Quantcast
m

Bilar från PSA får infotainmentsystem med Android från 2023
Men Volvo var först

En nyhet Volvo XC40 och Polestar 2 bjuder på är att deras infotainmentsystem är Android-baserade. Nu får vi reda på att PSA Group också kommer att haka på detta tåg, men först från 2023. Vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken är dock oklart än så länge. "Groupe PSA continues its digital transformation and its collaboration with Google. Android Automotive OS will enable Groupe PSA to improve agility and efficiency while providing personalized interfaces to customers in the car. This new collaboration is an important step in the relationship between PSA and Google." Även GM har gått samman med Google och från och med 2021 kommer Chevrolet, Buick, Cadillac och GMC att köra Android. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Första Polestar 2 är nu levererad
Sture beställde en så fort det gick

Nu har Polestar levererat det första exemplaret av Polestar 2 och det hela skedde vid högkvarteret i Göteborg. Köparen som heter Sture Stensson beställde sin bil direkt när det var möjligt och det är hans första elbil. Bilen är lackad i färgen Thunder och på insidan har han valt interiören Charcoal WeaveTech. "I ordered my Polestar 2 on launch day. This is my first electric vehicle and I have mounted solar panels on the roof for easy charging at home. I have read all the great reviews in the papers and online, and picked up many new cars throughout the years, but this is the greatest moment so far." Bonusklipp nedan. Tumnagel
49.1°
+
Bobby Green
0

Jonny Smith provkör Polestar 2
Och nu kan du också göra det

Polestar hade nyligen provkörningar av Polestar 2 för pressen och här får vi oss en genomgång av bilen av Jonny Smith som numera kör YouTube-kanalen CarPervert. Polestar har nu även öppnat upp möjligheten för allmänheten att provköra Polestar 2 i Stockholm och Göteborg. Här bokar du. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Polestar 2 försenas
Leveranser försenas fyra till fem veckor

I slutet av mars drog tillverkningen av Polestar 2 igång i Kina och målet var att de första bilarna skulle börja rulla i Europa nu i sommar. Så blir det dock inte eftersom det inträffat problem gällande leveranserna från Kina och hit. Inte helt oväntat är det pandemin som är det som gör att det gnisslar i kugghjulen. Nu verkar det istället bli i höst som de första kunderna får sina bilar, typ september eller oktober. Uppdatering Vi har varit i kontakt med Polestar som säger att de har förseningar, men att de inte är så stora. Kunderna får vänta ungefär fyra till fem veckor längre på sina bilar, så skulle man fått leverans i juli kommer den i augusti och så vidare. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Polestar Space öppnar i Stockholm och Göteborg nu i sommar
Dags för showroom även i Sverige

I slutet av oktober förra året slog portarna till Polestars första showroom upp, i Oslo. Nu i sommar, inget exakt datum är annonserat, kommer man även att öppna i på Kungsportsavenyn 25 i Göteborg och på Norrlandsgatan 5 i Stockholm. Här kommer man att kunna kolla på modellerna Polestar 1 och Polestar 2, provköra och träffa experter från Polestar. Miljön beskrivs som avskalad för att ta bort pressen i säljprocessen. De som jobbar på ställena är inte säljare utan produktspecialister som inte arbetar på provision. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Tillverkningen av Polestar 2 drar igång i Kina
De första bilarna kommer till Europa i sommar

Nu drar serietillverkningen av Polestars andra modell 2 igång i staden Luqiao i Kina. Planen är att de första exemplaren ska hitta till Europa i sommar och därefter ska kunder i Kina och USA få ta del av sina bilar. Fabriken bilen byggs på ägs av Geely och här tillverkas även Volvo-bilar. Polestars vd Thomas Ingenlath säger följande: "The world is facing enormous upheaval in the face of the coronavirus pandemic. We start production now under these challenging circumstances with a strong focus on the health and safety of our people. This is a great achievement and the result of huge efforts from the staff in the factory and the team securing the supply chain. I have a huge amount of respect for the entire team – thanks to them!" En Polestar 2 kostar från 659.000 kronor. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Polestar 2
Från 659.000 kronor, levereras i sommar

Nu har försäljningen av Polestar 2 börjat på riktigt. Har du 659.000 kronor är det bara att gå in och välja hur den ska se ut. Har du mer pengar än så kan du välja annan färg än svart (10.000 kronor), ventilerade säten med nappa-läder (50.000 kronor), performance-paket (60.000 kronor) och dragkrok (13.000 kronor). Så mycket mer än så går faktiskt inte att lägga till förutom vinterhjul, extra laddsladdar och liknande. Om man är snabb på köpknappen ska man få sin bil i sommar. Enligt Polestar är det "stor efterfrågan" och "många människor har visat intresse" men några riktiga siffror på vad det betyder finns inte. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0
2019

Dragkrok till Polestar 2 kostar 13.000 kronor
Får dra upp till 1500 kilo

När Polestar presenterade den helt eldrivna modellen 2 var det många som undrade om den skulle kunna gå att få med dragkrok. Ja var svaret men sen var det tyst ett tag. Sen fick vi tidigare i år reda på att man på den får hänga upp till 1500 kilo. Nu får vi också reda på vad kalaset kostar extra och det är 13.000 kronor som gäller, installerat och klart. Kroken är elektriskt infällbar så den gömmer sig alltså under stötfångaren när man inte behöver den. Det kombinerade bagageutrymmet sväljer 440 liter (405 bak, 35 fram) och takräcke finns som tillval om man nu skulle behöva lasta större grejer upp till 75 kilo. Reserverar man ett exemplar innan den 31 december är man garanterad leverans nästa år. På släpet på bilderna står den svenska elmotorcykeln Cake Kalk. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Elbilsmässan eCarExpo äger rum i helgen
På Svenska Mässan i Göteborg

Idag drar mässan eCarExpo igång på Svenska Mässan i Göteborg men idag är den endast öppen för företag. Imorgon och på söndag är det öppet för allmänheten mellan 10-18 lördag och 10-17 söndag. Här kommer det att vara stort fokus på elbilar och tillverkare kommer att ställa ut sina nyheter, den senaste laddningstekniken visas upp och det kommer att finnas en provkörningsbana för den som vill testa elbil. Tio modeller har premiär på mässan och dessa är Audi Q5 TSFIe, BMW 330e, BMW X5 45e, BMW Vision i4, Kia XCeed och Ceed SW PHEV, transportbilen Mercedes eVito, konceptbilen Mercedes Urbanetic, Mini Cooper SE och Polestar 2. Polestar kommer även att lotta ut provåkningar med modellen Polestar 1. Entrén kostar 170 kronor, barn under 15 år går in gratis i målsmans sällskap och studenter och pensionärer går in för halva priset om de visar giltig legitimation. Den som inte har möjlighet att gå i Göteborg får en ny chans i Stockholm på Friends Arena den 7-9 februari nästa år. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Sugen på att privatleasa en Polestar 2?
Så här mycket kostar det

Vi har tidigare skrivit vad Polestar 2 kostar om man vill slänga upp all deg på en gång och även om vad det skulle kosta att ha den som tjänstebil. Nu kommer siffrorna som berättar vad elbilen kostar om du privatleasar. Väljer du standardversionen som kontant kostar 659.000 kronor ligger månadskostnaden på 5499 kronor. Eftersom bilen bara går på el får man klimatbonus på 60.000 kronor vilket gör att kostnaden sjunker till 3832 kronor. För att få till detta belopp måste du dock pytsa in 20 procent i kontantinsats själv - 131.800 kronor. Vill man skippa insats helt går det också bra, men då stiger inte helt oväntat månadskostnaden, till 7493 kronor. Man kan välja att betala 0-30 procent i kontantinsats. Avtalet för privatleasing löper över 36 månader och i priset ingår service med hämtning och lämning av bil. Körsträckan per år som ingår är 1500 mil. Polestar 2 ska börja levereras nästa sommar. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Polestar 1 och 2 som tjänstebil
Så mycket kostar det

I somras fick vi reda på att Polestars första modell Polestar 1 skulle kosta från 1.699.000 kronor. I höstas släppte man även priset för Polestar 2 som börjar på 659.000 kronor. Skatteverket la nyligen upp Polestars båda modeller i deras bilförmånsberäknare vilket innebär att vi nu får reda på vad bilarna kostar som tjänstebilar. För hybriden Polestar 1 blir det beräknade förmånsvärdet 144.671 kronor per år, eller 12.055 kronor per månad. Teknikens Värld har jämfört med en Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ och för en sådan skulle förmånsvärdet landa på 19.921 kronor. Bara för att det är kul slängde man även in en Lamborghini Urus i ekvationen och den går loss på hela 40.554 kronor varje månad. Tittar man på eldrivna Polestar 2 är siffran istället 45.143 kronor per år vilket innebär 3761 kronor per månad. En Tesla Model 3 Long Range hamnar på 45.503 kronor respektive 3791 kronor så dessa två modeller ligger väldigt lika i pris. Läs mer om hur man har räknat på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volvos första riktiga elbil
XC40 Recharge tar sig 40 mil på en laddning

Så, nu var den då äntligen presenterad - Volvos första riktiga elbil om man bortser från C30 Electric som visades första gången 2010 som var mer av ett experiment. Nu är marknaden som ni alla vet redo för elbilar och då måste ju även Volvo vara med. Att den första elbilen baseras på XC40 är väl heller inte så märkligt eftersom den har ett populärt format och spelar i crossover-ligan som så många verkar älska. Så vad får man då här? Jo, en liten kompakt bil med en räckvidd på upp till 40 mil enligt WLTP. Kraften kommer från två stycken elmotorer som tillsammans ger 408 hästar och som har ett vrid på 660 newtonmeter. Drivningen sker på alla fyra hjulen och från 0-100 km/h ska man kunna ta sig på 4,9 sekunder. Batteripacket är på 78 kWh och man ska kunna snabbladda från tio upp till 80 procent på 40 minuter. Volvo rekommenderar laddbox för hemmaladdning men i nödfall kan du använda ett vanligt eluttag - då tar det dock mellan 30 till 55 timmar att ladda ett tomt batteri till 80 procent. Har du en laddbox på 11 kW kapas tiden till runt 5,5 timmar. På dragkroken får man hänga upp till 1,5 ton och i det bakre bagagerummet går det in 413 liter. Där fram kan man också lasta lite saker men i princip handlar det bara om att laddsladden får plats. Som vi tidigare har berättat får bilen ett helt nytt infotainment-system som kör Android. Man trycker mycket på detta och via Google Assistant ska man kunna styra många av grejerna i bilen - som att exempelvis ställa in klimatanläggningen och byta låt på Spotify. Man kommer även att kunna uppdatera bilens mjukvara OTA (over the air). Den XC40 Recharge som visades upp för journalister på eventet var i R-Design-utförande och bär den rätt så saftiga prislappen 699.000 kronor. Då är bilen fullutrustad men det är fortfarande väldigt många slantar att lägga ut. Självklart kommer det även släppas billigare versioner men då en XC40 laddhybrid kostar från 459.900 kronor lär en XC40 Recharge definitivt inte krypa ner under 500.000. En Polestar 2 får du för 659.000 kronor. När den nya elbilen lanseras är tyvärr oklart för tillfället, men tillverkningen ska i alla fall dra igång vecka 35 nästa år. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Performance Pack till Polestar 2 kostar 60.000 kronor extra
Brembo-bromsar, Öhlins-dämpare och smidda fälgar

I slutet av förra månaden fick vi reda på vad Polestar 2 skulle kosta i svenska pengar och siffran lyder 659.000 kronor. Det finns inte så många tillval att göra så prislappen som redan är ganska saftig blir inte så värst mycket högre. Men det finns ett så kallat Performance Pack att lägga till och nu får vi reda på vad det kommer att kosta. För 60.000 kronor extra får du andra bromsar från Brembo fram med fyrkolvsok, justerbara Öhlings-dämpare och en uppsättning smidda fälgar som mäter 20 tum. En extra blingig sak är att ventilhattarna är guldiga, precis som säkerhetsbältena. Det går bra att göra en reservation av bilen nu och leverans ska någon gång nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Här är svenska priset på Polestar 2
659.000 kronor

Polestar 2 är väl på något sätt vårt svenska hopp bland elbilarna tills dess att Volvo får ändan ur och presenterar en elbil. Polestar 2 såldes vid lanseringen in som en bil med en prislapp på 40.000 dollar, vilket är helt ok. Men den versionen kommer inte än på ett tag, ett bra tag. Först kommer lanseringsversionen som kommer att börja tillverkas i början av 2020. Vi visste redan att den skulle få en prislapp på 60.000 euro, men nu är det svenska priset klart. 659.000 svenska riksdaler fattigare kommer du att bli om du lägger en beställning, vilket som av en slump är 900 kronor mindre än en Model 3 Long Range. Det finns inte mycket att välja i utrustningsväg. Sex färger, tre inredningar, ett performance-paket (som verkar vara gratis) och fälgar är allt man kan välja mellan. Tumnagel
41.5°
+
Roger Åberg
0

Polestars fabrik i Chengdu öppnar
Nu börjar tillverkningen av Polestar 1

Polestar har nu fått något som kallas för World Manufacturer Identifier (WMI) vilket befäster deras position som en fristående fordonstillverkare. I samband med detta öppnar fabriken i Chengdu och tillverkningen av modellen Polestar 1 drar igång. Lokalerna är skapade av arkitektur- och designföretaget Snøhetta. De första kunderna ska få sina bilar innan året är slut. Målet är tillverka 500 exemplar om året och totalt ska det bli 1500 stycken. I början av nästa år kommer nästa modell, Polestar 2, att börja tillverkas i den kinesiska staden Luqiao. Thomas Ingenlath som är vd för Polestar säger följande: "Här i Chengdu tillverkar vi inte bara en förstklassig hybrid-elektrisk prestandabil. Vi har också skapat en inspirerande tillverkningsmiljö, en suverän arbetsplats och plats att besöka. Den speglar verkligen vad varumärket Polestar står för. Vi lovade att vår första produktionsanläggning skulle stå klar 2019, vi lovade att vi skulle leverera bilar i år, och vi lovade att vi skulle göra saker och ting på ett annorlunda sätt – och än en gång håller vi våra löften. Detta är ett enormt stolt ögonblick för hela teamet på Polestar." Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida