m
2019

Doug DeMuro kollar in Volvo S60 Polestar Engineered
Är lack på att Volvo inte säljer några

Polestar-versionen av Volvo S60 verkar vara riktigt härlig, problemet är främst att den inte går att köpa. Hur som helst så är det intressant att gå igenom bilen och att se någon som inte är svensk göra det. Som vanligt är Doug noga med att kolla in massor av små detaljer och det finns det faktiskt i denna. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Sverigepremiär för Volvos nya Polestar Engineered-bilar
S60, V60 och XC60 med fokus på prestanda

I juni förra året presenterade Volvo nya S60. Den kan man få preppad av Polestar om man vill, men hittills har man bara kunnat köpa den i staterna. Nu är det dock dags för Sverigepremiär, och förutom S60 erbjuds även V60 och XC60 som Polestar Engineered. Alla bilarna får unika designdetaljer, mer utrustning och något bättre prestanda. Man utgår från hybrid-versionen T8 och ökar effekten från 390 till 405 hästar. Vridet ökar från 640 till 670 newtonmeter. Vidare får bilarna vassare bromsar från Brembo, XC60 får dock bromsar från Akebono - samma som Polestar 1. Dämpningen kommer från Öhlins och det sitter multilänkfjädring både fram och bak. Fjäderbensstagen och den justerbara stötdämparkonstruktionen är också av samma typ som sitter på Polestar 1. Utseendemässigt handlar det om speciella fälgar, guldmålade bromsok, svarta avgaspipor, Polestar-emblem och gula säkerhetsbälten. Bilarna går att beställa idag och priserna ser ut som följande: S60 Polestar Engineered kostar från 637 900 kronor. V60 Polestar Engineered kostar från 642 900 kronor. XC60 Polestar Engineered kostar från 723 900 kronor. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0
2018

USA får bara 20 Volvo S60 Polestar Engineered
Kommer att kosta 1100 dollar i månaden

Vi har inte fått några priser på Volvo S60 som gäller här i Sverige, men priserna för den amerikanska marknaden är nu klara. Billigaste versionen kostar 35.800 dollar och sedan går det uppåt. För en T8 får man betala 55.400 dollar med inscription-paketet. Att bara konvertera dollarpriserna till svenska kronor på bilar går tyvärr inte, men i Volvo-fallet fungerar det faktiskt ok. En Volvo V60 T5 Momentum kostar 379.900 kronor i Sverige och 42.500 dollar i USA, översätter man dollarn till kronor 383.000 kronor. Det är faktiskt rätt billigt att köpa en Volvo i Sverige, så det finns hopp och ganska bra pris på S60. En V60 kostar 337.900 kronor med T5-motorn och översätter man dollarpriset rakt av blir det 322.000 kronor. Någonstans där kommer det nog att landa. Men det viktigaste är ändå S60 Polestar Engineered, den lite roligare versionen. Denna kommer endast att gå att köpa via deras prenumerationstjänst Care By Volvo och kommer att kosta 1100 dollar i månaden. En vanligt S60 kostar från 775 dollar i månaden. Det sjuka är att man endast kommer att leverera 20 stycken bilar i USA. Varför är lite oklart. Specialmodeller säljs av naturliga skäl i små upplagor och det kan vara så att Volvo vill göra modellen eftertraktad istället för att sälja få bilar och riskera en flopp. Hur tillgången blir till Sverige är ännu oklart. Vi får hoppas på fler än 20 bilar i alla fall. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Volvo S60!
Första Volvon som tillverkas i USA

Precis som vi tidigare har skrivit har Volvo idag premiär för nya S60 - en mellanstor sportsedan i premiumsegmentet. Det här blir den första Volvon som tillverkas i USA och den nya fabriken i Charleston invigs idag. "Nya S60 är en av de mest spännande Volvo-bilar vi någonsin har tillverkat. Den är verkligen en bil för föraren som ger oss en stark position på sedanmarknaderna i Kina och i USA. Därmed skapar den också ytterligare tillväxtmöjligheter för Volvo Cars." Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars Bilen kommer inte att erbjudas med dieselmotor och det är en del i satsningen på att istället elektrifiera bilarna. Från och med nästa år kommer alla Volvos nya modeller att ha någon form av elmotor i sig. Nya S60 erbjuds med två olika turbo- och kompressormatade bensindrivna laddhybrider - T6 Twin Engine AWD (340 hästar) och T8 Twin Engine AWD (390 hästar). Den sistnämnda går även att få som Polestar Engineered vilket innebär att effekten höjs till 405 hästar samtidigt som man uppgraderar hjul, bromsar (Brembo), hjulupphängning (Öhlins) och motorstyrningen. Utöver dessa finns även versionerna T5 och T6 vid lanseringen. S60 bygger som väntat också på SPA-plattformen och har samma prylar under skalet som V60. Den har givetvis säkerhetssystemet City Safety och detta aktiverar nu även autobromsfunktionen för att mildra en kollision med mötande trafik. Pilot Assist-systemet som är tillval har också fått bättre prestanda vid kurvtagning. Precis som för XC40 ska nya S60 gå att prenumerera på via tjänsten Care by Volvo. Produktionen drar igång vecka 20 nästa år. Från vecka 5 ska det gå att lägga en beställning så det är en stund kvar. Några svenska priser har vi dock inte fått än. I USA kostar bilen följande: T5 FWD 35.800 dollar med Momentum, 41.900 dollar med R-Design och 42.900 dollar med Inscription. T6 AWD 40.300 dollar med Momentum, 45.400 dollar med R-Design och 47.400 dollar med Inscription. T8 Twin Engine finns inte med Momemtum. R-design kostar 54.400 dollar och Inscription kostar 55.400 dollar. Tumnagel
56.0°
+
Bobby Green
0

Volvo S60 kommer i prestandaversion signerad Polestar
Guld är nya Polestar Engineered-färgen

Resan för Polestar inom Volvo börjar nu sätta sig. Det egna märket Polestar kommer också att leverera komponenter och lösningar till Volvos vanliga bilar under beteckningen Polestar Engineered. Först ut är en specialversion av S60 som baserar sig på T8 Twin Engine. S60 kommer att visas upp för första gången på riktigt i deras nya fabrik i Charleston, South Carolina. Det gör att man också kan släppa prestandaversionen som petar lite extra liv i plugin-hybriden. Köper man Polestar-versionen får man 415 istället för 400 hästar och 680 istället för 670 Nm i vridmoment. Men det är inte det enda man gör. Nya fälgar presenteras och bilen får fetare bromsar som har tagits fram tillsammans med Brembo. Polestar Egineered har tagit fram en multi-länk-fjädring både fram och bak som har premium-dämpare från Öhlins med dual-flow-ventil. Fjäderbensstagen och den justerbara stötdämparkonstruktionen kommer från Polestar 1. Utväxlingsintervallen i automatlådan kommer även att förfinas. Trots mer kraft ska man leverera en bil som ger samma utsläpp som den vanliga modellen. Polestar Engineered kommer som sagt till S60 men också till V60 och XC60, men först nästa år. Alla modellerna kommer att säljas i begränsad upplaga hos handlarna men kommer också att kunna beställas via deras prenumerationstjänst Care by Volvo. Tumnagel
54.2°
+
Roger Åberg
0
2017

Volvo bekräftar att Polestar blir högprestanda-bilmärke
Thomas Ingenlath kommer chefa

För en vecka sedan skrev vi om att Polestar skulle börja tillverka eldrivna prestandabilar för Volvo och nu bekräftar även Volvo dessa nyheter. Polestar kommer därmed att bli ett nytt separat elektrifierat högprestanda-bilmärke och Thomas Ingenlath som tidigare varit Senior Vice President Design hos Volvo kommer att ta platsen som Chief Exectutive Officer på Polestar. Vid sin sida kommer han att ha Jonathan Goodman som blir Chief Operating Officer. Jonathan var tidigare Senior Vice President Corporate Communication på Volvo Cars. I framtiden kommer Polestar erbjuda bilar som inte har Volvo-logga och optimeringspaket till Volvos existerande utbud av bilar under märket Polestar Engineered. I höst kommer vi att få reda på mer om vad som är på gång. Tumnagel
69.6°
+
Bobby Green
0
2016
2015
2013