Quantcast
m

Snik-version av Porsche Taycan presenterad i Kina
Driver endast på bakhjulen

Förra hösten rullade Porsche ut den eldrivna modellen Taycan och versionerna som fanns då var Taycan Turbo och Taycan Turbo S. Efter detta har Taycan 4S tillkommit som får räknas som en instegsversion. Nu har en ännu billigare och enklare version presenterats i Kina och den skiljer sig genom att endast driva på bakhjulen där de andra är fyrhjulsdrivna. I detta utförande heter modellen kort och gott Taycan och erbjuds i två stycken versioner - antingen med 79,2 kWh och 408 hästar ur elmotorn eller 93,4 kWh och 476 hästar. Räckvidden anges till 41,4 respektive 48,9 mil. Notera att detta är enligt NEDC-cykeln eftersom man inte kör med WLTP där borta. 0-100 km/h går på 5,4 sekunder för båda och toppfarten är begränsad till 230 km/h. Frunken är större här eftersom den inte behöver dela plats med en elmotor, och utrymmet sväljer nu totalt 491 liter vilket är en ökning med 44 liter. Om den här konstellationen kommer att säljas utanför Kina återstår att se. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Racerförare testar Porsche Taycan Turbo S
Andy Pilgrim tar ut bilen på bana

Andy Pilgrim är en professionell racerförare och vet ett och annat om hur en bil ska bete sig för att anses vara bra på bana. Här får vi se när han kör med en Porsche Taycan Turbo S på NCM Motorsports Park i Kentucky för att se vad den går för. En av grejerna Porsche har tryckt på med denna bil är att den fortfarande ska kännas som en Porsche att köra, och inte skämmas för sig vid just bankörning. Resultatet blev lite understyrning men överlag blev Andy imponerad. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Rich spanar in den kraschade Taycanen
Kommer han köpa den?

För några veckor skrev vi om det första kraschade exemplaret av purfärska Porsche Taycan. Bilen står hos Copart som snart ska auktionera iväg den. Rich från Rich Rebuilds brukar i vanliga fall fixa till kraschade Teslor, men han verkar lite sugen på att ge sig på denna. Här får vi se när han tar sig en titt för att försöka förstå hur stora skadorna egentligen är. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Autogefühl bjuder på lång genomgång av Porsche Taycan 4S
Det smartaste valet?

I oktober förra året presenterade Porsche instegsversionen av modellen Taycan - 4S. Den driver på alla fyra hjulen och har 435 hästar och 640 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på 3,8 sekunder. Räckvidden anges till 40 mil. Siffror som borde räcka gott för de allra flesta. Autogefühl levererar här en ordentlig genomgång av en 4S och enligt dem är detta det smartaste valet. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Köp en krockad Porsche Taycan Turbo och bygg något kul
En snabb lådbil kanske?

En helt färsk Porsche Taycan Turbo har kommit in till Copart och säljs nu iväg på auktion. Det tråkiga med bilen är dock att den är totalkvaddad och inlöst av ett försäkringsbolag som inte tyckte att det var värt att laga den. Exakt vad som har hänt är oklart men en olycklig kollision med något handlar det om i alla fall. Undersidan av bilen ska ha fått rejäla smällar och det bådar inte gott eftersom batteripacket sitter där. Men, känner du att du har lite ont om projekt just nu är det bara att buda loss när auktionen väl drar igång. Kanske ta delarna och sätta i din gamla bil med förbränningsmotor? Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Acceleration och toppfartstest med Porsche Taycan Turbo S
Kvick rackare

Här får vi se lite hur Porsche Taycan Turbo S presterar när det kommer till acceleration och toppfart. 0-100 km/h går på snabba 2,84 sekunder, 0-200 på strax över tio sekunder och 250 km/h når man efter 18,62 sekunder. Det roliga är slut först vid 257 km/h. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Kias eldrivna crossover gör 0-100 km/h på under tre sekunder
Och kan snabbladdas på 20 minuter

2025 är Kias plan att ha elva stycken elbilar ute på marknaden globalt. Gänget kommer att innehålla suvar, minibussar och vanliga personbilar. Nu får vi reda på lite mer kring en kommande crossover som baseras på en helt ny plattform. Modellen blir först ut i den eldrivna satsningen och vi har fått en liten försmak på den genom konceptbilarna Futuron och Imagine som ni kan se inlänkade här nedan. Den nya bilen som internt går under namnet Kia CV bygger på en plattform man kallar E-GMP. Den är utvecklad tillsammans med Rimac. Räckvidden anges till runt 50 mil och man ska kunna snabbladda batteriet på 20 minuter. Snabbladdningen görs möjlig tack vare ett laddsystem på 800 volt liknande det som Porsche Taycan använder sig av. Prestandamässigt ska den nya Kian inte skämmas för sig och det snackas om en 0-100-tid på under tre sekunder. Målet är att den nya elbilen ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

BMW M8 Competition Gran Coupé vs Porsche Taycan Turbo S
Vilken är vassast på banan?

BMW M8 Competition Gran Coupé har en dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 625 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Porsches eldrivna Taycan Turbo S har istället 750 hästar och hela 1050 newtonmeter i vrid. AutoBildSportsCars bestämde sig för att jämföra de båda på racerbanan Lausitzring och även om Porschen klår BMW:n är det med extremt liten marginal. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

På sladd med Porsche Taycan
Märkligt när det är så tyst

En av sakerna Porsche trycker på med eldrivna Taycan är att den känns och uppför sig som en Porsche när man kör den. Det innebär att man självklart kan busa med den om man vill, och det har Autocar gjort vilket vi får se här. Den viktigaste frågan är såklart om det går att sladda med den, och det visar sig inte vara några som helst problem. Så länge man väljer Sport-läget och inte Sport Plus. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan 4S tog sig betydligt längre än väntat
EPA-siffror säger 32 mil, klarade 44 mil enkelt

I december skrev vi att Porsche Taycan 4S fått en så kallad EPA-rating som sa att den bara tog sig 32 mil på en laddning. Det låter ju inte så imponerande såklart, och många blev besvikna. Men stämmer det i verkligheten? Nej visar det sig. Matt Farah har testkört ett exemplar och i den riktiga världen så som vilken Svensson som helst skulle köra bilen visade det sig att den tog sig hela 44 mil på en laddning, utan några bekymmer. Dessutom fanns det 2,9 mil kvar i tanken när det väl var dags att ladda. Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

Ny instegsversion av Porsche Taycan på gång
Bakhjulsdrift, mindre batteri och lägre prislapp

Just nu är den billigaste versionen av Porsche Taycan du kan köpa den som heter Taycan 4S. En sån får du från 1.170.000 kronor vilket ändå är en ganska stor slant. Men en billigare version är på väg och troligtvis lanseras den någon gång nästa år. För att få ned prislappen kommer den enbart med en elmotor på bakaxeln som driver bakhjulen. Effekten väntas ligga på 450 hästar och batteripacket lär bli något klenare än det på 79,2 kWh som sitter i 4S. Förutom en instegsversion kommer även en GTS-variant att dyka upp nästa år. Med den ska man fylla tomrummet som finns mellan 4S och Turbo. GTS sägs få dubbla motorer och en effekt på runt 600-620 hästar. Batteripacket är troligtvis det stora på 93,2 kWh vilket lär ge en räckvidd på runt 45 mil. Nästa steg för Taycan är kombiversionen Cross Turismo som ryktas presenteras någon gång i höst. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Fullt ös med Porsche Taycan Turbo S på Autobahn
Ljudlöst upp till 270 km/h

YouTube-kanalen Automann-TV som testar snabba bilar på delarna av Autobahn som fortfarande har fri fart har fått lägga vantarna på en Porsche Taycan Turbo S och det såg ut så här. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Marques Brownlee pratar med Bill Gates
Om lite allt möjligt

Marques Brownlee tar sig här ett litet snack med Microsoft-grundaren Bill Gates för att prata om ämnen som YouTube, Porsche Taycan, coronaviruset och hur Bill hanterar sin inkorg. Ett helt klart trevligt och intressant samtal som är väl värt att lyssna på. Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0

Jay Leno spanar in Porsche Taycan Turbo S
Tar ut den en sväng på Los Angeles gator

Den senaste kärran att hälsa på i Jay Lenos stora garage är Porsche Taycan Turbo S. Bonus-Leno nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Super Bowl-reklam för Porsche Taycan
Biljakt i Taycan

Super Bowl närmar sig vilket innebär att många företag spenderar massvis med pengar på reklamfilmer som ska visas under sportspektaklet. Många av reklamfilmerna släpps dock i förlängda versioner på YouTube innan, så som denna fina reklamfilm för nya Porsche Taycan. Lyckades reklamfilmen göra dig extra sugen på en Taycan? Jag blev i alla fall sugen på att jobba på Porsche-muséet i Tyskland. Det verkar vara superhärligt, hänga runt med fina bilar hela dagen och om en av dem stjäls så får man tydligen ta vilken som helst att initiera biljakt med. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Will Smith skjutsar runt främlingar i Porsche Taycan
Skulle varit en Porsche 964 Turbo

Den 17 januari hade den nya Bad Boys-filmen premiär och för att göra lite reklam för denna gick Will Smith och Lyft samman och bjöd ett gäng främlingar på en åktur i en Porsche Taycan Turbo S. Ingen Porsche 964 Turbo men det får väl duga ändå. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2019

Edmunds tycker Taycan 4S är bättre än 911
Intressant

Amerikanska Edmunds har nu testat Porsche Taycan 4S och enligt dem är modellen bättre än en 911. I mitt tyckte två modeller man inte kan jämföra men så tycker de i alla fall. De säger även att just 4S för närvarande är versionen man bör köpa, inte Turbo eller Turbo S. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan Turbo får en EPA-rating på 32 mil
Lägre än väntat

Porsches nya elbil Taycan i Turbo-utförande har nu fått sin så kallade EPA-rating som är en mätmetod man använder i USA istället för WLTP. Den säger att bilen har en räckvidd på 32 mil. Det är lägre än de 45 mil som Porsche angett för bilen och gör att modellen hamnar i ungefär samma klass som Audi e-tron och Jaguar I-Pace. Porsche har givetvis svarat på detta genom att genomföra ett oberoende test via AMCI vilket visade en räckvidd på 44,2 mil. Betydligt närmare det angivna WLTP-värdet alltså. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Top Gear Korea testar Porsche Taycan
Från München till Berlin

Eftersom jag vet att ni inte kan få nog av Porsches nya eldrivna modell Taycan kommer här ett test av bilen som Top Gear Korea gjort. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Doug tycker att Taycan är den bästa moderna Porschen
Har klämt på en Turbo S

I september rullade Porsche ut elbilen Taycan och då handlade det om Taycan Turbo och Turbo S. Den sistnämnda som är den vassaste har nu gåtts igenom av Doug DeMuro och så här såg det ut. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Nya krocktester från Euro NCAP
Porsche Taycan, Tesla Model X med flera krockas

Euro NCAP har genomfört ett gäng nya krocktester och i dessa stod bland annat Tesla Model X ut. Den belönades med fem stycken stjärnor och lyckades få betyget 98 procent när det gäller Adult Occupant Protection, 81 procent i Child Occupant, 72 procent i Pedestrian Protection och 94 procent i Safety Assist. En annan elbil som var med var Porsches nya modell Taycan och den fick också fem stjärnor. Procenten här blev 85, 83, 70 och 73. Andra bilar som också kammade hem alla stjärnor var nya Skoda Octavia, Renault Captur, Ford Kuga, Audi Q7, Subaru Forester och Ford Mondeo. Jeep Renegade fick bara tre stjärnor eftersom autobroms är tillval. I klippen ser ni hur alla tester såg ut och på länken nedan kan ni läsa om hur alla bilar klarade sig. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Porsche säger att Taycan lockar mängder av Tesla-ägare
Kanske inte helt oväntat

Om man har velat ha en snabb elbil de senaste åren är det Tesla man har vänt sig till. De har dock aldrig haft något direkt prestandafokus förutom att vara väldigt kvicka rakt fram. Det ville Porsche ändra på med sin modell Taycan, som även ska bete sig som en sportbil när det börjar svänga. Därför är det väl kanske inte så märkligt att många Tesla-ägare som varit sugna på en elbil med grym prestanda nu vänder sina blickar mot Porsche och Taycan. Klaus Zellmer som är vd för Porsche Cars North America sa i en intervju med CNBC att de fått oväntat mycket intresse för den nya bilen från nuvarande Tesla-ägare och att dessa tillsammans med nuvarande Porsche-ägare är den största intresse-gruppen. Det ska bli intressant att se hur många som kommer att välja Porsche framför Tesla i framtiden. Porschen är ju fortfarande en slant dyrare men det kanske inte drabbar de som handlar bilar i dessa prisklasser så mycket ändå. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0

Porsche Exclusive gör Taycan lite mer exklusiv
Piffa loss!

Om man tycker att Porsches nya eldrivna modell Taycan inte är lyxig nog kan man alltid vända sig till Porsche Exclusive som kan piffa upp den ytterligare med diverse saker. Behandlingarna erbjuds initialt till Taycan Turbo och Taycan Turbo S och det man gjort på utsidan är att begåva bilarna med ännu mer kolfiber och detta blir extra synligt på 21-tumsfälgarna. Även backspegelkåporna är tillverkade i kolfiber. Sen har även strålkastarna och den bakre ljusrampen fått blåa inlägg i sig. Insidan får bland annat en Sport Chrono-klocka med vit bakgrund, upplysta instegslister, Porsche-vapnet på både nackstöd och mittarmstöd, säkerhetsbälten i beige och ett matt kolfiberpaket. Som väntat finns det fler saker som Porsche Exclusive kan fixa till din bil, det handlar bara om hur mycket du vill lätta på lädret. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Porsche testar kombi-versionen av Taycan på Ringen
Lanseras nästa år

Den som vill ha en Taycan fast med lite mer bagageutrymme får snällt vänta på versionen som kallas för Cross Turismo. Lanseringen kommer att ske nästa år och testerna pågår för fullt, här ser vi klipp från Nürburgring där just denna och vanliga Taycan nyligen var ute och körde lite. Hur mycket kombin kommer att svälja där bak återstår att se men det lär ju bli bättre än sedanen i alla fall som bara får plats med 266 liter. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Top Gear har testat Taycan mot Model S
It's on like Donkey Kong!

Äntligen. Tesla vs Porsche. Model S vs Taycan. Prestanda-elbil mot prestanda-elbil. En som i många år har bevisat att den är snabb som attan rakt fram och en nykomling som man även ska kunna svänga med. Top Gear har plockat ut en Taycan Turbo S och en Model S Performance Ludicrous+ för att se vilken av dem som egentligen är vassast. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida