m

Rolls-Royce SUV kommer att heta Cullinan
Nu bekräftat av tillverkaren själv

I april 2015 började Rolls-Royce att dela med sig av information kring Project Cullinan - grunden för den kommande suven. Eller "fordon med höga sidor" som de själva kallar den. Nu bekräftas att namnet blir Cullinan även i produktionsutförande. Torsten Müller-Ötvös som är Chief Executive Officer för Rolls-Royce säger följande: "The name Cullinan has been hiding in plain sight since we revealed it as the project name some years ago. It is the most fitting name for our extraordinary new product. Cullinan is a motor car of such clarity of purpose, such flawless quality and preciousness, and such presence that it recalibrates the scale and possibility of true luxury. Just like the Cullinan Diamond, the largest flawless diamond ever found, it emerges when it is perfect and exists above all others." Tumnagel
32.4°
+
Bobby Green
0
2017

Rolls-Royce rullar ut nya Phantom
Världens lyxigaste bil?

Efter ett par teasers har nu Rolls-Royce presenterat nya Phantom - det ultimata i lyxväg och deras fetaste modell. Men, jag är nog inte ensam om att ta det här för en facelift snarare än en helt ny bil. Att det handlar om en Phantom går dock inte att ta miste på. Om man ska peta i detaljerna så har man satt dit en ännu högre grill som verkligen dominerar trynet. Grillen har även fått en tydligare roll i designen och känns mer integrerad i de övriga formerna än tidigare. Bilens ögon är numera laserljus med ganska snygga detaljer och ett DRL-ljus som löper som en slinga runt - garanterat snyggt när det är mörkt ute. Enligt tillverkaren är dessa strålkastare de mest avancerade i hela världen och klarar av att lysa upp vägen över 600 meter längre fram. Men, även om nyheterna inte slutar efter fronten så ser det nästan så ut. Profilen känns igen från föregångaren och baktill känns det nästan som att man inte orkade att engagera sig. Den som har koll på modellen kommer givetvis att se skillnader, men personligen hade jag nog väntat mig lite mer av en helt ny version av Phantom. I hjulhusen sitter 22-tummare som eftersom bilen är enorm faktiskt inte ser särskilt stora ut. Som vanligt är insidan bäst och här har man inte snålat på godsakerna. Målet har varit att skapa den lyxigaste bilen någonsin och det har man nog också lyckats med. De främre stolarna är helt nya och deras baksida i trä är inspirerade av den klassiska stolen Eames Lounge Chair från 1956. I bakstycket finns ett litet utfällbart picknickbord och ett infotainmentsystem för de som sitter där bak. För baksätesåkarna finns det ett par olika stolsalternativ och dessa är ett loungesäte, individuella stolar med armstöd, individuella stolar med en stor mittkonsol eller nyheten sovsäte som går att fälla så att det i princip blir en säng. Här finns även varsin skärm på 12,3 tum att peta på, en analog klocka så att man har koll på tiden, mängder av träinslag och om man så vill en liten minibar och ett tak som ser ut som stjärnhimlen. För att göra insidan så tyst som möjligt har man installerat inte mindre än 130 kilo ljuddämpningsmaterial. Under den långa svepande huven sitter en helt ny dubbelturbomatad V12:a på 6,75 liter som ger 563 hästar och ett vrid på 900 newtonmeter. Den kopplas till en åttastegad automatlåda som via satellit hela tiden vet var bilen befinner sig och ser till att rätt växel för sträckan är ilagd. Bilen bygger på den helt nya aluminiumplattformen Architecture of Luxury som är speciellt framtagen för Rolls-Royce. Den är konstruerad på så vis att den kan fungera med många olika drivlinealternativ och drivningssystem. Det är också denna som den kommande suven bygger på. För att flyta fram så mjukt som möjligt längs med vägarna har nya Phantom ett luftfjädringssystem som sköter sig helt själv genom att räkna ut flera miljoner variabler varje sekund och samarbetar med styrning, acceleration och kamerorna som finns ombord. På säkerhetssidan finns teknik som adaptiv farthållare, filbytesvarnare, krockvarnare och ett system som håller koll på om föraren är på väg att somna. Vad nya Phantom kommer att kosta och när den börjar säljas har vi tyvärr inga uppgifter om för tillfället. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Sista Rolls-Royce Phantom VII har rullat av bandet
13 år senare

Rolls-Royce har i 13 års tid tillverkat Phantom VII men nu är det dags för den sjunde generationen att tacka för sig. Man gör det med den här specialutrustade bilen som bara finns i ett enda exemplar. Den baseras på versionen med den längre hjulbasen och temat som beställaren har valt är ångbåtar från 30-talet. Bilen är lackerad i färgen Blue Velvet och kylarprydnaden Spirit of Ecstasy är helt i silver. På insidan fortsätter det marina temat och man blandar trä med exklusivt skinn. Under huven sitter en V12:a på 6,75 liter som ger 459 hästar och som har ett vrid på 720 Newtonmeter. För att ta sig till 100 km/h från stillastående behöver man 6,2 sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Vad köparen har fått betala för sin bil framgår inte, men troligtvis var det inte billigt. Rolls-Royce fokuserar nu på Phantoms efterträdare som väntas dyka upp någon gång nästa år. Den bygger på en helt ny plattform som delas med den kommande suven Cullinan. Lägre vikt och mer teknik står på schemat. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0
2016

Rolls-Royce tar nästa steg med sitt SUV-projekt
Project Cullinan ser ut att bli en bjässe

Folk skrattade när Porsche gjorde det. Nu ska alla märken erbjuda det - jag pratar sjävklart om suven. Efter Svensson-suvarna kommer nu premium-suvarna på riktigt. Bentley stoltserar med sin Bentayga och för närvarande rattar jag själv Jaguar F-Pace. Världen är sig inte lik. I början av förra året meddelade Rolls-Royce att de också skulle ge sig in i matchen. Då fick vi se en rätt så tjock Phantom som användes som testbänk. Nu går projektet in i nästa fas, och även fast Rolls-Royce sagt att de inte ska bygga en regelrätt SUV så ser bilderna ut som att det faktiskt är precis det som de kommer att göra. Nu börjar de riktiga hårdtesterna och strax efter jul kommer bilen att möta kylan vid Norra polcirkeln för att senare under 2017 möta hettan i Mellanöstern. Bilen vilar på en helt nyutvecklad aluminiumplattform och kommer självklart att driva på alla fyra hjulen. Förmodligen kommer en officiell presentation att ske i slutet av nästa år. Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0
2015

Rolls-Royce visar upp Project Cullinan
Prototypen som ligger till grund för den kommande suven

I februari kunde jag berätta något som man kanske aldrig hade väntat sig - Rolls-Royce gick ut och bekräftade att de hade en suv-modell på gång. Nu får vi ta del av Project Cullinan - prototypen som i slutändan ska bli den lyxiga nyheten. Prototypen baseras på en kortad version av modellen Phantom och har tagits fram för att testa och utveckla ett nytt fjädringssystem som enligt tillverkaren ska bjuda på en behaglig tur oavsett underlag. "The first series of tests will focus on Project Cullinan’s on-road behaviour from suspension throw to high-bodied stability, and will test the new suspension across all types of international road surface specification at test facilities, as well as on public roads." När Rolls-Royce kommer att presentera den färdiga produkten är oklart för tillfället. Tumnagel
25.8°
+
Bobby Green
0
Slut på artiklar...