m

Fords eldrivna version av F-150 kommer att heta Lightning
Kommer att presenteras nästa vecka

Nästa vecka är det äntligen dags för Ford att presentera en eldriven version av sin klassiska pickup F-150, en av världens mest sålda bilmodeller. Inför presentationen nästa vecka så avslöjade Ford igår att den eldrivna versionen av pickupen kommer att få namnet "Ford F-150 Lightning". Fords vd Jim Farley sa i samband med detta: "Every so often, a new vehicle comes along that disrupts the status quo and changes the game … Model T, Mustang, Prius, Model 3. Now comes the F-150 Lightning." Ford kommer att presentera F-150 Lightning officiellt 19 maj och tills dess kan ni kolla in en teaser för det hela här nedanför. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0
2020
2019

En kort dokumentär om Toyota Prius
Den första masstillverkade hybriden

Toyota Prius var den första masstillverkade hybriden i världen och lanseringen skedde 1997. Än idag tillverkas modellen men försäljningen dalar. I den här dokumentären från CNBC snackar man om bilens uppgång och fall. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2018

Självkörande Toyota Prius körde kust till kust
Utan anmärkning

Ingenjören Anthony Levandowski hävdar nu att han har åkt med en självkörande Toyota Prius från kust till kust helt utan bekymmer. Det hela skedde i oktober och man körde från San Francisco till New York vilket är en sträcka på 498 mil. Bilen ska enligt uppgift vara utrustad med ett självkörande system i nivå 2 som bestod av videokameror, datorer och digitala kartor. Det hela var ett test från Anthonys nya företag Pronto AI som beskriver sin verksamhet på följande vis: "Building neural networks from the ground up that combine experience-based AI, end-to-end deep learning, and crowdsourced data with advanced computer vision to deliver a highly scalable and flexible driving stack. Our team of engineers is building tech that can learn how to drive the way people do." Pronto AIs första produkt kallas för Copilot och det är ett avancerat förarhjälpsystem utvecklat för lastbilar. Planen är att lansera det i början av nästa år. Priset med installation ska vara 4.999 dollar. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Toyota Prius får fyrhjulsdrift
Och ett litet ansiktslyft

2016 rullade Toyota ut en ny Prius och nu är det dags för denna modell att få sig en liten facelift. Men istället för att enbart bjuda på lite fler lackalternativ och någon ny dekorlist erbjuds bilen nu även med fyrhjulsdrift. Det har den i och för sig gjort tidigare också, men då endast i Japan. Den vilda designen har tonats ned något och fokus ligger alltså på den nya beteckningen som står på bakluckan - AWD-e eller Hybrid AWD-i som det kommer att stå på bilar utanför USA. Bilen har fått sig en extra elmotor som tar hand om bakaxeln och som automatiskt aktiveras när sensorer känner av att det är halt eller blött på marken. Den fyrhjulsdrivna versionen får även ett nytt nickel-metallhydridbatteri (NiMH) medan den framhjulsdrivna även i fortsättningen erbjuds med ett vanligt litiumjonbatteri. Det nya batteriet ska vara optimerat för kalla väder. Faceliftade Prius kommer till Sverige någon gång under nästa år. Några priser har vi dock inte för tillfället. Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0

Jay Leno spanar in en Toyota Prius med Hellcat-motor
Verkar pigg

Om man går till Dodge kan man få köpa Hellcat-motorn separat och sedan trycka i den i någon annan bil bara för att det är kul. Det är precis vad American Racing Headers har gjort, men deras val av bil är kanske inte det man först hade väntat sig - en Toyota Prius. Det gör att den går snäppet bättre än i originalutförande, och att den är väldigt långt ifrån grundtanken med bilen. Nu har Jay Leno spanat in bygget och tagit sig en provtur, vilket ni kan se här ovan. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

De här bilarna tror Jay Leno är framtida klassiker
Dags att investera i en Prius redan nu?

Det man för 10-20 år sedan kanske bara tyckte var en trist skruttbil kan idag vara en eftertraktad klassiker. Och så kommer det fortsätta vara hela tiden. Nu har bilkännaren Jay Leno tippat vilka han tror blir några av framtidens klassiker att rulla runt i, och en av kandidaterna är första generationen av Toyota Prius. Han tror heller inte att suvar kommer att vara lika eftertraktade som samlarobjekt och att folk hellre kommer att vilja ha en Mazda Miata än en Ford Mustang i sin samling. Tidiga elbilar skulle också kunna vara något att satsa på, speciellt de som tillverkats i små volymer. Jay säger också att nästa generation av samlare kommer att leta efter sånt som de själva växte upp i. Men så är det väl alltid? Det är därför jag själv har en Volkswagen Golf av första generation. Vilka bilar tror ni kommer att vara klassiker i framtiden? Bonus-Leno nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Auris har två olika hybriddrivlinor
En bränslesnål och en sportig

Toyota har nu presenterat nya Auris på mässan i Genève. Det är den tredje generationen och den har ny design, ny plattformsteknik och en nyhet på hybridfronten - nu kan du nämligen välja mellan två stycken olika drivlinor. Modellen har blivit fyra centimeter längre och mäter nu 4,37 meter på längden. Hjulbasen har även ökat från 2,6 till 2,64 meter. Bredden har ökat med tre centimeter till 1,79 meter och höjden har sjunkit med 2,5 centimeter till 1,45 meter. Plattformen är samma TNGA (Toyota New Global Architecture) som den senaste generationen Prius baseras på och den är bland annat mer vridstyv och säkrare tack vare höghållfasthetsstål. Bilen får tre stycken olika drivlinor att välja mellan och en av dem är en turbomatad bensinfyra på 1,2 liter. De andra två alternativen är båda hybrider och den ena är tänkt att fokusera på bränsleekonomi och miljö medan den andra har mer fokus på körglädje. Den förstnämnda kombinerar en bensinfyra på 1,8 liter med en elmotor för en sammanlagd effekt på 122 hästar. Den vassare versionen har istället en fyra på 2,0 liter som med elmotorn ger 180 hästar. Nya Auris lanseras troligtvis i slutet av året. Priser har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Toyota lyfter lilla Aygo
Krysset tonas ned

Toyota kommer bland annat att ta med sig en faceliftad version av modellen Aygo till mässan i Genève och nu får vi bilder som visar hur den ser ut. Kryssformen i fronten är något mildare samtidigt som strålkastarna har fått DRL-slingor i sig. Under strålkastarna sitter fejkade luftintag för att ge bilen ett sportigare utseende. Bakljusen har också gjorts om och de har numera en ljusslinga alá Prius som löper längs med hela lampan. Under huven har man bland annat begåvat den trecylindriga bensinmotorn på 1,0 liter med nytt insprutningssystem och högre kompression. Den ger nu 72 hästar jämfört med tidigare 69. Vridet sjunker dock från 95 till 93 newtonmeter. Motorn är Euro 6.2-certifierad. 0-100 km/h ska gå på 13,8 sekunder och förbrukningen enligt NEDC-körcykeln anges till 0,39 liter per mil med ett utsläpp på 90 gram koldioxid per kilometer. Väljer man Eco-versionen sjunker denna siffra till 86 gram. På säkerhetssidan finns bland annat kollisionsvarnare och autobroms. När bilen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Dessa bilar sålde bäst förra året
Toyota Corolla i topp

Det är nytt år som ni säkert redan har märkt och allt eftersom börjar det trilla in sammanställningar på saker som skedde förra året. En sak som hände 2017 var att det såldes bilar, och nu har man alltså summerat vilka det var som det såldes flest av. Och högst upp med 1.224.990 stycken sålda exemplar är Toyota Corolla. Modellen är nu inne på sin elfte generation och köparna verkar alltså inte ha för avsikt att titta åt något annat håll. Bilen är världens mest sålda genom tiderna med över 45 miljoner exemplar. På andra plats hittar vi Fords F-serie som sålde i 1.076.551 exemplar och på en tredje plats ligger Volkswagen Golf med 952.826 stycken. Honda Civic har tagit ett rejält kliv på listan och hoppar från tionde till fjärde plats med 819.005 sålda bilar. Suven Nissan Qashqai som många säger är den mest populära i världen hamnar på en 20:e plats med 498.853 sålda exemplar. Den modell det gick sämst för procentuellt sett är Hyundai Elantra som tappade 21 procent. Även Toyota Prius backade med 20,9 procent. Hela listan kan beskådas här nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2017

Teknikens Värld har testat laddhybrider
Så här långt kommer de på en laddning

I Teknikens Värld nummer 22/2017 har gänget testat tio olika laddhybrider som i dag finns på marknaden. I testet medverkade BMW 530e iPerformance, Hyundai Ioniq plug-in, Kia Niro Plug-In Hybrid, Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid, Mercedes E 350 e, Mini Countryman Plug-In Hybrid, Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid, Toyota Prius Plug-In Hybrid, Volkswagen Golf GTE och Volkswagen Passat Sportscombi GTE. I testet kollade man bland annat på hur långt respektive bil kunde köra på enbart el. Sedan jämförde man det med vad tillverkaren angivit enligt den europeiska körcykeln NEDC. Alla bilar kördes exakt samma sträcka på samma dag på en tur som totalt var 6,7 mil lång. Vägen var torr, solen sken och temperaturen visade elva grader. Bilarna kördes som vanligt och inte på något extremt snålt vis. Spoiler: ingen bil nådde upp till den angivna siffran, men några var ändå nära. Hur det gick för alla ser du i bilden nedan. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Ryska Yandex visar upp självkörande bil
Alla sökmotorer vill bygga självkörande bilar

Det ryska sökmotorföretaget Yandex gör precis som sina amerikanska och kinesiska konkurrenter, Google (Waymo) och Baidu, genom att ta fram en självkörande bil. Igår visade Yandex upp denna bil för första gången och det handlar om en kraftigt modifierad Toyota Prius V som är försedd med en mängd sensorer, artificiell intelligens och annat som behövs för att bilen ska kunna ta sig fram på egen hand. Bilen utvecklas av Yandex dotterbolag Yandex.Taxi och Dmitry Polishchuk som är chef för projektet säger: "Self-driving cars are set to revolutionalise the way we commute within a matter of a decade. At this point in time, there are dozens of companies around the world building their own driverless cars, but only a few of them have components crucial for turning this project into reality. These components include a stack of reliable technologies and algorithms, engineering expertise and resources, and access to the market for self-driving vehicles. Yandex.Taxi, with the backing of Yandex, is one of the few players who can boast of possessing all of the above." I dagsläget testkörs bilen på inom ett avgränsat område men Yandex.Taxi planerar att släppa ut den i den riktiga trafiken någon gång under nästa år. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryss lagar krockad Toyota Prius
Det här jobbet tog sju dagar

Ryssen Arthur Tussik är en fena på att laga krockade bilar. Här har han fått in en Toyota Prius som varit smälld i fronten, och på bara sju dagar fixar han till den så att det inte går att se att den varit med om en olycka. Arthurs YouTube-kanal med fler liknande klipp hittas här. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Finalisterna i World Car Of The Year 2017
Vinnarna utses i april

Innan vinnaren utses i World Car of the Year 2017 måste ju självklart finalisterna listas upp. Nu är detta klart och det är upp till en jury bestående av representanter från ett dussintals länder att bestämma vilka som går ut som segrare. Bilarna delas upp i sex stycken olika kategorier och en av dessa är ny - World Urban Car. I den får bara bilar som är mellan en och fyra meter delta. Förutom det ska modellerna vara säkra, rena, tysta, bekväma, flexibla, prisvärda och snälla mot förare, gående och cyklister. Vinnarna i varje kategori kommer att presenteras den 13 april under en särskild ceremoni på New York International Auto Show. Under "Läs mer" hittar ni de nominerade. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Lexus LS
Mäter 523,5 centimeter

Lexus har alltid försökt varit lyxigt, ibland har de lyckats och ibland bara nästan. Nya Lexus LS skäms hur som helst inte för sig, en bil som mäter 523,5 centimeter gör liksom inte det. LS har alltid varit lyx men med 14,5 centimeter längre yttermått och 15,5 centimeter längre mellan axlarna känns det som att Lexus har gjort en L-version redan från start. Det är på tiden att Lexus LS uppdaterar sig, den nuvarande modellen har tio år på nacken. Nya LS har så klart fått det designspråk som resten av Lexusmodellerna numera har med den gigantiska grillen. På insidan är det läder typ överallt och långa linjer i instrumenteringen. Skärmar överallt så klart men tyvärr verkar man inte ha fixat till det grafiska gränssnittet på dem, Lexus måste verkligen fixa till sin digitala miljö som i dag känns mer Prius än lyx. Mark Levinson står för ljudet och det finns högtalare överallt, även i taket! Först ut är LS 500 med en V6:a med dubbelturbo som ger 421 hästar och 600 Nm. Motorn är kopplad till en tiostegad(!) automatlåda och gör 0 till 100 på 4,5 sekunder. Några fler modeller finns inte just nu, men det är lär komma. Vill du beställa får du dock vänta lite. Lexus kommer nämligen inte att öppna orderböckerna förrän mot slutet av året. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0
2016

Toyota visar box som gör mobilen till bilnyckel
Tänkt att användas för bildelning

Toyota har utvecklat en liten låda som man kallar för "Smart Key Box" med vilken det ska bli möjligt att låsa upp och starta vissa Toyota-bilar med hjälp av sin mobiltelefon. Systemet är primärt utvecklat för bildelningsmarknaden och tanken är att den som vill dela en bil får en kod skickad till sin mobiltelefon. Med koden följer även uppgifter om när och hur länge bilen ska lånas och under denna period kan kunden låsa upp och starta bilen via Bluetooth. Toyota planerar att testa sin Smart Key Box tillsammans med bildelningsföretaget Getaround, ett San Francisco-baserat företag som Toyota även investerat pengar i. Smart Key Box kommer enbart att gå använda tillsammans med Lexus alla modeller och senaste modellen av Toyota Prius. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Testa nya Toyota Prius Prime i The Impossible Quest
VR-äventyr med bilfokus

Toyota besöker för tillfället Techcrunch Disrupt och visar upp sin nya eldrivna Prius Prime på ett lite speciellt sätt. I stället för att låta besökarna sätta sig i bilen i verkligheten har Toyota tagit fram en VR-upplevelse där besökarna får uppleva ett ordentligt äventyr och samtidigt ta en titt på bilens egenskaper. Tyvärr verkar upplevelsen inte vara tillgänglig för allmänheten, utan kan endast testas i Toyotas monter på Techcrunch Disrupt som för tillfället håller på i San Francisco. Förhoppningsvis kommer Toyota släppa en version av VR-upplevelsen till HTC Vive och Oculus Rift inom kort. Ovan kan ni se en 360-video som ger er en liten smygtitt av vad som Techcrunch Disrupt-besökarna får uppleva. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Insurance Institute for Highway Safety testar strålkastare
Endast en bil fick bra betyg

Insurance Institute for Highway Safety har för första gången genomfört ett test av olika bilmodellers strålkastare för att se hur de presterar när mörkret faller på. Totalt testade man 31 stycken bilar, men endast en fick bra betyg och det var Toyota Prius V med led-strålkastare och automatisk avbländning. Alla bilars resultat hittar ni på länken nedan. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Toyota presenterar nya Prius Plug-in Hybrid
Den energieffektivaste laddhybriden på marknaden

Teaserbilden Toyota skickade ut för några dagar sedan smygvisade den här - nya Prius Plug-in Hybrid. Laddhybriden har fått solcellsladdning, eldriven värmepump och bränsleförbrukningen som anges till 0,14 liter per mil med ett utsläpp på 32 gram per kilometer gör modellen till den energieffektivaste laddhybriden på marknaden. Bilen har fått ett större litiumjonbatteri på 8,8 kWh vilket gör att man nu kan köra dubbelt så långt på bara el - omkring fem mil. Man kan även köra i upp till 135 km/h innan på el innan förbränningsmotorn kickar in. Att ladda batteriet fullt ur ett vanligt 230-voltsuttag ska ta 2,3 timmar. Elmotorn samarbetar med en fyrcylindrig bensinmotor på 1,8 liter. För att hjälpa till med energi­effektiviteten ytterligare sitter det solceller på taket och i grillen sitter det luckor som kan stängas för att hålla luftmotståndet nere. Bilens vikt hålls nere med aluminium och en baklucka i kolfiberarmerad plast. På insidan känner bilen av om det sitter passagerare i baksätet och om det inte gör det undviks det att värma upp eller kyla dessa platser. Nya Prius Plug-in Hybrid kommer till återförsäljarna i slutet av året, men vad den kostar får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Toyota släpper teaserbild på ny version av Prius
Nya Prius+?

Den 23 mars kommer Toyota att visa upp en ny version av modellen Prius på bilmässan i New York. Det här är en första teaserbild på vad som komma skall - kan det handla om nya Prius+ (Prius V utomlands) kanske? Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Toyota C-HR i produktionsutförande
Lillebror till RAV4

Med sig till bilmässan i Genève tog Toyota modellen C-HR som nu visas upp i produktionsutförande. Det här blir en relativt liten modell som kan anses vara en lillebror till dagens RAV4 - en utmanare till Honda HR-V, Nissan Juke och Mazda CX-3 helt enkelt. Bilen bygger på TNGA-plattan precis som Prius och då kan man även pilla in en hybriddrivlina i den här, vilket man såklart har gjort. Man använder sig av samma konfiguration som i Prius vilket innebär en 1,8 liters bensinfyra på 122 hästar parad med en elmotor. Utsläppen ska vara under 90 gram per kilometer, men vad förbrukningen ligger på får vi inte reda på. Utöver detta alternativ finns det en ny turbomatad bensinfyra på 1,2 liter med 115 hästar som kan fås antingen med manuell sexväxlad låda eller automatlåda. Det kommer även en 2-litersmaskin för vissa marknader som endast går att få med automatlåda. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Komedigrupp spelar in film med en backkamera på en Prius
Udda koncept

För att märkas i mängden måste man sticka ut och det gör verkligen komedigruppen Mommy i sitt senaste tilltag där de spelat in en film enbart med hjälp av backkameran på en Prius. I filmen ovan kan ni se bakom kulisserna där de använder bilen och dess kamera för att filma samtidigt som de på ett väldigt seriöst sätt förklarar att man måste vara försiktig under inspelningen eftersom skådespelarna annars kan bli överkörda. "The Prius backup camera is the only camera that is able to run a person over. Other cameras do not run them over because they are not cars." Tumnagel
35.5°
+
Emmy Zettergren
0

Hyundai Ioniq kommer till Sverige i år
Bilen som bryter mot hybridstereotyper

Hyundais Toyota Prius-utmanare Ioniq är nu helt officiell och tillverkaren benämner den som en bil som bryter mot hybridstereotyper. Det är den första hybridbilen i världen som erbjuds med tre olika typer av elektriska drivlinor (el, plug-in hybrid och hybrid) och den kommer till Sverige i år. Under skalet sitter en nyutvecklad bensinfyra på 1,6 liter som kopplas ihop med en elmotor som i sin tur får sin kraft från ett litiumjonpolymerbatteri. Den sammanlagda effekten anges till 146 hästar och vridet till 264 Nm. Till detta kopplas en ny sexstegad dubbelkopplingslåda. På bara el ska man kunna köra i hastigheter upp till 120 km/h. Vad bilen har för förbrukningen eller räckvidd anges av någon märklig anledning inte. Ioniq utrustas bland annat med autobroms, filbytesvarnare och döda-vinkelvarnare. Världspremiär blir det på bilmässan i Genève i mars och lansering i Europa kommer att ske under andra halvåret i år. Vad priset kommer att bli får vi tyvärr inte reda på än. Läs mer om Ioniq i det långa pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida