10 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Jaguar Land Rover har byggt en självkörande bil Project Vector ska börja rulla nästa år Jaguar Land Rovers senaste projekt heter Project Vector och det är en självkörande bil som ska ut på vägarna i Coventry i slutet på nästa år. Självklart är bilen helt eldriven och den bygger på en så kallad skateboard-plattform som kan vara till grund för många olika typer av fordon. När den väl börjar rulla skarpt kommer det självklart att ske under kontrollerade former och säkerligen med en säkerhetschaufför bakom ratten. Tumnagel
37.4°
0
Roboten Vector får fortsatt liv Drivs vidare av annan part Vector var en av skapelserna av bolaget Anki som tyvärr gick i konkurs i våras. Men nu kommer glädjande nyheter för de som köpt roboten Vector. Ankis tillgångar har nämligen köpts av bolaget Digital Dream Labs och man har börjat med att ta över de molnservrar som håller roboten igång, vilket gör att roboten inte kommer att dö den närmsta tiden i alla fall. Tanken är att skapa en utvecklarversion av roboten och fixa ett SDK så att folk kan bygga saker till den. Mer ska komma efter det, men vad och när är en senare fråga. Tumnagel
39.3°
0
2019
Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale Laddhybrid-monster med 1000 hästar Nu är den då äntligen presenterad - Ferraris nya superbil som väl enklast kan beskrivas som ett kärleksbarn mellan LaFerrari och F8 Tributo. Den här kallar man för SF90 Stradale och under skalet finns laddhybrid-teknik som ser till att få upp effekten till hela 1000 hästar. Det här blir Ferraris allra första laddhybrid och det ena locket där bak är alltså inte ett tanklock utan ett laddlock. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och som har ett vrid på 800 newtonmeter. Den får hjälp av inte mindre än tre stycken elmotorer - en mellan motorn och växellådan och två separata på framaxeln. Tillsammans ger dessa tre en extra knuff på 220 hästar och totalen blir alltså 1000 hästar. Elmotorerna får sin kraft från ett lithiumjonbatteri på 7,9 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 2,5 mil. Gör man det driver endast framhjulen, när även förbränningsmotorn är igång är det fyrhjulsdrift som gäller. Lådan är en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på 6,7 och toppfarten ligger på 341 km/h. SF90 väger in på 1570 kilo vilket är imponerande då enbart hybridsystemet adderar 270 kilo. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år och det ryktas om att frånpriset ligger omkring åtta miljoner kronor. Mer om modellen finns på länken nedan. Tumnagel
50.6°
0
Adobe släpper Project Gemini i betaversion Ritprogram för pekskärmar Igår släppte Adobe en tidig betaversion av sitt kommande ritprogram som för tillfället går under namnet Project Gemini. Det handlar om ett ritprogram som är tänkt att användas tillsammans med fingrar eller en stylus på tablets och andra pekskärmar. The Verge är några av de få som än så länge fått ta del av betaversionen av Project Gemini och de säger om appen: "Project Gemini lets artists draw with raster and vector brushes, combining the tools from iPad apps like Adobe Illustrator Draw and Photoshop Sketch into one app. Vector brushes are scalable to any size, and you can import Photoshop brushes from your own library. There are also some new features that were sorely needed in Photoshop Sketch, like a selection tool and the ability to add or subtract to the selection as well." Adobe planerar att släppa Project Gemini någon gång i år. Appen släpps först till iPad för att sedan även dyka upp till Windows 10 och Android-maskiner. I klippet nedan kan ni kolla in en 15 minuter lång presentation av Project Gemini från när Adobe visade upp appen för första gången förra året. Tumnagel
39.7°
0
2018
XING Mobilitys 1360 hästar starka elbil lever Projektet går framåt I november förra året skrev vi om XING Mobility och deras supersnabba eldrivna lilla roadster Miss R. Då fick vi endast renderingar på bygget och man kunde lätt vifta bort detta som ännu ett luftslott. Men nu får vi bevis på att företaget fortfarande lever och att man faktiskt har byggt en bil som ser ut att fungera som det är tänkt. Miss R beskrivs som "world’s first electric supercar with on-road and off-road capabilities" och ska alltså kunna sprätta lite grus när den inte sätter snabba hastigheter på fin asfalt. Bilen är fortfarande under utveckling och man utvärderar just nu hur batteritekniken och konceptet som helhet lirar tillsammans. Karossen är än så länge endast på prototypstadiet och ska förfinas i ett senare skede. Under skalet ska det finnas fyra stycken elmotorer som får sin kraft från ett batteripack bestående av 98 stycken moduler med totalt 4116 stycken celler. Effekten ska vara tillräcklig för att kunna klara sprinten 0-100 km/h på bara 1,8 sekunder och 0-200 km/h på endast 5,1 sekunder. Konceptbilen fungerar som en testbänk för teknik som senare även kan hamna i andra bilar. Man säger sig redan ha ett samarbete med olika biltillverkare och ytterligare ett koncept man visar upp vid sidan av Miss R är Mr T som är en eldriven transportlastbil med 6300 stycken lithiumjon-celler. Tumnagel
40.0°
0
2017
Nu är den här - Mercedes hyperbilskoncept Project One är fylld med F1-teknik Innan den kommer att stå utställd på mässan i Frankfurt hade Mercedes ikväll en liten uppvisning av Project One - deras hyperbil som ska utmana andra kärror i den här kategorin. För att lyckas med detta har man inte snålat och prackat bilen full med F1-hybridteknik vilket har resulterat i över 1 000 hästar och en toppfart på över 350 km/h. 0-200 km/h ska klaras av på under sex sekunder. Under skalet sitter det en turbomotor och inte mindre än fyra stycken elmotorer. Förbränningsmotorn är en V6:a på 1,6 liter som man har placerat i mitten. Den kommer direkt från Mercedes-AMG Petronas Formel 1-bil och den kan utan problem varva till 11 000 varv. För att den ska palla med gatkörning har man dock valt att begränsa den något, både för driftsäkerhet och för att det inte finns racesoppa på macken. Elmotorerna är utspridda lite överallt. En sitter inne i turbon (!), en annan utanpå förbränningsmotorn och de resterande två på framaxeln. Dessa driver framhjulen medan resten driver bakhjulen via en åttastegad växellåda som kan växlas med paddlar. Man ska kunna köra på enbart el men hur långt framgår inte. I de fyra hörnen sitter givetvis keramiska bromsar. Project One är än så länge bara ett koncept men den kommer att bli verklighet om inte allt för lång tid. Om de då har ritat om baken så att den inte ser ut som en Lamborghini Aventador längre och gjort fronten mer Mercedes-aktig framgår inte. Mer om vrålåket på länken nedan. Tumnagel
52.0°
0
2016
Veckans PSN-uppdatering I dag är det tisdag vilket innebär nya grejer i PlayStation-affären Den här veckan får PlayStation 4 God Eater 2 Rage Burst (trailer nedan), Resident Evil 4, The Witcher 3: Wild Hunt Game of the Year Edition, Hatsune Miku: Project Diva X, Verdun, Hue, Strike Vector EX, Moon Hunters, Binaries, Mahjong, Arcade Archives Kid’s Horehore Daisakusen, Star Hammer: the Vanguard Prophecy, Livelock, Four-Sided Fantasy, Claire: Extended Cut, Zheros och den öppna betan för Battlefield 1. Värt att nämna också är att Fallout 4 för PlayStation 4 får Nuka-World-expansionen i dag. PlayStation 3 får Batman – The Telltale Series – Season Pass och PlayStation Vita får God Eater 2 Rage Burst, Hatsune Miku: Project Diva X, Claire: Extended Cut och Wanderjahr. Tumnagel
38.0°
0
Rimac hade ett ess i rockärmen på Genève-mässan Visade upp den ännu vassare bilen Concept_S Vi har redan skrivit om att elbilstillverkaren Rimac skulle ha med sig en produktionsversion av superbilen Concept_One till Genève men de hade även med sig ytterligare en bil vi inte stiftat bekantskap med tidigare - Concept_S. Det här är en ännu hårigare version som beskrivs som "The Evil Twin". Och gör man 0-300 km/h på 13,1 sekunder får man benämnas så. Det första man lägger märke till är helt klart det mer rejsiga utseendet med jättesplitter fram och en stor parkbänk till vinge bak. Men det viktigaste är den elektriska drivlinan. Under skalet finns elmotorer i varje hjul på sammanlagt 1 018 kW (1 365 hästar) och ett vrid på 1 800 Nm. En dubbelkopplingslåda med två växlar ser till att man kommer iväg och oj vad det går. Till 100 km/h tar det bara 2,5 sekunder, till 200 5,6 och till 300 13,1. Det är siffror som gör den här snabbare än Bugattis nyhet Chiron, upp till bevis! Toppfarten anges till 365 km/h. I övrigt har bilen bantat 50 kilo jämfört med Concept_One, bland annat genom att man tagit bort en del ljudisolering samt kommit på ett bättre och effektivare sätt att ta fram kolfiberpanelerna på. Nu står vågen istället på 1 800 kilo. Insidan förses med skalstolar som håller fast fläsket med fempunktsbälte och det ska finnas flera olika körlägen att välja mellan som alla ger bilen olika humör. Om Concept_S kommer gå att köpa, om den endast får köras på bana och vad den kostar får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
46.3°
0
Jaguar släpper lös F-Type SVR Den starkaste av dem alla I dag öppnade Jaguar fördämningarna till den senaste modellen - F-Type SVR. Den här bilen har masserats och preppats av divisionen Special Vehicles Operations och det är de som gör de redan bra bilarna ännu bättre. På vanligt manér är det prestanda som ligger i fokus, och den här blir faktiskt den starkaste serieproducerade bilen Jaguar någonsin har skickat ut. Den mustiga V8:an med kompressor på 5,0 liter finns kvar under huven och effekten på denna har lyfts från R:ens 550 till 575 hästar och vridet ligger nu på 700 Nm. Kraften går till alla fyra hjulen och effekten räcker för att ta sig från 0-100 km/h på bara 3,7 sekunder och sedan vidare till en toppfart på 322 km/h (Coupé). Växellådan, fyrhjulsdriften, de adaptiva dämparna och den elektroniska styrningen har alla kalibrerats ytterligare för ett mer sportigt intryck. Förutom mer effekt har man även finslipat chassiet genom att montera nya dämpare och krängningshämmare. Man har även smackat på ett mer aerodynamiskt kjolpaket som avslutas med en aktiv vinge på bakluckan och bredare däck kring smidda lättviktsfälgar. Ett avgassystem i titan och inconel-legering ska ge bilen ett ännu vassare ljud än den hade tidigare och dessutom väger det mindre - hela 16 kilo. Totalt har man bantat hela ekipaget med 25 kilo om man jämför med F-Type R AWD, denna siffra kan bli hela 50 kilo om man väljer keramiska bromsar, kolfiberpaketet och kolfibertaket. Coupén väger in på 1 705 kilo, cabben är något tyngre med sina 1 720 kilo. De första kunderna får sina bilar nu i sommar och som ni kan se på bilderna så erbjuds modellen både som coupé och cabriolet från start. Priserna börjar på 126 945 dollar för coupén, 129 795 dollar för cabben. Premiärvisning blir det på bilmässan i Genève och i samband med detta öppnar även orderböckerna. Tumnagel
45.0°
0
2015
Nya Ford Focus RS är här och den är fyrhjulsdriven Trevlig överraskning Tidigare i dag läckte bilder på nya Ford Focus RS ut och nu kommer den tillhörande informationen. Effekten hamnar på 320 hästar men det är inte den som är det viktigaste här utan det är att bilen blir fyrhjulsdriven. Sedan en lång tid tillbaka har det gått rykten om att bilen skulle driva på alla fyra, samtidigt som flera hävdade att den skulle förbli endast framhjulsdriven. Teaserklippet Ford delade med sig av för ett tag sedan drog igång spekulationerna igen och en del började nog hoppas på att bredställen i den filmen inte bara var handbromssladdar. Och så var det alltså. Motorn är en turbomatad EcoBoost-fyra hämtad från storebror Mustang. Den är på 2.3 liter och ska ge över 320 hästar och 446 Nm. Till snurran kopplas en manuell sexpetad låda med täta steg. Kraften skickas som sagt till alla fyra hjul och med hjälp av ett så kallat "Dynamic Torque Vectoring"-system kan 100 procent av krutet skickas till det hjulet som behöver det mest. Bilen får hårdare dämpare än föregångaren och en styvare fjädring som är justerbar. Den har också elservo. På insidan sitter man i skalstolar från Recaro där fram och vana Ford-förare lär definitivt känna igen sig. Utsidan bjuder på det man kan vänta sig - kjolpaket, större fälgar och en vinge på bakluckan. Premiär blir det på Genève i mars. Tumnagel
57.3°
0
Nästa sida