LIVE 18:30 Kolla in när Starliner skjuts upp till rymden
m

Det här är framtidens Volvo!
Nytt koncept ger mersmak

Less is more brukar det ju heta, men framtiden för Volvo är tydligen Less but better, eller mindre men bättre på ren svenska. Att göra eldrivna bilar har ju sina tekniska svårigheter men när man kommer över den tröskeln så finns det en hel del fördelar att utnyttja och det verkar Volvo ha förstått. Framförallt ger det möjligheter till större innerutrymmen. Nu är det här inget unikt för Volvo, men konceptet Volvo Concept Recharge fokuserar just på detta, att maximera nyttan med det platta golvet. Man har flyttat runt stolarna, ändrat takprofilen och lyft positionen för sätena så att man sitter högt. Resultatet blir en bil som har bättre luftmotstånd än en suv men som behåller fördelarna med biltypen som folk ändå gillar. Men viktigast med konceptet är ändå designen, för en ny generation med Volvo-bilar ska så klart har en ny design. och jag tycker att man har lyckats blanda nytt med gammalt. Tors hammare är kvar i fronten, men arvet av gamla lyktor är borta och de har mindre luft. Fronten bjuder inte på någon stor och onödig grill, tack och lov, utan där hittar man istället en sköld, som Volvo kallar den nya fronten, med Volvologgan. Ovanpå vindrutan hittar vi LiDAR-sensorn som gör att man faktiskt gömmer sig rätt bra där. Stiligt. Bak på bilen hittar vi också tunnare lyktor som känns väldigt Volvo. Vi hittar också en linje som inte är slank och sluttande som på de allra flesta nya bilar utan här är det nästan boxigare än en 740. Jag hoppas att man vågar behålla detta! På insidan är det luftigt och gott om förvaring. Det är som sagt större än i dagens bilar men också smartare, bland annat har man byggt in en barnstol i sätena bak. I mitten hittar vi en 15 tum stor skärm. Nästa år kommer nya XC90 som troligen kommer att ha mycket av det här konceptet i sig. För många år sedan släppte Volvo ett första vilt koncept, som sedan blev Polestar 1, och även då släppte man XC90 direkt efter. Den gången var de flesta designelement med i färdiga bilen, vi får hoppas att det stämmer även den här gången. Vi har dessutom fått se lite av Polestar 3 och den bilen har en hel del med det här konceptet att göra, i alla fall i grundformen. Så bli inte överraskade om kommande XC90 är rätt olik dagens version. Vad tycker ni, lovande eller inte? Tumnagel
32.7°
+
Roger Åberg
0

Köp en Polestar 1 med konst som ligger och skräpar
Bytt är bytt

En Polestar 1 är inte så billig, den kostar 1,7 miljoner spänn. Har du dåligt med cash men en del tavlor eller annan konst som ligger och tar plats där hemma så kan du nu byta konsten mot bilen. - Jag älskar idén att låta konstnärer och samlare köpa en Polestar 1 med konst. För oss är det en speciell bil och vi ville hitta ett unikt sätt att hylla den på innan den slutar att produceras senare i år. Den är handgjord, dyrbar och iögonfallande – precis som ett konstverk, säger Thomas Ingenlath, VD för Polestar. Om du känner för att byta lite så har Polestar anlitat konstrådgivaren Theodor Dalenson som kommer att värdera konsten. Om den är värd 1,7 miljoner så är bilen din. Anledningen till det här lilla pr-tricket är så klart att man vill få bilen att framstå som ett konstverk. Vad tycker ni, är Polestar 1 "a piece of art"? Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Polestar släpper guldversion av Polestar 1
Bling bling!

Polestar 1 är en riktigt udda bil, dyr och med inte speciellt stor målgrupp. Endast 1500 kommer någonsin att byggas vilket också verkar ligga i linje med hur många som kommer att gå att säljas. Nu säljs de sista exemplen och är du sugen så kan du nu få en i matt guld. Polestar har ju sedan tidigare gula detaljer men nu blir det alltså även guldigt. Färgen på karossen matchar nu alltså bromsarna och så klart säkerhetsbältena som vi sett på andra bilar från Polestar. Även lite sömmar har fått färg. Det har tidigare gått att få Polestar 1 i matta färger och det har kostat 50.000 kronor extra, vilket den här färgen också kommer att kosta. Det gör att prislappen landar på 1.749.000 kronor. Hur Polestar 1 ser ut med vit matt färg kan ni ser nedan, från vår provkörning av bilen. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

Är Polestar på gång med en fetare Polestar 2?
Polestar 2 Boost

I mars la Polestar-chefen Thomas Ingenlath upp en bild på en lite fetare Polestar 2 på sitt Instagram. Häromdagen dök en till bild upp. Det hela är lite kryptiskt, men mycket intressant. Det verkar som att Polestar är på gång med en tjockare version av sin tvåa. Som ni ser på bilden ovan är den lägre och hjulhusen är större så att 21-tummarna från Polestar 1 får plats. Den första posten är taggad med #akebono vilket skulle kunna betyda att de har satt på Akebono-bromsar på bilen, precis som på Polestar 1. Men post nummer två är taggad med #brembo så det kanske blir Brembo ändå. Öhlins och tuning är andra taggar, så det är inte en ecodrivingversion. I den andra posten skriver Thomas PS2BST vilket skulle kunna stå för Polestar 2 Boost. Om det blir namnet får vi se. Den sista taggen vi noterar är #prototype så det är inte en färdig historia detta och att Thomas läcker detta kan både betyda att det är nära produktion eller att det bara är lek som inte kommer att bli verklighet. Intressant är det hur som. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Sista omgången med Polestar 1 tillverkas
Orderböckerna öppnar igen

Nu drar tillverkningen av den sista omgången av Polestars laddhybrid Polestar 1 igång och orderböckerna för dessa har öppnats. Bilarna tillverkas i Chengdu, Kina och processen kommer att pågå under hela året, och sen blir det inga fler bilar. Prislappen börjar på 1.699.000 kronor. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida