tekniken sitter i modellen Legend och dessa bilar ska fungera som testbänk. Man kommer köra något som heter "Traffic Jam Chauffeur" och "Motorway Chauffeur" runt om i Europa och bara på tyska vägar har man redan kört över 2500 mil med systemen. Dr. Robert Kastner som är projektledare för L3Pilot Project and Honda R&D Europe säger följande: "We view automated driving technology as a vital part of our advanced safety technologies. Following on from our years of research in this field, we are delighted to be an active part of this EU innovation initiative, and to support advanced research activity for automated driving that is aiming to further increase safety and further reduce accidents on European roads." Mer information om projektet finns på länken nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes och Stellantis ska utveckla battericeller tillsammans
Drar igång det nya bolaget ACC

Stellantis - sammanslagningen av Groupe PSA och Fiat Chrysler Automobiles, har tillsammans med ett gäng till startat bolaget ACC (Automotive Cell Company). Ett av företagen som är med på tåget är Mercedes och målet är att utveckla och tillverka nästa generations battericeller och moduler till elfordon. Mercedes planerar att bygga åtta stycken battericellsfabriker över hela världen med olika partners och fyra stycken av dessa ska ligga i Europa. ACC har en pilotanläggning i den franska kommunen Nersac och i slutet av året kommer man dra igång produktionen där. Mer om planerna finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Självkörande Tesla kör nästan på folk
Handen på ratten!

Här har vi ett klipp där en självkörande Tesla väljer att svänga åt höger mot folk på ett övergångsställe även om bilens GPS visar att rutten är rakt fram. Det verkar ju inte helt bra och visar vikten att man som förare fortfarande måste vara uppmärksam även bilen kör automagiskt. Tumnagel
46.2°
+
Frode Wikesjö
0

Företag kan nu swisha pengar till sina kunder
Utbetalningar som överförs i realtid

Getswish AB, företaget som driver mobilbetaltjänsten Swish skriver i ett pressmeddelande att det nu kommer att bli möjligt för företag att swisha pengar till sina kunder. Med den nya funktionen Swish Utbetalningar kan företag överföra pengar till kunder som har återbetalningskrav eller annat i realtid, något som gör att sådana utbetalningar inte behöver ta timmar eller dagar som de annars kan göra. Det kan även handla om utbetalningar från till exempel försäkringsbolag skriver Getswish. Moderna försäkringar är ett av företagen som var med pilottestade Swish Utbetalningar och under testperioden ska två av tre av deras kunder valt att få försäkringsutbetalningen via Swish. I dagsläget erbjuder Nordea och Handelsbanken företag som är kunder i banken att användas Swish Utbetalningar. Tumnagel
61.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för The Forgotten Battle
Dyr nederländsk krigsfilm med Draco Malfoy

The Forgotten Battle är en nederländsk film om andra världskriget som skildrar slaget vid Schelde 1944. Filmen är landets näst dyraste filmproduktion och kretsar kring en nederländsk soldat som strider för Axelmakterna, en brittisk pilot samt en kvinna från den nederländska motståndsrörelsen. November 1944. On the flooded isle of Walcheren, Zeeland, thousands of Allied soldiers are battling the German army. Three young lives become inextricably connected. A Dutch boy fighting for the Germans, an English glider pilot and a girl from Zeeland connected to the resistance against her will, are forced to make crucial choices that impact both their own freedom and the freedom of others. Filmen släpptes tidigare i år nere i Nederländerna men kommer släppas internationellt via Netflix den 15 oktober. Tumnagel
44.6°
+
Frode Wikesjö
0

Stuntpilot flög flygplan genom tunnel
Mäktigt!

I helgen genomfördes ett riktigt mäktigt stunt i Istanbul. Stuntpiloten Dario Costa flög då sitt enmotoriga racingplan genom två trånga biltunnlar och det resulterade bland annat i ett gäng nya världsrekord - Historiens längsta tunnelflygning, först att flyga ett flygplan genom en tunnel, längsta flygning under ett fast hinder, första flygningen med flygplan genom två tunnlar och först att starta och lyfta i en tunnel. Tumnagel
54.0°
+
Bobby Green
0

Vi har klämt på Tesla Model Y
Första bilarna har nu levererats

Tesla Model Y är knappast en ny bil, Tesla presenterade bilen i mars 2019 och i början av förra året levererades de första bilarna i USA. Men nu har tillverkningen kommit igång till den grad i Kina att det blir bilar över till oss Européer så nu har man lastat dem på båten och kört hit några. Så det känns lite skumt att premiärtitta på en bil som redan känns lite gammal. Eller det gör den faktiskt inte, känns gammal alltså. Känns igen gör den däremot eftersom man har sett bilen på otaliga videos redan och väldigt mycket är ju gemensamt med Model 3. Ser man den på gatan så känns det faktiskt som att någon har tagit och blåst upp en trea. Bilen är rejält större och åsikterna går isär om de har lyckats eller inte med designen, jag tycker att den är ok. Hängvänlig är den inte riktigt, som ni ser på bilden ovan är den riktigt hög. Model 3 har ju blivit en succé här i Sverige, hittills i år har man sålt över 3000 bilar och ligger trea efter VW ID.4 och Kia Niro. Men jag anar att försäljningen kommer att ta fart på riktigt nu när man även kan leverera Model Y eftersom bilen nog passar betydligt fler köpare med sitt stora bagageutrymme. Eftersom den är högre än Model 3 är innerutrymmena också bättre, men inte riktigt så gigantiska som jag kanske hade hoppats på. Även om bilen är stor så är den så klart mindre än Model X. Tumnagel
33.9°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co firar segrar med specialmodell
Fet vinge!

Lynk & Co är ju ett systerbolag till Volvo. Här i Sverige säljer/hyr man ut en modell som heter 01 men i Kina finns det flera modeller till försäljning, bland annat sedanen 03. Det som tidigare hette Polestar och som var Volvos trimning- och racingfirma heter ju inte Polestar längre eftersom det gör elmärket Polestar, utan de heter numera Cyan Racing. Som istället för Volvos, eller Polestars, tävlar med Lynk & Co-bilar. Förvirrande? Japp. Hur som helst har det gått bra för Cyan Racing så nu släpper Lynk & Co en specialvariant av deras 03 för att fira detta. Modellen har så klart Cyan Racings färg, nya fälgar och lite emblem både på in och utsidan men också saker som spelar roll på riktigt. Bromsarna är från Akebono, däcken är Michelin Pilot Sport 4S. dämparna är från Bilstein och motorn levererar numera 265 hästar. Man har även satt på en kolfiberfrontsplitter och en feeeeet vinge bak. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Tesla visar upp sitt egenutvecklade D1-chip
Ska användas i deras superdator Dojo

Under gårdagens så kallade Tesla AI Day snackade företaget lite mer om sin kommande superdator Dojo, en superdator man säger kommer att bli världens snabbaste dator för att träna upp artificiella intelligenser. I samband med presentationen visade Tesla även upp chippet D1 som är tänkt att driva Dojo. D1 är utvecklat med 7 nanometersteknik och ska ha en kapacitet på 362 teraflops. Till Dojo är det tänkt att man ska använda 120 stycken rack som var och ett ska försedda med 25 stycken D1-chip, något som kommer att ge Dojo en kapacitet på över en exaflop. D1 kommer bland annat användas för att träna upp artificiella intelligenser för självkörande bilar såväl som Teslas humanoida robot Tesla Bot, en robot som även den presenterades igår och som vi skrev om tidigare idag. Elon Musk uppgav själv att superdatorn Dojo kommer att tas i drift någon gång under nästa år. I klippet här ovanför kan ni kolla in när Teslas chefsingenjör för Autopilot Ganesh Venkataramanan presenterar och snackar mer om D1-chippet och Dojo. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas Autopilot ska granskas i USA
Saktar inte in för utryckningsfordon vid vägrenen

Den amerikanska myndigheten NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) inleder nu en granskning av Teslas körassistent Autopilot då Tesla-bilar vid upprepade tillfällen har kolliderat med utryckningsfordon som stått parkerade vid vägrenen. Det hela verkar vara ett känt problem och i Teslas manual för Autopilot står bland annat: "Traffic-Aware Cruise Control cannot detect all objects and may not brake/decelerate for stationary vehicles, especially in situations when you are driving over 50 mph (80 km/h) and a vehicle you are following moves out of your driving path and a stationary vehicle or object is in front of you instead." Sedan 2018 ska det ha skett elva olyckor där Tesla-bilar med Autopilot-mjukvara aktiverad kolliderat med parkerade utryckningsfordon, olyckor som tillsammans lett till ett dödsfall och 17 skadade personer. NHTSA:s granskning kommer att inkludera Tesla-modellerna Y, X, S och 3 som tillverkats mellan 2014 till 2021. Tumnagel
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första svenska rättegången för spridning av drönarbilder
Man från Umeå hade lagt upp drönarfilmer på YouTube

Västerbottens-Kuriren rapporterar att en man från Umeå nu ställs inför rätta för att spridit ett 20-tal filmer på YouTube som han filmat med sin drönare. Att sprida foto eller film över terräng utan tillstånd från Lantmäteriet är olagligt och rättegången kommer att bli den första i sitt slag i Sverige enligt VK. Anders Wike, chef för kart- och bildsekretess på Lantmäteriet säger till VK: "Det pågår andra förundersökningar, men vad jag vet finns det inga domar. Jag tycker det är bra att det klargörs vilka skyldigheter man har som drönarpilot." Det finns dock undantag för när drönarpiloter kan få sprida bilder och filmer de filmat under sina flygningar. Dessa inkluderar bland annat när man filmar på till exempel sin egen gård och offentliga tillställningar skriver TT. Tumnagel
15.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi visar upp konceptet Skysphere
Är både en roadster och en GT

Audi har visat upp ett rätt så spektakulärt koncept som man kallar för Skysphere vilket är en eldriven bil som kan transformeras för att fungera både som en roadster och GT (Grand Tourer). Med hjälp av en slags teleskop-funktion blir det möjligt att flytta fordonets hjulbas vilket gör ekipaget cirka 25 centimeter längre. Audi skriver i ett pressmeddelande om sin "transformers-bil": "With the touch of button, the driver can take advantage of their freedom and choose their own driving experience– either they pilot their 4.94-meter-long e-roadster themselves in “Sports” mode with a reduced wheelbase, while the rear-wheel steering ensures that the vehicle remains extremely agile despite its dimensions. Or they can choose to be chauffeured around in a 5.19-meter GT in the autonomous “Grand Touring” driving mode while enjoying the sky and the scenery, maximum legroom, and the services offered by a seamlessly integrated digital ecosystem." Audi Skysphere är som sagt ett koncept och lär sannolikt inte hittas hos någon Audi-handlare framöver. Att en del av grejerna i Skysphere dyker upp i framtida Audi-modeller är väl dock inte helt omöjligt. Om transformers-funktionen är en av dem återstår att se. På bilden ovan visas Audi Skysphere i GT-läget och här nedan hittas bilder som visar bilen i både roadster- och GT-läge. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslaförare somnar bakom ratten på motorväg
Bilen stannar "säkert" längs vägen

En 24-årig Teslaförare somnade i sin bil i fredags på E6 i Norge. Videon i tweeten visar hur föraren sitter medvetslös med ansiktet ner mot knät. Lyckligtvis var Teslas Autopilot aktiverad och fungerade som tänkt. Bilen körde en bit tills den stannade "säkert" i vänsterfilen och aktiverade bilens varningsblinkers. Förarna runt om försökte få kontakt med Teslaföraren både när bilen färdades och efter att den stannat, utan någon lycka. Föraren vaknade dock till slut och polisen i Norge ska ha dragit in dennes körkort och händelsen ska vara polisanmäld. Tumnagel
31.9°
+
Hugo Engström
0

AI spöar människor i drönarracing
Drönaralgoritmer blir allt skarpare

Forskare på University of Zurich har utvecklat en algoritm som enligt dem gör att autonoma drönare kan flyga snabbare på en drönar-racingbana än professionella drönarpiloter klarar av. Under tester på racingbanan lät man sin AI-drönare tävla mot två professionella drönarpiloter som fått öva på den aktuella banan tidigare. Trots detta så var AI-drönaren snabbare än de båda mänskliga piloterna när man tävlade på tid mot varandra. Davide Scaramuzza, som är chef på University of Zurich Robotics and Perception Group, säger om deras drönaralgoritm: "Our drone beat the fastest lap of two world-class human pilots on an experimental race track. The novelty of the algorithm is that it is the first to generate time-optimal trajectories that fully consider the drones’ limitations." Scaramuzzas kollega Philipp Foehn lägger till: "The key idea is, rather than assigning sections of the flight path to specific waypoints, that our algorithm just tells the drone to pass through all waypoints, but not how or when to do that." Algoritmer som dessa skulle i framtiden kunna användas för att förbättra hur autonoma drönare, och kanske även andra fordon, tar sig fram på smidigast sätt, oavsett om det gäller racing eller någon lite mera praktisk typ av transport. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Live Kolla in Blue Origins första bemannade rymdresa
Snart lämnar Jeff Bezos jorden för en kort stund

Idag är det dags för Blue Origins första bemannade rymdresa någonsin. Det hela kommer att ske i företagets raketmodell New Shepard och ombord på den kommer bland andra Blue Origin och Amazons grundare Jeff Bezos befinna sig. Förutom Jeff Bezos så åker även han bror Mark Bezos samt den 82-åriga piloten Wally Funk och 18-åriga Oliver Daemen med på Blue Origins första bemannade rymdresa. Det handlar om en kort resa som kommer att de ta de fyra astronauterna ovanför Karmanlinjen ungefär 100 km ovanför havsytan. Där kommer farkosten sedan att tillbringa en kort tid för att därefter falla tillbaka mot jorden och landa med hjälp av ett fallskärmssystem. Sammanlagt är hela resan planerad att ta cirka elva minuter. Blue Origins första bemannade resa med New Shepard är planerad att ske 15:00 idag svensk tid. Raketen kommer att lyfta från Blue Origins rymdbas i Van Horn i Texas. Det hela kommer att livestreamas med start klockan 13:30, en sändning som ni kan ta del av här nedanför. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Prenumerera på Teslas "Total självkörningsförmåga"
199 dollar i månaden

Tesla har olika nivåer på sin autopilot, som egentligen inte är en autopilot. Hur som helst så får man betala extra för de olika funktionsnivåerna, rätt feta pengar. För uppgraderad autopilot får man betala 38.900 kronor och då får man navigering med autopilot, körfältsbyte, autoparkering, summon och smart summon. Betalar man 77.700 kronor så får man det som kallas för total självkörningsförmåga, eller Full Self-Driving på engelska. Då får man alla funktioner i uppgraderade autopiloten men även funktion för att identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar och, i framtiden, automatisk körning på stadsgator. Namnet till trots så är det ingen total självkörning, alltså där bilen är autonom, utan föraren måste övervaka körningen precis som i vilken annan bil som helst. Att betala nästan 80.000 kronor för en funktion som inte är klar ännu kan vara lite väl fläskigt, men eftersom det är ren mjukvara som Tesla tar rätt feta pengar för så går det ju att uppgradera senare om man hellre vill det. All hårdvara finns där. Vill man inte slanta av allt på en gång finns så har det nu dykt upp ett alternativ där man betalar per månad och prislappen i USA är 199 dollar. Om man redan har uppgraderad autopilot så är prislappen 99 dollar i månaden. Tumnagel
-20.7°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida