m

Helt eldrivna Toyota bZ4X går från koncept till verklighet
Går att boka från december

I våras presenterade Toyota den helt eldrivna suven bZ4X som koncept. Nu presenteras den i färdigt utförande samtidigt som vi får reda på mer fakta om den. Bilen ska gå att boka från december månad och lansering sker till våren. bZ4X är byggd på e-TNGA som är en plattform framtagen för elbilar. Instegsversionen har framhjulsdrift, elmotor på 204 hästar och 265 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 8,4 sekunder och toppar 160 km/h. Det kommer även en version med fyrhjulsdrift och dubbla motorer på 218 hästar, 336 newtonmeter och som gör 0-100 km/h på 7,7 sekunder. Oavsett version så är batteripacket på 71,4 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig minst 45 mil. Värmepump är standard och man ska kunna snabbladda med upp till 150 kW. Från och med hösten 2022 erbjuds modellen även med inbyggd trefasladdare som klarar 11 kW. En annan sak på tillvalslistan är att man kan få solceller på taket. I bagagen ska det gå in 452 liter med baksätet uppfällt, vad som ryms när man fäller detta är dock oklart. Senare kommer bilen även med steer-by-wire-teknik vilket innebär att ratten och framhjulen inte har någon mekanisk förbindelse. bZ4X blir den första serieproducerade bilen med tekniken och när den väl är här kommer den traditionella runda ratten att skippas till förmån för något man kallar för One Motion Grip Control - en ratt utan överdel. Vad bZ4X kommer att kosta framgår inte just nu. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Fords eldrivna version av F-150 kommer att heta Lightning
Kommer att presenteras nästa vecka

Nästa vecka är det äntligen dags för Ford att presentera en eldriven version av sin klassiska pickup F-150, en av världens mest sålda bilmodeller. Inför presentationen nästa vecka så avslöjade Ford igår att den eldrivna versionen av pickupen kommer att få namnet "Ford F-150 Lightning". Fords vd Jim Farley sa i samband med detta: "Every so often, a new vehicle comes along that disrupts the status quo and changes the game … Model T, Mustang, Prius, Model 3. Now comes the F-150 Lightning." Ford kommer att presentera F-150 Lightning officiellt 19 maj och tills dess kan ni kolla in en teaser för det hela här nedanför. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Toyota Yaris blev Årets Bil i Europa
Grattis!

59 stycken jurymedlemmar från 22 stycken olika länder har nu utsett Toyota Yaris som Årets Bil i Europa. Vann gjorde modellen tack vare sin hybridteknik, underhållande köregenskaper och rimliga prisnivå. På andra plats kom nya eldrivna Fiat 500 och på tredje plats Cupra Formentor. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2020

Blocket listar hetaste bilarna för 2019
En bil i minuten såld

Blocket har nu sammanfattat hur förra året såg ut på bilfronten och bland annat listat de hetaste bilarna som lades upp på sidan och såldes. Under förra året såldes det en bil i minuten och 44 procent av alla annonserade bilar såldes inom en vecka. Modellerna som såldes snabbast var Volvo 740 och 760 medan de mest sålda modellerna var Volvo V70 och Volkswagen Golf och Passat. Mest eftersökta märke blev BMW. I pressmeddelandet nedan hittar ni alla resultat och sammanfattningar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2019

Toyota visar sin nya TNGA-plattform
Grunden för nästa Yaris

Toyota visar nu upp sin nya TNGA GA-B-plattform som ska ge smartare småbilar i framtiden tack vare sin stora skalbarhet och höga flexibilitet. Den här kommer bland annat att vara grunden för nästa Yaris. Hjulupphängningen fram är av MacPherson-typ med lågfriktionsstötdämpare. Den bakre hjulupphängningen kan byggas både som halvstel med torsion-axel eller som individuell med multilänkaxel. Tyngdpunkten är låg, spårvidden bred och hjulen sitter ute i varje hörn med korta överhäng. Hjulbasen är lång och tillsammans kan alla faktorer se till att maxa innerutrymmena även om bilen är liten på utsidan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

En kort dokumentär om Toyota Prius
Den första masstillverkade hybriden

Toyota Prius var den första masstillverkade hybriden i världen och lanseringen skedde 1997. Än idag tillverkas modellen men försäljningen dalar. I den här dokumentären från CNBC snackar man om bilens uppgång och fall. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2018

Självkörande Toyota Prius körde kust till kust
Utan anmärkning

Ingenjören Anthony Levandowski hävdar nu att han har åkt med en självkörande Toyota Prius från kust till kust helt utan bekymmer. Det hela skedde i oktober och man körde från San Francisco till New York vilket är en sträcka på 498 mil. Bilen ska enligt uppgift vara utrustad med ett självkörande system i nivå 2 som bestod av videokameror, datorer och digitala kartor. Det hela var ett test från Anthonys nya företag Pronto AI som beskriver sin verksamhet på följande vis: "Building neural networks from the ground up that combine experience-based AI, end-to-end deep learning, and crowdsourced data with advanced computer vision to deliver a highly scalable and flexible driving stack. Our team of engineers is building tech that can learn how to drive the way people do." Pronto AIs första produkt kallas för Copilot och det är ett avancerat förarhjälpsystem utvecklat för lastbilar. Planen är att lansera det i början av nästa år. Priset med installation ska vara 4.999 dollar. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Svenska priser för nya Toyota Corolla och RAV4
Går att beställa nu

Toyota har återupplivat modellbeteckningen Corolla som nu ersätter Auris. I samband med detta får bilen en helt ny plattform, nya hybriddrivlinor och en körning som ska vara bättre, roligare och bekvämare. Bilen erbjuds som femdörrars hatchback och som kombi. Priserna för den och nya RAV4 är klara och bägge bilarna går nu att beställa. Corollan får du från 184.900 kronor. Lägger du den slanten får du en bensinturbofyra på 1,2 liter under huven. Kombitillägget är 10.000 kronor. Vill du ha hybrid finns det nu för första gången två stycken att välja mellan - en variant med 122 och en med 180 hästar. Bilen börjar tillverkas i början av nästa år och introduceras på marknaden i mars. RAV4 kostar från 295.900 kronor. Bilen har en helt ny plattform och en nyutvecklad elektrisk fyrhjulsdrift. Under skalet finns en bensinfyra på 2,5 liter parad med elmotorer. I den framhjulsdrivna versionen levererar dessa tillsammans 218 hästar, den fyrhjulsdrivna har 222. Enligt NEDC är bränsleförbrukningen vid blandad körning 0,46 liter per mil. Versionen med framhjulsdrift byggs nu, produktionen av den fyrhjulsdrivna drar igång i februari då även lanseringen sker. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Toyota Prius får fyrhjulsdrift
Och ett litet ansiktslyft

2016 rullade Toyota ut en ny Prius och nu är det dags för denna modell att få sig en liten facelift. Men istället för att enbart bjuda på lite fler lackalternativ och någon ny dekorlist erbjuds bilen nu även med fyrhjulsdrift. Det har den i och för sig gjort tidigare också, men då endast i Japan. Den vilda designen har tonats ned något och fokus ligger alltså på den nya beteckningen som står på bakluckan - AWD-e eller Hybrid AWD-i som det kommer att stå på bilar utanför USA. Bilen har fått sig en extra elmotor som tar hand om bakaxeln och som automatiskt aktiveras när sensorer känner av att det är halt eller blött på marken. Den fyrhjulsdrivna versionen får även ett nytt nickel-metallhydridbatteri (NiMH) medan den framhjulsdrivna även i fortsättningen erbjuds med ett vanligt litiumjonbatteri. Det nya batteriet ska vara optimerat för kalla väder. Faceliftade Prius kommer till Sverige någon gång under nästa år. Några priser har vi dock inte för tillfället. Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida