m

Första riktiga titten på Polestar 3
En SUV som ska lanseras nästa år

Polestar delar nu med sig av ytterligare en teaserbild på kommande Polestar 3. Det här blir tillverkarens första SUV och tanken är att den ska lanseras nästa år. Bilen kommer att bli den första Polestar som tillverkas i USA - närmare bestämt i Charleston, South Carolina på Volvos fabrik som de har där. Efter att Polestar 3 är lanserad planerar tillverkaren att släppa en ny modell varje år tre år framöver. I slutet av 2023 siktar man på att finnas på 30 stycken globala marknader. 2021 kommer antalet bilar sålda att hamna på runt 29.000 stycken. 2025 hoppas man att den siffran istället är 290.000. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Ge din Polestar 2 mer effekt via en OTA-uppdatering
68 hästar för 10.000 kronor

Du som äger en Polestar 2 Long range Dual motor och tycker att den skulle må bra av lite mer effekt får här glädjande nyheter. Det kommer nämligen bli möjligt att via en OTA-uppdatering begåva bilen med ytterligare 68 hästar och få totalt 476 hästar. Polestar har bestämt sig för att göra mjukvaran de använde sig av i Experimental Polestar 2 som kördes på Goodwood tidigare i år tillgänglig för alla. Men det kostar 10.000 kronor. Och du måste registreringsbesiktiga om bilen för 1500 kronor efter att du har "trimmat" den. Det är endast du som har köpt din bil kontant eller med lån som kan ta del av uppdateringen. Den börjar rullas ut i slutet av månaden. Tumnagel
28.6°
+
Bobby Green
0

Polestar till börsen genom SPAC-bolag
Värderas till 175 miljarder kronor

Polestar har nu tagit en genväg till Nasdaqbörsen i New York via ett så kallat Special Purpose Acqusition Company (SPAC)-bolag. Det hela skedde genom en fusion med det börsnoterade förvärvsbolaget Gores Guggenheim och bakom detta står miljardären Alec Gores och investmentbanken Guggenheim Partners. Polestar värderas efter detta till motsvarande 175 miljarder kronor. I samband med börsnoteringen går Gores Guggenheim in med 800 miljoner dollar i kontanter, institutionella investerare går in med 250 miljoner dollar och Volvo Cars lägger in ytterligare 600 miljoner dollar. När affären är klar kommer Volvo Cars att äga runt hälften av aktierna i Polestar. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Geely-chef inte imponerad av Tesla
Säger sig vara bättre på en rad punkter

Geely äger som bekant Volvo, Polestar och en hög med andra märken och även för Geely är framtiden elektrisk. Därför har man tagit fram plattformen SEA, en plattform som enbart är gjord för elbilar, även om det ska gå att lägga till en motor i form av en räckviddsförlängare. Volvo ska börja att bygga en mindre bil på plattformen, men först ut blir Zeekr 001 som är allt annat än liten, tvärtom, och som kommer att bli en snabb rackare som gör 0-100 på 3,8 sekunder. Volvos bilar som tyvärr även måste rulla med fossilmotorer ett tag till kommer att använda SPA2, en ny version av den nuvarande plattformen som Volvo använder och som nästa XC90 kommer att byggas på. SEA är alltså helelektrisk och då är det så klart lätt att man jämför den med Tesla. Hur bra den kommer att leverera återstår att se, men SEA-chefen Kent Bovellan gillar sin egen plattform. Till Paultran säger han... – We are better than Tesla when it comes to the mechanical architecture. They are very skilled in the software part, but in terms of mechanical architecture, we are better. We have a more cost-efficient solution and beat them in more or less everything, except for performance. Kent säger alltså att Tesla är före dem på mjukvara och hastighet, men 3,8 sekunder till hundra räcker nog gott och väl. Kent fortsätter att säga att Geelys plattform är bättre på interiörutrymmet, ljudnivån i bilen och de inte helt oviktiga delarna produktionskostnad och ägandekostnad. Han påstår även att Geelys plattform levererar lättare bilar än Tesla. – We are not impressed by Tesla. I like that they are going the right way with an electric architecture, we’re going the same way as well. They are one of the first to introduce core systems, but mechanically, nope, never. That, we do better. Hur det blir med den saken återstår att se. Zeekr 001 lanseras under året och sedan är det helt enkelt upp till bevis. Nästa år kommer Polestar 3 som också kommer att rulla på SEA-plattformen och efter det lär en hel hög med nya bilar att komma. Och inte bara från Geelys egna märken utan även andra, om det finns någon som är intresserad. Geely kommer nämligen att licensiera ut plattformen till de som vill använda den. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

Första bilden på Polestar 3
Ska byggas i USA (och i Kina)

Snart kommer det att presenteras en ny Polestar och det här är första bilden på denna, som logiskt nog kommer att heta Polestar 3. Det är en SUV och den kommer inte bara att byggas i Kina utan även i USA, för den amerikanska marknaden. Närmare bestämt i fabriken i Ridgeville, South Carolina, som det i dag byggs Volvo-bilar i. Det kommer att fortsätta byggas Volvo-bilar där så klart, men Polestar och Volvo kommer alltså att samsas under samma tak. Bilarna som byggs i USA kommer att byggas för den amerikanska marknaden. En gissning är att det beror på att man vill sälja många bilar i SUV-landet USA och inte betala alldeles för mycket skatter och tullar. Bilarna som kommer att säljas i Sverige kommer att byggas i Kina, enligt Recharge. Polestar 3 kommer att börja byggas nästa år, alltså 2022. Den kommer att ha samma stil som konceptet Precept, men är som sagt en SUV. Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0

Sista omgången med Polestar 1 tillverkas
Orderböckerna öppnar igen

Nu drar tillverkningen av den sista omgången av Polestars laddhybrid Polestar 1 igång och orderböckerna för dessa har öppnats. Bilarna tillverkas i Chengdu, Kina och processen kommer att pågå under hela året, och sen blir det inga fler bilar. Prislappen börjar på 1.699.000 kronor. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2020

Throttle House ställer Tesla Model 3 mot Polestar 2
Vilken är bäst egentligen?

Polestar 2 vill såklart sno kunder från Tesla och deras Model 3 och det ska bli intressant att se hur många som kommer att välja "svensken" i framtiden. Throttle House har tagit ut en Model 3 Performance och en Polestar 2 för att se vilken av dessa de gillar bäst. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Polestar Precept kommer att bli verklighet
Utvecklingsarbetet är igång

I början av året visade Polestar konceptet Precept. Nu meddelar man att bilen kommer att gå i produktion och att utvecklingsarbetet kring detta redan är igång. Med Precept vill man visa märkets väg framåt både när det gäller teknik och design. Bilen kommer att tillverkas i Kina i en helt ny fabriksdel men när den kan tänkas lanseras är fortfarande oklart. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida