m

Nu kan du få en Porsche 911 GT3 som en sleeper
Det här är GT3 med touring-paketet

I februari så släppte Porsche sjunde generationen av sin GT3. Vi pratar om en bil med 510 hästar, vilket inte är fläskigast av 911:orna, men GT3:an är lättad och saknar bland annat baksäte. Motorn saknar också turbo och kompressor vilket är härligt på sitt sätt. Men en GT3 är ingen anonym varelse med sin jättevinge där bak. Nu erbjuder Porsche nya GT3 med touringpaket, som i princip betyder att man tar bort de detaljer som sticker ut. Borta är den stora vingen och istället för att ha en klarblå bil på pressbilderna får vi en betydligt mer sansad färg. Perfekt för dig som vill ha allt det som GT3:an erbjuder, men som inte längre passar i bakåframvänd keps. Porsche 911 GT3 kostar från 1.840.000 kronor. Vill man ha touring-paketet så får man det utan extra kostnad. Tumnagel
52.5°
+
Roger Åberg
0

Nya BMW M3 och M4 mot motståndarna
Håller de måttet?

YouTube svämmar nu över av provkörningar av nya BMW M3 och M4 och i några av testen har man ställt bilarna mot sina motståndare. Här ovan ser ni en M4 Competition mot kanske lite otippade Porsche 911 Carrera och här nedan en lite mer likvärdig jämförelse mellan BMW M3 Competition och Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Som bonus får ni ytterligare tester av bilarna bland klippen nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Köp Pablo Escobars gamla Porsche 911 RSR
Blir din för 2,2 miljoner dollar

Det vi ser här är en Porsche 911 RSR från 1974 som nu är till salu via Atlantis Motor Group. Endast 15 stycken exemplar tillverkades och de togs fram för International Race of Champions samma år. Tolv stycken deltog i racet och tre stycken fungerade som extrabilar. Just detta exemplar kördes av Emerson Fittipaldi. Man fortsatte rejsa med bilen genom åren och senare ägdes den av knarkkungen Pablo Escobar som körde med den i Copa Renault 4-mästerskapen. Efter att Pablo gick bort hamnade bilen i förvaring men till slut transporterades den tillbaka till USA där den har fått sig en full restaurering till originalskick. Nu ska den säljas och man begär 2,2 miljoner dollar. Du hittar annonsen på länken nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Bygg nya Porsche 911 GT3 på nätet
Konfiguratorn är igång

För en vecka sedan rullade Porsche ut nya 911 GT3. Nu kan du bygga och speca hur du vill ha bilen i konfiguratorn på Porsches hemsida. På bilderna ser ni hur jag vill ha "min". Priset landade på 2.243.300 kronor och av denna summa är 403.300 kronor i tillval. Aj. Och då valde jag ändå inte fodral i kolfiber till instruktionsboken för 7500 kronor extra. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Porsche 911 GT3
Bättre på alla punkter

Porsche presenterar nu precis som utlovat sin senaste GT-modell - 911 GT3. Bilen är proppad med racingteknik från Porsche Motorsport och är en bil för dig som gärna svänger av den allmänna vägen och rastar loss på banan då och då. Motorn är en boxersexa på 4,0 liter som ger 510 hästar. Den bygger på samma drivlina som sitter i 911 GT3 R och saknar överladdning - ingen turbo eller kompressor här alltså. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell låda eller en dubbelkopplingslåda. Med den sistnämnda avklaras 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppfarten ligger på 318 km/h. Med manuell låda toppar bilen 320 km/h. På Nürburgrings nordslinga har den nya modellen klockat 6:59,927. Tjänstevikten med manuell låda landar på 1493 kilo, med PDK är vikten 1510 kilo. Saker som håller vikten nere är inget baktsäte, främre huv i kolfiber, lättviktsglas, smidda fälgar och lätt avgassystem. Bilen går att beställa nu och kommer till återförsäljarna i juni. Priset börjar på 1.840.000 kronor. Läs allt om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Idag avtäcks nya Porsche 911 GT3
Följ eventet live här

Idag klockan 15.00 kommer Porsche att hålla ett direktsänt event där täcket över nya 911 GT3 kommer att falla. Man har redan tidigare visat ganska mycket av bilen men idag kommer den alltså att bli officiell på riktigt. Spektaklet kan ni följa i klippet ovan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Tredje raden i Tesla Model Y är bara för barn
Men det visste ni ju redan

I det här klippet och i Tweeten nedan klagas det på det dåliga utrymmet i Tesla Model Y om man sitter på den tredje raden. Problemet är bara att det är vuxna som testar utrymmet och inte barn - de som tänkta att sitta här. Sjävklart blir det dåligt med plats om en lång person sitter där, precis som att baksätet i en Porsche 911 är allt annat än roligt för den som inte är barn. Men ni som är intresserade av bilen får kanske i alla fall lite bättre uppfattning om utrymmet i dessa klipp. Bro @NHTSAgov how is this even legal? One heavy breaking and their neck and face will go bye bye $TSLAQ $TSLA pic.twitter.com/vqrRVnDQLd— Tess Laqué (@laque_tess) February 12, 2021 Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Porsche smygvisar nya 911 GT3
Har premiär den 16 februari

Det är snart dags för Porsche att presentera en ny upplaga av 911 i vass kostym - nya 911 GT3. Här har vi en första smygtitt på bilen som kommer att täckas av den 16 februari. Som bilden visar får versionen en så kallad svanhalsvinge baktill. I övrigt väntas bilen få boxersexa på 4,0 liter utan överladdning och över 500 hästar. Till detta en manuell sexpetad växellåda eller sjustegad PDK om man så vill. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Ny Lego-version av klassisk Porsche 911
Bygg 911 Turbo eller 911 Targa

Lego presenterar nu en ny byggsats bestående av 1458 stycken bitar som när dessa är ihopmonterade bildar en klassisk Porsche 911. Du kan själv välja om du ska bygga en 911 Turbo eller 911 Targa så kitet är två i en kan man säga. Släpps den 1 mars och kostar 1699 kronor. Har man VIP-medlemskap ska man dock kunna köpa lådan redan den 16 februari. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Genomgång av en skottsäker Porsche 911
Byggdes bara i ett exemplar

Den här 996:an är inte som alla andra. I mitten på 90-talet byggdes den åt en kund som ville ha en skottsäker bil och idag är den en del av samlingen som finns på Porsche Museum. I det här klippet får vi oss en genomgång av bilen som bland annat fått 20 millimeter tjockt glas runt om och kaross i Dyneema som är 15 gånger starkare än stål. Allt extra skydd gör sitt för vikten såklart. En standard 996 Carrera väger 1317 kilo medan den här väger hela 2722 kilo. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Singer har byggt en Porsche 911 som funkar bra offroad
Inspirerad av 959 Safari

Porscheförädlaren Singer dundrar nu ut nyheten Singer ACS (All-terrain Competition Study) som de byggt tillsammans med det brittiska företaget Tuthill Porsche. Det är en Porsche 911 som fått sig ett ordentligt lyft i ordets rätta bemärkelse och som inte behöver oroa sig när asfalt byts ut mot annat underlag. Den lyftkylda boxersexan med turbo ger 450 hästar, drivningen sker på alla fyra hjulen och det finns fläskiga däck som ska greppa på det mesta. Bilen är byggd åt en kund som ville ha en 911 som skulle kunna palla med lite tuffare tag och som hyllar Porsches rallymedverkande på 80-talet och bilar som 959 Safari. I Top Gears klipp får vi reda på allt som behövs om den. Vad tycker ni? Tumnagel
50.3°
+
Bobby Green
0

Tillbaka till framtiden-modellbil fixas till
Från uselt till nyskick

Delorean-modellen som är med i Tillbaka till framtiden-filmerna är en klassiker och har så klart funnits i modellbilsform. Här får vi se en av dessa i riktigt uselt skick som fixas till så att den är som ny, eller bättre. Bonus nedan med en Porsche 911 Turbo som fixas till som att den var med i Cyberpunk 2077. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0
2020

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

En första titt på nya Porsche 911 GT3
Fortfarande utan överladdning

Porsche är fortfarande inte riktigt redo att släppa allt kring nya 911 GT3 än men de verkar inte orka hålla på maskeringen och sånt längre, så här är det nya monstret. Henry Catchpole från Carfection har fått sig en närmare titt på en prototyp och en genomgång av bilen tillsammans med Andreas Preuninger. De tittar även in i ett fantastiskt garage med versionens föregångare. Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Tiff Needell kör en Porsche 911 GT1
Och en Ferrari F50

Tiff Needell verkar ha det ganska bra även om han inte är med i Fifth Gear längre. Här får vi se honom köra två stycken drömbilar - Porsche 911 GT1 och Ferrari F50. Luta er tillbaka och njut. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Jay Leno visar upp en klassisk Porsche 911
Från 1971

Igår var det den 9 november = 9/11 i almanackan. Och just 911 är ju en modell Porsche säljer, så igår var det alltså 911-dagen. Det firade bland annat Jay Leno genom att visa upp den här klassikern från 1971. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Carfection har kört nya Porsche 911 Targa
Snabb men tung

I maj presenterade Porsche den senaste versionen av 911 Targa. Nu har Henry från Carfection fått testa en sådan i 4S-utförande och så här såg det ut. Visserligen är bilen kvick men hela 110 kilo tyngre än en Carrera 4S, något som känns när det börjar svänga. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Det här är ORA Good Cat
Liten elbil från Great Wall Motors

ORA är ett kinesiskt bilmärke som fokuserar på att bygga elbilar. Deras senaste modell heter Good Cat och det är en liten kompakt sak som verkar ha hämtat inspiration från Volkswagen Bubbla och Fiat 500. Strålkastarna känns även lite Porsche 911. Den goda katten mäter 4,23 meter på längden, 1,82 på bredden, 1,59 på höjden och har en hjulbas på 2,65 meter. Under skalet finns en elmotor på framaxeln och den ger 145 hästar och 210 newtonmeter i vrid. Räckvidden på en laddning anges till 50 mil men detta är enligt NEDC-cykeln. Bilen börjar säljas på den kinesiska marknaden den 25 september men vad den då kommer att kosta är oklart. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Tiff Needell kör Porsche 911 tillfixad av Theon Design
Denna eller en Singer?

För två år sedan skrev vi om brittiska Theon Design som precis som Singer också moddar gamla Porsche 911:or. Nu har Tiff Needell fått provköra ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida