m

Porsche återskapar legendariskt skidhopp
Då var det över en 356, nu Taycan

1963 hoppade skidåkaren Egon Zimmerman över en Porsche 356. Det här blev en bild som Porsche använt många gånger sedan dess i reklamsammanhang. Nu har man återskapat bilden, fast med en Taycan istället. Det var inte heller Egon som hoppade utan norrmannen Aksel Lund Svindal. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

WEVC Coupe - eldriven sportbil som ser ut som en Porsche 356
Kostar 81.250 pund

Watt Electric Vehicle Company (WEVC) är ett brittiskt företag som vill "redefine premium electric sports cars". Deras första modell heter Coupe och den ser ut som klassikern Porsche 356. Ett exemplar blir ditt för 81.250 pund och endast 21 stycken kommer att tillverkas. De första kunderna ska få sina bilar tidigt nästa år. Bilen bygger på den egenhändigt framtagna plattformen Paces. I den har man monterat en elmotor på 163 hästar i mitten. Den får sin kraft från ett batteripack på 40 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 37 mil. 0-100 km/h ska gå på strax över fem sekunder. Fokus har legat på att få till en riktigt bra körkänsla och respons med vägen. Tjänstevikten ska ligga på under ett ton och viktfördelningen är nästan exakt 50/50. "The Coupe represents two firsts for Watt Electric Vehicle Company. It is our very first model – and the first to utilize our Paces modular EV architecture, which will underpin many next-generation specialist passenger and commercial EVs”, said WEVC founder and owner, Neil Yates. “With our debut vehicle we wanted to build a light, engaging sports car, at the opposite end of the spectrum from the current trend toward hugely powerful, fast accelerating, but heavy electric supercars." Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2020

Historien om RUF
Kärlek vid rödmarkeringen

1963 blev Alois Ruf Sr. omkörd av en Porsche 356 när han körde sin buss. I samma ögonblick förlorade föraren kontrollen över Porschen och kraschade framför Alois. Han köpte då bilen och fixade till den, och det var så det hela började. Idag är RUF erkänd som en egen biltillverkare och det är inte Porschar de bygger - utan RUF:s. I det här klippet får vi lära oss mer om historien och vad som kommer att hända i framtiden. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Porsche Boxster förklädd till 356 Speedster
Bra eller anus?

En Porsche 356 Speedster hade ju varit trevligt att ratta runt i men ska du ha en äkta får du hosta upp väldigt mycket stålar. En del bygger därför replikor baserade på Volkswagen Bubbla men vill du ändå att det ska vara en Porsche undertill fixar företaget Total Headturners detta genom att erbjuda denna ombyggda Porsche Boxster (987). Visst, man ser ju att den skiljer sig en hel del från originalet men formerna finns ändå där, och resultatet ser ganska så ballt ut i mina ögon. Att det dessutom är en ganska mysig boxersexa monterad i mitten istället för en ganska trött boxerfyra i baken gör ju inte saken sämre. 240 hästar, manuell sexpetad låda och givetvis bakhjulsdrift - kul sak! Bilen vi ser här är till salu och blir din för 69.995 pund. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0
2019

Emory Motorsports har byggt en Porsche 356 Speedster
Började sitt liv som coupé

Emory Motorsports har nu custombyggt ytterligare en Porsche 356. Den här kallar man för Transitional och det är en Speedster som började sitt liv som coupé. När man började på bilen var den i princip ett vrak som räddades från skroten och taket var det som var värst drabbat. Nu är den alltså räddad även om det inte blev en strikt originalrenovering. För att det inte bara ska vara show utan även lite go sitter det en boxerfyra på 2,4 liter med dubbla Webrar som ger strax över 200 hästar där bak. Motorn är kopplad till en fyrpetad manuell låda och eftersom bilen bara väger 839 kilo lär den röra på sig om man spakar rätt. Chassimässigt har den justerbara Koni-dämpare, bättre fjädring och kraftigare krängningshämmare. Bromsarna är hämtade från en 911 och fälgarna som mäter 15 tum är klädda med R15 Dunlop SP 5000-däck i dimensionen 195/65. Vad tycks? Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen e-Up! får större batteripack
Och lägre pris

Volkswagen ska ha en facelift av modellen e-Up! på gång som de kommer att visa upp på mässan i Frankfurt. Förutom uppdaterad design kommer bilen även att få ett större batteripack och ett lägre pris än tidigare. Kapaciteten ska ha gått från 18,7 till 32,3 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 26 mil. Elmotorn ska också ha uppdaterats och ger 83 hästar. 0-100 km/h ska gå på 11,9 sekunder och toppfarten ska ligga på 130 km/h. Ingen raket men det är ju inte heller meningen med den här. Prislappen ska enligt uppgift ha droppat med nästan 1600 euro till runt 22.000 euro. Mer information får vi när bilen väl är officiell. En annan nyhet kring e-Up! är att ett företag som heter eClassics har börjat konvertera gamla Bubblor med up:ens drivlina. Delarna hämtar de från Volkswagens lagerhyllor och man kallar skapelsen för Volkswagen e-Käfer. Räckvidden ska ligga på runt 20 mil och batteripacket ska här istället vara på 36,8 kWh. Förutom ny maskin har även chassiet och bromsarna uppdaterats. Priset blir som väntat inte gratis, det snackas om runt en miljon kronor för en färdig bil. e-Käfer kommer också att visas upp i Frankfurt. Senare kommer företaget även att bygga om klassiska folkabussar och Porsche 356. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Porsche-barnfind blev till hårig 356 RSR
Fräsigt bygge

Rod Emory är ingen novis inom Porsche-världen och har byggt många feta grejer av dessa bilar. Det senaste är den här 356:an som hittades i en lada och som nu har förvandlats till en riktig best med specialbyggd boxerfyra på 2,4 liter med dubbla turbo som ger 400 hästar. Tumnagel
34.4°
+
Bobby Green
0

Världens äldsta Porsche ska säljas
Type 64 som ägts av både Ferdinand och Ferry

Det vi ser här är en Porsche Type 64 från 1939 - den äldsta kända Porschen som fortfarande rullar. Den har ägts av både grundaren Ferdinand Porsche och hans son Ferry. Den 15 augusti ska bilen auktioneras iväg av RM Auctions och den väntas klubbas iväg för minst 20 miljoner dollar. Type 64 kom till när Ferdinand ville bygga en snabbare och lättare version av KdF-Wagen - den som senare blev Volkswagen Bubbla. Motorn och fjädringen kommer från just den bilen men man använde flygplansteknik när man tog fram chassiet och karossen. Motorn trimmades även till att lämna hela 32 hästar - bra på den tiden. Marcus Görig som är bilspecialist hos RM Sothebyx27s säger följande: "Without the Type 64, there would be no Porsche 356, no 550, no 911. This is Porsche’s origin story, the car that birthed the company’s legend, and it offers collectors what is likely an unrepeatable opportunity to sit in the seat of Ferdinand and Ferry Porsche. With this car, the new owner will not only be invited to the first row of every Porsche event worldwide—they will be the first row!" Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2018

Eldriven Porsche 356 Speedster på gång?
Electra Meccanica har i alla fall byggt en

Vi har tidigare skrivit om elbilstillverkaren Electra Meccanica när de presenterade modellerna Solo och Tofino. Deras senaste liknar dock inte någon utav dem, utan istället en klassisk Porsche 356. Den här kallar man för eRoadster och det är alltså en replika av en av Porsches mest kända modeller. Dock är det enda vi får för tillfället denna teaservideo, och inte en endaste gnutta information om bilen. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Porsche visar upp 911 Speedster Concept
Homage till 356 roadster

När Porsche slog upp dörrarna till specialutställningen för att fira 70 år passande man inte bara på att berätta om Taycan. Man visade också upp ett helt nytt koncept som man kallar för 911 Speedster Concept, en homage till Porsche 356 roadster och ännu mer specifik till den första tillverkade 356:an som fick sitt körtillstånd 8 juni, 1948. Grunden i konceptet är en 911 Carrera 4 Cabriolet men här är vingen, huv i fronten och bubblorna i kolfiber. Det finns heller inget tak i traditionell mening att fälla upp, istället finns ett enklare skydd när man har bilen parkerad. Vindrutan är kortare och har en annan vinkel och sidofönstrena är kortare. Fälgarna är 21 tum och i Fuchs-stil, om än rätt krystad sådan, för första gången med centerbult. Man har slitit ut navigation, aircon och radio och sätena är av kolfiber. Backspeglarna och vissa andra detaljer är fantastiska, men varför har man lagt till en röd ljusramp med Porsche-loggan? Motorn är en sexa som levererar 500 hästar och når 9000 varv. Till den finns en sexpetad manuell låda. Tumnagel
46.8°
+
Roger Åberg
0

Typ en Porsche 356 fast med måsvingedörrar
Runge bygger intressanta skapelser

Runge Cars, som drivs av Christopher Rünge, tillverkar bilar helt från grunden. Ett handbyggt rörramschassi utgör grunden som man sedan monterar en lika mycket handbyggd kaross på. Christopher älskar Porschar så ibland får bilarna delar hämtade därifrån, eller från Volkswagen. I det här avsnittet av Jay Lenox27s Garage visar han upp modellerna FF006 och FF007. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2017

Porsche nytillverkar trumbromsar
Perfekt för dig som renoverar en gammal 356

Glöm keramiska skivor med åttakolvsok och pneumatisk styrda bromsbelägg i Merkurius-kvartsit. Bromstrummor is the shit! Det tycker i alla fall Porsche som nu börjat nytillverka dessa fantastiska uppfinningar igen. Men det handlar inte om reservdelar till kommande Mission E direkt, utan om bromsar till klassikerna 356A och 356B. Det är Porsche Classic som tar fram dessa och givetvis är de dyrare än kopiorna du hittar på eBay. Ett set med fyra går på, håll i er nu, 8 500 dollar för 356B och 8 700 dollar för 356A. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2016
Nästa sida