m

Porsche rullar ut Taycan Cross Turismo
Versionen för dig som behöver lite mer plats

Då var det dags för Porsche att presentera ytterligare en Taycan. Den här kallar man för Cross Turismo och den kan väl enklast beskrivas som en kombi-version av vanliga Taycan. Hur bilen ser ut har inte varit jättehemligt tidigare men nu är alltså all maskering borttagen. Taycan Cross Turismo har 20 millimeter högre markfrigång än vanliga Taycan. Väljer man till Offroad Design-paketet höjs detta till 30 millimeter. Fyra tycken versioner kommer att erbjudas. Vi börjar med Taycan Cross Turismo 4 som har 380 hästar (476 hästar med overboost för Launch Control). Denna gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 220 km/h. Räckvidd 38,9 till 45,6 mil. Sen har vi Taycan 4S Cross Turismo med 490 hästar (571 hästar med overboost för Launch Control). 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Räckvidd 38,8 till 45,2 mil. Taycan Turbo Cross Turismo bjuder på 625 hästar (680 hästar med overboost för Launch Control), gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppar 250 km/h. Räckvidd 39,5 till 45,2 mil. Sist men inte minst är Taycan Turbo S Cross Turismo som också har 625 hästar men hela 761 med overboost för Launch Control och 1050 newtonmeter i vrid. Den här gör 0-100 km/h på snabba 2,9 sekunder och toppart 250 km/h. Räckvidd 38,8 till 41,9 mil. Alla har ett batteripack på 93 kWh (Performance-Battery Plus). Man ska kunna ladda med upp till 270 kW och gör man det kan man få tio mils räckvidd på fem minuters laddning. Precis som sitt syskon har bilen 800-voltsarkitektur och fyrhjulsdrift är givetvis standard. Den extra kombi-bulan på baken ska ge 47 millimeter mer utrymme för huvudet i baksätet, och i bagaget ska man få in mer än 1200 liter. Porsche har även utvecklat en speciell cykelhållare till bilen som gör att man kan hänga upp till tre stycken cyklar där bak. Bakluckan kan öppnas även när cyklarna är på plats. Man släpper även två stycken nya elcyklar - eBike Sport och eBike Cross. Lansering sker nu i sommar och priserna här i Sverige ser ut som följande: Taycan 4 Cross Turismo 1.140.000 kronor Taycan 4S Cross Turismo 1.270.000 kronor Taycan Turbo Cross Turismo 1.750.000 kronor Taycan Turbo S Cross Turismo 2.130.000 kronor Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan Cross Turismo presenteras klockan 16.00
Följ eventet live här

Idag äger världspremiären av Porsche Taycan Cross Turismo rum och det hela kommer att ske i videon ovan klockan 16.00. Är ni peppade? Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Varannan ny Porsche i Sverige är nu laddbar
Över 550 stycken Taycan rullar i landet

Nu är 50,5 procent av alla nya Porschar som säljs i Sverige laddbara (laddhybrid eller helt eldrivna) vilket för företaget är en milstolpe som de vill lyfta. Panamera S E-Hybrid var först ut med sin laddhybridteknik och den lanserades 2013. Idag finns tio stycken olika laddbara hybridmodeller i utbudet - sex stycken Panamera och fyra stycken Cayenne. Taycan som är den helt eldrivna modellen lanserades 2019 och under förra året som var introduktionsåret levererades hela 20.000 stycken exemplar - över 550 stycken av dessa här i Sverige. De laddbara modellerna har gjort att försäljningen av nya Porsche i Sverige mer än fyrdubblats. Härnäst på tur står Taycan Cross Turismo som har sin premiär nu på torsdag den 4 mars. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Porsche Taycan Cross Turismo
Fortfarande som prototyp dock

Premiären av Porsche Taycan Cross Turismo är snart här men innan dess har vissa fått provköra prototypen och här har vi två stycken genomgångar som ger några första intryck. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Gunther Werks bygger egen 993 Speedster
En modern tolkning

Gunther Werks senaste projekt är döpt till 993 Speedster Remastered och det är en hyllning till väldigt sällsynta Porsche 993 Speedster. Modellen släpptes aldrig officiellt och endast två stycken exemplar ska ha blivit till. Flera personer har dock byggt egna versioner av bilen och nu ska alltså Gunther Werks göra samma sak. Som motor har man valt en boxersexa på 4,0 liter som Rothsport Racing har byggt. Den ska ge hela 440 hästar och 454 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på bakhjulen och kraften dit kommer via en uppgraderad version av 993:ans manuella Getrag-låda. För att få bilen att ha lika bra köregenskaper som deras tidigare 400R har väldigt mycket tid och energi lagts på att förstärka chassiet eftersom ett fast tak saknas. För att kompensera för detta är bland annat den främre huven i kolfiber. Vidare utrustas bilen med ett 3D-printat Inconel-avgassystem, backspeglar och dörrhandtag i aluminium och smidda Fuchs-kopior i hjulhusen. Under de två pucklarna bakom stolarna finns ett tygtak att montera för när vädret är tråkigt. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och planen är att dra igång med detta i början av nästa år. Vad man får betala är oklart. 400R börjar på 565.000 dollar och den här lär bli snäppet dyrare. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan Cross Turismo har premiär den 4 mars
Kombin är snart här

Porsche är precis i sluttampen med testerna av Taycan Cross Turismo som är kombiversionen av den heta elbilen. Nu får vi reda på att den digitala avtäckningen kommer att ske den 4 mars klockan 16.00 här. Stefan Weckbach som är Vice President för Taycan-modellerna säger: "När vi utvecklade Cross Turismo kunde vi naturligtvis bygga på våra erfarenheter från sportlimousinen Taycan. Den största utmaningen var att kombinera kraven på sportighet med goda terrängegenskaper. Resultatet är imponerande. Men, Cross Turismo är ingen renodlad terrängbil, utan är specialiserad på oasfalterade vägar och grusvägar. Den är som en schweizisk armékniv på 21-tumshjul." Lanseringen kommer att ske nu i sommar. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Bygg nya Porsche 911 GT3 på nätet
Konfiguratorn är igång

För en vecka sedan rullade Porsche ut nya 911 GT3. Nu kan du bygga och speca hur du vill ha bilen i konfiguratorn på Porsches hemsida. På bilderna ser ni hur jag vill ha "min". Priset landade på 2.243.300 kronor och av denna summa är 403.300 kronor i tillval. Aj. Och då valde jag ändå inte fodral i kolfiber till instruktionsboken för 7500 kronor extra. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagengruppen ska bestämma Bugattis öde i år
Blir det Rimac som tar över?

I september förra året skrev vi om ryktet att Rimac skulle köpa Bugatti, och det kanske lät rätt bisarrt just då. Men ryktet var inte taget ur luften och Rimac finns med som potentiell förvaltare av Bugattis framtid. Hur det kommer bli kommer Volkswagengruppen att bestämma i år. Porsche köpte in sig i Rimac 2018 och med i Bugatti-dealen skulle då vara att Porsche får en större del av Rimac-kakan. Ryktet säger att aktieägandet skulle kunna gå från dagens 15,5 procent upp till hela 49 procent. Rimac skulle då få Bugatti utan kostnad. I dagsläget äger grundaren Mate Rimac 47,7 procent av Rimac. I en intervju med den tyska tidningen Automobilwoche säger Porsche-chefen Oliver Blume följande: "At the moment there are intense deliberations on how Bugatti can be developed in the best possible way. Rimac could play a role here because the brands are a good technological fit. There are various scenarios with different structures. I believe that the issue will be decided by the group in the first half of the year." Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan Cross Turismo är ute och rör på sig
Ska presenteras i vår

Stefan Weckbach som chefar över Porsches eldrivna modell Taycan har tagit sig en sväng med kombin Taycan Cross Turismo som kommer att presenteras senare i år. Det handlar än så länge om en kamouflerad prototyp men man behöver ändå inte vara hjärnkirurg för att förstå hur bilen kommer att se ut när den väl blir officiell. Porsche kallar bilen för en CUV (Crossover Utility Vehicle) och berättar att den kommer ha ett speciellt CUV-körläge som ska göra det ännu enklare att köra på underlag som inte består av asfalt. Något premiärdatum för Taycan Cross Turismo har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Patentskisser på crossover från Karma läcker ut
Läcker?

Läckta patentskisser visar att Karma håller på att utveckla en crossover. Bilen ser ut som en blandning mellan företagets modell Revero och Porsche Cayenne och alla de hippa bitarna verkar vara på plats - det vill säga coupéform trots att det är en SUV och en ljuslist som löper mellan bakljusen. Unikt! Vad som finns under huven återstår att se men sedan tidigare används ju räckviddsförlängare så det är väl inte omöjligt att något sådant erbjuds även här. Senare i år kommer den helt eldrivna modellen GSe-6 att lanseras och det kan ju bli så att även suven erbjuds med ren eldrift. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Maserati visar bilder på maskerad Grecale
Presenteras senare i år

Maseratis kommande SUV heter Grecale och nu får vi oss en liten smygtitt på denna. Modellen baseras på Alfa Romeo Stelvio och det ultimata målet för Maserati är väl att sno kunder från Porsche Macan med denna. Vad den kommer att få under huven återstår att se men det lär bli samma maskiner som finns i Stelvio. Grecale kommer att presenteras innan året är slut. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Porsche 911 GT3
Bättre på alla punkter

Porsche presenterar nu precis som utlovat sin senaste GT-modell - 911 GT3. Bilen är proppad med racingteknik från Porsche Motorsport och är en bil för dig som gärna svänger av den allmänna vägen och rastar loss på banan då och då. Motorn är en boxersexa på 4,0 liter som ger 510 hästar. Den bygger på samma drivlina som sitter i 911 GT3 R och saknar överladdning - ingen turbo eller kompressor här alltså. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell låda eller en dubbelkopplingslåda. Med den sistnämnda avklaras 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppfarten ligger på 318 km/h. Med manuell låda toppar bilen 320 km/h. På Nürburgrings nordslinga har den nya modellen klockat 6:59,927. Tjänstevikten med manuell låda landar på 1493 kilo, med PDK är vikten 1510 kilo. Saker som håller vikten nere är inget baktsäte, främre huv i kolfiber, lättviktsglas, smidda fälgar och lätt avgassystem. Bilen går att beställa nu och kommer till återförsäljarna i juni. Priset börjar på 1.840.000 kronor. Läs allt om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Idag avtäcks nya Porsche 911 GT3
Följ eventet live här

Idag klockan 15.00 kommer Porsche att hålla ett direktsänt event där täcket över nya 911 GT3 kommer att falla. Man har redan tidigare visat ganska mycket av bilen men idag kommer den alltså att bli officiell på riktigt. Spektaklet kan ni följa i klippet ovan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Tredje raden i Tesla Model Y är bara för barn
Men det visste ni ju redan

I det här klippet och i Tweeten nedan klagas det på det dåliga utrymmet i Tesla Model Y om man sitter på den tredje raden. Problemet är bara att det är vuxna som testar utrymmet och inte barn - de som tänkta att sitta här. Sjävklart blir det dåligt med plats om en lång person sitter där, precis som att baksätet i en Porsche 911 är allt annat än roligt för den som inte är barn. Men ni som är intresserade av bilen får kanske i alla fall lite bättre uppfattning om utrymmet i dessa klipp. Bro @NHTSAgov how is this even legal? One heavy breaking and their neck and face will go bye bye $TSLAQ $TSLA pic.twitter.com/vqrRVnDQLd— Tess Laqué (@laque_tess) February 12, 2021 Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Snabbaste bilen inomhus
Porsche Taycan sätter världsrekordet ingen bryr sig om

Vissa världsrekord kan ju vara lite kul, men är det verkligen något att skryta med vem som har bakat den längsta tårtan, egentligen? Dagen efter kan ju någon baka en tårta som är en millimeter längre och sno rekordet. En del tycker dock det här med världsrekord är väldigt viktigt, oavsett vad man nu slår rekord i. Porsche verkar sikta på att ta många med eldrivna Taycan. Sist handlade det om längst drifting med eldriven bil och nu är det att man satt världsrekord i att köra snabbast inomhus. Och nej, det handlar inte om att man maxade upp bilen till dess toppfart på 260 km/h utan siffran är istället 165 km/h. Snabbt såklart, och säkert rejäl fartkänsla där bakom ratten för proffsföraren Leh Keen som körde. Det tidigare rekordet som löd 138 km/h sattes 2013 av Mikko Hirvonen i en Crosskart. Tumnagel
32.7°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in en specialbyggd kamerabil
Används vid filminspelningar

Den här Porsche Cayennen har en stor kran med en kamera på taket och som nedryckaren säger och som ni säkert redan fattar är det här en bil som används vid filminspelningar när det ska vara biljakt och liknande. Totalt krävs det fem stycken personer för att allt ska lira bra och i det här klippet berättar Doug mer om hur allt fungerar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Porsche smygvisar nya 911 GT3
Har premiär den 16 februari

Det är snart dags för Porsche att presentera en ny upplaga av 911 i vass kostym - nya 911 GT3. Här har vi en första smygtitt på bilen som kommer att täckas av den 16 februari. Som bilden visar får versionen en så kallad svanhalsvinge baktill. I övrigt väntas bilen få boxersexa på 4,0 liter utan överladdning och över 500 hästar. Till detta en manuell sexpetad växellåda eller sjustegad PDK om man så vill. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Matt testar instegsversionen av Porsche Taycan
Den man ska köpa?

För några veckor sedan rullade Porsche ut en instegsversion av den eldrivna modellen Taycan. Bilen kostar från 980.000 kronor, driver endast på bakhjulen och ska klara upp till 48 mil på en laddning. Kanske räcker? Här testar Matt en sådan för att se om det är den Taycan man ska köpa. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Audi e-tron GT läcker ut
Läcker?

Först den 9 februari, på tisdag nästa vecka, ska Audi hålla låda och dra täcket av den sportiga elbilen e-tron GT. Men internet ligger som vanligt alltid steget före så nu har några officiella pressbilder och lite information läckt ut. Vi får förutom bilder på utsidan även bilder på insidan och här ser vi att bilen är lite mer sportigt lagd än sina övriga e-tron-syskon. Precis som vi har meddelat tidigare och som ni säkert har vetat från start är det här Audis version av Porsche Taycan och de båda bilarna baseras på samma plattform. Det största batteripacket man kan få till Audin är på 93,4 kWh (83,7 kWh netto) och max effekt är 646 hästar om man köper en RS. Taycan vinner här med sina 761 hästar i Turbo S. RS som blir toppversionen väntas kosta omkring 1,6 miljoner kronor när den börjar säljas. Tillverkningen ska dra igång under årets andra kvartal och de första kunderna väntas få sina bilar i sommar. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan skapad med 3D-penna
Imponerande!

Här får vi se när en konstnär som kallar sig för 3D SANAGO använder en 3D-penna för att skapa sig en liten Porsche Taycan. Karossen ska sedan användas till en radiostyrd bil och som vi kan se fungerar till och med strålkastarna på bilen. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Audi e-Tron GT har premiär den 9 februari
Snart är det dags

Audis version av Porsche Taycan är snart här och nu får vi reda på att täcket kommer att dras av den 9 februari. Första gången vi såg e-Tron GT var som koncept 2018 men nu är det alltså snart dags för produktionsversionen att göra entré. Den är mycket lik konceptet och bilen ser i princip ut som en Audi A7 med lite spejsigare detaljer. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Ny Lego-version av klassisk Porsche 911
Bygg 911 Turbo eller 911 Targa

Lego presenterar nu en ny byggsats bestående av 1458 stycken bitar som när dessa är ihopmonterade bildar en klassisk Porsche 911. Du kan själv välja om du ska bygga en 911 Turbo eller 911 Targa så kitet är två i en kan man säga. Släpps den 1 mars och kostar 1699 kronor. Har man VIP-medlemskap ska man dock kunna köpa lådan redan den 16 februari. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Magnus Walker kör Lamborghini Espada och Ferrari 308 GT4
Härliga klassiker

Hagerty har dragit igång en ny YouTube-serie som de kallar för The Next Big Thing där Porsche-samlaren Magnus Walker testar och snackar om olika klassiska bilar. Jag gillar verkligen formatet och i det senaste klippet så tar Magnus sig en titt på Lamborghini Espada och Ferrari 308 GT4. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Genomgång av en skottsäker Porsche 911
Byggdes bara i ett exemplar

Den här 996:an är inte som alla andra. I mitten på 90-talet byggdes den åt en kund som ville ha en skottsäker bil och idag är den en del av samlingen som finns på Porsche Museum. I det här klippet får vi oss en genomgång av bilen som bland annat fått 20 millimeter tjockt glas runt om och kaross i Dyneema som är 15 gånger starkare än stål. Allt extra skydd gör sitt för vikten såklart. En standard 996 Carrera väger 1317 kilo medan den här väger hela 2722 kilo. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Porsche släpper instegsmodell av Taycan till alla
Blir din för 980.000 kronor

Precis som vi skrev igår var det den bakhjulsdrivna versionen av Taycan som Porsche släppt en dunkel bild på. Den har funnits i Kina ett tag men görs nu alltså tillgänglig för hela världen. Det här blir insteget i Taycan-världen och för att få bli en del av den får du snällt hosta upp 980.000 kronor. Med denna finns det alltså fyra stycken versioner att välja mellan - Taycan, Taycan 4S, Taycan Turbo och toppversionen Taycan Turbo S. Instegsversionen går att få med två stycken olika batteristorlekar - Performance Battery på 79,2 kWh som ger dig 408 hästar och 43,1 mils räckvidd eller Performance Battery Plus på 93,4 kWh som ger dig 476 hästar och 48,4 mils räckvidd. Den nominella motoreffekten anges till 240 kW (326 hästar) respektive 280 kW (380 hästar). 0-100 km/h ska gå på 5,4 sekunder oavsett vilket batteripack man väljer och toppfarten är 230 km/h. Det ska gå att ladda bilen med upp tilll 225 kW för det mindre batteriet och 270 kW för det större. Från 5 till 80 procent ska ta 22,5 minuter med dessa effekter. Bilen kommer till återförsäljare i mitten på mars. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Porsche smygvisar ny version av Taycan
Ska alla få ta del av den bakhjulsdrivna instegsversionen?

I somras rullade Porsche ut en billigare Taycan som bara drev på bakhjulen i Kina. När företaget nu smygvisar en ny version av den eldrivna bilen ryktas det handla om samma version, fast att den nu blir tillgänglig för hela världen. Bilden visar fyra stycken Taycans och det handlar om Taycan 4S, Taycan Turbo, Taycan Turbo S och en som inte har något emblem där bak. Om det nu är instegsversionen det handlar om kan vi återberätta att det är en bil som har en elmotor på 408 hästar placerad där bak. Den får i sin tur kraft från ett batteripack på 79,2 kWh som enligt NEDC-cykeln ska ge en räckvidd på 41,4 mil. Köper man till Performance Battery Plus får man istället 476 hästar och en räckvidd på 48,9 mil. Den "nya" versionen ska presenteras snart. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Video på Tuthill och Singers galna Porsche
Hej vad det går!

Förra veckan fick vi ta del av Tuthill Porsche och Singers balla bygga ACS. Här får vi ett lite längre klipp på maskinen in action. Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Porsche firar att Boxster fyllt 25 år med jubileumsmodell
Får fräsiga fälgar

Porsches instegsmodell Boxster har hunnit fylla hela 25 år och detta firas med en jubileumsmodell i begränsad upplaga. Endast 1250 stycken exemplar kommer att byggas och dessa baseras på GTS 4.0-varianten som har boxersexa på 4,0 liter som ger 400 hästar. Bilen får en nytolkning av lackfärgen Neodyme som är en kopparliknande skimrande brun färg på utvalda ställen som fronten, luftintagen och på fälgarna. Denna fanns nämligen på utställningsmodellen 1993. Man kan få den nya bilen i färgerna GT Silver Metallic, Jet Black Metallic eller Carrara White Metallic. Tanklocket har Porsche instansat i sig och sportavgassystemets ändrör är i högblankpolerad aluminum. Ramen till vindrutan är folierad i svart. Cabben är röd, så även läderklädseln som går i Bordeaux Red. Båda går dock att få i svart om man tycker att rött är lite för vågat. Boxster är nu inne på sin fjärde generation och totalt har 357.000 stycken exemplar tillverkats. Boxster 25 Years går att beställa nu och den kommer till återförsäljarna i maj. Prislappen börjar på 980.000 kronor. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Porsche 914/6 - minstingen med rätt motor
Kul bil!

Porsche 914 är en härlig klassiker men för att komma till sin fulla rätt bör den heta 914/6. Den hade nämligen boxersexan från 911T placerad i baken istället för den rätt så tama boxerfyran. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida