m

Singer har byggt en Porsche 911 som funkar bra offroad
Inspirerad av 959 Safari

Porscheförädlaren Singer dundrar nu ut nyheten Singer ACS (All-terrain Competition Study) som de byggt tillsammans med det brittiska företaget Tuthill Porsche. Det är en Porsche 911 som fått sig ett ordentligt lyft i ordets rätta bemärkelse och som inte behöver oroa sig när asfalt byts ut mot annat underlag. Den lyftkylda boxersexan med turbo ger 450 hästar, drivningen sker på alla fyra hjulen och det finns fläskiga däck som ska greppa på det mesta. Bilen är byggd åt en kund som ville ha en 911 som skulle kunna palla med lite tuffare tag och som hyllar Porsches rallymedverkande på 80-talet och bilar som 959 Safari. I Top Gears klipp får vi reda på allt som behövs om den. Vad tycker ni? Tumnagel
50.2°
+
Bobby Green
0

Tillbaka till framtiden-modellbil fixas till
Från uselt till nyskick

Delorean-modellen som är med i Tillbaka till framtiden-filmerna är en klassiker och har så klart funnits i modellbilsform. Här får vi se en av dessa i riktigt uselt skick som fixas till så att den är som ny, eller bättre. Bonus nedan med en Porsche 911 Turbo som fixas till som att den var med i Cyberpunk 2077. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0
2020

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

En första titt på nya Porsche 911 GT3
Fortfarande utan överladdning

Porsche är fortfarande inte riktigt redo att släppa allt kring nya 911 GT3 än men de verkar inte orka hålla på maskeringen och sånt längre, så här är det nya monstret. Henry Catchpole från Carfection har fått sig en närmare titt på en prototyp och en genomgång av bilen tillsammans med Andreas Preuninger. De tittar även in i ett fantastiskt garage med versionens föregångare. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Tiff Needell kör en Porsche 911 GT1
Och en Ferrari F50

Tiff Needell verkar ha det ganska bra även om han inte är med i Fifth Gear längre. Här får vi se honom köra två stycken drömbilar - Porsche 911 GT1 och Ferrari F50. Luta er tillbaka och njut. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Jay Leno visar upp en klassisk Porsche 911
Från 1971

Igår var det den 9 november = 9/11 i almanackan. Och just 911 är ju en modell Porsche säljer, så igår var det alltså 911-dagen. Det firade bland annat Jay Leno genom att visa upp den här klassikern från 1971. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Carfection har kört nya Porsche 911 Targa
Snabb men tung

I maj presenterade Porsche den senaste versionen av 911 Targa. Nu har Henry från Carfection fått testa en sådan i 4S-utförande och så här såg det ut. Visserligen är bilen kvick men hela 110 kilo tyngre än en Carrera 4S, något som känns när det börjar svänga. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Det här är ORA Good Cat
Liten elbil från Great Wall Motors

ORA är ett kinesiskt bilmärke som fokuserar på att bygga elbilar. Deras senaste modell heter Good Cat och det är en liten kompakt sak som verkar ha hämtat inspiration från Volkswagen Bubbla och Fiat 500. Strålkastarna känns även lite Porsche 911. Den goda katten mäter 4,23 meter på längden, 1,82 på bredden, 1,59 på höjden och har en hjulbas på 2,65 meter. Under skalet finns en elmotor på framaxeln och den ger 145 hästar och 210 newtonmeter i vrid. Räckvidden på en laddning anges till 50 mil men detta är enligt NEDC-cykeln. Bilen börjar säljas på den kinesiska marknaden den 25 september men vad den då kommer att kosta är oklart. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Tiff Needell kör Porsche 911 tillfixad av Theon Design
Denna eller en Singer?

För två år sedan skrev vi om brittiska Theon Design som precis som Singer också moddar gamla Porsche 911:or. Nu har Tiff Needell fått provköra ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Porsche utreds för nytt utsläppsfusk
Är det ett "bensingate" på gång?

Porsches ägare Volkswagen bekräftar att lyxbilstillverkaren Porsche utreds för utsläppsfusk av den tyska fordonsmyndigheten KBA. Porsche, och Volkswagens andra tillverkare, har tidigare utretts för utsläppsfusk i samband med det så kallade "dieselgate". Nu utreds dock även företaget för att ha fuskat med utsläppt på en del bensin-porschar som släpptes mellan 2008 och 2013, bland annat av kombimodellen Panamera och Porsche 911. Parallellt med KBA:s utredning av bensinutsläppen i äldre porsche-modeller så har Volkswagen även startat en intern utredning för att gå till botten med det hela. Volkswagens finanschef Frank Witter sa tidigare i år att det så kallade dieselgate hade lett till kostnader på 35 miljarder euro, cirka 360 miljarder kronor, för företaget. Huruvida ett eventuellt "bensingate" kan komma att bli lika kostsamt för Volkswagen och Porsche återstår att se. Tumnagel
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Magnus Walker jämför Porsche 930 med senaste 911 Turbo S
Hur mycket har tekniken utvecklats?

Magnus Walker kan ett och annat om Porsche och har mängder av modeller från tillverkaren i sitt stall. En av bilarna är en 930 från 1975 som han i det här klippet jämför lite med den senaste upplagan av 911 Turbo S. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Tio år gammal Porsche 911 möter den senaste
Vad har hänt genom åren?

Throttle House jämför här en flång ny 911 Carrera S mot en tio år gammal av generation 997. Båda har boxersexa och manuell låda men sen börjar olikheterna. Den nya har turbo och mycket annat som den gamla saknar, så vilken ska man satsa på egentligen? Är den nya värd det betydligt högre priset eller duger den gamla precis lika bra? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Porsche 911 R renoveras efter olycka
Nummer 89 av 991

Om en bil bara är tillräckligt värdefull kommer den att renoveras, oavsett nästan hur skadad den är. Det här exemplaret av en Porsche 911 R är en mycket speciell bil och eftersom den bara är "lite" skadad var det ju självklart att den skulle lappas ihop igen. Här får vi se när det sker. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är snabb på bana
Slår både 911 Carrera och BMW M2 Competition

Sport Auto har varit ute och gasat med en Porsche 718 Cayman GTS 4.0 på Hockenheimring och där lyckades man sätta tiden 1.56:9. Det gör bilen snabbare än bland annat Porsche 911 Carrera, BMW M2 Competition och Lamborghini Urus. Det innebär även att den är precis lika snabb som en 911 Carrera GTS. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo utan S
Coupé och Cabriolet presenterad

I mars dundrade Porsche ut nya Turbo S som hittills är det värsta du kan köpa av 992-generationen. Nu presenterar man 911 Turbo utan S som både Coupé och Cabriolet. Inte riktigt lika vassa som S men ändå inte blyga med sina 580 hästar. Motorn som är på 3,8 liter har nu symmetriska VTG-turboaggregat med elektriskt kontrollerade dumpventiler. Det sitter även piezo-injektorer för ännu bättre gasrespons och laddluftsystemet har förbättrats ytterligare. Resultatet är alltså 580 hästar vilket är 40 fler än föregångaren. Vridet har även det ökat med 40 newtonmeter till 750. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h går nu på snabba 2,8 sekunder vilket är en förbättring med 0,2 sekunder jämfört med förra 911 Turbo. Toppfarten anges till 320 km/h precis som tidigare. Saker som finns i tillvalslistan som i alla fall jag trodde hade funnits tidigare är Sport- och Lättvikts-designpaket, sportchassi och sportavgassystem, men det här ska faktiskt vara första gången man kan få dessa grejer från fabrik. PASM-chassit är standard men det finns ytterligare ett som sänker bilen en centimeter till och gör den stabilare i högre hastigheter. Man kan även lägga till PDCC som är hydrauliskt aktiva krängningshämmare och keramiska bromsar med tiokolvs (!) fasta bromsok fram. Gjutjärnsskivor som mäter 408 millimeter fram och 380 bak är standard. Spårvidden har ökat 42 millimeter fram och bilen rullar på 20-tummare skodda med 255/35-däck fram, 21-tummare med 315/30-däck bak. För att få plats med de bredare doningarna har man även breddat karossen med 45 millimeter fram, 20 bak. Du kan beställa ditt exemplar från och med idag och för en 911 Turbo får du betala 2.020.000 kronor, 911 Turbo Cabriolet kostar från 2.170.000 kronor. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Porsche har skrivit ut lättviktskolvar till GT2 RS
Ger 30 extra hästkrafter

Porsche har tillsammans med Mahle och Trumpf skrivit ut kolvar som de sedan monterat i en 911 GT2 RS. Kolvarna är tio procent lättare än original och har även en liten kylkanal i sig som ökar på prestandan ytterligare, och med dessa i motorn har man kunnat få ut 30 extra hästar ur den redan 700 hästar starka motorn. Det här är mest ett experiment och test med olika material, om dessa kolvar någonsin kommer att hamna i något man kan köpa återstår att se. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Så här tycker Harry om nya Porsche 911 Turbo S
Herren på täppan?

Det är redan många som har hunnit att testa Porsche 911 Turbo S, men det innebär ju inte att man inte kan dela med sig av vad den gode Harry Metcalfe tycker om bilen. Han har ju som ni säkert redan vet varit med ett tag och vet hur en bil ska kännas för att den ska anses vara bra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo S på Sachsenring
Snabbare än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB

AutoBildSportsCars plockade nyligen ut nya Porsche 911 Turbo S på racerbanan Sachsenring för att se vad den gick för. När man hade kört klart stod det 1:30.48 på klockan vilket innebär att den här nykomlingen är snabbare runt banan än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB. Den är också två sekunder snabbare än sin föregångare. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Porsche 911:or byggda för offroad-körning
Testas här på en frusen sjö

Kelly-Moss Road and Race (KMR) bygger om Porsche 911 till fordon som klarar av rejäl terräng. I det här klippet får vi hänga med och se när några av dessa visar vad de klarar av på isen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Legendariska Porsche-ingenjören Hans Mezger har gått bort
Låg bland annat bakom motorn i 917

Om du har koll på Porsche kanske du någon gång har hört talas om Mezgermotorer? De är skapade av ingenjören Hans Mezger som nu har lämnat oss, 90 år gammal. Hans jobbade mer än tre decennier hos Porsche och ligger bland annat bakom den tolvcylindriga motorn som finns i 917, Mezgermotorn i 911 och han var även inblandad i utvecklingen av maskinen som satt i förra generationen av 911 GT3 RS. Den anses av många vara en av världens absolut bästa motorer. "We mourn Hans Mezger. The constructor died yesterday at the age of 90 years. We owe him not only the air-cooled six-cylinder boxer engine of the Porsche 911, but also the overall construction of the Porsche 917 and its twelve-cylinder engine. For more than three decades, Hans Mezger was responsible for Porschex27s most successful race cars and racing engines. We thank Hans Mezger for his extraordinary engineering achievements and for everything he did for us. Not only will his innovations and achievements remain unforgotten, he will also be remembered as a friend and colleague. In these difficult hours of farewell, all our thoughts are with his family." Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0

Mr JWW har nu testat nya Porsche 911 Turbo S
Gjorde honom fnittrig

Det är många som redan testat nya Porsche 911 Turbo S och nu har turen kommit till Mr JWW som nyligen delade med sig av följande klipp. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida