m

Det här ska vara en försmak på nästa BMW 4-serie
Dat grill

Om ni trodde att BMW:s grillar skulle minska i storlek trodde ni tyvärr helt fel. Nu visar man upp Concept 4 som är en försmak på hur nästa 4-serie kommer att se ut, och enligt uppgift kommer den här att överenstämma 85 procent med produktionsversionen. Domagoj Dukec som är chef för BMW Design säger följande: "Njurgrillen har alltid varit en signaturdetalj på BMW-bilar. BMW Concept 4 visar upp en självsäker och stilren variant av denna ikoniska detalj. Samtidigt erbjuder BMW Concept 4 en blick av den uttrycksfulla fronten på 4-serien. Det vertikalt orienterade gallret passar sömlöst in i såväl proportionerna av fronten som i BMW:s berömda förflutna. Faktum är att dess form och design hänvisar till legendariska klassiker som BMW 328 eller BMW 3.0 CSi och belyser på så vis BMW-märkets långa och framgångsrika historia som en tillverkare av fina coupéer. Njurgrillen innehåller också några genomarbetade detaljer. Själva gallret har horisontella dekorelement som är avfasade vilka skapar snygg kontrast gentemot frontens sportiga design och ger djup och exklusivitet till grillen. Titta närmare och en annan höjdare avslöjas: det invecklade gallret i njurarna och i luftintagen som består av en mängd små 4:or." Grillen dominerar ju hela bilen som i övrigt är en slank coupé som man troligtvis direkt känner igen som en BMW. Konceptet är lackat i färgen Forbidden Red. De smala laser-strålkastarna ser arga ut och bakljusen är av "flytande" LED-typ. Det här är som ni säkert förstår bara en showbil och man snackar inget om vad som finns under skalet, vi får heller inte se hur den ser ut på insidan. Vad tycks? Tumnagel
23.5°
+
Bobby Green
0

BMW:s designchef försvarar de stora grillarna
Kommer dock bara finnas på 7-serien

Bilar blir bara större och större, och så även grillar. I alla fall när det kommer till Lexus. Men på senare tid även BMW, vilket många har haft synpunkter kring. BMW:s designchef Adrian van Hooydonk försvarar dock grillarna på nya 7-serien och X7 med att det var nödvändigt att göra detta för att särskilja modellerna från 5-serien och X5. Betalar man mer vill man ju att det ska synas såklart, och då är en mega-stor grill tydligen vägen att gå. Enligt Adrian kommer mycket av kritiken från Europa där man inte vill skylta lika mycket med sitt åk som i exempelvis Kina och Mellanöstern. "The 7 has always been the hardest to bring the expectations of the entire world into one shape. The customers are very, very different in China, the US, the Middle East and in Europe. In Europe people don’t want to get noticed. They don’t like being asked what they paid for a car and they like things in black like a stealth mode. The rest of the world is the opposite. We tried to give the Europeans what they want as well but the strongest market for the 7 is not Europe." Designern tillägger att de stora grillarna inte kommer att smitta av sig till övriga modeller utan hålla sig till 7-serien. Bonus nedan. Visa det här inlägget på Instagram I have fixed the X7’s enormous grille. You’re welcome. ? ? #ItHadToBeDone #SomebodyHadToDoIt #IVolunteeredMyServices #IAmAGoddamnHero? ? #BMW #X7 #BMWX7 #Grille #BMWGrille #OversizedKidneys #KidneyCancer #RenalOvergrowth #E30 #G07 #G07Grille #X7GrilleSwap @bmw @bmwclassic @bmwusa @bmwcca @bmw Ett inlägg delat av Jason Cammisa (@jasoncammisa) 7 Jun 2019 kl. 9:17 PDT Tumnagel
33.9°
+
Bobby Green
0

Lexus uppdaterar GX 460 - grillen är nu större än någonsin
Diskret

Lexus stora SUV GX 460 säljs inte här i Sverige men nu har den fått sig en uppdatering i alla fall. Det som sticker ut mest är att den precis som många av sina syskon nu har fått en jätte-trut full med grillgaller. Nya bilar behöver inga stora grillar och det försämrar oftast aerodynamiken så när de väl har detta så är grillarna ofta fejk - de släpper alltså inte igenom någon luft utan är bara ett designelement. Så lär vara fallet här också eftersom den här modellen har fått en grill i Finlandsfärja-storlek. Bilen har plats för sju stycken personer fördelat på tre stycken rader. Under huven sitter en V8:a på 4,6 liter som ger 300 hästar och som i sin tur driver alla fyra hjulen. Vad den kostar framgår inte men det kanske inte spelar så stor roll eftersom den ändå inte går att köpa här. Tumnagel
11.7°
+
Bobby Green
0

Lexus presenterar sin första minibuss
En Toyota Alphard med nytt utseende

Ryktena stämde - det var en minibuss Lexus hade tänkt att presentera härnäst och nu är den här. Modellen heter LM och det är en Toyota Alphard som fått sig ett klassiskt Lexus-utseende med slimmade strålkastare och monstergrill. Bilen fungerar antingen som transport av fotbollslaget (sju platser) eller så kan man välja att där bak endast ha två stycken fåtöljer och då blir det riktigt bra med plats - och lyxigt. Framför stolarna sitter en skärm på 26 tum och den är inbyggd i en vägg som avskiljer det bakre utrymmet från den som kör eller sitter i passagerarstolen. Det finns två stycken versioner - LM 300h eller LM 350. Den första kombinerar en fyra på 2,5 liter med en elmotor. I 350 sitter det istället bara en V6:a på 3,5 liter. Färgerna som erbjuds är svart eller vit. Senare under året kommer försäljningen att dra igång i Kina och på några andra asiatiska marknader, men vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
14.9°
+
Bobby Green
0

7-seriens nya näsborrar är enorma
BMW presenterar faceliften

När en bil förnyas men inte är helt ny brukar det heta att den får sig en facelift, eller ansiktslyftning som man säger på svenska. Det har BMW verkligen tagit fasta på nu när de rullar ut en uppdaterad version av 7-serien, men om det är till det bättre eller sämre är oklart. Det går inte att missa att grillnjurarna ökat markant i storlek (40 procent) och nu är det som dominerar hela fronten, precis som hos många andra av modellens syskon den senaste tiden. Förutom det nya utseendet har bilen begåvats med mer teknik, det senaste inom självkörning och nya alternativ när det kommer till bensin- och hybrid-lösningar. På instegssidan finns 730d och i andra änden av skalan hittar vi monstret M60iL med dubbelturbomatad V12-motor på 580 hästar. Den här ska göra 0-100 km/h på bara 3,8 sekunder vilket är riktigt bra för en bil i den här storleksklassen. Starkast på dieselfronten blir versionen som lånar motorn från X5 M50d. Den har en rak sexa på 3,0 liter med inte mindre än fyra stycken turboaggregat och en effekt på 400 hästar och ett vrid på hela 760 newtonmeter. Vill man köra hybrid är det 745e som gäller. Den ersätter tidigare 740e och är en laddhybrid som ska ta sig omkring 5,5 mil på en laddning tack vare ett större batteripack som nu är på 12 kWh. Den kombinerade effekten anges till 390 hästar. 730d och 745e har fyrhjulsdrift som tillval, övriga har det som standard. Oavsett motoralternativ är det den senaste versionen av ZF:s åttastegade automatlåda som gäller. Active integral steering och rear-wheel steering finns som tillval. Luftfjädring är standard och den jobbar tillsammans med ett nytt kamerabaserat chassi-system som ser vägen framför sig och förbereder fjädringen så att åkturen blir så behaglig som möjligt. Interiören har inte genomgått någon våldsam förändring men den senaste versionen av operativsystemet har givetvis hittat till infotainmentsystemet. De första leveranserna ska dra igång under första kvartalet. Någon prislista har vi tyvärr inte fått ta del av än. Tumnagel
23.8°
+
Bobby Green
0
2018

Lexus presenterar nya ES
Baseras på ny plattform

Lexus har nu visat upp den sjunde generationen av modellen ES på bilmässan i Peking. Den baseras på en helt ny plattform (TNGA-K) vilket gör bilen lite längre, lite bredare och något lägre. Det här blir tillverkarens nya utmanare mot de tyska premiumsedanerna. Under huven sitter en V6:a på 3,5 liter som ger 306 hästar vilket är 34 fler än föregångaren hade. Även vridet har ökat med 25 newtonmeter till totalt 362 newtonmeter. Det kommer även en hybridversion som kallas för 300h och den kombinerar en bensinfyra på 2,5 liter med en elmotor. Den kombinerade effekten här anges till 218 hästar. Försäljningen drar igång i september och bilen kommer till Sverige i januari. Det är endast hybridversionen man tar in och den kommer att ersätta dagens GS. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Lexus visar en bild på UX
Något tamare än konceptet

Hösten 2016 visade Lexus upp konceptbilen UX. En liten crossover med ett ganska maffigt utseende som på vanligt Lexus-vis hade enorm grill, kaxig front och en kaross med massa veck. Nu kommer det en bild på den produktionsklara versionen av konceptet, men tyvärr ser den inte riktigt lika frän ut som konceptbilen gjorde. UX har världspremiär på mässan i Genève som öppnar den 6 mars. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Folk har fortfarande inte vant sig vid Lexus enorma grillar
En del ringer till och med och klagar

Lexus vill gärna sticka ut i mängden och för att göra detta implementerade de för några år sedan en sjukt stor grill. Alltså en helt enorm grill, som bara växer för varje ny modell eller koncept som presenteras. Det får onekligen bilarna att sticka ut, men det är fortfarande inget som alla är speciellt imponerade över. Enligt Lexus-chefen Jeff Bracken så ringer folk som varit kunder hos Lexus i många år till honom ibland för att tala om hur besvikna de är med åt vilket håll designen har gått. Jeff tror dock att det är fler som gillar de stora grillarna än som hatar den. Vad tycker du? (Jag vet redan vad du tycker Preddan). Svara gärna på vår tjusiga enkät nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Lexus flaggskepp i crossover-världen är här
Ska bli verklighet, någon gång

Efter ett par teasers är så nu även Lexus nya konceptbil LF-1 Limitless presenterad i Detroit. Det här konceptet beskrivs som ett flaggskepp inom crossover-segmentet och som vanligt när det kommer till Lexus design är det yxiga kanter som rundas av med en enorm grill som gäller. Formerna är slanka och går den i produktionen ska inte alla dessa försvinna. Längden anges till strax över fem meter, bredden till 1,98 meter och höjden till 1,6 meter. Markfrigången är som vi kan se inget att skryta med men så är den här inte tänkt att rulla särskilt mycket utanför storstadens trygga gränser. Insidan bjuder på lyx i överflöd och i baksätet hittar vi två stycken fåtöljer omringade av massa knappar att peta på. Allt är byggt kring det japanska begreppet för gästfrihet - Ometanashi. Där fram säger man sig ha försökt att få bort allt som kan distrahera föraren men visst finns det saker som fångar ögat ändå i form av massa skärmar och liknande. Dessa ska bland annat kunna styras med gester. Vad som finns under skalet säger man inte, utan bara att möjligheterna till val av drivlina är gränslösa. Här kan man alltså placera en laddhybriddrivlina, en elmotor eller en bränslecell. Det är alltså bara ett skal där det som passar bäst får ta plats. Styrning, gas, broms, ljus och signaler styrs "by wire" så därför ska man kunna köra bilen i ett så kallat "Chauffeur Mode", men exakt vad det här innebär framgår inte. Som vanligt en massa hittepå som kanske kan bli något i verkligheten. När en eventuell produktionsversion kan tänkas dyka upp har vi inte svaret på idag. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2017

Lexus visar lite av konceptbilen LF-1 Limitless
Ett crossover-flaggskepp

Bilmässan i Los Angeles har knappt hunnit sluta innan det är dags att planera inför nästa som sker i Detroit om fem veckor. Där kommer bland annat Lexus att ställa ut en ny konceptbil som för tillfället går under namnet LF-1 Limitless. Vi får för närvarande bara en teaserbild på bilen som visar lite av dess bakdel och svepande bakljus. Lexus beskriver den som ett flaggskepp inom crossover-segmentet och den är ritad av Toyotas designstudio i Kalifornien. Den största frågan blir inte helt oväntat - kommer den att få en rejäl Preddan-grill? Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Lexus RX nu med en tredje sätesrad
RX L har plats för sju personer

På bilmässan i Los Angeles har Lexus nu dragit täcket av RX L. Det är en RX som man förlängt med elva centimeter vilket har gjort det möjligt att peta in en tredje stolsrad. Här går det alltså att få in sju stycken personer i bilen vilket en del säkert lär uppskatta. Sju stolar är standard i denna version men det går även att få den med sex stycken platser. Då får man kaptensstolar på alla tre rader, annars gäller soffa i mitten som går att fälla enligt 40/20/40-principen. Bilen går att få som 350L vilket innebär en bensindriven V6:a på 3,5 liter som ger 290 hästar kopplad till en åttastegad automatlåda. Sen finns även RX 450hL som kombinerar sagda förbränningsmotor med två stycken elmotorer. RX L med framhjulsdrift börjar på 47 670 dollar, vill man har fyrhjulsdrift kostar bilen istället från 49 070 dollar. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Nytt koncept visar Lexus framtid
Ser lysande ut

2020 är tanken att Lexus nya konceptbil LS+ som just nu visas upp på bilmässan i Tokyo ska gå i produktion. Då lär den få ett något nedtonat utseende jämfört med vad vi ser här, men lite av designen ska dock få hänga med. Det går inte att ta miste på att det här är en Lexus och fokus verkar ha legat på att få den att lysa så mycket det bara går. Den enorma grillen är givetvis på plats för att sluka eventuella gångtrafikanter och lösdrivande djur. Hur bilen ser ut på insidan eller vad den har för drivlina får vi inte reda på för tillfället. Teknikmässigt ska den ha något man kallar för Highway Teammate. Det är ett system som gör bilen självkörande från det att man kör på en motorvägspåfart tills dess att man svänger av igen. Systemet ska även kunna väva in bilen i köer och få den att byta fil själv. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Lexus lyfter NX
Har inte fått mindre grill

Lexus kände att modellen NX behövde sig ett litet lyft så de skred till verket och har nu visat upp nyheten i Shanghai. Det har inte hänt så jättemycket även om hela fronten ska ha gjorts om. Grillen har ändrats om en del och har som vi ser verkligen inte blivit mindre. Man har även designat om strålkastarna, luftintagen och dimljusen. Där bak har avgasrören vuxit lite samt att man har gjort om bakljusen och den nedre delen på stötfångaren. Ett par nya 18-tummare finns nu även på tillvalslistan. Motormässigt har knappt något hänt utan det är fortfarande NX 200t med en turboladdad fyra på 2,0 liter eller NX 300h med hybriddrivlina som gäller. Man ska dock ha förbättrat fjädringen en hel del vilket ska ha lett till bättre komfort och köregenskaper. Det man har gjort är att montera nya dämpare och pillat på fjädrar, krängningshämmare och bussningar för att bland annat erbjuda bättre kurvtagningsförmåga. Det ska numera även gå att få Adaptive Variable Suspension-systemet från LC 500 i NX. Vad uppdaterade NX kommer att kosta och när den lanseras är än så länge oklart. Tumnagel
33.4°
+
Bobby Green
0

Lexus visar LS 500 F Sport
Ska vara roligare att köra

Lexus har tidigare i år visat upp nya LS och hybridversionen av samma modell. Nu är det dags för den sportigare av dem att göra entré och den benämns som vanligt F Sport. Lexus lovar att bilen ska ha mer fokus på att vara rolig att köra och detta ska ha åstadkommits genom att uppdatera och förbättra chassiet. F Sport går att få till både vanliga LS 500 och LS 500h. Motormässigt är läget oförändrat vilket innebär en dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter med 415 hästar i den förstnämnda och ett hybridsystem som ger 345 hästar i den sistnämnda. Till dessa kopplas en tiostegad automatlåda. F Sport utmärker sig genom ett nytt kjolpaket, speciella 20-tummare i hjulhusen, större bromsar fram och bak, sportfjädring, en aktiv krängningshämmare, bakhjulsstyrning och självklart även F Sport-emblem här och var. Vad prislappen ligger på för detta utrustningspaket framgår tyvärr inte. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

LS 500h har haft världspremiär i Genève
Det mest exklusiva Lexus erbjuder

Först visade Lexus LS 500, sen visade man lite av hybridversionen LS 500h och nu visar man mer av den sistnämnda. Bilen har sin världspremiär i Genève och det här är alltså tillverkarens flaggskepp och det mest exklusiva de har att erbjuda. 90 kilo lättare än bilen den ersätter och späckad med ännu mer teknik. Under skalet hittar vi den senaste versionen av tillverkarens Multi Stage Hybrid System vilket innebär en kombination av en bensindriven V6:a på 3,5 liter parad med två stycken elmotorer. Den kombinerade effekten ligger på 359 hästar. 0-100 km/h ska gå på 5,4 sekunder. Lithium Ion-batteripacket är 20 procent mindre än nickelvarianten som sitter i föregångaren LS 600h men det har mer kraft. Något som går att göra i denna som inte har gått tidigare är att man kan köra på el upp till 140 km/h, helt utan att bensinmotorn kickar in. Till hela paketet kopplas en fyrstegad konventionell automatlåda som i sin tur samarbetar med en CVT-låda. Det hela ska resultera i något som ska uppträda som en tiostegad automatlåda och responsen ska vara blixtsnabb. Märkligt nog berättar man inte någonstans vad bilen har för förbrukning eller vad den släpper ut. Bilen kan fås med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Det är dock endast den sistnämnda som kommer att tas in till Sverige. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms med aktiv styrning för att undvika kollisioner med fotgängare. Dyker någon gående upp framför bilen bromsar bilen automatiskt och styr undan. På insidan har ledordet varit Omotenashi som på japanska betyder gästfrihet. Här finns bland annat aktiv ljuddämpning, laserskurna träpaneler, innerbelysning inspirerad av traditionella japanska lyktor, framstolar med massage som är justerbara i 28 stycken olika lägen och en infotainmentskärm på 12,3 tum. På tillvalslistan finns elstyrt baksäte med Shiatsu-massage och uppfällbart benstöd. Lansering blir i slutet av året. Inga priser har presenterats än. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0
2016

Lexus visar upp nya LS 600 i januari
Här är en första teaser på flaggskeppet

På bilmässan i Detroit i januari kommer Lexus att visa upp femte generationen av flaggskeppet LS 600 och här är en första teaserbild på den. Lexus säger att bilen har djärv design och en kupéliknande silhuett. Den ska även vara rymlig och fylld med massa spännande teknik. Nya LS 600 delar plattform med sportmodellen LC 500. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Lexus fortsätter grillfesten med UX Concept
En konkurrent till Audi Q2?

Bilmässan i Paris är i full gång och i Lexus monter står bland annat den här - UX Concept. Lika galen design som alltid på Lexus koncept och som vanligt är det grillen som är i fokus. En mellansuv som när den väl kommer i produktion kanske kan vara en konkurrent till Audi Q2. Det som får bilen att sticka ut är de "genomskinliga" A-stolparna, självmordsdörrarna bak och att det bara finns fyra platser. Allt detta lär troligtvis inte få följa med till den färdiga bilen dock. Stolarna är också rätt så spektakulära i sig, och ser ut som något man skulle sitta i på altanen. Vad som driver bilen framåt får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Insidan matchar tyvärr inte utsidan
Jag har kört Lexus RX 450h

Längre, kaxigare och med den största grillen världen har skådat. Så kan man beskriva den fjärde generationen av Lexus lyx-suv RX. Men varför ska man köpa den här när det finns så många andra likadana bilar i samma kategori? För att man vill sticka ut såklart. Man kan säga vad man vill om Lexus formgivare men fega är de inte i alla fall. Hela modellpaletten börjar gå åt samma håll och alla har de en sak gemensamt - vågad design. Det är skarpa veck, kaxiga linjer, yxiga kanter och såklart den jättelika grillen som sväljer det mesta med hull och hår. Men räcker utseendet för att sminka över att det här egentligen är en Toyota i lyxigare förpackning? Inte riktigt visade det sig. Tumnagel
28.3°
+
Bobby Green
0

Bilen som gapar efter mycket
Nytt i garaget!

Vad är det här? Det här är fjärde generationen av Lexus hybridsuv RX. Den liknar ingen annan bil på marknaden och det är enligt mig en bra grej. Säga vad man vill om utseendet men sticker ut det gör den verkligen. Vad är vårt första intryck? Från att ha varit lite motståndare till Lexus vilda designspråk har jag faktiskt ändrat uppfattning. Den här bilen är riktigt snygg att se på, från nästan alla vinklar. Den tar plats på vägen och även när den bara är parkerad som på bilden känns den speciell, och nästan lite som en konceptbil. Synd bara att en stor och ful regskylt förstör monstergapet där fram. Vad ser vi mest fram mot att testa? Om man tröttnar på designen efter några dagar eller om den växer samt om det här är en suv som står sig mot konkurrenterna. Sen ska det även bli spännande att se om jag kan lära mig infotainmentsystemet, för det är en enda röra. En recension av bilen kommer senare. Tumnagel
29.1°
+
Bobby Green
0

Lexus LF-LC har blivit verklighet
Är LC 500 det närmaste vi kommer en ny LFA?

Har du svårt att hålla reda på alla Lexus konceptbilar med knepiga namn som de trycker ut till höger och vänster? Ingen klandrar dig för att det är inte helt lätt att hålla isär bilarna. För fyra år sedan presenterades LF-LC och då trodde nog många att den där kommer det aldrig att bli något av. Men tji fick vi, för nu är den här i produktionsform. Detroit-mässans förmodligen skarpaste nyhet heter LC 500 och som väl är har inte särskilt mycket förändrats sen koncepttiden. LC 500 är 4,76 meter lång, har ett 2+2-utförande, motorn där fram och drivning på bakhjulen. Den bygger på den helt nya plattformen GA-L som även i framtiden kommer att agera bas för Lexus kommande bakhjulsdrivna modeller. Motorn är tyvärr ingen ylande V10:a, men i alla fall en sug-V8:a på 5.0 liter - samma snurra som sitter i GS F och RC F, dock så ska den låta mer och bättre här. Den ger 473 hästar och har ett vrid på 527 Nm. Till den kopplar man en helt nyutvecklad tiostegad automatlåda, det är dock ingen dubbelkopplingslåda men Lexus hävdar att den ska vara lika snabb. 0-100 km/h ska gå på under 4.5 sekunder. Viktfördelningen ska vara 52/48 men vad bilen väger avslöjar man inte för tillfället. Lexus säger att LC 500 kommer att kosta strax under 100 000 dollar när den lanseras 2017, vilket låter väldigt trevligt. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0
2015

Lexus GS F blir din för 998 900 kronor
Går att beställa nu

Det är snart ett år sedan Lexus presenterade värstingversionen av GS - GS F. Nu är det svenska priset klart och det går bra att lägga en beställning. Var då beredd på att slanta upp nästan en miljon kronor. För pengarna får man en sedan med samma recept under huven som coupé-syskonet RC F. Det innebär en sug-V8:a på 5.0 liter som ger ifrån sig 477 hästar och som har ett vrid på 530 Nm. Den skickar i sin tur kraften till bakhjulen, så att man exempelvis kan göra som på bilden om man vill. RC F gör 0-100 km/h på 4.5 sekunder och har en toppfart på 270 km/h, vilket borde innebär att GS F har liknande siffror. Tumnagel
33.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes minibusskoncept är här
Vision Tokyo kan köra själv

Vision Tokyo, Merceds nya konceptbil som har formen av en minibuss, är nu presenterad på bilmässan i Tokyo. Och precis som modet säger är även den här bilen självkörande. Bussen har plats för fem passagerare och dessa får mysa i en loungeliknande miljö som mestadels består av vitt läder och där man har ett infotainmentsystem bestående av hologram. Under skalet sitter en hybriddrivlina som använder sig av en bränslecell för att generera el. Detaljer kring hur allt fungerar är oklara dock, men vi får reda på att räckvidden på ekipaget ska vara nästan 100 mil. Vision Tokyo är en förhandsvisning på den självkörande teknik som kommer att sitta i nästa generations E-Klass som presenteras i januari. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Lexus visar vätgasdrivna LF-FC
Förhandsvisning av hur nästa stora sedan kommer att bli

Det som Lexus hintade om för ett tag sedan är nu officiellt. Det handlar om en stor vätgasdriven sedan som döpts till LF-FC, och den förhandsvisar lite av hur Lexus framtid kan komma att se ut. Konceptet mäter in på 5.3 meter i längd, 2 meter i bredd och 1.4 i höjd. Designen är tveklöst Lexus med en enorm grill som dominerar där fram och svepande linjer längs med sidan som avslutats med ett rejält bakparti där bakljusen får ta upp mycket plats. Under skalet sitter en bränslecell som i sin tur levererar kraft till de fyra elmotorerna som sitter i varsitt hjul. Bilen driver alltså på alla fyra. Viktfördelningen ska vara optimal då man placerat bränslecellsstacken bak och kontrollenheten fram. Några siffror på grejerna får vi dock inte för tillfället. Tumnagel
50.3°
+
Bobby Green
0

Lexus lyfter GS
Och presenterar nya LX 570

På Pebble Beach Concours Dx27elegance presenterade Lexus en ansiktslyft version av modellen GS och nya LX 570. Trots storleksskillnaderna har dock bägge bilarna en sak gemensamt - en jättegrill à la Rovdjuret. Förutom utseendet får även GS ett nytt motoralternativ i form av 200t som är en bakhjulsdriven version med en turbomatad fyra på 2.0 liter och 241 hästar under huven. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda och förbrukningen anges till 0.71 liter per mil. GS 350 och GS 450h finns fortfarande kvar. På insidan får bilen bland annat en större skärm för instrumenten och en 12.3 tum stor skärm för infotainmentsystemet. Suven LX 570 har inte uppdaterats på fyra år så därför var det nu också hög tid att göra något, och få även denna att följa samma designspråk som syskonen. Spindelgrillen är i fokus och det går verkligen inte att ta miste på från vilken familj den här vagnen kommer från. Förutom nya kläder kommer även Drive Mode Select som precis som i så många andra bilar ställer in bilens humör efter tycke och smak. Fyra inställningar finns och dessa är Eco, Comfort, Sport och Sport +. När nya GS kommer till Sverige är oklart, LX 570 säljs tyvärr inte här. Tumnagel
25.0°
+
Bobby Green
0

Lexus visar nya RX
Generation fyra är här

Lexus gick för ett tag ut sen med en teaserbild på nya RX och berättade att bilen skulle ha sin premiär på New York Auto Show. Nu några dagar innan premiären får vi ta del av bilder och lite fakta kring den nya bilen som blir generation fyra. Bränslesnålare, mer tekniskt avancerad och lite större på alla leder är nyheterna. Designmässigt är det inga jättenyheter utan Lexus kör vidare på sitt formspråk med gigantisk grill, slimmade strålkastare och överlag yxiga former. Jämfört med föregångaren är nya RX 12 centimeter längre, 1 centimeter bredare, 0.5 centimeter lägre och har en hjulbas som är 5 centimeter längre. Dessa siffror ger tillsammans bättre plats i bilen, framförallt för de som sitter i baksätet. Under huven ska det sitta en uppdaterad version av motorn på 3.5 liter. Den paras precis som tidigare med en liten elmotor och den totala effekten anges till 300 hästar. Detta skickas sedan vidare till alla fyra hjulen. I övrigt är bilen utrustad med massa säkerhetsfunktioner som exempelvis autobroms, körfältsassistans, och automatiskt avbländande helljus. Mer information om nya RX kommer så fort den blir tillgänglig. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

Lexus lilla LF-SA läcker ut
Läcker?

Som det tidigare ryktades om heter Lexus nya konceptbil i småbilsklassen LF-SA och nu har bilder på bilen i konceptform läckt ut. Och inte helt oväntat är det grillen som stjäl mest uppmärksamhet. Bilen har premiär under veckan. Tumnagel
25.0°
+
Bobby Green
0