m

Doug går igenom nya Porsche 911 Speedster
Den taklösa GT3:an

I våras rullade Porsche ut nya 911 Speedster. 911:an för dig som vill ha GT3-prestanda utan massa vingar och möjligheten att kunna köra taklöst. Nu har Doug spanat in modellen och så här såg det ut. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

TheStraightPipes testar nya Porsche 911 Speedster
En av de mer sällsynta

Speedster är ett namn som har hängt med i Porsche-kretsar i väldigt många år. I april presenterades den senaste upplagan och det är i princip en GT3 utan massa vingar och med ett manuellt tygtak du kan häkta på när solen inte lyser. Nu har TheStraightPipes testat modellen och så här såg det ut. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Henry Catchpole tar en sväng med nya Porsche 911 Speedster
Trevlig bil

Nu har Henry Catchpole från Carfection rattat nya Porsche 911 Speedster och det verkar ha varit en angenäm upplevelse. Som tur är kan vi dela den genom att titta på följande klipp. Jag hade gärna haft ett exemplar, om det inte vore för att den kostar nästan tre miljoner... Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa nya Porsche 911 Speedster
Blir din för 2.850.000 kronor

Nu drar Porsche igång tillverkningen av nya 911 Speedster och från och med idag kan du beställa den. Det svenska priset börjar på 2.850.000 kronor och för den slanten får du en tvåsitsig öppen sportbil där man har blandat in det bästa från 911 R och 911 GT3. Motorn är en boxersexa på fyra liter utan överladdning som ger hela 510 hästar. Till den kopplas en sexpetad manuell låda. En svårslagen kombination alltså. 0-100 km/h går på fyra sekunder blankt och toppfarten anges till 310 km/h. Produktionsversionen skippar den enkla tyg-biten konceptet hade och får ett tak som man kan fälla bort med en knapp. Det är fortfarande i tyg men något mer ordentligt. Vindrutan är lägre än i vanliga 911 och ger en ännu sportigare profil. Den främre huven och framskärmarna (från 911 R) är i kolfiber och kjolen fram har man hämtat från GT3. Kjolen bak och vingen har man tagit från GT3 Touring. Den silvriga bilen på bilderna har vad man kallar för Heritage-paket. Där får man inredningsfärger i svart och konjak, yttre dekaler, vita detaljer och om man vill sitt egna nummer på dörrarna. 20-tummare och keramiska bromsar är standard. 1948 stycken exemplar kommer att tillverkas och siffran kommer från att man tillverkade 356 "Nr 1" Roadster just år 1948. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Porsche presenterar nya 911 Speedster
Baseras på GT3

I somras visade Porsche upp 911 Speedster Concept. I oktober hade man plockat bort koncept-stämpeln och visade återigen upp bilen, då nästan helt klar för produktion. Nu är den det och därmed får vi en officiell presentation av vad som erbjuds. Bilen baseras på GT3 och kommer endast att tillverkas i 1 948 stycken exemplar. Den blir din för 274.500 dollar och för den slanten får du något som inte alla andra har. Det finns bara två sittplatser och när man tycker att det blir lite för blåsigt finns det en tygsufflett att fälla över kupén. Baktill hittar vi boxersexan på 4,0 liter utan överladdning. Den har här fått dubbla trottelhus från 911 GT3 R och effekten anges till hela 509 hästar och 469 newtonmeter. Varvstoppet ligger på 9 000. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell (!) låda som driver bakhjulen och är man snabb med den kan man ta sig från stillastående till 100 km/h på 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 309 km/h. Bilen har bakhjulsstyrning och keramiska bromsar som standard. För att hålla vikten nere har man skippat AC och servot som styr suffletten. Sen är även motorluckan, framskärmarna och den främre luckan i kolfiberarmerad plast. Tomvikten anges till 1 460 kilo vilket bara är 45 kilo mer än en GT3. Orderböckerna öppnar den 7 maj. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0
2018

Nya Porsche 911 Speedster kommer att gå i produktion
Nästan produktionsklar bil visad i Paris

I somras visade Porsche upp en ny 911 Speedster för att fira att företaget fyller 70 år. Konceptet är typ en GT3:a utan tak och nu meddelar man att bilen kommer att tillverkas i en begränsad upplaga. Just nu ställer man ut en uppdaterad version av konceptet som ska vara nära så som produktionsversionen kommer att bli. Bilen är utvecklad av Porsche Motorsport tillsammans med Style Porsche och Porsche Exclusive Manufaktur. I första halvan av nästa år kommer tillverkningen att dra igång och man kommer att bygga exakt 1.948 stycken exemplar. Siffran är samma år som man fick tillstånd att producera det första exemplaret av modellen 356 vilket skedde den 8 juni 1948. Trots att det är en ny 911:a runt hörnet kommer den här att baseras på den nuvarande 991-generationen. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0
2013
2010

Lamborghini Sesto Elemento heter det vi har väntat på
Dock är inget officiellt än

Det har vart mycket skriverier om Lamborghini på senaste, men det tål ni säkert. Inget är dock bekräftat än men runt om i cyberrymden sägs det officiella namnet på Lamborghinis kolfiberkoncept som de har teasat oss med de senaste dagarna vara "Sesto Elemento", som är italienska för "Det sjätte elementet". Det är den franska sajten Blog Automobile som sägs ha fått lite inside-info om Lamborghinis godbit. Konceptet ska tydligen vara byggt helt i kolfiber, väga 999 kilo, ha en V10-motor, göra 0-100 km/h på bara 2,5 sekunder och toppa över 350 km/h. En liten bild på konceptet uppradat bland bilar som Audi A7 och Porsche 911 Speedster har också hittat ut på nätet och den ser ni här till höger. Går det att hitta några likheter med teaserbilderna som visats tidigare? Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2009
2007