m

Porsche har skrivit ut lättviktskolvar till GT2 RS
Ger 30 extra hästkrafter

Porsche har tillsammans med Mahle och Trumpf skrivit ut kolvar som de sedan monterat i en 911 GT2 RS. Kolvarna är tio procent lättare än original och har även en liten kylkanal i sig som ökar på prestandan ytterligare, och med dessa i motorn har man kunnat få ut 30 extra hästar ur den redan 700 hästar starka motorn. Det här är mest ett experiment och test med olika material, om dessa kolvar någonsin kommer att hamna i något man kan köpa återstår att se. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0
2019

McLaren Senna sätter nytt varvrekord
På Virginia International Raceway

Car and Driver har ett segment varje år som de kallar för Lightning Lap där de testar olika snabba gatlegala bilar mot varandra på en bana. I år hade man bland annat med sig en McLaren Senna och med den lyckades man att sätta varvrekord. Tiden som klockades blev 2:34.9 vilket gjorde modellen 2,9 sekunder snabbare än en Porsche 911 GT2 RS, 1,9 sekunder snabbare än en McLaren 720S och 1,5 sekunder snabbare än en Chevrolet Corvette ZR1. Snabbt! Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Porsche 911 GT2 RS kraschar in i en Pagani Huayra BC
Ser dyrt ut

Många tycker att bilar bara är materiella ting och det mesta går ju faktiskt att laga igen, om det inte gör det så kan man kanske ändå glädjas åt att man har gått från en olycka med livet i behåll. Men det gör ändå såklart ont i själen när fina, och dyra, bilar går sönder. Här får vi se när en Porsche 911 GT2 RS kraschar in i en Pagani Huayra BC när de båda kör på Monza-banan under ett event. Ingen person skadade sig och som vi kan se var det bilarna som tog den värsta smällen. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

352 km/h med en Porsche 911 GT2 RS
Nytt världsrekord

340 km/h i toppfart som vi för några veckor sedan såg en Porsche 911 GT2 RS göra var tydligen inte tillräckligt. Nu har man pressat modellen ytterligare och nådde här hela 352 km/h, något som sägs vara ett nytt världsrekord. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Toppfartstest med nya Porsche 911 GT2 RS
0-340 km/h

Porsches senaste 911 GT2 RS är ruggigt snabb på bana, men den har ingen pjåkig toppfart bara för det. Här får vi se när man kör den från 0 upp till strax över 340 km/h. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör en Porsche 911 GT2 RS MR
Snabb rackare

Det fulla namnet på den här bilen är Porsche 911 GT2 RS Manthey Racing. I november förra året blev den den snabbaste gatlegala bilen runt Nordslingan. Nu har Chris Harris provkört och så här såg det ut. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2018

Porsche 911 GT2 RS nu i Clubsport-utförande
Får endast köras på bana

En Porsche 911 GT2 RS är mycket potential på banan, och det bästa är att man kan köra den dit och sen hem igen om man inte har lyckats damma in i någon vägg. Men mycket vill ha mer, och för den som verkligen bara vill köra bana så hårt det bara går presenteras nu modellen i Clubsport-utförande. Den här har samma dubbelturbomatade boxersexa på 3,8 liter och 700 hästar men ännu mer prylar anpassade för att man ska kunna sätta så snabba varvtider som möjligt. Den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK finns även här och den skickar precis som tidigare vidare kraften till bakhjulen. När man ska få stopp på grejerna hjälper 390 millimeter stora skivor med sexkolvsok till fram, bak sitter det istället skivor på 380 millimeter som greppas av fyrkolvsok. PSM (Porsche Stability Management) och ABS är standard och båda systemen går att justera eller stänga av helt om man skulle vilja. På insidan hittar vi bland annat en ratt i kolfiber och den plus displayen har hämtats från 911 GT3 R. Man omsluts av en bur och sitter i racing-skalstolar med sexpunktsbälte. Vikten på bilen anges till 1.390 kilo. Endast 200 stycken exemplar kommer att tillverkas och för att bli ägare till ett får du lasta upp 405.000 euro. De första bilarna ska nå kunder i maj nästa år. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Porsche 911 GT2 RS MR snabbaste gatlegala bilen på Ringen
Nytt rekord på Nordslingan

I samarbete med Manthey-Racing har Porsche nu satt ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. Den 25 oktober körde man på sträckan med en 700 hästar stark GT2 RS MR och satte då tiden 6:40,3 vilket är den snabbaste tiden en gatlegal bil någonsin har klockats för. Bakom ratten satt Porsches testförare Lars Kern. Tekniker från Porsche hade tillsammans med Manthey-Racing ställt in bilen speciellt för sträckan. Modifieringar gjordes på chassiet och med aerodynamiken och grejerna går att beställa från Manthey-Racing om man vill piffa till sin bil lite. Rekordbilen fick förarstolen utbytt till en skalstol av säkerhetsskäl. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Alpine A110 blev Top Gears Performance Car Of The Year 2018
Grattis!

Top Gear har nu utsett vilken bil de tycker förtjänar titeln Performance Car Of The Year 2018 och i år gick den till nya Alpine A110. Kanske lite oväntat, kanske inte. Bilen tävlade mot Bugatti Chiron, Ferrari 488 Pista, McLaren 600LT och Porsche 911 GT2 RS. Jämförelsetesterna skedde på Circuit de Charade i Frankrike och där imponerade Alpinen med sin rena körkänsla och balanserade karaktär. En längre video på hela testet kommer senare. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Den här elbilen backar snabbare än en Porsche GT2 RS accar
Kvick!

Schaeffler 4ePerformance är en specialbyggd Audi RS 3 med 1.200 elhästar under skalet. Nu har man kört bilen mot ett par andra snabba bilar och för att demonstrera just hur kvick elbilen är valde man att göra något annorlunda - ett dragrace där man backade med bilen. Som motståndare ställde man upp Porsche 911 GT2 RS. Racet startar efter 7:30 in i klippet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

12 stycken bilar och över 6.000 hästkrafter
Vilken är snabbast?

Motor Trend har nu avklarat sitt åttonde "Worlds Greatest Drag Race" där de ställer upp massa olika nya prestandabilar på en flygraka och ser vilken av dem som är snabbast över mållinjen. I år var deltagarna McLaren 720S, Porsche 911 GT2 RS, Dodge Challenger RT Scat Pack 1320, Honda Civic Type R, Lamborghini Huracán Performante, BMW M5, Ford Mustang GT Performance Pack Level 2, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Kia Stinger GT, Audi TT RS, Chevrolet Corvette ZR1 och nya Aston Martin Vantage. Ni ser här ovan hur det gick för respektive bil. Nedan får vi reda på vilken av bilarna Motor Trend tycker är bäst att köra. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Ford GT mot andra snabba sportbilar
Vilken är snabbast runt Anglesey Coastal-banan?

Evo har plockat ut en Ford GT och kört den mot Porsche 911 GT2 RS, Mercedes-AMG GT R och Lotus Exige Cup 430 för att se vilken av alla som är snabbast runt racerbanan Anglesey Coastal. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Bakdäck smäller i nästan 300 blås
Det här kunde ha slutat illa

Sebastian Vittel, inte Vettel, var ute och brummade med en Porsche 911 GT2 RS på Monza och det gick kanon. När han precis avklarat sitt bästa varv small det till och ena bakdäcket gav upp. Det var på rakan och han var upp i 295 km/h så det gick undan, men som tur var lyckades Sebastian styra upp situationen och inte smälla i räcket. Punkan inträffar strax efter två minuter in i klippet. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2017

Häng med i en Porsche 911 GT2 RS från 0-356 km/h
Lägger i sista växeln i 325 km/h

På pappret ska nya Porsche 911 GT2 RS som presenterades i somras ha en toppfart på 339 km/h. Men tydligen går den snabbare än så, närmare bestämt hela 356 km/h. Det var i alla fall vad den tyska tidningen Sport Auto lyckades få upp bilen i när de testade på Autobahn. De hade dock även med sig en GPS och den visade 342 km/h så det verkar vara lite glädje i bilens mätare. Oavsett är det helt klart imponerande siffror. Körningen börjar efter en minut in i klippet. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 GT2 RS är snabbast runt Nürburgring
Med en genomsnittshastighet på 184,11 km/h

I somras presenterade Porsche nya 911 GT2 RS. Inte helt oväntat är det en riktig dräpare, och bilen bjuder på inte mindre än 700 hästar och en toppfart på hela 340 km/h. Nyligen tog man ut bilen på Nürburgring för att se hur den presterade och självklart med ett mål - att vara snabbast. Det var man. Bilen har nämligen klockat tiden 6:47,3 vilket gör den till världens snabbaste gatgodkända bil. Målet var att man skulle klara varvet på under 7 minuter och 5 sekunder men detta slog man alltså med råge. Man körde totalt sex varv och alla landade på under 6 minuter och 50 sekunder. Rekordtiden sattes till slut av Porsches testförare Lars Kern. Genomsnittshastigheten uppmättes till 184,11 km/h. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0

Nu kan du bygga nya Porsche 911 GT2 RS
Lek loss med konfiguratorn

Nu har Porsche släppt konfiguratorn till nya 911 GT2 RS vilket gör att man kan leka loss med färger och interiör och drömma sig bort om man nu inte är en av de som redan har beställt. Endast 1 000 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset för en bil ligger på 2,7 miljoner kronor. Bygg din drömbil på länken nedan. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Nya GT2 RS är den vassaste Porsche 911:an någonsin
700 hästar och 0-100 km/h på 2,8 sekunder

Så, nu är den äntligen här - nya Porsche 911 GT2 RS. Den mest kraftfulla Porsche 911 någonsin och en bil som bara skriker att den vill ut och rastas på banan. Trots sin massiva effekt och prestanda är den fullt laglig att köra på gatan, perfekt då du slipper att köra den på släp när det väl är dags för lite bankörning. Baktill sitter den dubbelturbomatade boxersexan på 3,8 liter som även sitter i 911 Turbo S. Den har fått ännu större turbosnäckor och ett extra kylsystem som duschar laddluftkylaren med vatten när temperaturen blir väldigt hög. Motorns effekt anges till 700 hästar och den har ett vrid på 750 newtonmeter. Det är tillräckligt för att skjutsa den 1 470 kilo tunga bilen från stillastående till 100 km/h på bara 2,8 sekunder. Vågar man tar det roliga slut först vid 340 km/h. Drivningen sker endast på bakhjulen och kraften dit kommer via en sjustegad dubbelkopplingslåda. Ett nytt avgassystem i titan sitter monterat och det väger sju kilo mindre än det som sitter på 911 Turbo. Bilen får ett racing-chassi med bakhjulsstyrning för att kunna ta kurvor ännu skarpare. Det finns även ett specialkalibrerat PSM-system med ett ännu vassare sportläge. Däcken är av typen Ultra High Performance och de ska hjälpa till med greppet ytterligare, dimensionen på dessa är 325/30 ZR 21 bak och 265/35 ZR 20 fram. Innanför hjulen sitter keramiska bromsskivor. Framskärmarna, luftutsläppen ovanpå hjulhusen fram, höljet på ytterbackspeglarna (Sport Design), luftintaget bak, delar av baken och bagageluckan är tillverkade i kolfiberförstärkt plast. Taket är dock i magnesium. Tycker man ändå att bilen är för tung med dessa grejer på kan man välja till Weissach-paketet som droppar vikten med ytterligare 30 kilo. Då får man bland annat krängningshämmare och bärarmar i kolfiber och magnesium-fälgar. På insidan hittar vi mer kolfiber, svart skinn och även en hel del alcantara. Man sitter i rejäla skalstolar som även de är i kolfiber. Via Porsche Communication Management i mittkonsolen styr man musik, navigatorn och en del av bilens funktioner. Connect Plus och appen Porsche Track Precision ingår och via dessa kan man spela in, visa och analysera kördata med en smartphone. Väljer man till Sport Chrono-paketet får man även en prestanda-display där man kan visa, spara och utvärdera varvtider. Det monteras också ett stoppur på kontrollpanelen med både analog och digital display. För att fira bilen släpper även Porsche Design en klocka vid namn Porsche Design 911 GT2 RS Chronograph. Den kan man bara köpa om man köper bilen och får då designavdelningens första klocka som man jobbat på i tre års tid. Boetten är tillverkad i titan och urtavlan är i kolfiber. Displayens form matchar instrumenten som finns i bilen. Klockan får bland annat en så kallad Flyback-funktion som gör det möjligt att mäta kontinuerliga tidsintervaller automatiskt och snabbare. Vad klockan kostar framgår inte för tillfället. Vill du ha bilen får du dock vara beredd att hosta upp 2 700 000 kronor. Tumnagel
60.4°
+
Bobby Green
0

Bilder på nya Porsche 911 GT2 RS
Har premiär på Goodwood Festival of Speed

Tidigare denna månad gjorde nya Porsche 911 GT2 RS sin debut på scenen när bilspelet Forza 7 presenterades. Planen är att även visa upp den på Goodwood Festival of Speed som pågår just nu men strax innan det har har officiella bilder på bygget hamnat på webben. Vi får ingen mumsig information med bilderna utan får nöja oss med detta än så länge. Bilen får ett aggressivt aerodynamik-paket som inkluderar en hungrig front, ventilationshål på både huv och framskärmar, stora luftintag på bakskärmarna och en jättevinge på motorluckan. Två stora runda avgasutblås markerar att bilen menar allvar. Det snackas om att den får 700 hästar ur en dubbelturbomatad boxersexa på 3,8 liter. Insidan får halvbur och ordentliga skalstolar. Mer om bilen när den är helt officiell. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 GT2 RS uppvisad
I samband med bilspelet Forza 7

I helgen presenterade Microsoft den sjunde upplagan av bilspelet Forza och på omslaget till spelet figurerar en Porsche, men inte vilken Porsche som helst utan nya 911 GT2 RS. Det här är en riktig bansmiskare som endast släpps i en begränsad upplaga för en väldig massa pengar. För tillfället får vi inga exakta uppgifter kring bilens prestanda eller effekt, men Porsche säger att bilen kommer att ha mer än 650 hästar och 750 newtonmeter ur den dubbelturbomatade boxersexan på 3,8 liter. Effekten skickas endast till bakhjulen och till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2016
Nästa sida