45 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nu är den äntligen här - Porsche 718 Cayman GT4 RS Råbarkad version med hela 500 hästar Porsche har slipat till modellen Cayman ytterligare och presenterar nu 718 Cayman GT4 RS. Detta är en riktigt hårig version anpassad för bankörning och det nya flaggskeppet i 718-familjen. 1415 kilo och boxersexan utan överladdning som ger 500 hästar och 450 newtonmeter i vrid hämtad från 911 GT3. Det i kombination med ännu bättre prestanda genom hela bilen gör att RS tar sig runt Nürburgrings Nordslinga hela 23 sekunder snabbare än Cayman GT4. Till motorn kan man endast få den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK. 0-100 km/h går på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 315 km/h. För att få ned vikten är bilen försedd med framskärmar och främre huv i kolfiberarmerad plast, lättare bakruta och dörrpaneler, lättviktsmattor och mindre ljudisolering än vanligt. Bilen går att beställa nu och kostar från 1.480.000 kronor. De första leveranserna sker i juni nästa år. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
43.5°
0
Porsche 718 Cayman GT4 RS har varit på Ringen Har snart premiär Porsche 718 Cayman GT4 får en storebror i kommande 718 Cayman GT4 RS som Porsche nu visar lätt maskerade bilder på. Den nya heta versionen har premiär i november och nyligen körde märkesambassadören och testföraren Jörg Bergmeister Nürburgrings 20,832 kilometer långa Nordslinga på 7.09,300 minuter. Det kortare varvet som är på 20,6 kilometer tog 7.04,511 minuter vilket är 23,6 sekunder snabbare än 718 Cayman GT4. Bilen som kördes är en produktionsbil men den var utrustad med en tävlingsstol och Michelin Pilot Sport Cup 2 R - däck som man kommer kunna köpa till bilen sen. Spana in varvet i klippet på plats nummer två nedan. Tumnagel
40.5°
0
Porsche firar att Boxster fyllt 25 år med jubileumsmodell Får fräsiga fälgar Porsches instegsmodell Boxster har hunnit fylla hela 25 år och detta firas med en jubileumsmodell i begränsad upplaga. Endast 1250 stycken exemplar kommer att byggas och dessa baseras på GTS 4.0-varianten som har boxersexa på 4,0 liter som ger 400 hästar. Bilen får en nytolkning av lackfärgen Neodyme som är en kopparliknande skimrande brun färg på utvalda ställen som fronten, luftintagen och på fälgarna. Denna fanns nämligen på utställningsmodellen 1993. Man kan få den nya bilen i färgerna GT Silver Metallic, Jet Black Metallic eller Carrara White Metallic. Tanklocket har Porsche instansat i sig och sportavgassystemets ändrör är i högblankpolerad aluminum. Ramen till vindrutan är folierad i svart. Cabben är röd, så även läderklädseln som går i Bordeaux Red. Båda går dock att få i svart om man tycker att rött är lite för vågat. Boxster är nu inne på sin fjärde generation och totalt har 357.000 stycken exemplar tillverkats. Boxster 25 Years går att beställa nu och den kommer till återförsäljarna i maj. Prislappen börjar på 980.000 kronor. Tumnagel
39.8°
0
2020
Dubbelkopplingslåda till toppmodellerna av Porsche 718 För den som inte vill spaka själv Köper du en ny Boxster eller Cayman med boxersexa har det varit manuell låda som gäller. Nu lägger Porsche även till att man kan få dessa med den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK. Detta gör bland annat att 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med denna låda tar sig från 0-100 km/h en halv sekund snabbare än med manuellt alternativ - 3,9 sekunder. 200 km/h når man efter 13,4 sekunder vilket är en förbättring med 0,4 sekunder. 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 kapar också 0-100-tiden med en halv sekund och där gäller nu 4,0 sekunder blankt. 0-200 ska ta 13,7 sekunder, också det 0,4 sekunder bättre än om du kör manuell låda. Vad man får betala för PDK-lådan framgår inte. Tumnagel
39.2°
0
Ännu fler Porsche 718 med boxersexa 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 Porsche rockade om lite i modellprogrammet 2016 när man lanserade Boxster som 718 istället. Det var inte bara namnet som hade förändrats, i baken satt det nämligen en boxerfyra istället för en boxersexa. Ett steg bakåt alltså men nödvändigt för att få ned utsläpp och liknande. Effekten var det inget fel på men jag själv upplevde att den där Porsche-magin liksom försvann när det saknades två cylindrar. Och det var det fler som gjorde. Porsche lyssnar självklart på sina kunder och i somras dundrade man ut nyheten 718 Cayman GT4 - en riktigt vass maskin med boxersexa på 4,0 liter och hela 420 hästar. Nu presenterar man 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 som får samma icke överladdade motor som 718 Spyder och 718 Cayman GT4 men 400 hästar istället samtidigt som de inte är lika extrema med vingar och liknande. Det handlar dock inte om några duvungar för det utan här finns sexpetad manuell låda, sportavgassystem, Porsche Active Suspension Management (PASM), Sport Chrono-paketet, mekanisk diffbroms bak och bilarna klarar 0-100 km/h på 4,5 sekunder och har en toppfart på 293 km/h. Bägge bilarna kommer till återförsäljare i slutet av mars och för en 718 Cayman GTS 4.0 får du betala 850.000 kronor medan 718 Boxster GTS 4.0 kostar från 872.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.3°
0
2019
Porsche släpper specialversion av 718 Cayman GT4 Firar Porsche Sports Cup Porsche presenterar nu en specialversion av modellen 718 Cayman GT4 kallad Sports Cup Edition. Med denna vill man fira Porsche Sports Cup-finalen och öppningen av ett nytt Experience Center. Det som får versionen att sticka ut är givetvis den röda och vita exteriören, nummer 15 på sidorna som står för femtonde året cupen körs, svarta 20-tumsfälgar med röd kant och svarta bromsok. Insidan går i läder och alcantara och här finns röda bälten och röda stroppar att öppna dörrarna med. Även ratten får en röd markering på sig så att man vet när hjulen står rakt. Motormässigt sker inga förändringar vilket innebär boxersexa på 4,0 liter utan överladdning som ger 420 hästar. Den kopplas i sin tur till en sexpetad manuell låda och vispar man den rätt ska 0-100 km/h gå på 4,4 sekunder. Toppfarten anges till 304 km/h. Vad man får betala för den här härligheten framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
40.5°
0
Nu är den här - 718 Cayman GT4 med boxersexa Porsche presenterar även 718 Spyder När det var dags för en ny generation av Porsches modeller Cayman och Boxster var det en sak som innebar en stor förändring - bilarna hade fått turbomatad fyrcylindrig motor istället för sexcylindrig utan överladdning. En naturlig utveckling bland dagens downsizing men det kändes ändå inte riktigt rätt, och personligen tyckte jag att den nya motorn gjorde bilarna väldigt alldagliga. Jag var inte ensam med kritiken och Porsche lyssnade såklart. För längesedan började det ryktas om att den nya GT4-versionen av Cayman skulle gå tillbaka till sina rötter och få en boxersexa utan konstgjord andning. Och nu är den här, precis så som man vill ha den. I samma veva presenteras även 718 Spyder som även den får denna typ av motor. Maskinen är en nyutvecklad pjäs på 4,0 liter som levererar 420 hästar. Vridet är samma siffra - 420 newtonmeter som finns tillgängligt mellan 5000 och 6800 varv. Varvstoppet ligger på 8000. 0-100 km/h avklaras på 4,4 sekunder och GT4 toppar 304 km/h, Spyder 301. Motorn har ett modernt avgasreningssystem med partikelfilter för bensinmotorer och adaptiv cylinderstyrning. Det sistnämnda innebär att insprutningen vid låg belastning tillfälligt kan stoppas till två av cylindrarna och därigenom spara några droppar soppa. För första gången använder man även Piezo-insprutare för insprutningen. Dessa ser till att dela upp varje insprutningsprocess i upp till fem individuella insprutningar. Resultatet blir en komplett förbränningsprocess som blir något miljövänligare. För att stoppa bilarna sitter det monobloc-bromsok i aluminium i alla fyra hörnen. Hur många kolvar som trycker på eller vad skivorna mäter får vi dock inte reda på, men de räcker säkert till. Keramiska skivor finns som tillval. Chassiet är som väntat speciellt utvecklat för bankörning. GT4 går att få med Clubsport-paket vilket innebär halvbur, brandsläckare och sexpunktsbälten på förarplatsen. Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 går att beställa nu och de kostar från 940.000 respektive 965.000 kronor. Tumnagel
44.7°
0
Walter Röhrl kör rally-Cayman på is Ser kul ut! 2020 kommer Porsche att återvända till rally-scenen igen och man kommer att göra det med en specialbyggd 718 Cayman GT4 Clubsport. En försmak på den bilen fick vi i höstas, och det konceptet har nu Walter Rörhl varit ute och sladdat lite med på is. Boxersexa, 3,8 liter och 425 hästar - inte dumt alls. Tumnagel
39.2°
0
Porsche presenterar 718 Cayman GT4 Clubsport Denna fast för gatan tack Det som gör att jag inte är helt överförtjust i Cayman/Boxster 718 är motorn Porsche har valt att använda. Man har gått från sexa till fyra och även om effekten fortfarande är bra är det inte samma sak. Turbon gör vad den kan men det blir mest ett enda flåsande för att ge bilen någon ork. Rå kraft från botten vill man ju ha i en sån här bil och det fick man med sexan. Nu presenteras 718 Cayman GT4 Clubsport för bankörning och den har rätt antal cylindrar. Må denna version även hitta ut på gatan! Här finns ingen överladdning och eftersom ingenjörerna masserat ut hela 425 hästar ur maskinen som är på 3,8 liter lär det inte behövas heller. Vridet ligger på 425 newtonmeter vid 6.600 varv. Till motorn kopplas en sexstegad PDK-låda. Drivningen sker endast på bakhjulen och på bakaxeln sitter en mekanisk diffspärr. Bromsarna runt om mäter 380 millimeter. Vikten på bilen anges till 1.320 kilo. Bilen tillverkas på beställning åt både privata kunder och raceteam och det finns två stycken versioner. Den man kallar för Trackday är för oss vanliga dödliga och för den får man betala 134.000 euro innan skatt. Den andra versionen kallas för Competition och den kostar 157.000 euro innan skatt. Det snackas om att gatversionen av denna bil ska dyka upp i höst och vi håller ju såklart tummarna att man inte ändrar på för mycket - särskilt inte motorn! Tumnagel
41.0°
0
2016
Fortfarande grym prestanda - men inte riktigt lika rolig längre Jag har kört Porsche 718 Cayman S Med GT4 vinkade man av den andra generationen av Cayman med ett riktigt ordentligt farväl. Genom att stoppa ner motorn från 911 Carrera S i den kompakta bilen skapade man ett prestandamonster av rang. En episk bil som i dag är en av de allra mest eftertraktade Porscharna. Så komplett, snabb och perfekt - åtminstone om man gillar bankörning. Men allt har som sagt ett slut, och med den fantastiska finalen var det dags för en ny Cayman att göra entré. I april presenterade man 718 Cayman. En hyfsad facelift vid en första anblick. Men det är det som döljer sig under ytan som är den största nyheten - en turbomatad boxerfyra istället för boxersexan utan överladdning. Ett stor steg för mänskligheten och ett vågat drag från Porsche. Vad skulle puristerna säga? Turbo i 911 har dock mottagits helt okej, och även jag är positiv till utvecklingen. Men när man även plockar bort två cylindrar som i Caymans fall blir det hela lite platt. Bilen är fortfarande väldigt pigg och snabb, men den visade sig inte vara lika rolig att köra längre. Tumnagel
38.9°
0
Nästa sida