m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Deals på Sonos, Hue och Apple!

Mercedes-AMG GT 63 S sätter nytt rekord på Ringen
Snabbare än ärkerivalen Porsche Panamera Turbo

Det var i augusti som Porsche snodde titeln som snabbast "executive car" på Nürburgring då man körde 7:29.8 med uppdaterade Panamera Turbo. Det ville Mercedes ordna till så man plockade ut en Mercedes-AMG GT 63 S och lyckades nyligen klocka 7.27.8 och är därmed den nya herren på täppan. Bakom ratten satt Demian Schaffert. Bilen man körde med var utrustad med aerodynamik-paketet och Michelin Pilot Sport Cup2-däck. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Porsche uppdaterar Panamera som laddhybrid
Bjuder på upp till 700 hästar

Porsche rullar nu även ut en uppdatering av Panamera som laddhybrid. Versionerna heter Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo, Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera 4S E-Hybrid. Toppversionen är Turbo S E-Hybrid och den bjuder på hela 700 hästar och 870 newtonmeter i vrid. Här kombineras en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 571 hästar med en elmotor som ger 136 hästar. Den har fått ett helt nytt batteripack på 17,9 kWh vilket gör att man kommer 30 procent längre på bara el - nu upp till fem mil. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten anges till 315 km/h. Alla versioner går att beställa nu och de kommer till återförsäljarna i början av december. Panamera 4 E-Hybrid kostar från 1.110.000 kronor, Panamera 4S från 1.210.000 kronor och för Turbo S E-Hybrid får man lasta upp 1.950.000 kronor. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Porsche uppdaterar Panamera
Mest nytt på insidan

Porsche Panamera i sin andra generation har några år på nacken nu och då är det dags för en liten uppfräschning. På utsidan har det inte hänt speciellt mycket men teknik och motorer har uppdaterats. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Uppdaterade Porsche Panamera har premiär 26 augusti
En försiktig facelift

Porsche har en liten facelift av modellen Panamera på gång och nu får vi en teaserbild på just denna. Bilen kommer att ha sin världspremiär den 26 augusti och det vi kan vänta oss är bland annat nya DRL-ljus i fronten och något uppdaterade strålkastare och baklampor. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Porsche släpper Panamerans rekordvarv på Ringen
Hej vad det går!

Förra veckan skrev vi att Porsche slagit ett nytt rekord i lyxbilsklassen med modellen Panamera. Med föraren Lars Kern bakom ratten lyckades man sätta tiden 7:29.81 på Nürburgring. Nu får vi ett klipp som visar hur hela körningen såg ut. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche Panamera slår lyxbils-rekord på Nürburgring
Tog sig runt Nordslingan på 7:29.81

Porsche har en uppdatering av modellen Panamera på gång och innan den släpps har man hunnit sätta rekord med bilen på Nürburgring. En faceliftad version av Panamera Turbo, med väldigt lite maskering, har lyckats köra runt Nordslingan på 7:29.81 vilket är ett nytt rekord i lyxbils-klassen. Bakom ratten satt testföraren Lars Kern. Uppdaterade Panamera presenteras i slutet av månaden. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Pininfarina Pura Vision ska utmana Lamborghini Urus
Eldrivna suven får 1000 hästar

I höstas fick vi reda på att Pininfarina hade en SUV på gång vid namn Pura Vision. Nu berättar man lite mer om bilen samtidigt som vi får den här första teaserbilden på konceptet. Suven är helt eldriven och målet är att utmana modeller som Lamborghini Urus prestandamässigt och ha designtänk och praktiska lösningar som en Porsche Panamera Sport Turismo. Bilen ska tydligen ha bakhängda bakdörrar, stort glastak, ingen grill i nosen, 26 tum stora fälgar och ett muskulöst utseende. Under skalet finns ett rejält batteripack och fyra elmotorer som tillsammans genererar 1000 hästar. Det ska göra att bilen kan ta sig från 0 till 100 km/h på under tre sekunder och sen toppa 290 km/h. Räckvidden på en laddning ska ligga på 55 mil. Bromsarna är keramiska. Pura Vision ska presenteras någon gång i sommar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2019

Lamborghini skulle kunna släppa Performante-version av Urus
Behöver suven verkligen mer krut?

Mycket vill ha mer och så kommer det alltid att vara. AutomobileMag hade nyligen ett snack med Maurizio Reggiani som är Chief Technical Director hos Lamborghini och enligt honom är det inte alls omöjligt att en Urus Performante kommer att dyka upp. En lättare, vassare och råare version av suven alltså. Rätt meningslöst såklart, men en del vill ju ha såna typer av bilar. "I think we will see. You know, at Lamborghini, years and years ago, at the time of the Gallardo, we defined this strategy. The Gallardo was the first one, and we continued with the Aventador and the Huracan. So, we have the strategy, and we will maintain the strategy, but sometimes, it’s clear you need to invent or reinvent yourself in an order that cannot be predicted. This will be our target also for the Urus. It’s difficult to talk about Lamborghini without mentioning the past models." Under huven lär den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter bli kvar, men effekten tros kliva upp från dagens 650 till runt 700 hästar. Vidare lär man slipa till chassiet ytterligare, vässa körlägena och kanske även slänga dit den aktiva aerodynamiken som finns på syskonen Huracán Performante och Aventador SVJ. Det finns även en annan version av Urus som är på väg, och det är den med hybrid-drift. Den väntas få samma drivlina som Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid och runt 680 hästar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Porsche Panamera firar tio år med specialversion
Får massa utrustning som standard

Som vi tidigare har skrivit fyller Porsches modell Panamera tio år i år. För att fira detta presenterar man nu specialversionen Panamera 10 Years Edition. Den får ett gäng unika utrustningsdetaljer och många grejer som standardutrustning. De 21 tum stora fälgarna är lackade i färgen White Gold Metallic precis som emblemen på framdörrarna. Även inredningen har sömmar i White Gold. Jubileumsversionen finns för Panamera 4, Panamera 4 E-Hybrid och för Sport Turismo med samma motorer. Standard är bland annat LED-Matrix-strålkastare, Lane Change Assist, Lane Keeping Assist med trafikmärkesavläsning, Park Assist, backkamera, panoramatak, tonade rutor, eluppvärmda 14-vägs komfortstolar, dörrar med Soft Close-funktion, digitalradio och Surround Sound-system från Bose. En Panamera 4 10 Years Edition med 330 hästar blir din från 1.055.000 kronor. Sport Turismo med samma motor kostar istället från 1.085.000 kronor. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Rykte Porsche har en vassare version av Cayenne på gång
Coupén kanske får samma motor som i Lamborghini Urus

För ett par veckor sedan hoppade även Porsche in i det ack så populära SUV-coupé-träsket med modellen Cayenne Coupé. Nu snackas det om att det kommer att komma en GT-version av denna, och att den under huven kommer att ha samma dubbelturbomatade V8:a som Lamborghini Urus. Effekten sägs ligga på 650 hästar, precis som hos Lambon alltså. Nästa år kommer även Cayenne Coupé och Urus att lanseras som hybrider. Tekniken är hämtad från Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid och i det fallet lämnar kombinationen av förbränningsmotor och elmotor inte mindre än 680 hästar och 850 newtonmeter. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Porsche Panamera fyller 10 år
Är det en tvådörrars-version på gång?

I april 2009 presenterade Porsche sin första GT-modell - Panamera. Det innebär att bilen nu har hunnit fylla tio år vilket givetvis är värt att uppmärksamma. Modellen hade både prestanda och var praktisk, utan att för den delen vara en fyrkantig kombi. Planen initialt var att tillverka 20.000 stycken exemplar om året och hittills har man levererat 235.000 stycken. En ordentlig fyrsitsig modell är dock inget nytt för Porsche utan detta experimenterade man med redan på 50-talet med modellen 356. Senare togs en prototyp på 911 fram och även en förlängd version av 928. 1988 gjorde man det igen med Type 989. Men utvecklingskostnaderna var för stora för denna typ av bil så man valde att inte fullfölja prototypen. Ett helt gäng år senare, 2009, var läget annorlunda och Panamera föddes. Andra generationen hade premiär den 28 juni 2016. I mars 2017 presenterade man ytterligare en version - Sport Turismo. Inte en regelrätt kombi, men i samma anda i alla fall. De senaste ryktena kring modellen är att den kommer att komma i en tvådörrars-version. Det blir en modell för den som tycker att 911 är för trång men som inte är i behov av fyra dörrar. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2018

Porsche rullar ut nya Panamera GTS
Kommer i två stycken versioner

Den senaste generationen av Panamera kommer nu i GTS-utförande. Och eftersom man nu för tiden även erbjuder en kombi i form av Panamera Sport Turismo handlar det alltså om två stycken versioner. Oavsett vilken man väljer får man V8:a på 4,0 liter med dubbelturbo och 460 hästar under huven, sportavgassystem, vassare chassi, svarta exteriöra detaljer och en kupé fylld med Alcantara. Sport Chrono-paketet är standard och 0-100 km/h ska gå på 4,1 sekunder. Toppfarten anges till 292 km/h (289 för Sport Turismo). Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften dit kommer via en åttastegad dubbelkopplingslåda. Modellerna går att beställa nu och för en Panamera GTS får man betala 1.375.000 kronor. GTS Sport Turismo kostar 1.405.000 kronor. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Första recensionerna av AMG GT med fyra dörrar börjar trilla in
Ett alternativ till Porsche Panamera?

Ett gäng journalister har nu fått prova Mercedes hetaste AMG-nyhet som de presenterade i våras - AMG GT med fyra dörrar. Under huven på S-versionen sitter en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 639 hästar och 900 newtonmeter i vrid, tillräckligt för att kunna ta sig från stillastående till 100 km/h på bara 3,2 sekunder. Det roliga är slut först vid 315 km/h. Men hur rolig är bilen i verkligheten jämfört med på pappret? Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Laddhybrid-version av Lamborghini Urus kommer nästa år
Och man kommer inte att släppa en mindre SUV

Lamborghini berättar nu att modellen Urus kommer att elektrifieras om ungefär 18 månader och då släppas som laddhybrid. Förutom att då kunna smyga runt på el några mil ska även effekten hoppa upp från 650 till omkring 680 hästar. Samma specar som hos Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid alltså, varifrån man hämtar grejerna. Samma prylar kommer även att sitta i Cayenne Turbo S E-Hybrid som väntas presenteras i slutet av året. Andra nyheter kring modellen är att man inte kommer att släppa en mindre version av den, det kommer alltså inte komma en Urus i Macan-format. Härnäst ska Lamborghini ta ut Urus på Ringen och försöka att sätta ett nytt varvrekord som kan putta ned Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio från tronen. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nu är den här, Bentley Bentayga som laddhybrid
Ett första steg mot elektrifiering

Så nu var den alltså presenterad - Bentleys SUV Bentayga som laddhybrid. Versionen för dig som inte vill köra W12, V8:a eller diesel. Enligt Bentley är det här världens första lyx-hybrid och även deras första steg mot elektrifiering. Det här blir också inte helt oväntat den bil man erbjuder som släpper ut minst, och enligt NEDC-cykeln är siffran 75 gram per kilometer. Under skalet sitter en ny turbomatad V6:a ihopparad med en elmotor. Specifikationer kring denna delar man inte med sig men det borde röra sig om samma grejer som sitter i Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Det skulle i så fall innebära totalt 462 hästar och ett vrid på 700 newtonmeter. På bara el ska man kunna köra upp till fem mil. En full laddning från ett vanligt eluttag ska ta omkring 7,5 timmar. Har man fetare ström i sladden kan man kapa ner den tiden till 2,5 timmar. Drivningen sker precis som tidigare på alla fyra hjulen och det finns fyra stycken olika körlägen att välja mellan - Sport, Bentley, Comfort och Custom. Den automatiska start/stoppen har ersatts med tre stycken körlägen för el - EV Drive, Hybrid Mode och Hold Mode. Varvräknaren på instrumentpanelen är ersatt med en mätare som visar när bilen kör på bara el och visaren för motortemp är numera en indikation för batteristatus. På infotainment-skärmen kan man se hur energiflödet ser ut i de olika lägena och vart kraften går. Laddboxen man kan köpa till är designad av Philippe Starck och den kostar säkerligen jättemycket extra. Bilen kommer gå att beställa på utvalda marknader från och med andra halvan av 2018. Några prisuppgifter har vi inte än. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Bentleys överraskning är Bentayga som hybrid
Visas i Genève

Snart kommer du att kunna vräka upp med din Bentley Bentayga och besvara miljökämpar som gastar "Flytta det där svulstiga monsteråbäket till avgasfordon härifrån!" med meningen "Det är okej, det är en hybrid". Bentley har nämligen en överraskning på gång till Genève och nu får vi reda på att det är hybrid-versionen av suven det handlar om. Tekniken består av en turbomatad V6:a som har parats ihop med en elmotor. Förmodligen rör det sig om samma plug in-uppsättning som sitter i Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Effekten kommer troligtvis att bli omkring 460 hästar med ett vrid på 700 newtonmeter. Efter Bentayga står Continental GT näst på tur att hybridifieras. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida