m

Chris Harris snackar årets prestandabilar
12.500 hästar samlade

Chris Harris samlade nyligen årets prestandabilar eftersom det var dags för Top Gears Performance Car of the Year. 26 stycken bilar, 12.500 hästar och Jack Rix och Chris Harris som är som barn i en godisbutik. Och Chris är rätt skönt bitter. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Deathloops första patch ger jämnare upplevelse
Nvidia DLSS och lite annat smått och gått

Deathloop släpptes för en månad sedan och PS5-versionen rullade på utan större bekymmer. På PC var det dock en lite annan historia då folk med ordentligt kraftfulla datorer rapporterade om prestandaproblem. Bland annat låg fps och mikrohack förstörde upplevelsen. Sedan dess har Arkane släppt en liten hot fix för att styra upp de värsta bekymren, men problem har kvarstått. Nu verkar det vara dags att ta tag i problemen på riktigt då en ordentlig patch har släppts som ska göra upplevelsen härligare. För det första så ska PC-versionen av patchen lösa problemet med låg fps och mikrohack, vilket bara det borde rädda upp situationen en aning. Vidare har spelet nu fått stöd för Nvidias uppskalningsteknik DLSS, vilket gör att folk som sitter på nyare RTX-kort kan lira spelet i högre upplösning med högre fps. Utöver detta har både Deathloop till PC och PS5 fått lite kärlek som förbättrad prestanda överallt, förbättrad ljudmixning, NPC-rörelser och lite annat smått och gott. Patchen har släppts till både PC och PS5. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Cupra ska distansera sig från Seat i framtiden
Och Autogefühl har provkört elbilen Born

Cupra var tidigare namnet på Seats sportigare modeller. I början av 2018 bestämde man sig dock för att göra det till ett helt eget märke, med fokus på prestanda. Nu för tiden har de några egna modeller som inte finns hos Seat och målet är att slutligen bryta sig loss och bara göra "egna" grejer. Självklart är de båda märkena fortfarande slavar under Volkswagenkoncernen men skillnaderna mellan Seat och Cupra ska bli tydligare i framtiden, säger man i alla fall. Seat ska ha mycket för pengarna som motto medan Cupra istället kommer fokusera på mer premiumgrejer. Den helt eldrivna bilen Cupra Born är snart här och sen är även den eldrivna suven Cupra Tavascan på gång. Båda modeller som det inte kommer att stå Seat på någon gång. I klippet ovan ser vi när Autogefühl provkör Born, som är en Volkswagen ID.3 i andra kläder. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

VanMoof presenterar en snabbare elcykel
VanMoof V ska passa bättre för längre distanser

Idag har det nederländska elcykel-företaget VanMoof presenterat en ny snabbare elcykel som de själva säger kommer "omdefiniera personlig transport inom staden för gott". VanMoof V har inställningar som gör att den kan användas lagligt oavsett land, men som mest kommer cykeln att gå i 60 km/h. VanMoof V ska vara anpassad för längre sträckor med en mjukare upplevelse. Den har tvåhjulsdrift, fjädring fram och bak, tjockare däck och en helt ny design på ramen. De två motorerna ska ge bättre grepp och prestanda. Cykeln kommer precis som VanMoofs S3- och X3-modeller även komma med funktioner som: Turbo Boost, sparklås, automatväxel och skydd mot tjuvar. Priset förväntas hamna på 3498 euro när VanMoof V väl släpps i slutet av 2022. Hela presentationen kan ses här. Tumnagel
46.4°
+
Hugo Engström
0

Top Gear kör Pininfarina Battista
Elbilen bjuder på sjuk prestanda

För två år sedan presenterade Pininfarina den eldrivna superbilen Battista som är en Rimac Nevera fast i ett mer uppsnofsat utförande. Bilen bjuder på 1900 hästar och 2300 newtonmeter och kostar dig 2,4 miljoner dollar. Jack Rix har nu testat bilen och han säger att den har helt sjuk prestanda som aldrig verkar ta slut. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Windows 11 funkar inte perfekt med AMD:s Ryzen
Upp till 15 procent sämre prestanda

Om du kör Windows 11 med ett AMD Ryzen-chip säger AMD att du kan förvänta dig snäppet sämre prestanda i vissa scenarier. Enligt chiptillverkarens supportdokument ska alla processorer som är officiellt kompatibla med operativsystemet påverkas, för konsumentchip handlar det om allt från Ryzen 2000-serien från 2018 och framåt. Det första problemet AMD upptäckt är att L3-cachen kan få så mycket som tre gånger högre latens, vilket påverkar prestandan vissa program (upp till 3-5 procent), men det kan vara så högt som 10-15 procent i vissa spel. Det andra problemet är med chippens UEFI CPPC2-system, som kommunicerar med operativsystemet om vilka CPU-kärnor som bäst kan uppnå en hög boost-hastighet för den givna uppgiften. Av någon anledning kommuniceras inte alltid detta i Windows 11 och det kan få prestandan i vissa program att bli lägre, särskilt i enkeltrådade. Så om du precis tänkt uppdatera din dator med AMD-chip till Windows 11 kan det nog vara värt att vänta med installationen tills buggarna fixas. Lyckligtvis förbereder AMD och Microsoft just nu buggfixar för båda problemen, de borde komma senare denna månad. Tumnagel
22.9°
+
Hugo Engström
0

Uppdaterad Lamborghini Urus är på gång
Här får vi se några av förändringarna

Lamborghini lanserade suven Urus 2018. Snart är det dags för en facelift och den har tillverkaren nu börjat testa ute på vägen. I det här klippet ser vi vilka förändringarna väntas bli, små men de finns ändå där. Även om utseendet inte kommer att ändras särskilt mycket kommer mer att hända under skalet då både en ännu vassare prestandaversion väntas, precis som en hybrid-version. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Genesis presenterar eldrivna crossovern GV60
Har drift-läge

Genesis drar nu täcket av den nya modellen GV60 som är helt eldriven. Det är en crossover som baseras på samma plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 (E-GMP) och en av funktionerna den bjuder på är ett Drift Mode så att du kan göra feta sladdar, för det vill man ju i den här typen av bil. GV60 kommer att erbjudas med bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift och som prestandaversion. Oavsett vilken du väljer får du ett batteripack på 77,4 kWh. Instegsversionen har en elmotor på bakaxeln som ger 228 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Den fyrhjulsdrivna har en elmotor på vardera axel och den där bak ger 217 hästar medan den där fram ger 100 hästar. Det sammanlagda vridet anges till 605 newtonmeter. Den förstnämnda ska ta sig 45,1 mil på en laddning, den fyrhjulsdrivna 40 mil. Prestandaversionen har en 217-hästarsmotor på vardera axel istället. Den här ska ta sig 36,8 mil och köra 0-100 km/h på fyra sekunder. Bilen har ett 400/800V-system och kan ladda med upp till 350 kW. Har man den effekten kan man ladda från 10 till 80 procent på 18 minuter. När GV60 kommer att lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Första bilden på nya Chevrolet Corvette Z06
Har premiär den 26 oktober

Tisdagen den 26 oktober kommer Chevrolet att presentera nya Corvette Z06. Istället för att göra en extremt utdragen teaserkampanj bjuder dock företaget nu på en helt omaskerad bild som visar hela bilen. Visst, man sparar på fler detaljer men detta är ju ljusår bättre än exempelvis en helt mörk bild där bara ena baklampan skymtas. Z06 får en frontspoiler inspirerad av racerbilen C8.R, bredare skärmar och större luftintag på sidorna. Även fälgarna har ny design. Baktill sitter en liten vingflärp och det kommer säkert gå att få någon större variant här i något aerodynamikpaket. Versionen kommer även att ha en ny maskin bakom sittbrunnen - en 5,5 liter stor flat-plane-crank-V8:a som ryktas bjuda på 626 hästar och 651 newtonmeter i vrid. En vanlig C8 har en V8:a på 6,2 liter som ger 502 hästar och 637 newtonmeter i vrid. Z06 borde klarar 0-100 km/h på runt tre sekunder och toppa 300 km/h. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av Corvette (@corvette) Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Henry kör en helt eldriven klassisk Porsche 911
Fortfarande kul utan boxersexan?

Porsche erbjuder hittills en eldriven modell i Taycan, men ingen 911. Om de någonsin kommer att göra det återstår att se. Tills dess finns bland annat den här 964:an från Everrati. Här har man kastat ut den gamla boxermotorn och packat bilen full med el istället. Bilen bjuder på 506 hästar, 500 newtonmeter i vrid och gör 0-100 km/h på runt fyra sekunder. Så prestandan finns där garanterat, men gör avsaknaden av den ikoniska motorn att bilen tappat sin charm? Henry Catchpole tycker att förbränningsmotorn är roligare i den här typen av bil och i klippet ovan förklarar han varför. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Jony Ive börjar samarbeta med Ferrari
Startar flerårigt avtal med Jony Ive och Marc Newsons LoveFrom

Ferrari och dess ägare Exor har tecknat ett flerårigt avtal med Jony Ive och Marc Newsons designfirma LoveFrom. Enligt ett uttalande från Ferrari kommer samarbetet att föra samman Ferraris legendariska prestanda och LoveFroms erfarenhet av det kreativa skapandet av revolutionerande produkter. LoveFrom ska också utforska flera produkter inom lyxkategorin med bilmärkets ägare Exor. Jony Ive och Marc Newson säger detta i uttalandet: “We are thrilled to be embarking on such an important, long term collaboration with Ferrari and more broadly Exor. As Ferrari owners and collectors, we could not be more excited about collaborating with this extraordinary company and in particular with the design team expertly led by Flavio Manzoni. We see some uniquely exciting opportunities working together which we believe will yield important and valuable work.” Uttalandet från Ferrari ger inte mycket mer detaljer än så. Tumnagel
38.3°
+
Hugo Engström
0

NAD presenterar C 399 Classic
Lyxigast i Classic-serien

Det kanadensiska ljudföretaget NAD har presenterat en ny förstärkare, nämligen C 399 Classic. De lovar att förstärkaren ska ha ett högt värde för pengarna och ta prestanda i prisklassen till nya nivåer. C 399 är flaggskeppet för NAD:s Classic-serie och använder sig av företagets HybridDigital nCore-förstärkning, som endast har varit tillgänglig för företagets dyrare Master-serie tidigare. Den nya förstärkaren har en uteffekt på 180W per kanal (4/8 Ohms). Till in- och utgångar har C 399: 2 st coaxial, 2 st TOSLINK, HDMI eARC, tvåvägs aptX Bluetooth, två line-level-ingångar, en phono input och en "låg impedans / hög spänning" hörlursförstärkare, dubbla subwoofer utgångar och till sist två högtalaruttag. Förstärkaren har ingen trådlös streaming inbyggt, för det måste man ha modulen MDC2 BluOS-D som ger förstärkaren stöd för bland annat Spotify Connect, Airplay 2 och Tidal Connect. C 399 Classic kostar 1999 dollar. När release i Sverige sker är fortfarande oklart. Mer finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Hugo Engström
0

Ford bekräftar att Raptor-version av Bronco är på väg
Släpps nästa år

Det var ju inte direkt oväntat men nu är det i alla fall bekräftat av Ford själva - en Raptor-version av nya Bronco är på väg och den kommer att släppas nästa år. Teaservideon visar lite av bilen som kommer att ha mer fokus på prestanda än övriga versioner. Motormässigt väntas bilen få en EcoBoost-V6:a på 3,0 liter som ger 406 hästar och 562 newtonmeter i vrid. I övrigt kommer den att få feta skärmbreddare, större terränghjul, högre markfrigång och den unika färgen Code Orange som vi ser en skymt av här. Det sägs att Bronco Raptor endast kommer att gå att få med fyra dörrar. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Vi har testkört iPhone 13!
Inte så mycket snabbare men äntligen, äntligen snabb skärm!

Årets versioner av iPhone sägs av en del vara en ”S-uppdatering”, alltså ett år där inte mycket förändras förutom lite snabbare processor. På sätt och vis är det sant, årets iPhones är knappast en revolution, men fokus har legat på annat än rå snabbhet. Och i år har Pro-modellerna fått betydligt mer kärlek än iPhone 13 och 13 mini. TL;DR iPhone 13 är en betydligt mindre uppdatering än iPhone 12, men fixar en del saker vi saknade med iPhone 12, framförallt på Pro-sidan. Ska du köpa? Beror som vanligt på vilken modell du har i dag. Mer om det längst ner! Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Fler detaljer om chippet i Pixel 6 läcker
Googles egna Tensor-chip sitter i nya luren

Google har ju utvecklat ett eget chip som kommer att sitta i deras kommande telefon Pixel 6 och nu har lite fler detaljer kring chippet kommit ut tack vare XDA. Pixel-chefen Rick Osterloh har tidigare sagt att chippet kommer att vara "konkurrenskraftigt när det kommer till prestanda för de vanliga sakerna och AI-delen kommer att vara helt differentierande.". Något som vi redan visste om chippet är att det verkar använda sig av en GPU i form av Arm Mali-A78 (som Samsung också använder i sitt flaggskepp Exynos 2100) och att Samsung kommer att tillhandahålla 5G-modemet. Chippets CPU har dock varit ett mysterium tills nu, då XDA både har en källa som påstås ska ha en faktiskt Pixel 6 Pro och som har delat Geekbench-resultat. Enligt den källan ska CPU:n bestå av två Cortex-X1 prestanda-kärnor med 2,802 GHz, två Cortex-A76 prestanda-kärnor med 2,253 GHz och fyra Cortex-A55 effektivitets-kärnor. Det intressanta med detta är att exempelvis Snapdragon 888 endast använder sig av en Cortex-X1 kärna, medan Tensor alltså ska få två. Vilket skulle kunna ge Tensor bättre prestanda än konkurrenterna. Google ska sedan konstig nog använt sig av de äldre Cortex-A76 kärnorna som kom 2018, istället för att använda sig av den nyare Cortex-A78 som är både snabbare och mer effektiv. Tumnagel
42.6°
+
Hugo Engström
0

Arkane undersöker prestandaproblem i Deathloop på PC
Låg fps trots bra hårdvara

Deathloop släpptes i tisdags till PS5 och PC. PS5-versionen fungerar finfint, men PC-versionen verkar vara lite strulig. På Steam är betyget blandat och en stor del av klagomålen är att prestandan då spelare rapporterar om låg fps trots att de sitter på kraftfull hårdvara. Utöver detta ska det uppstå mikrohack när man spelar med mus och tangentbord, vilket inte är något problem när man spelar med handkontroll. Arkane skriver i en tråd på Reddit att utvecklarna är medvetna om problemet och jobbar på en fix. När denna kommer släppas är för tillfället okänt, men Arkane kommer hålla spelare uppdaterade. Tills dess är det bara att gilla läget med mikrohacken samt sänka grafikinställningarna. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Volkswagen ID.X går i produktion
Men ändrar namn till ID.3 GTX

I slutet av maj visade Volkswagen upp ID.X som var en lite vassare version av ID.3. Den bjöd på dubbla elmotorer och 329 hästar. Nu har versionen fått grönt ljus och den kommer inte helt oväntat att lanseras som ID.3 GTX. Sedan tidigare finns ID.4 GTX och även ID.5 GTX är bekräftad. ID.3 GTX blir dock ingen elmotsvarighet till Golf R och inte heller riktigt lika vass som konceptet ID.X. Räkna istället med samma upplägg som i ID.4 GTX vilket innebär 299 hästar och 0-100 km/h på runt 6,2 sekunder. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Porsche överraskar med Mission R
Ett eldrivet racerkoncept för racingkunder

Mission R är en ny helt eldriven racerbil från Porsche som visar lite vad framtiden har att erbjuda när det kommer till racing. Under skalet sitter två stycken nyutvecklade motorer som tillsammans genererar upp till 1088 hästar. De får i sin tur kraft från ett batteripack på 80 kWh. Det finns 900-voltsteknik ombord vilket gör att man på bara en kvart ska kunna ladda batteriet från 5 till 80 procent. Drivningen sker på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på under 2,5 sekunder och toppfarten ska vara över 300 km/h. Oliver Blume som är styrelseordförande i Porsche AG säger följande: "Porsche är märket för människor som vill förverkliga sina drömmar. Det gäller också inom motorsport. Vi upplever vår innovativa styrka på tävlingsbanan, visar mod genom att bryta ny mark, och gläder våra kunder med sportiga prestanda. Vid sidan av vårt engagemang i Formel E-världsmästerskapet, tar vi nu nästa steg mot elektrisk mobilitet. Konceptbilen är vår vision om helelektrisk motorsport för racingkunder. Mission R förkroppsligar allt som gör Porsche starkt: prestanda, design och hållbarhet." Det här är för tillfället bara en vision av hur motorsport för privata racingteam kan se ut i framtiden. Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

Beyond a Steel Sky släpps till konsol i november
Peka och klicka på Playstation, Xbox eller Switch

Beyond a Steel Sky släpptes förra sommaren till Apple Arcade och PC, men senare i år kommer spelet bli lite mer lättillgängligt. Uppföljaren till det klassiska cyberpunk-äventyret Beneath a Steel Sky kommer släppas till PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S och Nintendo Switch 30 november. Vid release fick spelet lite blandad respons på grund av lite prestandaproblem, underligt gränssnitt och varierande tempo. Sedan dess har dock spelet fått en och annan patch som löst de största problemen och förhoppningsvis kommer konsolversionen erbjuda en rätt trevlig upplevelse. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Cupra UrbanRebel - en elektifierad prestandabil för citymiljö
Ska mynna ut i produktionsbil 2025

Nyligen skrev vi om Cupras senaste konceptbil UrbanRebel. Den skulle presenteras nästa vecka men man verkar inte ha kunnat hålla sig för nu får vi se vad den stora vingen handlar om. Den här beskrivs som Cupras mest radikala tolkning av en urban elbil och det här är alltså något som inte bara kommer att få köras på bana utan även i stan. 2025 är planen att en produktionsbil ska lanseras och man ska få en hint om det framtida designspråket i det som visas idag. Under skalet ska man kunna få från 340 upp till 435 hästar och 0-100 km/h ska som snabbast gå på 3,2 sekunder. Wayne Griffiths som är VD för CUPRA säger följande: "CUPRA UrbanRebel Concept är en radikal tolkning av företagets urbana elbil som lanseras 2025. Detta racingkoncept ger en uppfattning om formspråket för den framtida gatubilen och kommer att inspirera till skapandet. En urban elbil är ett strategiskt viktigt projekt inte bara för vårt företag utan också för Volkswagengruppen, detta då vårt mål är att producera mer än 500 000 urbana elbilar per år i Martorell för våra koncernmärken. Den urbana elbilen kommer att demokratisera elektrifierad mobilitet och göra den tillgänglig för alla." Officiell premiär blir på bilmässan IAA Mobility i München som pågår mellan 7-12 september. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG presenterar första laddhybriden
Här är GT 63 S E PERFORMANCE

Vi har snackat om den tidigare och nu drar Mercedes-AMG av täcket. Det här är deras allra första elektrifierade modell och man kallar den för GT 63 S E PERFORMANCE. Det handlar alltså om modellen GT i absolut toppversion som fått ett egenutvecklat batteripack och en elmotor för att sammanlagt kunna bjuda på 843 hästar och hela 1400 newtonmeter i vrid. Förbrukningen ska trots detta bara ligga på 0,86 liter per mil. Under huven sitter den beprövade V8:an på 4,0 liter med dubbla turbo. Elmotorn sitter på bakaxeln och den har en 2-stegad växellåda och diffbroms inbyggd i sig. Elmotorn är egentligen enbart till för att kunna skjuta till extra kraft men det ska gå att köra bilen på bara el, dock bara 1,2 mil. 400-voltbatteriet är på 6,1 kWh och väger 89 kilo. Prestandamässigt ska modellen kunna ta sig från stillastående till 100 km/h på 2,9 sekunder och kunna toppa hela 316 km/h. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Se hur PlayStation-spel körs på Xbox
PSX på XBSS

YouTube-användaren Modern Vintage Gamer (MVG) visar här hur PlayStation-spel ser ut när man emulerar dem via Duckstation på en Xbox Series S. Enligt MVG så är prestandan riktigt fin på Microsofts konsol och emulator har inga problem att skala upp de klassiska spelen till 4K. Om man nu vill få denna emulator att funka på sin Xbox så förklarar MVG hur man går tillväga i klippet ovan. Tumnagel
41.0°
+
Frode Wikesjö
0

Western Digital anklagas för fusk med SSD-disk
Prestandan på WD SN550 Blue har försämrats

Flera techsajter rapporterar att Western Digitals SSD-disk WD SN550 Blue, som anses som en av de bästa budget-SSD-diskarna på marknaden, har fått sämre prestanda sedan den ursprungligen recenserades. Det var den kinesiska techsajten Expreview som upptäckte att diskens NAND-minne bytts ut vilket i vissa fall kunde leda till sämre prestanda på disken. Det verkar dock som om bytet av NAND-minne i WD SN550 Blue berodde på den globala chip-bristen och inte något Western Digital gjort för att försöka lura sina kunder. Efter att flera techsajter påpekat förändringarna i WD SN550 Blue så släppte Western Digital ett uttalande. Där säger man bland annat att om man framöver tvingas göra liknande förändringarna i sina produkter så ska detta även reflekteras i att produkten får en ny beteckning. På så sätt kan förhoppningsvis liknande missförstånd undvikas i framtiden. "In June 2021, we replaced the NAND in the WD Blue SN550 NVMe SSD and updated the firmware. At the time, we updated the product data sheet. For greater transparency going forward, if we make a change to an existing internal SSD, we commit to introducing a new model number whenever any related published specifications are impacted. We value our customers and are committed to providing the best possible solutions for their data storage needs." Tumnagel
32.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida