Quantcast
m

Lär dig lite mer om Porsche 911 Targa
Har hängt med i över 50 år nu

För två veckor sedan rullade Porsche ut nya 911 Targa. Just Targa är en ikon från tillverkaren som presenterades för första gången 1967. I det här korta klippet får vi lära oss lite historia om versionen med avtagbart tak och den klassiska bågen. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Porsche 911 Targa här
Den klassiska bågen är på plats

Porsche rullar nu ut nya 911 Targa och den erbjuds som Targa 4 eller Targa 4S. Den breda takbågen finns där och precis som föregångaren kan man öppna upp hela glaskupan bakåt med ett knapptryck - öppning och stängning tar 19 sekunder. Oavsett version får du en boxersexa på 3,0 liter med dubbla turbo. Den ger 385 hästar i Targa 4 och klarar då 0-100 km/h på 4,2 sekunder med en toppfart på 298 km/h. Targa 4 S har istället 450 hästar, gör 0-100 km/h på 3,6 och toppar 304 km/h. Den åttastegade dubbelkopplingslådan PDK är standard, men till den sistnämnda kan man beställa till den sjustegade manuella om man hellre vill spaka själv. Drivningen sker på alla fyra hjulen. På tekniksidan hittar vi bland annat Porsche InnoDrive som är en adaptiv farthållare. Med Smartlift-funktionen höjs fronten automatiskt på ställen där du ofta kör. Stötdämparsystemet PASM (Porsche Active Suspension Management) är standard. Targa 4S har även elektronisk diffspärr. Bilen kommer till återförsäljare i augusti och för en Targa 4 får man betala 1.270.000 kronor, Targa 4S kostar från 1.440.000 kronor. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Porsche släpper teaser för nya 911 Targa
Presenteras online den 18 maj

På måndag den 18 maj kommer Porsche att täcka av nya 911 Targa på webben. Innan dess får vi den här korta och kryptiska teaservideon som ska hajpa upp släppet en aning. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2019
2018
2017
2016

Porsche 911 Targa 4S nu som Playmobil-modell
Blir din för 549 kronor

I maj förra året lanserade Playmobil en modell av Porsche 911 Carrera S. Nu utökas utbudet med härliga Targa 4S i skala 1:20, för det är ju självklart att de små plastfigurerna också vill ha lite sol på sig nu till våren. Taket går att ta av och på och bilen har batteridrivna fram- och baklampor som lyser. Den nya modellen kostar 549 kronor och hittas på länken nedan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
2015

Det är den här 911:an du ska ha
Jag har kört Porsche 911 Targa 4 GTS

Vilken är egentligen den ultimata 911:an? Vilka kriterier ska uppfyllas och hur ska man tänka om ett köp stundar? För min egen del vill jag först och främst ha manuell låda. Porsches dubbelkopplingslåda PDK är helt fantastisk men den är också lite för avancerad för att ge den där rätta känslan. Och har man väl testat någon manuell Porsche vet man hur det ska kännas. Mitt andra krav är att motorn inte ska vara överladdad. Det ger en helt annan karaktär och även om man får mer effekt tappar man det där råa vridet och upplevelsen som bara en sugmotor kan bjuda på. Den tredje saken jag kan komma att tänka på är en lyxpryl jag blivit mer och mer kär i på senare år - möjligheten att kunna plocka av taket och släppa in himlen. Men jag är inte så förtjust i cabbar, utan har insett att targatak är den bästa kompromissen. När man kokar ner dessa önskemål till en modell måste det nödvändigtvis inte landa i en Targa 4 GTS, men i det här fallet är det precis det som sker ändå. Jag hävdar fortfarande att det är en Cayman GTS du ska titta på om du funderar på en ny Porsche, men är du helt inne på att köpa en 911 är det den här du ska ha. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0
2014

Bilen för dig som vill vara självisk och nostalgisk
Vi har kört Porsche 911 Targa 4S

Vad ska man köpa för bil om man vill att det ska kunna rufsa till i håret ibland men tycker att en cabriolet är för mycket? Panoramatak fixar inte biffen utan det måste vara något mellanting. En targa är rätt svar såklart. Och det finns många bilar med den taklösningen att välja på, men ska du vara nostalgisk är det Porsche som gäller. Är du inte sugen på att köpa en gamling har det ganska så nyligen släppts en färsk version som går tillbaka till sina rötter med den silverfärgade bågen, men som givetvis är hypermodern på alla andra punkter. Perfekt när du vill flörta med dåtiden och få en cabkänsla endast avsedd för dig och din passagerare. Tumnagel
183kg
+
Bobby Green

Tiff Needell testar nya Porsche 911 Targa 4S
I södra Italien

Pressen (tyvärr fick jag inte någon inbjudan) är just nu i södra Italien för att köra nya Porsche 911 Targa 4 och 4S. Våra vänner från Teknikens Värld är givetvis på plats och någon som också varit där är Tiff Needell - och så här såg det ut när han testade bilen. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Elstyrt tak i nya Porsche 911 Targa
Gömmer sig under bakrutan

Efter lite läckor hit och dit är nu nya Porsche 911 Targa som utlovat presenterad på bilmässan i Detroit. Unikt för versionen är den klassiska breda Targa-bågen och den stora välvda bakrutan. Men här stannar likheterna med alla föregångare - i nya Targa behöver du inte böka med att montera loss taket för hand och stuva undan det i bagageutrymmet, nej här trycker du bara på en knapp och tittar på när bakrutan hoppar bak och taket fälls ned bakom baksätet. Du behåller alltså lastutrymmet där fram och kan utan att anstränga dig släppa in himlen när humöret tillåter. Briljant! Nya 911 Targa kommer endast med fyrhjulsdrift och den finns i två versioner - Targa 4 eller Targa 4S. Den förstnämnda har samma boxersexa på 3.4 liter och 350 hästar som övriga 911:or. 0-100 km/h ska gå på 4.8 sekunder i kombination med PDK och Sport Chrono-paketet och toppfarten anges till 282 km/h. Förbrukningen anges till 0.87 liter per mil och utsläppet till 204 gram. Targa 4S bjuder istället på 400 hästar ur motorn på 3.8 liter och för den tar det 4.4 sekunder till 100 km/h, toppfarten anges till 296 km/h. Bilarna börjar säljas i maj och för en Targa 4 får du betala 1 056 000 kronor, Targa 4S går på 1 191 000 kronor. Tumnagel
51.6°
+
Bobby Green
0

Fler läckta bilder på nya Porsche 911 Targa
Blir officiell senare idag

Idag presenteras nya Porsche 911 Targa men innan bilen är helt officiell kan vi ta del av ytterligare ett par läckta bilder på ekipaget. Mer information kommer senare idag. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Targa presenteras 13 januari
Teaser på glastak släppt

Uppdatering! En bild som sägs vara officiell har läckt ut, den är nu tillagd i bildgalleriet. -- Porsche har nu gått ut och meddelat att nya 911 Targa kommer att presenteras den 13 januari på Detroit Auto Show. I samband med pressmeddelandet har teasern vi ser här släppts, en kort video som visar ett stort glastak. Enligt Porsche ska den nya Targan påminna om designen som användes på 911 Targa från 1965 och taket ska som vanligt ha en mittendel man kan plocka bort och stuva undan. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2013
2012

Besöksgaraget Porsche 911 Targa
Pojkdrömmen som en dag blev sann

Som litet barn har nog de flesta någon gång drömt om att äga en häftig sportbil när de blir äldre. Något som tyvärr inte allt för ofta går från dröm till verklighet. Men i Richards fall gjord det det, och han är ägare till den här helläckra Porsche 911 Targan från 1987. Vi frågade Richard dessa frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Sedan jag var 6 år och fick en röd 80-tals Porsche i leksaksutförande har jag drömt om att en dag skaffa en själv. Jag har sedan barnsben haft ett outtröttligt intresse för Porsche och deras historia. Efter många, många påtryckningar på min pappa började han köra Porsche i slutet av 90-talet och har varit fast sedan dess. Själv har intresset stannat vid drömmar tills en dag då den perfekta drömbilen dök upp: 911 Targa 3,2 SC -87 med G50-lådan. Det var inte mycket att snacka om idag står den i vår ägo hemma i garaget och väntar på vårdagarna. Utseendet och körupplevelsen. För mig finns det inget vackrare i bilväg en just den här årsmodellen, i den klara röda färgen med svarta detaljer och fuchs-fälgar. Körmässigt är den en dröm i absolut toppskick. Att plocka av Targa-taket och höra boxerspisen trycka på i ryggen på de sörmländska vårvägarna är den optimala bilupplevelsen. Drömbilen är targan - så jag är redan där. Dock slår mitt hjärta väldigt hårt för en Porsche 904 GTS och hoppas att en dag förverkliga den drömmen." Tack för att du delade med dig Richard! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0
2011
2010

Ruf släpper roadster med anor från 60-talet
Inspirerad av 911 Targa 1967

Porsche-förädlaren Ruf visar upp sitt senaste alster, Ruf Roadster. Bygget har hämtat inspiration från Porsche 911 Targa 1967. Roadstern har kvar targa-lösningen vilket innebär att man enkelt kan släppa in lite mer ljus och luft i kupén. Mittendelen av taket går att plocka bort helt, och den lilla cabdelen inklusive bakrutan går att vika ned. I motorrummet sitter en boxersexa på 3,8 liter och 400 hästar, men bilen går även att få med turbo och då sticker effekten iväg till hela 560 hästar. 0-100 km/h går på 4,6 sekunder och toppfarten ligger på 295 km/h, för sugmotorvarianten alltså. Sexpetad manuell låda är standard men på tillvalslistan finns även dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift om man vill ha det. Priset för den klenare versionen är 195 000 euro utan skatter. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida