m

D&D-rollspelsklassiker till konsol
Baldur’s Gate, Icewind Dale, Neverwinter Nights och Planescape Torment

De uppdaterade versionerna av de klassiska Dungeons & Dragons-rollspelen Baldur’s Gate, Icewind Dale, Neverwinter Nights och Planescape Torment kommer att släppas till konsol. Det är första gången dessa legendariska PC-spel landar på konsoler. Spelen kommer med DLC-paketen, multiplayer online och så klart ha kontroller samt gränssnitt anpassat till nya plattformen. Samtliga spel förutom Neverwinter Nights kommer släppas den 27 september. De som vill spela Neverwinter Nights på konsol får vänta tills den 6 december. Tumnagel
43.2°
+
Frode Wikesjö
0
2017

Neverwinter Nights: Enhanced Edition på ingång
Högre upplösning och snäppet finare grafik

Det verkar som att Neverwinter Nights är på väg tillbaka! Utvecklarstudion Beamdog består av ett gäng före detta Bioware-anställda och har de senaste åren jobbat med att leverera finare versioner av bland annat Baldurx27s Gate, Planescape Torment och Icewind Dale. Nu är det dags för Neverwinter Nights att få Enhanced-behandlingen. Enhanced Edition kommer leverera lite nytt gränssnitt samt möjligheten att köra 4K-upplösning. Sedan kommer det lite nymodigheter som pixel shaders och post-processing för att göra spelet lite finare. Neverwinter Nights: Enhanced Edition ger dig tillgång till basspelet samt tilläggen Shadows of Undrentide, Hordes of the Underdark, Pirates of the Sword Coast, Infinite Dungeons och Wyvern Crown of Cormyr. Priset kommer ligga på 20 dollar. När Neverwinter Nights släpps är för tillfället oklart, men gänget kommer köra en Twitch-ström ikväll och då kommer vi få reda på mer om spelet. Tumnagel
41.4°
+
André Stray
0
2015
2014
2013

Guido Henkel är tillbaka med Deathfire: Ruins of Nevermore
Nytt spel av Planescape Torment-producenten

Spelveteranen Guido Henkel har varit aktiv inom spelindustrin i 30 år och jobbat på spel som Planescape Torment samt Fallout 2. Nu är han tillbaka med ett nytt spel som heter Deathfire: Ruins of Nevermore vilket skall vara ett förstapersonsrollspel från den gamla skolan. Deathfire kommer använda sig av ett turbaserat stridssystem där man styr en grupp som skall genomföra massvis med olika uppdrag i en helt öppen värld som innehåller historier som anpassas efter spelarens olika beslut och agerande. Som man kan se i bilden ovan så kommer spelet använda sig av ett ganska utarbetat förmågosystem som borde tilltala de flesta som längtar efter fler Ultima-liknande spel. Deathfire: Ruins of Nethermore förväntas släppas sent nästa år och mer information om spelet kan hittas på spelets officiella hemsida. Tumnagel
42.6°
+
Frode Wikesjö
0
2012
2009

Fallout-MMO under utveckling?
Interplay och Masthead pysslar med något ihop

Tidigare speljätten Interplay, som hade fingrar med i gamla godingar som Fallout 1 och 2, Carmageddon, Baldurx27s Gate, Planescape Torment, MDK, Lost Vikings, Rock x27N Roll Racing och Messiah, tvingades i princip stänga ner sin verksamhet för några år sedan efter finansiella bekymmer. I den vevan såldes Fallout-franchisen till Bethesda, som gav ut ett av 2008 års mest hyllade spel: Fallout 3. Efter försäljningen av Fallout kunde Interplay bygga upp lite ny verksamhet, och det verkar som om något stort kan vara i görningen. Interplay behöll nämligen en del av Fallout-franchisen, nämligen rättigheterna att utveckla ett Fallout-MMO (massivt multiplayeronlinespel). Nu har Interplay precis gått ut med att de sedan 2007 samarbetat med bulgariska Masthead Studios, som bara jobbat med ett spel tidigare (det råkar dock vara ett MMO). Projektet Interplay och Masthead samarbetar kring har fått det mystiska namnet Project: V13 och det tisslas och tasslas om det här kan vara ett Fallout-MMO. Tja, varför inte? Om v:et i Project: V13 står för vault så får i alla fall jag sköna Fallout-vibbar. Tumnagel
37.9°
+
Kristoffer Arvidson
0