Quantcast
m

Så här tycker Harry om nya Porsche 911 Turbo S
Herren på täppan?

Det är redan många som har hunnit att testa Porsche 911 Turbo S, men det innebär ju inte att man inte kan dela med sig av vad den gode Harry Metcalfe tycker om bilen. Han har ju som ni säkert redan vet varit med ett tag och vet hur en bil ska kännas för att den ska anses vara bra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo S på Sachsenring
Snabbare än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB

AutoBildSportsCars plockade nyligen ut nya Porsche 911 Turbo S på racerbanan Sachsenring för att se vad den gick för. När man hade kört klart stod det 1:30.48 på klockan vilket innebär att den här nykomlingen är snabbare runt banan än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB. Den är också två sekunder snabbare än sin föregångare. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Porsche 911:or byggda för offroad-körning
Testas här på en frusen sjö

Kelly-Moss Road and Race (KMR) bygger om Porsche 911 till fordon som klarar av rejäl terräng. I det här klippet får vi hänga med och se när några av dessa visar vad de klarar av på isen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Legendariska Porsche-ingenjören Hans Mezger har gått bort
Låg bland annat bakom motorn i 917

Om du har koll på Porsche kanske du någon gång har hört talas om Mezgermotorer? De är skapade av ingenjören Hans Mezger som nu har lämnat oss, 90 år gammal. Hans jobbade mer än tre decennier hos Porsche och ligger bland annat bakom den tolvcylindriga motorn som finns i 917, Mezgermotorn i 911 och han var även inblandad i utvecklingen av maskinen som satt i förra generationen av 911 GT3 RS. Den anses av många vara en av världens absolut bästa motorer. "We mourn Hans Mezger. The constructor died yesterday at the age of 90 years. We owe him not only the air-cooled six-cylinder boxer engine of the Porsche 911, but also the overall construction of the Porsche 917 and its twelve-cylinder engine. For more than three decades, Hans Mezger was responsible for Porschex27s most successful race cars and racing engines. We thank Hans Mezger for his extraordinary engineering achievements and for everything he did for us. Not only will his innovations and achievements remain unforgotten, he will also be remembered as a friend and colleague. In these difficult hours of farewell, all our thoughts are with his family." Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0

Mr JWW har nu testat nya Porsche 911 Turbo S
Gjorde honom fnittrig

Det är många som redan testat nya Porsche 911 Turbo S och nu har turen kommit till Mr JWW som nyligen delade med sig av följande klipp. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Lär dig lite mer om Porsche 911 Targa
Har hängt med i över 50 år nu

För två veckor sedan rullade Porsche ut nya 911 Targa. Just Targa är en ikon från tillverkaren som presenterades för första gången 1967. I det här korta klippet får vi lära oss lite historia om versionen med avtagbart tak och den klassiska bågen. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Gordon Murrays superbil T.50 ska väga 980 kilo
Det är ganska lite det

Låg vikt på en bil ger den oftast bättre prestanda. Det vet Gordon Murray. Hans kommande superbil T.50 kommer inte att bli något undantag, och vikten på bilen som ska vara komfortabel och något man ska kunna köra till vardags kommer landa på 980 kilo. "Designing a lightweight sports car does not come from specifying exotic materials alone, it comes from a state of mind, from absolute focus and control, and from a deep understanding of lightweight, optimized design." T.50 blir bara 4,38 meter lång och 1,85 meter bred vilket gör den mindre än en Porsche 911. Men det ska fortfarande finnas bra plats för tre stycken personer och bagage. Kolfiber-monocoquen och karosspanelerna väger tillsammans under 150 kilo. De tre stolarna som är i kolfiber väger inte mer än tio kilo tillsammans. Bakom sittbrunnen kommer det att husera en V12:a på 4,0 liter som ger 650 hästar. Den har ingen överladdning och kommer att bli världens högst varvande motor i en gatlegal bil med sitt varvstopp på 12.100. Motorn blir även den lättaste V12:an byggd för gata med sin vikt på under 180 kilo. BMW-V12:an i McLaren F1 väger över 60 kilo mer än det. Endast 100 stycken exemplar av T.50 kommer att tillverkas och varje kommer att ha en prislapp som börjar på två miljoner pund. Den första prototypen ska börja testas på väg i höst och de första kunderna ska få sina bilar någon gång 2022. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

John Oates visar upp sin favorit-Porsche
Karma Carrera

John Oates är ena halvan av den amerikanska duon Hall & Oates och han och hans fru Aimee är riktiga Porsche-fanatiker. De har allt från klassiska 356 till de senaste versionerna av 911. En av deras favoriter i samlingen är en vit 911 från 1984 som de har döpt till Karma Carrera och den får vi reda på lite mer om här. Bonusklipp nedan med en av gruppens, i mitt tycke, bästa låtar. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Porsche 911 Targa här
Den klassiska bågen är på plats

Porsche rullar nu ut nya 911 Targa och den erbjuds som Targa 4 eller Targa 4S. Den breda takbågen finns där och precis som föregångaren kan man öppna upp hela glaskupan bakåt med ett knapptryck - öppning och stängning tar 19 sekunder. Oavsett version får du en boxersexa på 3,0 liter med dubbla turbo. Den ger 385 hästar i Targa 4 och klarar då 0-100 km/h på 4,2 sekunder med en toppfart på 298 km/h. Targa 4 S har istället 450 hästar, gör 0-100 km/h på 3,6 och toppar 304 km/h. Den åttastegade dubbelkopplingslådan PDK är standard, men till den sistnämnda kan man beställa till den sjustegade manuella om man hellre vill spaka själv. Drivningen sker på alla fyra hjulen. På tekniksidan hittar vi bland annat Porsche InnoDrive som är en adaptiv farthållare. Med Smartlift-funktionen höjs fronten automatiskt på ställen där du ofta kör. Stötdämparsystemet PASM (Porsche Active Suspension Management) är standard. Targa 4S har även elektronisk diffspärr. Bilen kommer till återförsäljare i augusti och för en Targa 4 får man betala 1.270.000 kronor, Targa 4S kostar från 1.440.000 kronor. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Porsche släpper teaser för nya 911 Targa
Presenteras online den 18 maj

På måndag den 18 maj kommer Porsche att täcka av nya 911 Targa på webben. Innan dess får vi den här korta och kryptiska teaservideon som ska hajpa upp släppet en aning. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Klassisk Porsche 911 med rejäl markfrigång
En sån här vill jag ha!

H&R har tillsammans med Burkhard Industries byggt Syberia RS som är en gammal Porsche 911 från 1986 som anpassats för extrem offroad-körning. Fjädringen har H&R tagit fram speciellt för bilen och det är inget som går att köpa, i alla fall inte än. Förutom den sitter det fläskiga hjul skodda med greppvänliga däck runt om, ett specialbyggt avgassystem och ett räcke på taket att förvara grejer på. I fronten sitter även en vinsch vilket kan vara bra om man fastnar någonstans eller behöver dra loss en kompis. Coolt bygge helt klart! Tumnagel
60.6°
+
Bobby Green
0

Brittisk startup bygger in eldrift i klassiska bilar
Går att återställa utan problem om man ångrar sig

Ionic är en ny brittisk startup som har som mål att bygga om klassiska bilar till eldrift. Man ska lägga mycket vikt vid att inte sabba något på originalet och göra det fullt möjligt att montera tillbaka förbränningsmotorn igen om nu ägaren skulle ångra sig någon gång. Man använder sig alltså av samma motorfästen, sågar inte sönder något och ser till att bädda in extra instrument och liknande utan att det förstör vare sig bil eller utseende. Företaget ska ha köpt upp gamla Jaguar E-Types, Pagodor som bilden visar och Porsche 911:or som de ska bygga om. En Merca har man redan byggt klart och under skalet på den finns en elmotor som ger 180 hästar och 550 newtonmeter i vrid vilket ska ge en 0-100-tid på sju sekunder. Räckvidden anges till 25 mil. En ombyggnation tar runt sex månader och målet är att bygga tre stycken i månaden. De första ombyggda modellerna ska släppas ut på vägarna i juni och för en Pagoda får man betala från 250.000 pund. Som väntat kan man speca sin bil på alla möjliga vis och det är bara plånboken som säger till när det roliga är slut. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

Porsche 911 GT3 RS får 100 timmar lång spa-behandling
Få lacker är perfekta från fabrik

Även om man betalar jättemycket pengar för en ny bil är det inte säkert att lacken är perfekt för det. För att den ska bli riktigt bra krävs det att någon som kan ger den en rejäl omgång. Här får vi se när en Porsche 911 GT3 RS får sig en rekond och lackskydd - jobb som sammanlagt tog 100 timmar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

På lördag kan du buda hem en Porsche 993 GT2
Lätta på lädret nu!

Nu i helgen, på lördag närmare bestämt, har RM Sothebyx27s auktion igen och en av pärlorna som ska klubbas iväg är den här fantastiskt vackra skapelsen - en Porsche 993 GT2 från 1996. 993 var den sista luftkylda Porschen som tillverkades och GT2-utförandet gör den extra speciell. Det här var det absolut värsta du kunde få och bilen byggdes bara i 194 stycken exemplar. Objektet som säljs har 3000 mil på mätaren och den som köper får bland annat boxersexa på 3,6 liter med dubbla turbo och 430 hästar, sexpetad manuell växellåda och en tid från stillastående till 100 knyck på under fyra sekunder. Bilen väntas gå för mellan 950.000 dollar och 1,1 miljon dollar. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Två paket du kan pracka på din nya Porsche 911 Turbo S
Sportigare eller lättare

I början av månaden släppte Porsche lös nya 911 Turbo S - den värsta 911:an du kan köpa ny för tillfället. 650 hästar, superbilsprestanda och en prislapp på 2.375.000 kronor. När man köper denna tycker i alla fall jag att den ska vara fullsmetad med allt man kan tänka sig eftersom det handlar om toppversionen, men så är det ju givetvis inte. Mängder med saker finns att bocka i tillvalslistan och nu presenteras två stycken paket för den som vill pracka på sin Turbo S ännu fler grejer - ett lättviktspaket och ett sportpaket. Sport Design Package är framtaget av Porsches Exclusive Manufactur-avdelning och som bilderna visar består det av en ny tredelad frontspoiler, andra sidokjolar, lackerad diffusor bak och en ny vinge på bakluckan. Man får även fälgar i mörkgrått och tonade bakljus. Går att få till både cab och coupén, väljer man den sistnämnda får man kolfibertak. Lightweight Package ger dig istället ännu tunnare glas, lättare skalstolar fram, inget baksäte och mindre ljudisolering. Du får även med sportfjädringen PASM och sportavgassystemet i detta paket. Allt som allt sparar man 30 kilo på detta alternativ. Går endast att få till coupén. Vad de olika paketen kostar och när man kan beställa dem är oklart för tillfället. Vi har än så länge bara fått bilder på cabben utrustad med Sport Package. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Pickuper och suvar börjar bli för stora för parkeringsplatser
Och hemma-garage

Jämför en klassisk Porsche 911 med en ny och du ser att skillnaden i storlek är enorm. Anledningen är att dörrarna nu för tiden inte är två millimeter tjocka och att mängder av säkerhetsprylar helt enkelt inte får plats om måtten inte ökar. Sen har vi blivit mer bekväma också och vill ha bättre plats och inte sitta axel mot axel med den i passagerarsätet. Men nu börjar det gå för långt, i alla fall i USA. Där har man länge haft en fäbless för orimligt stora fordon och nu börjar dessa bli för stora för vanliga parkeringsplatser, parkeringsgarage och även hemma i folks egna garage. Dessa monster-pickups och suvar blir därför ståendes utanför garagen eftersom de helt enkelt inte får plats. På vissa publika parkeringsplatser har man faktiskt börjat ta extra betalt för de bilar som är orimligt stora. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Gemballa visar ordentligt ruggad Porsche 911
Åk på skogstur med Avalanche 4×4

För ett tag sedan skrev vi om Marc Philipp Gemballa, Uwe Gemballas son. Han har dragit igång ett eget företag som snart ska presentera en ny superbil med terrängegenskaper. När detta kablades ut dröjde det inte länge innan företaget Gemballa som fortfarande lever kvar levererade en stämning mot Marc Philipp. Det kanske kan ha att göra med att de också har en ny superbil med terrängegenskaper på gång och att det blev lite stökigt om vem som stod bakom vilken. Nu får vi i alla fall se skisser på Gemballas nykomling och det handlar om en ordentligt ruggad Porsche 911 kallad Avalanche 4×4. Man har även en liknande version av Cayenne på gång kallad Tornado 4×4. Gemballas plan är att dela in sitt företag i tre stycken olika kategorier - Hypercar Division, Luxury Customization och Classics Division. Den första bygger extrema byggen som den planerade hyperbilen, den andra bygger om befintliga bilar och den tredje ser till att underhålla och restaurera nuvarande Gemballa-bilar. Avalanche 4.2 RS som är den vita bilen på sista bilden ska lanseras senare i år och den kommer att baseras både på 991 och nya 992. Vidare kommer en uppdaterad version av GTR Evo-R Biturbo att lanseras i sommar och den kommer att bjuda på över 1000 hästar. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

RUF visar upp Rodeo Concept
Ser ut som något från Playmobil

Porsche-förädlaren RUF presenterar nu sitt senaste koncept som de har döpt till Rodeo. Och nej, det är inte en leksaksbil i Playmobil-stil utan en helt riktig bil med offroad-egenskaper. Här finns höjd markfrigång, rejäl båge fram, extraljus, takräcke och till och med en spade på bakluckan. Som om inte det vore nog - lackering som ska se ut som plast över hjulhusen. Allt du kan tänkas behöva när du ger dig ut på vischan alltså. Enligt ryktena har RUF även smackat på en kompressor på boxermotorn för lite mer knuff. Vad tycks? Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Henry Catchpole spanar in nya Porsche 911 Turbo S
Bra genomgång av nyheterna

Om du känner att du vill veta lite mer om nya Porsche 911 Turbo S går Henry Catchpole från Carfection här igenom vad som är nytt. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Porsche presenterar nya 911 Turbo S
Din från 2.375.000 kronor

Precis som utlovat rullar Porsche nu ut flaggskeppet i 911-serien - Turbo S. Den presenteras som både coupé och cabriolet direkt och oavsett vilken du väljer kommer du att få en vagn som bjuder på rejäl prestanda. I baken huserar en ny dubbelturbomatad 3,8-liters boxersexa som ger hela 650 hästar och 800 newtonmeter. Den är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h avverkas på kvicka 2,7 sekunder och det roliga är slut först vid 330 km/h. Karossen har breddats 45 millimeter framtill och bredden där mäter nu totalt 1,84 meter. Bredden över baken har ökat 20 millimeter till 1,9 meter. Den ökade spårvidden tillsammans med ännu bättre aerodynamik och hjul med olika dimensioner fram (20 tum med 255/35-däck) och bak (21 tum med 315/30-däck) ska ge riktigt sportiga köregenskaper. Det finns numera reglerbara kylklaffar fram och en ännu större vinge bak för mer downforce. Bilen ska finnas hos återförsäljarna från och med slutet av maj 2020. 911 Turbo S kostar från 2.375.000 kronor medan du får betala från 2.525.000 kronor för Turbo S Cabriolet. Mer information i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo S har premiär imorgon
Se liveströmmen här

Eftersom Internet alltid läcker som ett såll vet vi redan hur nya Porsche 911 Turbo S kommer att se ut. Imorgon är det premiär för det nya vrålåket och detta kommer att livesändas på länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Porsche 911 Turbo S gör rejäl wheelie
Bra fäste i bakhjulen

Tanken är ju att en Porsche 911 Turbo S ska ha alla hjulen i backen när man framför den, men det struntar denna bil i helt och hållet. Motorn ska tydligen leverera över tusen hästar och det i kombination med ganska så bra bett i gummit bak kan göra att det blir på detta viset. Trots hjullyftet ska kvartsmilen ha klarats av på 9,27 sekunder. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo S läcker ut
Läcker?

Porsche kommer att ställa ut nya Porsche 911 Turbo S i Genève men nu har bilder på bilen läckt ut så att vi får se den innan dess. Jag antar att den ser ut som alla hade trott och som väntat får den en bitigare look runt om. Det ryktas om att versionen får 650 hästar ur den dubbelturbomatade boxersexan på 3,8 liter, föregångaren bjöd på 580 hästar. Till maskinen kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver alla fyra hjulen. Vad tycks? Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Harry testar Porsche 911
Senaste generationen får sin en genomgång

Porsche 911 av senaste snitt är väl inte superfärsk, men ett test av en klassiker modell av en klassisk herre är alltid värt att se. Som vanligt har Harry sina speciella ögon och känsla. Bonusvideo är en Aimé Leon Dore Porsche 964 Carrera 4 som Porsche själva sladdar runt lite med. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0
2019

Bisi tar med sin 1000 hästar starka Honda Civic till Jay Leno
Rimlig effekt

För ett tag sedan tog Bisi från Bisimoto med sin 850 hästar starka Porsche 911 Turbo till Jay Leno och hans garage. Men det är inte det enda effektstinna monstret Bisi äger. Han har bland annat även en 1000 hästar stark Honda Civic kombi och det är en riktigt vass liten rackare. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Sista Porsche 991:an lämnar bandet
En 911 Speedster

Det har nu blivit dags att säga farväl till generation 991 av Porsche 911 då det sista exemplaret har rullat av bandet. Efterträdaren 992 presenterades för över ett år sedan men fabriken kunde alltså klämma ur sig några till av 991. I grunden har den varit den mest vidareutvecklade generationen av 911 hittills och den mest framgångsrika eftersom den har tillverkats i hela 233.540 exemplar sedan lanseringen 2011. Sista bilen är en 911 Speedster och det är den vi ser på bilderna här. Den kommer nu att bli en ambassadör för Porsche Museum on Wheels. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida