m

Slipp prata med säljare med ny bilköpartjänst
Hämta den när du vill

Hela bilkrängarbranschen håller på att förändras, men det går segt. Tesla har länge kört sitt eget race och nu försöker nya märken göra samma sak. Polestar säljs på nätet och i små lokaler inne i stan. Lynk & Co ska säljas per månad från deras klubb. Men de allra flesta bilar säljs och levereras fortfarande från stora gigantiska lokaler en bit utanför stan. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0
2020

Volvos nästa elbil presenteras den 2 mars 2021
En Polestar 2 fast med Volvo-logga

Volvos andra elbil baserad på CMA-plattformen är på väg. Nu sägs det att den kommer att presenteras den 2 mars nästa år och Volvos vd Håkan Samuelsson beskriver den nya modellen som mer strömlinjeformad än XC40. Det handlar inte om en ersättare för nedlagda V40 och det är en crossover som blandar olika stilar. Concept 40.2 som visades upp våren 2016 är en sådan och den blev ju till slut som ni kanske vet Polestar 2. Nu ska det alltså även bli en produktionsversion av den fast med Volvos logga i nosen. För att Volvo ska vara mer lönsamt kommer företaget att sikta ännu mer på premiumbilsegmentet och vilket inte helt oväntat kommer att leda till högre pris på bilarna. En XC40 Recharge kostar 699.000 kronor och en Polestar 2 kostar 659.000 kronor. Den nya modellen från Volvo måste dock vara billigare än båda dessa för att kunna sälja i några större volymer. Det kommer den säkert inte att vara initialt utan längre fram när snikversioner med kortare räckvidd och lägre effekt presenteras. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Första OTA-uppdateringen till Polestar 2 rullas ut
Fast bara till några få kunder

En av grejerna med Polestar 2 är att man skulle kunna uppdatera den över nätet via så kallad Over The Air-uppdateringar. Detta skulle vara igång och fungerande när de första bilarna levererades, men så blev inte fallet. Programmeringen tog tydligen längre tid än väntat. Nu drar man dock igång detta och skickar ut lite färsk mjukvara åt ett mindre antal kunder i Sverige och Norge, alla ägare får alltså inte ta del av detta än. De som får uppdateringen kommer få ett mail om hur den fungerar och vad man kan förvänta sig att den gör. Får man inget mail lär man redan ha den senaste mjukvaran. En del bilar kommer behöva åka till verkstad för att få mjukvaran installerad eftersom vissa exemplar behöver uppgraderas för att kunna ta emot OTA-uppdateringar. Att ladda hem den kommer ta upp till två timmar och sedan måste man låta installationen ta 90 minuter också. Under denna tid kan man inte använda bilen. Uppdateringen heter P2048.3 och i den ingår: - Timer för klimatkontroll: aktivera klimatanläggningen och förvärm Polestar 2 inifrån bilen enligt önskat schema. Du finner inställningarna under parkeringsklimat. - Körbarhet: förbättringar vid start från stillastående, inklusive smidigare frigöring av bromsarna. - Laddning: stabilitetsförbättringar - Räckvidd: bättre exakthet i räckviddsangivelser - Extrabatteri: stabilitetsförbättringar i 12-voltsbatterisystemet - Internetanslutning: stabilitetsförbättringar - Fönster i baksätet: förbättrad stängning som tätar bättre mot glaset Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Polestar och EasyPark börjar samarbeta
Automatiserar parkeringsbetalningarna

Polestar och EasyPark har nu slagit sina påsar ihop för att automatisera betalningar av parkeringsavgifter. EasyParks app finns nu integrerad i Polestars Android Automotive-miljö och den gör det möjligt att betala för parkering utan parkeringsautomat eller en smart telefon. Det "enda" som behövs är en Polestar 2. Appen känner av när bilen lämnar parkeringsplatsen och avslutar då parkeringssessionen. I framtiden skulle systemet i kombination med en självkörande eller självparkerande bil helt och hållet ta hand om parkeringen - från placering till betalning. Tumnagel
55.0°
+
Bobby Green
0

Rykte Polestar söker 500 miljoner dollar genom investerare
Pengar som ska skynda på produktion och utveckling

Nu florerar rykten om att Polestar sitter i samtal med externa investerare om att ta in 500 miljoner dollar i företaget. Samtidigt vill man ha upp värdet på Polestar till runt sex miljarder dollar. De nya pengarna, om de kommer in, ska användas till att skynda på dagens produktion ytterligare och utveckla nya modeller - däribland Precept Concept. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Polestars försäljning i Frankrike stoppas på grund av loggan
Citroën tycker den är för lik deras

Ännu ett bakslag för Polestar. Nu ska försäljningen ha stoppats i Frankrike men inte på grund av felen som vi tidigare har skrivit om, utan på grund av att Citroën tycker att Polestars logga är för lik deras. Citroën har två stycken pilar i sin logga, och det har Polestar också, fast vinklade mot varandra istället för staplade på varandra. Men det räcker tydligen inte och Citroën hävdar nu att de har minst två varumärkesskydd kring detta som Polestar då sägs bryta mot. Citroën skickade in en stämningsansökan kring detta redan förra året och nu ska domstolen ha sagt sitt som var till den franska tillverkarens fördel. Polestar ska enligt uppgift böta 150.000 euro och stoppa försäljningen i ett halvår. Detta kan förlängas om man inte kommer överens om en lösning. Tumnagel
-21.0°
+
Bobby Green
0

Polestar återkallar alla Polestar 2 - igen
Kan fortfarande stanna mitt i körningen

I början av oktober meddelade Polestar alla ägare av Polestar 2 att de var tvungna att återkalla deras bilar eftersom de kunde stanna mitt i körningen. Det handlade om ett mjukvarufel och efter ett besök hos verkstaden skulle felet vara åtgärdat. Men nu återkallas alla bilar igen av samma anledning så det verkar inte som att problemet löstes första vändan. Totalt handlar det om nästan 4600 stycken exemplar och 1100 av dessa finns här i Sverige. Tumnagel
10.4°
+
Bobby Green
0

Bjørn Nyland hänger med Polestar 2
Kommer med tips och trix

Den norska elbilsfantasten Bjørn Nyland har hängt med Polestar 2 ett tag och i dessa klipp delar han med sig av sina tankar och erfarenheter kring modellen så här långt. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Throttle House ställer Tesla Model 3 mot Polestar 2
Vilken är bäst egentligen?

Polestar 2 vill såklart sno kunder från Tesla och deras Model 3 och det ska bli intressant att se hur många som kommer att välja "svensken" i framtiden. Throttle House har tagit ut en Model 3 Performance och en Polestar 2 för att se vilken av dessa de gillar bäst. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen: 90 % av vår försäljning i Norge är elbilar nästa år
100 % år 2023

Volkswagen är självsäkra när det gäller försäljningen av nya elbilar. Deras lokala importör i Norge meddelar nu att man tror att 90 % av nybilsförsäljningen i landet kommer att bestå av elbilar redan nästa år. 2023 kommer siffran istället att vara 100 %. I september i år var 61,5 % av alla nya bilar som såldes i Norge helt eldrivna. Landets mål är att bli det första i världen att inte sälja några fossilbilar 2025. Förra månaden började även Volkswagens nya modell ID.3 att säljas i Norge och den klättrade snabbt upp på topplistan och hamnade före både Tesla Model 3 och Polestar 2. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0

Polestar återkallar alla Polestar 2
Bilarna kan stanna under färd

Det visar sig bli en ganska så knackig start för Polestars senaste modell Polestar 2. Några kunder blev för ett tag sedan strandade då bilen helt enkelt inte ville starta och bilar togs tillbaka för att undersökas. Problemen med mjukvaran har därefter eskalerat och nu har Polestar tagit beslutet att återkalla alla Polestar 2 som hittills har levererats. Bilarna kan nämligen i värsta fall helt plötsligt stanna när man kör vilket är direkt obra. Totalt handlar det om 2200 bilar och av dessa finns runt 600 stycken här i Sverige. Tumnagel
22.3°
+
Bobby Green
0

Polestar Precept kommer att bli verklighet
Utvecklingsarbetet är igång

I början av året visade Polestar konceptet Precept. Nu meddelar man att bilen kommer att gå i produktion och att utvecklingsarbetet kring detta redan är igång. Med Precept vill man visa märkets väg framåt både när det gäller teknik och design. Bilen kommer att tillverkas i Kina i en helt ny fabriksdel men när den kan tänkas lanseras är fortfarande oklart. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Polestar 1 är världens coolaste Volvo enligt Doug
Då har han inte sladdat med en 240

Det är många som redan testat och gått igenom Polestar 1 (vi bland annat) och nu har turen kommit till Doug DeMuro. Han tycker att det här är världens coolaste Volvo men han har lite dålig koll på historia eftersom han inte är med på varför det står "since 1959" på säkerhetsbältena. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

Teaserbild på Lynk & Cos nya eldrivna modell
Visas i Peking den här månaden

Lynk & Co kommer att visa upp nytt på Beijing Auto Show senare den här månaden och det är modellen DC1E. Den är helt eldriven och den ska bygga på den nya plattformen Pure Electric Modular Architecture (PMA) som även Geely, Volvo och Polestar ska använda sig av i framtiden. Det sägs att DC1E (som antagligen kommer att heta något annat sen) har ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 72,5 mil enligt NEDC-cykeln. Detta gäller för den bakhjulsdrivna versionen, det ska även komma en fyrhjulsdriven som istället tar sig 63,5 mil. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

Bilar från PSA får infotainmentsystem med Android från 2023
Men Volvo var först

En nyhet Volvo XC40 och Polestar 2 bjuder på är att deras infotainmentsystem är Android-baserade. Nu får vi reda på att PSA Group också kommer att haka på detta tåg, men först från 2023. Vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken är dock oklart än så länge. "Groupe PSA continues its digital transformation and its collaboration with Google. Android Automotive OS will enable Groupe PSA to improve agility and efficiency while providing personalized interfaces to customers in the car. This new collaboration is an important step in the relationship between PSA and Google." Även GM har gått samman med Google och från och med 2021 kommer Chevrolet, Buick, Cadillac och GMC att köra Android. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Häng med i en Polestar 1 på Nürburgring
Presterar förvånansvärt bra

Polestar 1 är en stor och tung (2,3 ton) GT-vagn som troligtvis kommer att användas mest för bekväma och snabba långturer av sina ägare. Men som vi kan se här skäms inte modellen för sig när man tar ut den på en racerbana. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Första Polestar 2 är nu levererad
Sture beställde en så fort det gick

Nu har Polestar levererat det första exemplaret av Polestar 2 och det hela skedde vid högkvarteret i Göteborg. Köparen som heter Sture Stensson beställde sin bil direkt när det var möjligt och det är hans första elbil. Bilen är lackad i färgen Thunder och på insidan har han valt interiören Charcoal WeaveTech. "I ordered my Polestar 2 on launch day. This is my first electric vehicle and I have mounted solar panels on the roof for easy charging at home. I have read all the great reviews in the papers and online, and picked up many new cars throughout the years, but this is the greatest moment so far." Bonusklipp nedan. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Jonny Smith provkör Polestar 2
Och nu kan du också göra det

Polestar hade nyligen provkörningar av Polestar 2 för pressen och här får vi oss en genomgång av bilen av Jonny Smith som numera kör YouTube-kanalen CarPervert. Polestar har nu även öppnat upp möjligheten för allmänheten att provköra Polestar 2 i Stockholm och Göteborg. Här bokar du. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Volvo har registrerat Sveriges första Tesla Model Y
Konkurrenten vill kolla in bilen

Att biltillverkare köper andra tillverkares bilar för att kolla in dem är inget konstigt och nu verkar det som att Volvo har blivit först (?) i Sverige med att köpa och registrera en Tesla Model Y. Det har nämligen dykt upp en registrering av en Tesla Model Y Performance som är registrerad på just Volvo Personvagnar. Enligt Transportstyrelsens register ska den inte vara importerad, men det behöver inte betyda att den är svensksåld av Tesla i Sverige. Om det betyder att de kommer att ta in den och plocka isär den eller om Göteborgare nu faktiskt kommer att få se en Model Y på gatorna är så klart oklart. Att det är Volvo som äger den betyder inte att det är Polestar som är faktiskt kommer att analysera den, troligen kommer de att dela på den. Tumnagel
46.4°
+
Roger Åberg
0

Volvo ska använda Waymo-teknik till sina självkörande bilar
Polestar och Lynk & Co är också med på tåget

Volvos tidigare självkörande bilar har varit i samarbete med Uber men nu inleder man även ett samarbete med Waymo. De kommer att bli exklusiv samarbetspartner när det gäller självkörning i nivå 4. Tekniken kommer även att hamna i modeller från Polestar och Lynk & Co. Man kommer att inleda med att implementera Waymo Driver i en elbilsplattform framtagen för samåkning. När denna kommer se dagens ljus är dock oklart. Volvo har fortfarande kvar dealen med Uber om att förse dem med självkörande bilar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Även Volvo börjar samarbeta med Plugsurfing
Laddningsservice för alla elmodeller i hela Europa

För några veckor sedan skrev vi att Polestar börjat samarbeta med laddningsföretaget Plugsurfing, vilket gör att man får tillgång till över 200.000 stycken laddpunkter i hela Europa. Nu meddelar Volvo att de gör samma sak och ett konto hos Plugsurfing kommer att ingå när man köper en elbil från Volvo. Men Volvo och Polestar har inte kokat ihop någon superdeal utan det handlar om att du slipper skapa ett konto och beställa en tagg. Björn Annwall som är chef för EMEA på Volvo Cars säger följande: "Plugsurfing kommer att kunna täcka alla laddnings- och körbehov: den dagliga pendlingen, laddning på plats och långdistansresor. Det ger föraren en sinnesro som gör körningen av din helt elektriska Volvo ännu mer njutbar och bekymmersfri." Volvos första stora satsning på eldrift är XC40 Recharge P8 som kommer att börja levereras senare i år. I samband med detta kommer även Plugsurfing-tjänsten att dra igång. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Polestar lanserar global designtävling
Designa för år 2040

Med start igår har Polestar dragit igång en global designtävling. Den pågår till och med den 26 oktober och här kommer designers hos Polestar att coacha deltagare och hjälpa dem att ge liv åt sina skapelser. Tävlingen går ut på att designa en ny Polestar-produkt för år 2040, utan att dra iväg för mycket åt det orimliga hållet. Temat är "Pure" och det är fritt om man vill designa en bil eller något annat. De vinnande bidragen kommer att byggas upp som Polestars övriga modeller på designcentret i Göteborg. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg och Polestar pratar bilar
Det här är vad som inspirerar dem

I början av juni hajpade Koenigsegg och Polestar upp hela Internet i brygga då de båda skickade ut bilder på en Koenigsegg Gemera och Polestar Precept som myste på en parkeringsplats. "Alla" trodde då att de båda svenska företagen hade kokat ihop en bil tillsammans eller liknande och förväntningarna var enorma. Nu får vi reda på vad det hela handlade om eftersom denna videon nyligen skickades ut. I den får vi se Christian von Koenigsegg och Sasha Selipanov från Koenigsegg snacka med Thomas Ingenlath och Maximilian Missoni från Polestar om hur de tänker kring det här med bilar och var inspirationen kommer från. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg har något på gång tillsammans med Polestar
Gemera och Precept figurerar på bilder

Koenigsegg och Polestar har båda lagt upp bilder där vi får se modellerna Gemera och Precept mysa tillsammans. Med bilderna kommer texter som säger att något stort och spännande är på gång, men vad det handlar om vet vi inte än. Många spekulerar i att Polestar kanske ska förse Koenigseggs bilar med elgrejer men det återstår att se vad det är för lurt man har kokat ihop. 25 juni klockan 12.00 ska det i alla fall hända något. Vad hoppas ni på? Visa det här inlägget på Instagram Something interesting is happening on the west coast of Sweden. Stay tuned. #KoenigseggXPolestar #Koenigsegg #PolestarCars #KoenigseggGemera #PolestarPrecept Ett inlägg delat av Polestar (@polestarcars) 2 Jun 2020 kl. 6:00 PDT Tumnagel
59.0°
+
Bobby Green
0

Polestar börjar samarbeta med Plugsurfing gällande laddning
Ger tillgång till 195.000 laddpunkter

En elbil måste laddas och det vill man ju kunna göra smidigt när man är ute på långtur. Tesla har sina Superchargers och flera andra biltillverkare är anslutna till laddnätverket Ionity. Det är dock inte Polestar. Idag får vi reda på att de istället börjar samarbeta med Plugsurfing som är en betallösning för elbilsladdning. Där skapar du ett konto och får sedan tillgång till 195.000 laddpunkter i hela Europa. Den som köper en Polestar kommer att få med en RFID-tag från Plugsurfing som man sedan kopplar till sitt konto. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Polestar 2 försenas
Leveranser försenas fyra till fem veckor

I slutet av mars drog tillverkningen av Polestar 2 igång i Kina och målet var att de första bilarna skulle börja rulla i Europa nu i sommar. Så blir det dock inte eftersom det inträffat problem gällande leveranserna från Kina och hit. Inte helt oväntat är det pandemin som är det som gör att det gnisslar i kugghjulen. Nu verkar det istället bli i höst som de första kunderna får sina bilar, typ september eller oktober. Uppdatering Vi har varit i kontakt med Polestar som säger att de har förseningar, men att de inte är så stora. Kunderna får vänta ungefär fyra till fem veckor längre på sina bilar, så skulle man fått leverans i juli kommer den i augusti och så vidare. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida