m

Volta Trucks får in 37 miljoner euro till
Har nu över 2500 stycken förhandsbeställningar

Volta Trucks har precis avslutat ytterligare en investeringsrunda och där fick man in 37 miljoner euro. Den största delen stod amerikanska Luxor Capital och företagets första externa investerare, Byggmästare Anders J Ahlström, valde att öka sitt innehav. Volta ska ha fått in över 2500 stycken förhandsbeställningar (ordervärde på över 600 miljoner euro) på den helt eldrivna lastbilen Zero som är planerad att börja testas och utvärderas av kunder i mitten på nästa år. Fullskalig produktion väntas dra igång i slutet av 2022. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0
2017

Eldriven buss tog sig 177 mil på en laddning
Nytt världsrekord

Startup-företaget Proterra har gjort en ganska så imponerande bedrift med deras eldrivna buss Catalyst E2 Max då man nyligen lyckades ta sig hela 177 mil på en enda laddning. En buss har som väntat bra med plats för batteripack och under skalet finns ett på hela 660 kWh. Testrepan utfördes på en enkel bana utan passagerare och utan stopp. De första E2-bussarna är planerade att börja rulla på Los Angeles gator senare i år. Tumnagel
52.4°
+
Bobby Green
0
2016

Här är bussen som klarar nästan 100 mil på en laddning
56 mil i stadstrafik

Jag längtar verkligen till den dag alla bilar i stan går på el. Främst på grund av att det skulle göra ljudbilden så mycket trevligare, det där med mindre utsläpp är ju också rätt trevligt. Stan är ju full av bussar och bussar är bra saker. Men de låter och är rätt ohärliga med sina stora motorer. Den här bussen från amerikanska Proterra har nu börja säljas och den klarar sig riktigt långt på en laddning. På bana klarar den över 600 miles på en laddning, ungefär 96 mil. Men bussar åker ju sällan på bana och det ständiga startandet och stoppandet gör så klart att man får helt andra siffror i stan. En laddning i stadstrafik ska räcka 56 mil, vilket är rätt så imponerande det med. Det räcker för en hel del bussande. För att lyckas med detta har bussen så klart massor med batterier. 660 kWh kan batterierna lagra, vilket är en del mer än den värsta Teslan som har ett batteripack på 100 kWh. Bussen väger en bit över tolv ton vilket ska jämföras med Teslan som väger en bit över två ton. Bussen byggs och säljs i USA och lär nog inte hitta hit, men jag hoppas att vi får se fler eldrivna bussar här snart. Prislappen är det enda problemet, den kostar 800.000 dollar vilket är ungefär dubbelt så dyrt som en vanlig buss med dieselmotor. Tumnagel
74.5°
+
Roger Åberg
0
Slut på artiklar...