m

Autogefühl bjuder på lång genomgång av Porsche Taycan 4S
Det smartaste valet?

I oktober förra året presenterade Porsche instegsversionen av modellen Taycan - 4S. Den driver på alla fyra hjulen och har 435 hästar och 640 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på 3,8 sekunder. Räckvidden anges till 40 mil. Siffror som borde räcka gott för de allra flesta. Autogefühl levererar här en ordentlig genomgång av en 4S och enligt dem är detta det smartaste valet. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan 4S tog sig betydligt längre än väntat
EPA-siffror säger 32 mil, klarade 44 mil enkelt

I december skrev vi att Porsche Taycan 4S fått en så kallad EPA-rating som sa att den bara tog sig 32 mil på en laddning. Det låter ju inte så imponerande såklart, och många blev besvikna. Men stämmer det i verkligheten? Nej visar det sig. Matt Farah har testkört ett exemplar och i den riktiga världen så som vilken Svensson som helst skulle köra bilen visade det sig att den tog sig hela 44 mil på en laddning, utan några bekymmer. Dessutom fanns det 2,9 mil kvar i tanken när det väl var dags att ladda. Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0
2019

Edmunds tycker Taycan 4S är bättre än 911
Intressant

Amerikanska Edmunds har nu testat Porsche Taycan 4S och enligt dem är modellen bättre än en 911. I mitt tyckte två modeller man inte kan jämföra men så tycker de i alla fall. De säger även att just 4S för närvarande är versionen man bör köpa, inte Turbo eller Turbo S. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Porsche rullar ut Taycan 4S
40 mils räckvidd för 1.170.000 kronor

Knappt har presentationen av Porsches första helt eldrivna modell Taycan kallnat innan det är dags att rulla ut ytterligare en version. Man inledde ju med Turbo (1.700.000 kronor) och Turbo S (2.080.000 kronor) och nu dyker en något mildare version med kanske inte lika skrämmande prislapp upp - Taycan 4S. Den är som väntat inte lika vass som sina syskon men det gör också att den blir lite billigare, här är frånpriset istället 1.170.000 kronor. 4S kommer med två stycken olika batteristorlekar - Performance Battery på 79,2 kWh och Performance Battery Plus på 93,4 kWh. Den förstnämnda bjuder på 530 hästar och har en räckvidd på 40,7 mil medan den andra har 571 hästar och tar sig 46,3 mil innan det är dags att tanka mer el. Notera att Turbo S "bara" tar sig 41,2 mil och Turbo 45 mil. Lite sämre prestanda men bättre räckvidd alltså. Oavsett vilken 4S man väljer gör bilen 0-100 km/h på fyra sekunder blankt och toppfarten anges till 250 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Max laddkapacitet är 225 kW för Performance Battery och 270 kW för Performance Battery Plus. Utseendemässigt kan man skilja 4S från Turbo och Turbo S genom 19-tumsfälgarna och de röda bromsoken. Framspoilern ser även annorlunda ut och både sidokjolarna och diffusorn bak är lackade i svart. Taycan 4S går att beställa nu och dyker upp hos återförsäljare i början av nästa år. Tumnagel
48.7°
+
Bobby Green
0
2018