LIVE Klockan 02.00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

Tesla presenterar Model S Plaid
Snabb, stark och uthållig

Precis som väntat presenterade Tesla Model S Plaid under nattens konferens. Den här har det snackats om ett tag men nu vet vi vad det handlar om, och det går bra att beställa ett exemplar nu. Leveranserna drar igång i slutet av 2021 och det man får om man köper är en Model S där man har skruvat upp allt till 11. Utseendemässigt verkar bilen ha fått sig ett lite bitigare kjolpaket och en vinge på bakluckan. Under skalet finns tre stycken elmotorer som tillsammans genererar över 1100 hästar och som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,1 sekunder, kvartsmilen avklaras på under nio sekunder och toppfarten ska ligga på 320 km/h. Räckvidden ska ligga på över 84 mil. Siffrorna gör att den här blir den snabbast accelererande produktionsbilen hittills, snabbare än nyligen presenterade Lucid Air. När Rimac C_Two, Pininfarina Battista, Lotus Evija och Tesla Roadster anländer lär nog Plaid petas ner från den tronen dock. Men såna här fartegenskaper i en stor fyrdörrars sedan är ändå sjukt imponerande. Prislappen för en Model S Plaid börjar på 1.499.900 kronor. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Pininfarina berättar mer om Battista Anniversario
Specialversionen som bara kommer i fem stycken exemplar

I mars presenterade Automobili Pininfarina en specialversion av elbilen Battista som fått tilläggsnamnet Anniversario. I dessa tre klipp får vi lära oss lite mer om den och vad som gör den så speciell. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Per Svantesson intar rollen som vd för Automobili Pininfarina
Har tidigare jobbat på Volvo Cars

Per Svantesson som tidigare har jobbat på Volvo Cars, Volvo bussar, ESAB och Nevs tar nu över rollen som vd på Automobili Pininfarina efter Michael Perschke. Per har sedan 2018 varit operativ chef på företaget men kliver alltså nu upp i ledarposition. Pandemin har skakat om mycket såklart men Per lovar ändå att de första leveranserna av den eldrivna superbilen Battista ska dra igång i år. Produktionen går enligt plan och målet är att tillverka 150 stycken exemplar. Varje bil kostar runt 17 miljoner kronor. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Pininfarina visar upp avancerad körsimulator
Ska användas inhouse och av kunder

AutonoMIA är namnet på Pininfarina nya högteknologiska simulator. Den är framtagen för att både utforska nya designalternativ och för att kunderna ska kunna få sig en virtuell upplevelse innan de sätter sig bakom ratten på den riktiga produkten. Plattformen ska hela tiden kunna utvecklas och i framtida versioner ska man utforska mer kring augmented reality och hologram. "AutonoMIA shows how Pininfarina may combine experience design with creative technology, reinventing the on-board experience at a time when digitalization, connectivity, data and artificial intelligence are substantially redefining mobility. With its Experience Design team and partners, Pininfarina today helps its customers through mobility experiences which are getting more and more digital." Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Pininfarina Pura Vision ska utmana Lamborghini Urus
Eldrivna suven får 1000 hästar

I höstas fick vi reda på att Pininfarina hade en SUV på gång vid namn Pura Vision. Nu berättar man lite mer om bilen samtidigt som vi får den här första teaserbilden på konceptet. Suven är helt eldriven och målet är att utmana modeller som Lamborghini Urus prestandamässigt och ha designtänk och praktiska lösningar som en Porsche Panamera Sport Turismo. Bilen ska tydligen ha bakhängda bakdörrar, stort glastak, ingen grill i nosen, 26 tum stora fälgar och ett muskulöst utseende. Under skalet finns ett rejält batteripack och fyra elmotorer som tillsammans genererar 1000 hästar. Det ska göra att bilen kan ta sig från 0 till 100 km/h på under tre sekunder och sen toppa 290 km/h. Räckvidden på en laddning ska ligga på 55 mil. Bromsarna är keramiska. Pura Vision ska presenteras någon gång i sommar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Pininfarina släpper specialversion av Battista
Anniversario bjuder på mer kolfiber

Förra året presenterade Pininfarina superelbilen Battista på mässan i Genève. I år visar man upp en specialversion av bilen som man kallar för Anniversario. Endast fem stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar från 2,6 miljoner euro. Anniversario ska byggas vid sidan av vanliga Battista när tillverkningen drar igång i slutet av året i fabriken i Turin. Så vad är det som är så speciellt med denna då? Jo den är utrustad med Furiosa-paketet som innefattar ny främre splitter, små vingar på sidokjolarna och en annan diffusor. Allt tillverkat i kolfiber såklart, här i exponerat och i två färgtoner. Specialversionen får också annan typ av vinge. Bilen är lackad i de tre färgerna Grigio Antonelliano, Iconica Blu och Bianco Sestriere. Färger som tar flera veckor att lägga för hand. I hjulhusen sitter även nya 21-tummare med centrumbult som sammanlagt är tio kilo lättare. Insidan av bilen går i svart läder och Alcantara med kontrastsömmar och säkerhetsbälten i blått. Motormässigt är det oförändrat vilket innebär fyra stycken elmotorer som sammanlagt ger 1900 hästar och 2300 newtonmeter i vrid, Det ska räcka för att bilen ska ta sig från stillastående till 100 km/h på under två sekunder, 0-300 på under tolv sekunder och sen toppa ut vid 350 km/h. Batteripacket som är på 120 kWh ska vara tillräckligt för en räckvidd på över 50 mil. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Första testmulan av Pininfarina Battista testad på bana
Produktionen drar igång i slutet av året

Automobili Pininfarina har nu börjat testa den helt eldrivna modellen Battista på allvar och i samband med detta delar de med sig av följande bilder på bilen. Man har tagit ut den på bana och till sin hjälp med att få till allt rätt har man den före detta F1-föraren Nick Heidfeld. Utvecklingen leds av Rene Wollmann som bland annat varit med och utvecklat Mercedes SLS AMG Electric Drive och Mercedes AMG One. Så här säger han om testerna: "The mule vehicles running the chassis and powertrain concepts for Battista have already achieved 80 per cent of their performance capability without issue. This means that our EV performance is already equal to the most powerful combustion engine-powered hypercar currently in the world. And in the simulation and wind tunnel testing phase, by fine tuning the aero packaging, we’ve already seen a significant increase in the potential range of Battista versus our original prediction." Som vi tidigare har nämnt så har Battista drivlina från Rimac under skalet och den består av inte mindre än fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar hela 1900 hästar och 2300 newtonmeter i vrid. Dessa får sin kraft från ett batteripack på 120 kWh. Bilen ska göra 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 350 km/h. Potentiella kunder kommer få möjlighet att köra en prototyp under årets första halva och de första leveranserna av den färdiga produkten ska ske i slutet av året. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2019

Det här är Turkiets första egna elbilar
En SUV och en sedan

För några veckor sedan skrev vi om att Turkiet skulle börja tillverka egna elbilar och nu visar man upp de första prototyperna. Det handlar om en SUV och en sedan och båda går helt och hållet på el. De går under namnet TOGG eller Turkey Automobile Joint Venture Group som består av fem stycken olika företag som gått samman för projektet. Designat har Pininfarina gjort. Effekterna som anges är 200 eller upp till 400 hästar. Den förstnämnda har en elmotor och driver endast på bakhjulen medan den andra har dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln som tillsammans ger fyrhjulsdrift. Den med störst batteripack ska ha en räckvidd på över 50 mil och kunna göra 0-100 km/h på 4,8 sekunder. Det ska gå att snabbladda batteriet upp till 80 procent på 30 minuter. När bilarna väl sätts i produktion ska de bland annat bjuda på självkörning i nivå 2 och nivå 3. Planen är att tillverkningen ska ske i en ny fabrik i Gemlik-området. 2030 ska man ha fem stycken modeller i utbudet. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Snart visar Turkiet upp sin första egentillverkade bil
En eldriven SUV designad av Pininfarina

I flera år ska Turkiet ha jobbat på sin första egentillverkade bil och nu ska den snart visas upp i prototypform. Bilen är en helt eldriven SUV som designats av Pininfarina. President Recep Tayyip Erdogan är den som kommer att dra täcket av bilen och sedan köra den över Osmangazi-bron i en ceremoni. När detta sker vet vi inte. Bakom bilen står Automobile Joint Venture Group som skapats av fem av Turkiets största industrier. Det vi vet om den för tillfället är att man ska kunna ladda den på tio timmar via ett vanligt uttag och på bara 30 minuter med en snabbladdare. Vad den tar sig på en laddning eller liknande får vi inte reda på just nu. Målet är att dra igång massproduktion 2021 och sen börja leverera i landet under första halvan av 2022. 2030 räknar man med att kunna erbjuda fem stycken olika modeller. I vilka länder bilarna kommer att säljas återstår att se. Tumnagel
28.6°
+
Bobby Green
0

Pininfarinas SUV blir en blandning mellan Urus och DB11
Spännande

Även Automobili Pininfarina har en SUV på gång. Den går för tillfället under namnet Pura Vision och nu får vi reda på att den färdiga produkten kommer att vara en blandning mellan Lamborghini Urus och Aston Martin DB11. Tyvärr finns det inga bilder på konceptet än så ni får helt enkelt föreställa er dessa två bilmodeller sammanslagna och sedan lite Pininfarina-touch på det hela. Det vi vet är att suven kommer att gå på el och att den kommer att bli väldigt lyxig. Den publika debuten kommer att ske någon gång 2020 men om det då handlar om en produktionsklar bil eller bara ett koncept återstår att se. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Pininfarina presenterar elbilsplattform
Ett samarbete med Bosch och Benteler

Tillsammans med Bosch Engineering och Benteler presenterar nu Pininfarina en plattform framtagen specifikt för elbilar. Den kommer att ligga till grund för framtida modeller Automobili Pininfarina tar fram. De tre företagen ska diskutera om man ska erbjuda plattan även till andra företag för att på så vis "attain added synergies and enable a more rapid adoption". "While other EV platforms are being developed, this collaboration marks the first initiative among three world-class partners to develop a platform specifically tailored to the luxury and performance electric vehicle plans of Automobili Pininfarina and potentially other carmakers looking to make progress in this sector." Utvecklingen av den eldrivna superbilen Battista är på gång men den baseras istället till stor del på Rimac C Two. I framtiden finns planer på inte mindre än tre stycken suvar och ytterligare en modell som vi inte vet vad det är än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Pininfarinas nya tåg har Instagram-vänliga rutor
Slipp få reflektioner i dina bilder

Den italienska designfirman Pininfarina ritar inte bara bilar utan även tåg. Ett nytt som de har tagit fram är det vi ser på bilderna här. Det kallas för Goldenpass Express och tanken är att det ska tas i bruk i Schweiz den 13 december nästa år. Man kommer att köra mellan städerna Montreux, Gstaad och Interlaken. En fantastisk grej med tåget är att dess rutor är designade så att de inte ska reflektera något. Detta ska göra det busenkelt att ta episka bilder ut genom dem för att sedan kunna posta i sina sociala medier och där förhoppningsvis få massvis med likes. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Bugattis kommande SUV kanske är helt eldriven
Med teknik från Rimac

Det är klart att även Bugatti ska erbjuda en SUV i framtiden. Nu går ryktet om att den kan vara helt eldriven och att tekniken kring detta är hämtat från kroatiska Rimac. Det har tidigare snackats om att den nya Bugattin skulle baseras på Lamborghini Urus och då använda samma turbomatade V8:a, men så kanske det inte blir alltså. Drivlinan från Rimac skulle i så fall vara den som sitter i modellen C_Two och Pininfarina Battista vilket innebär inte mindre än 1.850 hästar. Det här är som sagt enbart rykten så ta allt med en nypa salt för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Pininfarina Battista på New Yorks gator
Ser ut att passa bra där

I slutet av nästa år kommer Pininfarina att börja leverera den nya eldrivna superbilen Battista till amerikanska kunder. Nyligen var man ute och tog en sväng med bilen på gatorna runt om i New York och så här såg det ut. Bilen går loss på 2,25 miljoner dollar och av de 150 stycken som kommer att tillverkas är redan fler än hälften sålda. Pininfarinas nästa modell är en SUV som för tillfället går under kodnamnet PF1. Den kommer man att visa upp på Monterey Car Week som äger rum i augusti. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Karmas andra nyheter - Pininfarina GT och SC1 Vision Concept
En som kanske kommer snart och en vision

Karma hade inte bara med sig nya Revero GT till Auto Shanghai utan även de båda konceptbilarna Karma Pininfarina GT och SC1 Vision Concept. Den förstnämnda är som väntat samarbetet med Pininfarina som vi har skrivit om tidigare och en bil som inte ska vara allt för långt bort i tiden. SC1 är dock mer hur man ser på framtiden och en vision av vad som skulle kunna komma. Pininfarina-konceptet är baserat på Revero GT och det finns likheter mellan dessa i front, bak och interiör. Vi får inte veta vad som finns under skalet i form av drivlina, men troligtvis är det samma upplägg där som i Revero GT med en räckviddsförlängare och elmotorer. SC1 är helt eldriven och får bland annat fräsiga dörrar alá Mercedes SLR. Den ska ha nästa generations infotainment-system med stöd för 5G men det är i princip allt vi får veta just nu. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Top Gear spanar in Pininfarina Battista
Mäktig elbil

Förra månaden presenterade Pininfarina elbilen Battista. Det är en riktigt läcker sak med prylar från Rimac under skalet. Inte mindre än 1 900 hästar och 2 300 newtonmeter i vrid levereras, något som är tillräckligt för att kunna accelerera 0-100 km/h på under två sekunder och sen toppa 350 km/h. På en laddning ska du kunna ta dig 45 mil. 150 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset för ett börjar på omkring 2,5 miljoner dollar. Rory Reid från Top Gear har tagit sig en närmare titt och så här såg det ut. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Karma teasar ny konceptbil
Ritad av Pininfarina

Karma Automotive kommer att visa upp tre stycken bilar på Shanghai Auto Show i april. Nästa generation av laddhybriden Revero och elbilskonceptet Vision som vi skrev om förra veckan är två av dem. Den tredje är bilen vi får en glimt av här, och den har designats av Pininfarina. Vad den döljer under skalet får vi tyvärr inte reda på nu, men mer information lär släppas inom kort. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Karma Automotive visar två nya bilar på Shanghai Auto Show
En helt eldriven

Fisker Automotive blev Karma Automotive och modellen Karma bytte namn till Revero. Nu kommer nyheten att två stycken nya modeller kommer att visas upp på Shanghai Auto Show i april och bilden ovan är en första teaser för en av dem. Den ena är en ny Revero och den andra är ett nytt eldrivet koncept som går under namnet Vision. Förutom dessa två bilar kommer man att visa upp det första man gjort tillsammans med Pininfarina. Om det är ytterligare en bil återstår att se. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Pininfarina presenterar elbilen Battista
Har hjärta från Rimac

Pininfarina har nu visat upp sin nya bil på mässan i Genève. Den har namnet Battista hämtat från grundaren och skapelsen är en eldriven superbil med fyra stycken motorer som levererar inte mindre än 1 900 hästar. 0-100 km/h ska gå på under två sekunder och toppfarten ska ligga på 350 km/h. Batteripacket är på 120 kWh och räckvidden anges till omkring 48 mil. 0-80 procent ska kunna laddas upp på 40 minuter med hjälp av en snabbladdare. Allt är byggt kring en monocoque i kolfiber och hela el-arkitekturen är utvecklad tillsammans med Rimac som kan ett och annat när det gäller elbilar. Bromsarna är keramiska och mäter 390 millimeter fram och 380 millimeter bak. Målet är tillverka 150 stycken exemplar av den här bilen och prislappen kommer att ligga på omkring två miljoner pund styck. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0
2018

Pininfarinas eldrivna superbil får namnet Battista
Från grundaren

Pininfarina har en eldriven superbil på gång och den har fram tills nu gått under namnet PF0. Nu står det dock klart att den kommer att heta Battista och det namnet har man hämtat från, tada, grundaren Battista Farina. Hans dröm var alltid att en vacker dag skapa en egen bil under varumärket, men han hann tyvärr inte innan han avled 1966. Idag drivs företaget av hans barnbarn Paolo Pininfarina. Bilen har premiär i Genève i mars nästa år. Annat nytt på Pininfarina-fronten är att man efter denna superbil har inte mindre än tre stycken suvar på gång - en av dem ska vara en direkt konkurrent till Lamborghini Urus, i alla fall när det kommer till fartresurser. Den går under kodnamnet PF1 och kommer också att vara eldriven, men inte med grejer från Rimac som superbilen utan istället har man gått samman med Rivian som vi nyligen har skrivit om. Det snackas om att bilen får en elmotor vid varje hjul och sammanlagt 1.089 hästar som matas av ett batteripack på 135 kWh. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Pininfarina PF0 kommer att bli världens starkaste bil
Får drivlina från Rimac

Som vi har skrivit om tidigare har Pininfarina styrt om och blivit en elbilstillverkare. Snart är deras första modell PF0 här och nu sägs det att den kommer att bli världens starkaste produktionsbil. Elbilen kommer att ha en elmotor i varje hjul med en sammanlagd effekt på över 1.900 hästar och 2.300 newtonmeter i vrid. Ni kanske känner igen dessa siffror från Rimacs modell C_Two? Det är inte så konstigt heller eftersom exakt samma drivlina sitter i PF0. Dock är det lite märkligt att Rimac skulle låta någon annan ha mer effekt med deras egna grejer men vi får väl se när bilen väl är här. Pininfarinas mål är att den ska göra 0-100 km/h på under två sekunder och nå 300 km/h på under tolv sekunder. Toppfarten är inte känd men den borde vara över 400 km/h. Räckvidden ska vara på omkring 48 mil och med hjälp av en snabbladdare ska man kunna ladda upp till 80 procent på 40 minuter. Vad man använder för batteripack är oklart men det ska enligt uppgift vara 25 procent större än det en Tesla Model S har. Chassit och karossen kommer att vara tillverkade i kolfiber. PF0 kommer att ha sin världspremiär på nästa års upplaga av bilmässan i Genève. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Så blev elbilstillverkaren Rimac till
Ny serie i fyra delar

I oktober 2010 skrev jag en artikel där vi fick se Mate Rimacs supersnabba gamla BMW E30 bränna omkring. Det som gjorde att den stack ut var att han hade bytt ut hela drivlinan mot elprylar, och mycket var egna lösningar. Resten är som det heter historia och idag säljer han en eldriven superbil under eget namn, har bra kontakt med både Porsche och Koenigsegg och skrev nyligen på ett avtal med Automobili Pininfarina om att leverera drivlinor till dem. I den här nya serien i fyra delar får vi hänga med och se hur allt började. Just nu finns del ett och två att kika på, de resterande två lär dyka upp på YouTube-kanalen så småningom. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Vinfast - ny biltillverkare från Vietnam
Ställer ut på bilmässan i Paris

En ny biltillverkare som kallar sig för Vinfast har dykt upp på marknaden. Märket är från Vietnam och man har köpt sig en utställningsplats på bilmässan i Paris nästa månad där man kommer att visa upp en SUV och en sedanmodell. Designen på bilarna har mejslats fram tillsammans med Italdesign och Pininfarina. Det ska finnas tysk teknik i bilarna och Magna International och AVL ska ha varit med och utvecklat. Sedanen är stor som en Audi A6 medan suven är i klass med BMW X5. Lansering ska ske nästa år och man kommer även att exportera. År 2025 är målet att man ska kunna tillverka 500.000 stycken bilar om året. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Fler bilder på Pininfarinas nya konceptbil
Ska göra 0-100 km/h på under två sekunder

Pininfarina kommer att ställa ut sin nya konceptbil PF0 på Pebble Beach under Monterey Car Week men innan det får vi ytterligare ett par teaserbilder på den. Väl på plats är det dock endast folk som visat särskilt intresse som kommer att få se den under ett privat event. Bilder på bilen lär dock hamna på nätet i samband med detta. Inspirationen till PF0:ans design ska komma från några av Pininfarinas mest ikoniska modeller - som Cisitalia 202 från 1947, 512S Modulo från 1970 och konceptet Sintesi från 2008. Under skalet finns en eldrivlina som ska göra det möjligt att accelerera från 0-100 km/h på under två sekunder och sen toppa över 300 km/h. Räckvidden ska vara 50 mil. 150 stycken exemplar kommer att handbyggas i Italien och de första exemplaren ska vara klara år 2020. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Pininfarina visar teaser på PF0 Concept
Eldriven superbil med grym prestanda

Pininfarina visar nu en skiss på deras kommande eldrivna superbil. Den heter PF0 Concept och har inte mindre än 1.000 hästar under skalet. Målet är att den ska bli verklighet inom två års tid, och efter den är tanken att mer rimligt prissatta elbilar och suvar ska dyka upp. Michael Perschke som är vd för Automobili Pininfarina säger följande: "Automobili Pininfarina is a pioneering new business created to service the most discerning clients in the world. Our product portfolio will launch with an innovative, zero-emissions hypercar that represents the progression we aim to make at the pinnacle of the luxury and sports car market." PF0 Concept kommer att visas upp på Monterey Car Week i augusti. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Fiat hyllar ikon med 500 Spiaggina ’58
Men Garage Italia gör det bättre

500 Jolly Spiaggina är en underbar version av Fiats lilla 500 när den fortfarande var liten. I år firar modellen som endast fungerar på ställen där det är bra väder hela 60 år och det firar Fiat med specialversionen 500 Spiaggina ’58. Men om du väntade dig en bil utan tak och dörrar som originalet blir du tyvärr besviken. Fiats hyllning är nämligen bara en vanlig 500 med rulltak och rätt färger. 1.958 stycken exemplar kommer att tillverkas. Några som dock gick all in på hyllningen är Garage Italia och Pininfarina som tillsammans tagit det hela till rätt nivå. Här kapades taket av och där baksätet satt finns numera ett träbelagt pickup-flak - komplett med en inbyggd dusch så att man kan svalka av sig. Bilen kommer faktiskt att byggas men lär inte bli helt billig. Men den är ju i alla fall betydligt roligare än det Fiat själva lyckades få ut för att hylla originalet. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Två nya koncept från Pininfarina visade
En sedan och en crossover

Pininfarina plockade med sig två nya konceptbilar de tagit fram tillsammans med det kinesiska designhuset HKG till bilmässan i Kina. Bilarna heter H500 och K350 och det handlar om en sedan och en crossover. H500 som är sedanen är en mindre version av H600 som man visade förra året. Crossovern K350 är tänkt som ett mindre alternativ till femsitsiga K550 och sjusitsiga K750 som också visades förra året. Bägge konceptbilarna har eldrivlinor med räckviddsförlängare under skalet. Effekten anges till 408 hästar vilket gör att H500 kan ta sig från 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder medan K350 gör samma sprint på 4,7. Toppfarterna anges till 250 km/h och räckvidden anges till över 100 mil. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Pininfarina börjar tillverka elbilar
Första modellen kommer 2020

Den italienska designfirman Pininfarina ägs sedan 2015 av indiska Mahindra och nu växlar de fokus. Förutom det nya namnet Automobili Pininfarina ska man börja tillverka sportiga elbilar. Operativ chef blir svensken Per Svantesson som tidigare jobbat på både Volvo Group och Nevs. Ledare blir Michael Perschke som jobbat för både Volkswagen och Audi. Den första modellen ska lanseras 2020 och den kommer att skilja sig från vad som kommer senare då det handlar om en hyperbil med en prislapp på omkring 2,5 miljoner dollar. Den kommer att ha teknik från Mahindras Formula E-team och kanske även Rimac. Bilen ska ha 1500 hästar, klara 0-100 km/h på runt två sekunder och ta sig till 300 km/h på under elva sekunder. Räckvidden på en laddning kommer att ligga på nästan 50 mil. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas. I framtidsplanerna finns även eldrivna sedaner och suvar. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Pininfarinas nya konceptbil är presenterad
Har intressant drivlina

Pininfarina har nu också visat upp sin senaste konceptbil i Genève och den heter alltså HK GT. Bilen har jättelika måsvingedörrar och en slank design som påminner lite om det Mercedes presenterade tidigare idag. Det finns sittplats för fyra stycken personer och där fram sitter man i fåtöljer medan det där bak mest liknar en bulkig soffa. Under skalet finns fyra stycken magnetmotorer med en tvåstegad växellåda kopplad till sig och ett batteripack på 38 kWh. Till detta adderas en mikroturbin som ska fungera som en räckviddsförlängare. Den sammanlagda effekten anges till 1.087 hästar och 0-100 km/h ska klaras av på 2,7 sekunder. Toppfarten anges till 350 km/h. På bara el ska man kunna köra i upp till 16 mil men med hjälp av förlängaren ska den totala räckvidden vara hela 100 mil. Bilen mäter 4,98 meter på längden, 2,0 på bredden, 1,36 på höjden och har en hjulbas på 2,97 meter. Vad Pininfarina har för framtida planer för bilen framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida