m

Porschen från Bad Boys 1 är till salu, igen
Ja tack

1995 släpptes filmen Bad Boys och den håller jag i alla fall som en av de bästa klassikerna som gjorts. I filmen kör huvudpersonen Mike Lowrey som spelas av Will Smith en oerhört trevlig Porsche 964 Turbo 3.6 från 1994. Svart, rätt fälgar, 360 hästar, bakhjulsdrift och fempetad manuell låda. Det finns liksom inte så mycket mer att begära än så. Jo såklart, en massa kosing. För nu ska nämligen bilen auktioneras iväg av Mecum och den hade gärna fått flytta in i mitt garage. Något uppskattat försäljningspris finns inte just nu så vi får se vad den klubbas iväg för i januari. Och om jag har lyckats spara ihop tillräckligt med pengar tills dess. Bonusklipp nedan. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Nu är den äntligen här - Porsche 718 Cayman GT4 RS
Råbarkad version med hela 500 hästar

Porsche har slipat till modellen Cayman ytterligare och presenterar nu 718 Cayman GT4 RS. Detta är en riktigt hårig version anpassad för bankörning och det nya flaggskeppet i 718-familjen. 1415 kilo och boxersexan utan överladdning som ger 500 hästar och 450 newtonmeter i vrid hämtad från 911 GT3. Det i kombination med ännu bättre prestanda genom hela bilen gör att RS tar sig runt Nürburgrings Nordslinga hela 23 sekunder snabbare än Cayman GT4. Till motorn kan man endast få den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK. 0-100 km/h går på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 315 km/h. För att få ned vikten är bilen försedd med framskärmar och främre huv i kolfiberarmerad plast, lättare bakruta och dörrpaneler, lättviktsmattor och mindre ljudisolering än vanligt. Bilen går att beställa nu och kostar från 1.480.000 kronor. De första leveranserna sker i juni nästa år. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Theon Design presenterar kompressormatad boxersexa
Kommer att sitta i deras nästa restomoddade Porsche 911

Theon Design som bygger om gamla Porsche 964:or och uppdaterar dessa presenterar nu en ny boxersexa. Den är på 3,6 liter och försedd med en Rotrex-kompressor som hjälper till att ta effekten över 450 hästar. Den här kommer man att montera i sitt nästa bygge och eftersom man förlitar sig på vatten/metanol-insprutning behövs ingen laddluftkylare eller extra luftintag. Bra eftersom det är hyfsat tight med plats i motorrummet som det är. Bilen som är beställd med motorn kommer vara klar inom några månader. Du kan också få den här maskinen i din gamla 964, men vad det skulle kosta får du fråga Theon Design om. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Porsche erbjuder snart stolar med 3D-printade detaljer
Lanseras i februari

I mars förra året meddelade Porsche att de skulle börja använda sig av 3D-skrivarteknik i sina skalstolar, och nu är vi snart där. Dynan och hela stolens mittendel ska forma sig efter förarens kropp och det yttersta lagret är utskrivet med en polyuretanblandning. Allt täcks sedan med materialet Race-Tex som ska andas bra. Man kommer från och med februari nästa år att kunna få dessa till Boxster, Cayman och 911 och beställer gör man genom den vanliga bilbyggar-tjänsten, och sen är det Porsche Exclusive Manufaktur som fixar. Vill man ha de till sin befintliga bil ska det också gå bra så länge den finns med på listan bland bilderna. Stolen ska vara åtta procent lättare än den vanliga skalstolen som Porsche erbjuder. Kostar 2677 euro och går att få i färgerna Guards Red och Racing Yellow just nu, från februari även i Arctic Grey, Ultramarine och Shark Blue. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan säljer bättre än 911
Men suvarna går bäst

Porsches eldrivna modell Taycan säljer nu bättre än den legendariska modellen 911. De första av årets nio månader levererades 28.640 stycken jämfört med 27.972 stycken 911:or. Siffrorna för Panamera låg på 20.275 stycken och Cayman och Boxster landade tillsammans på 15.916 stycken. Dessa siffror är dock inget mot suvarna Cayenne och Macan som man lyckades sälja 62.451 respektive 61.944 stycken exemplar av. Totalt har Porsches försäljning ökat med 13 procent jämfört med förra året. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Jag har kört nya Porsche 911 GTS
Är det verkligen den perfekta Porschen?

Porsche 911 är ju en väldigt, väldigt klassisk modell och senaste versionen dök upp för två och ett halvt år sedan. Modellbeteckningen på denna är 992 och när den släpptes 2018 så började man med Carrera S och Carrera 4S. Sedan dess har det kommit en hög modeller till och nu är det alltså dags för den perfekta modellen, GTS. Men varför är detta den perfekta? Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Nu finns det även en öppen version av Techart GTstreet R
Äntligen

Tyska Techart bygger urballade versioner av redan snabba bilar och ett paket man säljer kallas för GTstreet R. Detta baseras på Porsche 911 992 Turbo eller Turbo S Coupé och nu visar man samma behandling för Cabriolet. Och allt är precis lika vilt som hos coupé-syskonet. Det man har gett bilen är ett helt nytt kjolpaket i kolfiber och det finns vingar, flärpar och annat som sticker ut lite här och där. Bagageluckan framtill har fått två stycken djupa hål i sig och runt hjulhusen finns en rejäl breddning - även den i kolfiber såklart. Baktill finns dubbla avgasrör vars ljud går att styra med en knapp. Bilen sitter även 25 millimeter lägre mot backen och rullar på 20-tummare fram, 21 bak. Boxersexan på 3,8 liter har fått nya turboaggregat och annan mjukvara för både motor och växellåda. Effekten landar till slut på 800 hästar och 950 newtonmeter i vrid. Det är en ökning med 150 hästar jämfört med originalet. Toppfarten lyfts till 350 km/h vilket borde få håret att rufsa till sig lite. Det finns även en klenare version att köpa som "bara" bjuder på 710 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Endast 87 stycken exemplar av cabben och coupén kommer att byggas och prislappen för att Techart ska modda din bil ligger på 73.000 respektive 63.000 euro. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Henry kör en helt eldriven klassisk Porsche 911
Fortfarande kul utan boxersexan?

Porsche erbjuder hittills en eldriven modell i Taycan, men ingen 911. Om de någonsin kommer att göra det återstår att se. Tills dess finns bland annat den här 964:an från Everrati. Här har man kastat ut den gamla boxermotorn och packat bilen full med el istället. Bilen bjuder på 506 hästar, 500 newtonmeter i vrid och gör 0-100 km/h på runt fyra sekunder. Så prestandan finns där garanterat, men gör avsaknaden av den ikoniska motorn att bilen tappat sin charm? Henry Catchpole tycker att förbränningsmotorn är roligare i den här typen av bil och i klippet ovan förklarar han varför. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Porsche överraskar med Mission R
Ett eldrivet racerkoncept för racingkunder

Mission R är en ny helt eldriven racerbil från Porsche som visar lite vad framtiden har att erbjuda när det kommer till racing. Under skalet sitter två stycken nyutvecklade motorer som tillsammans genererar upp till 1088 hästar. De får i sin tur kraft från ett batteripack på 80 kWh. Det finns 900-voltsteknik ombord vilket gör att man på bara en kvart ska kunna ladda batteriet från 5 till 80 procent. Drivningen sker på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på under 2,5 sekunder och toppfarten ska vara över 300 km/h. Oliver Blume som är styrelseordförande i Porsche AG säger följande: "Porsche är märket för människor som vill förverkliga sina drömmar. Det gäller också inom motorsport. Vi upplever vår innovativa styrka på tävlingsbanan, visar mod genom att bryta ny mark, och gläder våra kunder med sportiga prestanda. Vid sidan av vårt engagemang i Formel E-världsmästerskapet, tar vi nu nästa steg mot elektrisk mobilitet. Konceptbilen är vår vision om helelektrisk motorsport för racingkunder. Mission R förkroppsligar allt som gör Porsche starkt: prestanda, design och hållbarhet." Det här är för tillfället bara en vision av hur motorsport för privata racingteam kan se ut i framtiden. Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

Porsche ansiktslyfter Macan en smula
Sista med fossil?

Snart kommer en ny Macan som drivs av el och den är nog väldigt efterlängtad av Porsche-handlarna eftersom fossilversionen inte finns som hybrid och därför är rejält dyr att köpa här i Sverige. Men fossil-Macan kommer att finnas kvar ett tag till eftersom Sveriges skatteregler inte gäller i hela världen och det finns ett fortsatt sug efter mindre bensin-suvar. Man skakar om lite i versionerna av bilen. Turbon kommer att försvinna och GTS kommer att bli den nya toppmodellen. I förra generationen var S starkare än GTS men inte i den här generationen. Både S och GTS drivs av en 2,9 liter stor V6 med biturbo men som GTS levererar den 440 hästar (+60) och som S "bara" 380 hästar (+26). 0-100 går på 4,3 respektive 4,6 sekunder. Som insteg finns vanliga Macan som har 265 hästar och tar 6,2 sekunder till hundra. Alla modeller har PDK-låda och fyrhjulsdrift. Chassit ska enligt Porsche reagera snabbare och känsligare på körstil och körsituationer och de aktiva dämparna har justerats efter Macan. Dessa är standard i S och GTS. Luftfjädring är numera också standard i GTS och där har man sänkt karossen 10 mm. Ska man se skillnaderna i design ska man vara riktigt vaken. I fronten har lite olika detaljer lackats i bilens färg eller på GTSen svarta. LED-strålkastarna är numera standard vilket även backspeglar i sport design är. Tre nya färger finns för den som vågar, de heter Papaya, Gentian Blue och Python Green. Som standard är nu också större fälgar där Macan nu har 19, Macan S 20 och Macan GTS 21 tum. På insidan har det hänt lite saker och Macan har fått en ny mittsonsol. Du kan numera också få 911:ans GT-ratt. Baspriserna ligger på 655.000 kronor för Macan, 735.000 kronor för Macan S och 870.000 för Macan GTS. På bilderna nedan är den orangea S och den röda och gröna GTS. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida