m

Fering Pioneer ska ha räckvidd på 700 mil
Offroad-skapelse från rutinerad ingenjör

Ben Scott Geddes är en ingenjör som jobbat både hos McLaren och Ferrari. Nu har han dragit igång eget och målet är att bygga det vi ser här - Fering Pioneer. Det är en offroad-maskin med räckviddsförlängare som ska klara terräng bra. Och även om den ser fet ut väger den bara 1,5 ton. Under skalet finns fyra stycken elmotorer och dessa ska tillsammans generera 600 newtonmeter i vrid. Det finns även en dieseldriven generator som fungerar som räckviddsförlängare. På bara el ska man kunna köra åtta mil, men den totala räckvidden när allt jobbar tillsammans ska vara hela 700 mil. Hur man lyckats komma fram till den siffran återstår att se, och om den stämmer när oberoende parter börjar testa. Prototyper av bilen håller på att testas för fullt och de första skarpa exemplaren väntas börja tillverkas i mitten av nästa år. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Nu går det att köpa försäkring inför sin rymdresa
Battleface Insurance börjar försäkra rymdturister

Det internationella försäkringsbolaget Battleface Insurance lanserar nu försäkringar för privatpersoner som planerar att resa till rymden. Travel Daily News skriver att Battleface kommer att erbjuda försäkringar till alla som planerar att resa till rymden med de resor som SpaceX, Blue Origin och Virgin Galactic kommer att arrangera för att ta turister på olika typer av rymdresor. Företagets vd Sasha Gainullin säger om den nya reseförsäkringen: "We are proud to be providing this pioneering product for space tourism. We regularly revisit our policies to ensure we are relevant to today’s marketplace, and while space tourism is still in its infancy, several hundred space flights have been sold to ‘civilians’ and demand is growing. This type of product fits with our values of providing people with the confidence to fulfil their dreams." Vad försäkringarna kommer att kosta framgår inte och beror sannolikt på vilken typ av rymdresa som avses. Skulle du själv gå och planera en rymdresa så kan du hoppa vidare på länken nedan och få ett kostnadsförslag från Battleface efter du berättat lite mer om hur du planerar att resa till rymden. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft köper Nuance
Ryktet stämde

I helgen började det gå rykten om att Microsoft planerade att köpa upp röstteknikföretaget Nuance och nyss meddelade Microsoft att det är något man har för asvikt att göra. I ett pressmeddelande skriver Microsoft att man kommer att köpa upp Nuance för 19,7 miljarder dollar, motsvarande nästan 169 miljarder svenska kronor. Microsoft och Nuance har tidigare samarbetat inom framförallt vårdindustrin genom Microsoft Cloud for Healthcare. Microsofts vd Satya Nadella säger om att man nu köper upp Nuance: "Nuance provides the AI layer at the healthcare point of delivery and is a pioneer in the real-world application of enterprise AI. AI is technology’s most important priority, and healthcare is its most urgent application. Together, with our partner ecosystem, we will put advanced AI solutions into the hands of professionals everywhere to drive better decision-making and create more meaningful connections, as we accelerate growth of Microsoft Cloud for Healthcare and Nuance." Uppköpet är godkänt av både Microsofts och Nuance styrelser. Man siktar på att affären kommer att vara genomförd i slutet av det här året om den även godkänns av Nuance nuvarande aktieägare. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boktips: Liftoff
Eric Bergers bok om SpaceX historia

Känner ni för att läsa böcker om superentreprenören Elon Musk i allmänhet och de tidiga dagarna på hans rymdföretag SpaceX i synnerhet så släpptes en ny sådan bok förra veckan. Boken "LIFTOFF: Elon Musk and the Desperate Early Days That Launched SpaceX" är skriven av Ars Technicas rymdreporter Eric Berger, en journalist vars artiklar om rymdindustrin jag själv uppskattat mycket genom åren. Berger har skrivit om SpaceX i över ett årtionde och Liftoff handlar primärt om hur SpaceX drog igång och deras tidiga raketer: "In Liftoff, Eric Berger, senior space editor at Ars Technica, takes readers inside the wild early days that made SpaceX. Focusing on the company’s first four launches of the Falcon 1 rocket, he charts the bumpy journey from scrappy underdog to aerospace pioneer. We travel from company headquarters in El Segundo, to the isolated Texas ranchland where they performed engine tests, to Kwajalein, the tiny atoll in the Pacific where SpaceX launched the Falcon 1." Ni kan läsa två utdrag från boken här och här. Liftoff går att köpa både i fysiskt format och som ebok där böcker säljes. Tumnagel
112kg
+
Wille Wilhelmsson

Amazons grundare Jeff Bezos slutar som VD
Andy Jassy tar över

Sent på tisdagskvällen så berättade Amazon att deras VD Jeff Bezos kommer att sluta som VD för Amazon, bolaget han har grundat och som gjort honom omåttligt rik. Istället kommer Andy Jassy att ta över, som i dag sköter AWS. Så här säger Amazon i ett uttalande. "Amazon is what it is because of invention. We do crazy things together and then make them normal. We pioneered customer reviews, 1-Click, personalized recommendations, Prime’s insanely-fast shipping, Just Walk Out shopping, the Climate Pledge, Kindle, Alexa, marketplace, infrastructure cloud computing, Career Choice, and much more. If you do it right, a few years after a surprising invention, the new thing has become normal. People yawn. That yawn is the greatest compliment an inventor can receive. When you look at our financial results, what you’re actually seeing are the long-run cumulative results of invention. Right now I see Amazon at its most inventive ever, making it an optimal time for this transition." I ett email till de anställda säger han att han nu kommer att kunna fokusera på Day 1 Fund, the Bezos Earth Fund, Blue Origin och The Washington Post och att han inte kommer att ligga hemma och lata sig. Tumnagel
44.0°
+
Roger Åberg
0
2020

McLarens nästa modell heter Artura
Hybriden lanseras i början av nästa år

McLaren har tidigare smygvisat deras kommande hybrid-modell och läckta patentritningar har visat oss hur den kommer att se ut. Nu får vi reda på att namnet blir Artura. Bilen som kommer få en V6:a lovar "astonishing" prestanda och lansering kommer att ske i början av nästa år. Det sägs att modellen kommer klara av strax över tre mil på bara el. McLaren-chefen Mike Flewitt säger följande: "Every element of the Artura is all-new – from the platform architecture and every part of the High-Performance Hybrid powertrain, to the exterior body, interior and cutting-edge driver interface – but it draws on decades of McLaren experience in pioneering super-lightweight race and road car technologies to bring all of our expertise in electrification to the supercar class." Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

EHangs passagerardrönare har testats i Sydkorea
Kan bli del av autonomt taxiflyg i Seoul i framtiden

Det kinesiska drönarföretaget Ehang har testflugit sin passagerardrönare EHang 216 ännu en gång och den här gången skedde detta i Sydkoreas huvudstad Seoul. Den lilla flygfarkosten rymmer två passagerare och ska kunna hålla sig flygande i 30 minuter på en laddning. Under testflygningen i Sydkorea flögs dock farkosten utan några passagerare för säkerhets skull. Sydkorea siktar på att dra igång flygningar med autonoma taxi-drönare under sitt "Korean Urban Air Mobility (K-UAM)"-projekt någon gång mellan 2023 och 2025. Då är det antagligen inte helt omöjligt att farkoster från EHang kommer att ingå i den autonoma taxiflottan. Sydkoreas borgmästare Seo Jeong-hyup säger om K-UAM-projektet: "The air taxi is a dream of mankind for the future transportation. We are excited that Seoul can host the countryx27s first domestic demo flight. Seoul is pioneering itself as an innovative hub of the world. Urban air mobility services are drawing keen attentions as an option to alleviate ground traffic congestions with a huge potential for growth. The city government will strive to realize the human dream of safe flights for Seoul citizens and thus support the future industry of Korea." EHang uppger att deras autonoma drönare redan används för olika typer av godstransporter i Kina. Än så länge har dock inga kommersiella tjänster med autonoma taxiflyg för persontrafik startat någonstans i världen. Här nedan kan ni kolla in när EHang 216 testades i Seoul 11 november. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny eldriven MGB Roadster från RBW
Ska börja tillverkas nästa år

För två år sedan skrev vi om företaget RBW som elkonverterar gamla klassiker. Nu har de visat upp en ny version av deras Roadster som är en MGB Roadster där man ersatt drivlinan med en elmotor och ett batteripack. Det sistnämnda sitter där förbränningsmotorn en gång satt medan elmotorn som är på 95 hästar är placerad på bakaxeln. 0-100 km/h ska gå på strax över nio sekunder och toppfarten anges till 129 km/h. Ingen racerbil alltså, men det är inte heller tanken med denna. Med sina sex batterier anges räckvidden till 27 mil. Detta ökar till 32 mil om man istället väljer sju batterier. Det finns även en version med åtta batterier men räckvidden på den får vi inte reda på just nu. En full laddning ska för det klenaste alternativet ta åtta timmar. Karossen är helt nytillverkad precis som alla delar och komponenter som monteras på den. Insidan har läderstolar och modern digital instrumentering. I mittkonsolen har man tryckt in ett infotainmentsystem från Pioneer med en skärm på sju tum. Endast 30 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 90.000 pund. En MGB GT-version för den som vill ha fast monterat tak ska även erbjudas längre fram. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Audi-chef tar över Volkswagens mjukvaruavdelning
Nu ska det bli ordning på torpet

Tidigare i veckan stod det klart att Volkswagens mjukvaruchef Christian Senger fått lämna sin post efter allt strul som varit med nya Golf och elbilen ID.3. Nu tar Audi-chefen Markus Duesmann över rodret för avdelningen istället och har utsett den förre BMW-chefen Dirk Hilgenberg som ny chef över mjukvaran. Markus Duesmann säger följande: "The close cooperation with all brands and teams will be decisive for the success of the Car.Software organization. With my team at Audi, we are assuming a special responsibility as a premium brand. Because for many of our customers, premium is already defined today primarily through digital technologies that are perfectly tailored to their users. Our aim is for all brands in the Volkswagen Group to benefit from this pioneering role." Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Disney presenterar ny Star Wars-saga
The High Republic utspelar sig före den ursprungliga Star Wars-sagan

Den ursprungliga Star Wars-sagan tog som bekant slut i samband med att den nionde Star Wars-filmen The Rise of Skywalker släpptes förra året. Nu har Disney presenterat vad som kommer efter den i Star Wars-universumets expansion. Framöver ser det ut som om vi kommer att få stifta bekantskap med nya Star Wars-hjältar och skurkar i något som Disney har valt att kalla för Star Wars: The High Republic. Star Wars: The High Republic blir en ny Star Wars-franschise som ska utspela sig cirka 200 år innan Star Wars: The Phantom Menace, den första episoden i den ursprungliga Star Wars-sagan. Under High Republic ska Republiken vara ett välmående samhälle och Jedi-riddarna är framgångsrika försvarare för det. Disneys franschise-chef James Waugh säger om Star Wars: The High Republic: "This was a golden age for the Jedi, and also a time of galactic expansion in the Outer Rim. So expect there to be rich tales of exploration; charting out the galaxy, meeting new cultures, and discovering what pioneer life in the Outer Rim was like. This is an incredible sandbox for our storytellers to play in, both within publishing and beyond, and we can’t wait to see the great fiction they build within it." I augusti kommer vi att få se den första produktionen från Star Wars: The High Republic då Disney kommer att släppa de grafiska novellerna Star Wars: The High Republic: Light of the Jedi som kommer att tjäna som någon slags grund för den nya Star Wars-sagan. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus visar upp Maveric
Prototyp där hela flygplanet är en vinge

Under Singapores flygshow som avslutades i helgen visade flygplanstillverkaren Airbus upp en miniatyr-modell av ett flygplan där hela flygplanet är en vinge, en konstruktion som kallas för "Blended Wing Body" (BWB) eller hybrid-vinge. Airbus kallar det 2 meter långa och 3,2 meter breda experimentplanet för "Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls" (MAVERIC). Modellen är framtagen för att kunna testa olika tekniker för eventuella BWB-modeller som Airbus planerar att bygga i framtiden. Jean-Brice Dumont, EVP Engineering Airbus, säger i ett pressmeddelande från Airbus: "Airbus is leveraging emerging technologies to pioneer the future of flight. By testing disruptive aircraft configurations, Airbus is able to evaluate their potential as viable future products. Although there is no specific time line for entry-into-service, this technological demonstrator could be instrumental in bringing about change in commercial aircraft architectures for an environmentally sustainable future for the aviation industry." Fördelen med BWB-flygplan jämfört med traditonella flygplan är att aerodynamiken är bättre vilket leder till lägre bränsleförbrukning och designen ska även göra att det blir mer plats över till passagerare och bagage. Det finns i dagsläget inga uppgifter om när eller om Airbus har tänkt sig att ta fram ett fullskaligt BWB-plan men det verkar i alla fall som man har det i åtanke med tanke på att man nu visat upp Maveric. Här nedan hittas ett videoklipp och lite illustrationer på Maveric samt interiörbilder på hur det skulle kunna se ut inuti ett BWB-plan i full skala. Tumnagel
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida