m

Genomgång av en skottsäker Porsche 911
Byggdes bara i ett exemplar

Den här 996:an är inte som alla andra. I mitten på 90-talet byggdes den åt en kund som ville ha en skottsäker bil och idag är den en del av samlingen som finns på Porsche Museum. I det här klippet får vi oss en genomgång av bilen som bland annat fått 20 millimeter tjockt glas runt om och kaross i Dyneema som är 15 gånger starkare än stål. Allt extra skydd gör sitt för vikten såklart. En standard 996 Carrera väger 1317 kilo medan den här väger hela 2722 kilo. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2019

Sista Porsche 991:an lämnar bandet
En 911 Speedster

Det har nu blivit dags att säga farväl till generation 991 av Porsche 911 då det sista exemplaret har rullat av bandet. Efterträdaren 992 presenterades för över ett år sedan men fabriken kunde alltså klämma ur sig några till av 991. I grunden har den varit den mest vidareutvecklade generationen av 911 hittills och den mest framgångsrika eftersom den har tillverkats i hela 233.540 exemplar sedan lanseringen 2011. Sista bilen är en 911 Speedster och det är den vi ser på bilderna här. Den kommer nu att bli en ambassadör för Porsche Museum on Wheels. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

50 år sedan Porsche presenterade 914
Tut i luren!

Nu fyller Porsches lilla modell 914 hela 50 år vilket givetvis är värt att fira och hylla. Sportbilen med mittmotor kallades även VW-Porsche 914 och var ett samarbete mellan Volkswagen och Porsche. 1969 ägde lansering rum på bilmässan i Frankfurt. Tanken med bilen var att ta fram ett komplement till 911 samtidigt som Volkswagen skulle få rida lite på sportbilsvågen. Modellen erbjöds med antingen en boxerfyra på 1,7 liter hämtad från Volkswagen Typ 4 (914/4) eller en boxersexa på 2,0 liter hämtad från 911 T (914/6). Den förstnämnda tillverkade man 115.646 stycken av medan det bara blev 3350 stycken med sexan tillverkade. Anledningen var att priset var för högt, och att det då inte skiljde särskilt mycket från att köpa en 911 istället. Hardcore Porsche-fans har väl kanske inte så mycket till övers för modellen men den är ändå ganska charmig. På sin tid blev den mycket populär bland surfare i Kalifornien och idag är det trevligt att se dessa klassiker när man är på bilträff. Den 2 juni anordnar Porsche Museum "Typically Porsche Day" där man uppmärksammar modellen och över 120 stycken ägare kommer att komma dit med sina bilar. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Fler bilder på Porsches 917-koncept
Är faktiskt från 2013

För lite mer än en månad sedan fick vi se en första bild på ett koncept Porsche tagit fram för att fira modellen 917. Nu får vi fler bilder och det tackar man ju inte nej till, speciellt inte eftersom konceptet är riktigt läckert. Bilen är en del av utställningen Colours of Speed – 50 Years of the 917 som öppnar den 14 maj på Porsche Museum. Vi får även reda på att det här faktiskt inte är ett nytt koncept utan att bilen byggdes redan 2013 av en grupp på 20 stycken personer från Porsches design- och utvecklingsavdelning. Om man tycker att bilen ser lite ruff ut är det på grund av att den är en lermodell. Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör en Porsche 919 Hybrid
Vilken kärra!

Porsches racerbil 919 Hybrid har gått i pension och ska ställas ut på Porsche Museum. Men innan dess har Chris Harris fått möjlighet att köra den och så här såg det ut. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Porsche firar 50 år sedan lanseringen av 917
Visar nytt koncept på Porsche Museum

Den 12 mars 1969 visade Porsche upp modellen 917 vilket innebär att det nu har gått hela 50 år. För att fira detta och hylla originalet kommer man att ställa ut ett koncept på Porsche Museum. Bilen är en modern tolkning av originalet och här ovan har vi en första bild på hur den ser ut. Dekalerna och siffrorna är en hommage till den första Le Mans-vinsten 1970. Vid sidan av konceptet kommer även originalet 917-001 att stå, en bil som under ett års tid har genomgått en totalrenovering. Tumnagel
50.3°
+
Bobby Green
0
2018
2017

TV-team hittade Porsche 911 nummer 57
Har nu renoverats till toppskick

Ett TV-team som skulle spela in ett antikprogram hade bjudits in till en lada där det fanns massor med prylar. Bland annat stod där två stycken Porsche 911, eller förlåt det stod en 901 och en 911. 911 var nämligen tänkt att heta 901 och de första bilarna som tillverkades som modell 901. Peugeot gillade dock inte detta så Porsche fick snabbt byta namnet och alla bilar - även de som tillverkades som 901 - har sålts som 911. Hur som helst, av de två Porscharna i den där ladan var en 901 och hade tillverkningsnummer 57 och Porsche Museum köpte bilarna så snart de fick reda på dess existens. Bilen var, som ni ser nedan, i riktigt dåligt skick. Men Porsche Museum har nu lagt tre år och en herrans massa pengar på att fixa till bilen som nu är i perfekt skick. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0
2014
2013
2012

Chris Harris kör Porsche 962C
Le Mans-vinnaren

Porsche Museum har varit snälla nog att låna ut Le Mans-vinnaren Porsche 962C till Chris Harris så att han fick testa den på bana. Så här såg det ut. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0
2011

Porsche har passerat 1 miljon fans på Facebook
Firar genom att skriva ut allas namn på en 911 GT3 R Hybrid

Porsche är inte bara snabba på vägen, de är även snabba på nätet. Deras Facebookgrupp har nu fått över 1 miljon fans vilket tyskarna firar genom att dekorera en 911 GT3 R Hybrid med alla fans namn. Bilen står just nu utställd på Porsche Museum. Porsche har dragit igång en sajt kring detta som du hittar efter hoppet. Där kan du även, om du är ett fan, leta upp ditt namn på bilen. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0
2009

Porsche 917 fyller 40
Presenterades 13 mars 1969

Nu på fredag är det 40 år sedan Porsche 917 rullade ut på Genève-mässan vilket vi givetvis måste uppmärksamma. Legenden tillverkades i 65 exemplar och gav en effekt på mellan 520-1400 hk beroende på version. Man segrade i allt från Le Mans till Canadian American Challenge Cup och hela storyn återfinns efter hoppet. Tumnagel
36.8°
+
Erik Svensson
0
2007