m

Microsoft öppnar sina svenska datacenter nästa år
I Gävle, Sandviken och Staffanstorp

Tidigare i år beviljades Microsoft bygglov för att bygga datacenter i Gävle och Sandviken och idag meddelar man att dessa, samt ett datacenter i Staffanstorp, kommer att dra igång sin verksamhet nästa år. Det ska handla om datacenter som drivs till 100 procent av förnybar energi och användas för att drifta Microsofts molntjänster Azure, Microsoft 365 samt Dynamics 365 och Power Platform. Några exakta datum för när Microsoft kommer att öppna sina svenska datacenter eller hur många som kommer att arbeta på dem har Microsoft än så länge inte uppgett. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Youtuber kontrollerar musik med Powerglove
Lite eftermiddagsnörderi

Nintendos Powerglove är ett ikoniskt tillbehör till NES vars popularitet på något sätt hållits vid liv i decennier tack vare kontrollpotentialen i den underliga kontrollen. Hobbypillaren, musikern och Youtubern Look Mum No Computer har lagt vantarna på ett exemplar för att göra om enheten för att skapa musik och kontrollera lite annat smått och gott. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Nu är de här - Alfa Romeo Giulia GTA och GTAm
Lättade busbilar för gata och bana

Efter lite teasers hit och dit är Alfa Romeos upphottade versioner av modellen Giulia Quadrifoglio nu presenterade. Som väntat blev det en GTA och en GTAm där den sistnämnda är betydligt mer anpassad för bankörning med bland annat skalstolar, bur, bortplockat baksäte och bakre rutor i lexan. Saker som sammanlagt ska göra GTAm 100 kilo lättare än Giulia Quadrifoglio som väger runt 1619 kilo. Bilarna bjuder på 540 hästar vilket är en ökning mot Quadrifoglios 510 hästar. Kraften hämtas ur samma dubbelturbomatade V6:a på 2,9 liter och drivningen sker som tidigare endast på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,6 sekunder. I hjulhusen sitter 20 tum stora fälgar i kolfiber med centrumbult och innanför dessa sitter rejäla keramiska bromsskivor. Spårvidden har ökat med 50 millimeter och det sitter nya fjädrar, dämpare och bussningar runt om. Aerodynamiken har förbättrats med en större splitter fram och en rejäl kolfibervinge på bakluckan gör GTAm. Avgassystemet som mynnar ut i två stycken pipor centralt placerade kommer från Akrapovic och är tillverkat i titan. Insidan har fått Alcantara överallt och matta kolfiberinlägg. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad GTA och GTAm kommer att kosta är fortfarande oklart. Tumnagel
52.5°
+
Bobby Green
0
2019

Nu finns även Range Rover Velar med 550 hästar
Äntligen?

Det var väl i och för sig bara en tidsfråga innan Land Rover skulle klämma ner den stora kompressormatade V8:an på 5,0 liter även i Range Rover Velar och nu har de alltså gjort detta. Den här kallar man för Velar SVAutobiography Dynamic Edition och inte för Velar SVR men det kanske inte gör något? Det viktigaste är ju att man får 550 hästar och en SUV som låter som en arg Jaguar F-Type R - eller? Med denna effekt kan man ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,5 sekunder och det roliga är slut först vid 274 km/h. Kraftöverföringen står en åttastegad automatlåda för och drivningen sker på alla fyra hjulen. Men ingenjörerna hos SVO har inte bara skuffat ner en stor motor utan även pillat på andra saker. Inte mindre än 63.900 timmar ska ha lagts på att optimera styrning, respons, åkkomfort och annat så att bilen ska palla med den nya effekten och leverera den på ett bra sätt. Det sitter även bromsar som mäter 395 millimeter fram och 396 millimeter bak för att bättre få stopp på grejerna. I övrigt har bilen fått en ny front med större luftintag, röda bromsok och fyra avgaspipor där bak som ser helt löjligt stora ut. Insidan får en sportigare ratt och aluminiumpedaler. Bilen kommer endast att säljas under ett år och på prislappen står det 86.120 pund. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2017

McLaren rullar ut en hyper-kärra tillägnad Ayrton Senna
Den ultimata gatlegala banbilen

Modellen som McLaren internt kallat för P15 är nu äntligen officiell, och den heter Senna. Det här är en hyllning till racerföraren Ayrton Senna och beskrivs av tillverkaren som en gatlegal hyperbil för banan. Det här är dock inte ersättaren till P1 utan en modell som kommer att finnas jämte den kommande tresitsiga bilen som internt går under BP23. Eller finnas och finnas, alla 500 stycken exemplar av Senna är redan sålda. För 750 000 pund innan skatt styck. Den sista auktionerades ut i går kväll och den gick för två miljoner pund innan skatt, överskottet gick till stiftelsen Ayrton Senna Foundation. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
2016

Snubbe styr drönare med Nintendo Power Glove
Fixar geststyrning till Parrot AR Drone

Ingenjören Lucas Barton har hittat ett nytt användningsområde för Nintendos episka kontrollhandske. Han har nämligen gjort så att Power Glove kan kontrollera en drönare, en Parrot AR Drone för att vara specifik, med diverse gester. Egentligen är bara handsken en Power Glove på utsidan då han plockat ur större delen av innanmätet och ersatt komponenterna med lite mer moderna kontrollkort, sensorer och wifi. Ovan ser ni en video där Lucas demonstrerar kontrollhandsken. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Lyckad Kickstarter-kampanj för Knights and Bikes
Gulligt RPG från före detta Media Molecule-anställda

Ett av de, i alla fall för mig, mer intressanta spelprojekten på Kickstarter på senare tid var nog Knights and Bikes. Spelet är ett charmigt och co-op-rollspel som utvecklas av Foam Sword som består av före detta Media Molecule-anställda. Handlingen utspelar sig under 1987 och kretsar kring några ungar som försöker rädda deras lilla by från ekonomisk undergång. Till sin hjälp har barnen frisbees, cyklar, power gloves och andra saker som de kan besegra spelets fiender med. Foam Sword säger själva att Knights and Bikes dragit stor inspiration från spel som Earthbound och Secret of Mana samt filmen The Goonies. "We would like to take these, along with of our favourite childhood memories, and channel it all through our years of experience making games," Kampanjen söker 100 000 pund och förra veckan lyckades man säkra det beloppet. Det är fortfarande drygt två dygn kvar på kampanjen så om man vill donera en extra slant så kan man göra det via länken nedan. Själva spelet beräknas att vara klart april 2017 och då bör det dyka upp på PlayStation 4, Windows, Mac samt Linux. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Årets hetaste bil är här - Bugatti Chiron
Har begränsad toppfart på 420 km/h

Ögonblicket vi (alla) har väntat på är här - Bugatti har precis presenterat uppföljaren till modellen Veyron. Den heter som vi tidigare har nämnt Chiron och blir som väntat en av de absolut värsta bilarna som går att köpa. 1 500 hästar, från stillastående till 100 km/h på under 2,5 sekunder och en (begränsad) toppfart på 420 km/h - allt förpackat i en lyxvagn du kan åka långt med innan du får träsmak. Motorn är en vidareutveckling av den åtta liter stora W16-maskinen med kvadrupelturbo som återfinns i Veyron, men nu sker den extra skjutsen istället i två steg. När man drar iväg jobbar endast två av snäckorna, vid 3 800 varv kommer de andra två igång och hjälper till. Alla turboaggregat är nya och har vuxit i storlek och ingenjörerna har jobbat hårt på att kraften ska komma direkt och utan lagg, det maximala vridet som är på 1 600 Nm finns redan vid 2 000 varv. Kraften skickas till alla fyra hjulen och detta sker via en specialutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda. Hela monocoquen som är i kolfiber är ny, detsamma gäller chassiet som nu är adaptivt med fem stycken olika körprogram - Lift, EB, Autobahn, Handling och Top Speed. Det sista läget som ger dig toppfarten 420 km/h kan endast aktiveras om du har en separat andra nyckel, precis som hos Veyron. 0-200 km/h går på under 6,5 sekunder, 0-300 km/h på under 13,6. Hastighetsmätaren är graderad till 500 km/h. Däcken är som vanligt också specialutvecklade för bilen och har nu en större anläggningsyta än tidigare. Dimensionen är 285/30 R20 fram och 355/25 R21 bak. Innanför dessa sitter nya kolfiberkeramiska bromsar som vuxit 20 millimeter i diameter, och 2 millimeter i tjocklek. Fram sitter det åttakolvsok i titan, bak sexkolvsok i samma material. Bromsar man från 100 km/h ska man stå still efter 31,3 meter. Är hastigheten istället 200 är det 125 meter som gäller. Från 300 får du stopp på 275 meter. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dem blir ditt för 2,4 miljoner euro. En tredjedel av bilarna är redan sålda och de första kunderna får sina i augusti. Premiär blir det i Genève. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
89.1°
+
Bobby Green
0

Sony har tagit patent på handkontroller för VR
Kan känna av om man rör på fingrarna

Sony har tagit patent på en slags handkontroller som ska kunna känna av en användares hand väldigt detaljerat och de flesta tror att detta är något som Sony har tänkt att använda tillsammans med sin VR-plattform Playstation VR. Playstation VR har redan handkontroller i form av pinnarna PlayStation Move men det nya patentet verkar visa något som ska fästas på handleden och förutom att hålla koll på var händerna befinner sig även kunna känna av hur fingrarna rör sig vilket kanske kan vara bra att ha i vissa VR-spel. Sony skickade in patentansökan för den här handkontrollen i oktober 2014 vilket bara var några månader efter Sony först visade upp VR-headsetet Morpheus, ett headset som man idag döpt om till Playstation VR. Foto: USPTO / Sony Tumnagel
48.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Ferrari presenterar F12tdf
Ännu mer redo för racerbanan

Spionfotografer har under en ganska lång tid sett mystiska versioner av Ferrari F12 smyga omkring och det har sedan dess snackats om att en Speciale-version därför skulle vara runt hörnet. Nu presenteras den, men den heter inte F12 Speciale utan F12tdf där tdf är en förkortning av Tour de France. Cykeltävlingen kanske ni tänker? Nej, detta är en hyllning till långloppsracingen Ferrari dominerade i på 50- och 60-talet. Den 9 november äger den officiella avtäckningen rum men bilder och fakta kring bilen får vi ta del av redan i dag. Bilen byggs i en begränsad upplaga om 799 stycken exemplar och det köparna får är en F12 som är ännu mer anpassad för att köras på banan. Effekten ur den 6.2 liter stora V12:an har skruvats upp från 740 till 780 hästar och vridet har ökats med 15 Nm till 705. 0-100 km/h ska gå på snabba 2.9 sekunder, 0-200 på bara 7.9 sekunder medan toppfarten anges till över 340 km/h. På Ferraris egna testbana, Fiorano, klockar bilen in på 1:21. Tjänstevikten anges till 1 520 kilo vilket innebär att ingenjörerna har lyckats trolla bort 110 kilo jämfört med en vanlig F12. Bromsoken hämtas från LaFerrari vilket gör att den nya stoppsträckan från 100 km/h blir 30.5 meter, från 200 km/h 121 meter. Nytt är även bakhjulsstyrning, som gör bilen ännu bättre på att ta kurvor. Utseendemässigt skiljer sig bilen genom ett helt nytt kjolpaket, ett par nya luftintag och en överlag mycket mer aggressiv design. Den är bredare, lägre, argare och så mycket uppkäftigare än tidigare. Allt om bilen finns i pressmeddelandet och på länken nedan. Tumnagel
57.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida