m

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0
2020

Audi börjar sälja Q5 Sportback och SQ5 Sportback
Kostar från 470.800 respektive 726.000 kronor

Nu drar Audi igång försäljningen av Q5 Sportback och SQ5 Sportback. Det här är alltså den version av Q5 med en sluttande taklinje för lite mer statuspoäng och lite mindre plats. Eller CUV som Audi kallar det - Crossover Utility Vehicle. Priset börjar på 470.800 kronor och den för pengen får man 40 TDI quattro Proline edition. Den har en turbomatad diesel-snurra på 2,0 liter som ger 204 hästar och 400 newtonmeter i vrid. En sjustegad S tronic-låda fördelar kraften till alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Det finns även en bensinare. Den heter 45 TFSI quattro Proline edition och kostar från 496.900 kronor. Här får du en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 265 hästar och 370 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Precis som sitt TDI-syskon har denna sjustegad S Tronic-låda, fyrhjulsdrift och ett 12-volts mildhybridsystem. Toppversionen är SQ5 Sportback som drivs av en dieselmaskin på 3,0 liter som ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h avklaras på 5,1 sekunder. För denna får du betala från 726.000 kronor. Lansering i Sverige blir under första halvåret 2021. Beställa kan du göra från och med den här veckan. Senare under nästa år släpps även en laddhybrid som kallas för 40 TFSI e. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0

Stephan Winkelmann tar över vd-posten hos Lamborghini igen
Kommer rodda Bugatti och Lamborghini samtidigt

Mellan 2005 och 2016 roddade företagsledaren Stephan Winkelmann Lamborghini. Sedan bytte han de lyxiga kostymerna mot mjukisbyxor och chefade över Audi quattro GmbH mellan 2016 och 2017. De senaste tre åren har han dock varit det högsta hönset hos Bugatti. Nu ska han återigen bli vd för Lamborghini, men inte lämna Bugatti för det. Stephan ska alltså vara vd för båda företagen samtidigt eftersom den nuvarande Lamborghini-vdn Stefano Domenicali ska ta över som F1-chef igen den 1 januari nästa år. Stephan kommer att hoppa in i sin nya dubbelroll från och med den 1 december. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Audi RS 6 GTO är en hyllning till quattro
Ge mig!

Som vi har skrivit tidigare fyller Audis revolutionära fyrhjulsdriftssystem quattro hela 40 år i år. Företaget har tidigare visat upp en TT RS för att hylla detta och nu presenteras Audi RS 6 GTO som är en vink till Audi 90 quattro IMSA GTO som ni kan se här nedan. Den här är framtagen av lärlingar hos Audi Sport och det vore helt okej om ett exemplar parkerades på min uppfart typ precis just nu. Tyvärr verkar det endast som att denna kommer stanna på konceptstadiet och inte mynna ut i något man kan köpa, men man kan ju alltid få drömma. Ping Jon Olsson - bygg en. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Quattro fyller 40 år - Audi firar med specialversion av TT RS
Kostar dock som en RS 6 Avant

I år fyller Audi quattro 40 år. Detta ska givetvis firas och ett sätt tillverkaren gör det på är att skicka ut en specialversion av modellen TT RS. Endast 40 stycken av den här skapelsen ska bli till och det man får för de 114.000 euro bilen kostar är vit lack med klassisk dekor, luftintag på huven i kolfiber, små vingar på stötfångaren fram och ett fikabord på bakluckan. Bilen har även speciella fälgar som också de är lackade i vitt. Vill man kan man skippa baksätet och istället få ett bastant kolfiberstag som styvar upp karossen. Då sparar man även 16 kilo i vikt. I övrigt är insidan klädd i Alcantara och stolarna är prydda med 40 Jahre quattro så att alla vet att det handlar om en specialare. Motormässigt har man inte gjort något vilket innebär att den 2,5 liter stora femman även här levererar 400 hästar och 480 newtonmeter. 0-100 km/h går på snabba 3,7 sekunder och toppfarten anges till 280 km/h. Fullt tillräckligt alltså. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Nu kan du få Audi Q8 som laddhybrid
Tar sig 4,5 mil på bara el

Nästa laddhybrid från Audi är Q8 60 TFSI e quattro. Här kombineras en bensin-V6:a med en elmotor och den sammanlagda effekten anges till 462 hästar. Elmotorn sitter inbyggd i den åttastegade automatlådan som ser till att driva alla fyra hjulen. Batteripacket som är på 17,8 kWh sitter under bagagerummet och på bara el ska man kunna ta sig upp till 4,5 mil. 0 till 100 km/h ska gå på 5,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 240 km/h. Förbrukningen vid blandad körning anges till 2,8-3,1 l/100 km. Elförbrukningen ligger på 24,4-25,0 kWh/100 km vid blandad körning och CO2-utsläppet anges till 64-69 g/km. Maximal laddeffekt är 7,4 kW och använder man det tar det 2,5 timme att ladda fullt. Versionen börjar säljas den här veckan och på prislappen står det 933.100 kronor. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Prior Design erbjuder RS2-kit till Audi Coupé
Ja tack!

1994 släppte Audi modellen RS2. En galen kombi som Porsche varit med och snickrat ihop. Stort habegär på en sådan idag. Men det var bara en kombi-version som tillverkades, och det kanske många tycker är synd. Prior Design vill fixa detta genom att erbjuda ett RS2-kit även till Audi Coupé. Det hela handlar alltså bara om utseendet så resten av uppgraderingarna gällande bromsar, motor och liknande får man fixa själv. Målet är att släppa kitet nästa år i samma veva som rallybilen Audi Sport Quattro firar 40 år. Endast 40 stycken kits ska säljas och för ett får man betala 5798 euro. Lanseringen skedde häromdagen och alla är nu redan sålda. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Maserati Ghibli och Quattroporte Trofeo är här
Har Ferrari-tillverkad V8:a på 588 hästar

Våren 2018 rullade Maserati ut suven Levante i Trofeo-utförande vilket innebar att den fick fyllig V8:a under huven. Nu får även syskonen Ghibli och Quattroporte Trofeo-stämpel på sig och det innebär att de också får vinkelåtta. Den är på 3,8 liter, har dubbla turbo och lämnar hela 588 hästar och 730 newtonmeter i vrid. Byggd av Ferrari såklart. Motorn kopplas till en åttastegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. 0-100 km/h ska för Ghibli Trofeo ta 4,3 sekunder och för Quattroporte Trofeo 4,5 sekunder. Båda två har 326 km/h som toppfart. Förutom mer kraft får bilarna även lite nytt utseende i form av annan front, sidokjolar, bakspoiler och fälgar i storlek 21 tum. Insidan får lite kolfiber här och där, läderklädsel, sportigare ratt och ett nytt infotainmentsystem med en pekskärm på 10,1 tum. När Trofeo-versionerna släpps och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Maserati Ghibli och Quattroporte kommer i Trofeo-versioner
Mer V8:a till folket!

För två år sedan begåvade Maserati suven Levante med ett Trofeo-emblem. Det innebar bland annat att bilen fick dubbelturbomatad V8:a på hela 590 hästar och därmed blev det starkaste Maserati kunde erbjuda. Nu har tillverkaren börjat teasa att samma behandling även kommer till modellerna Ghibli och Quattroporte och att bilarna kommer presenteras den 10 augusti. Om dessa två kommer att få exakt samma antal hästkrafter som sin storebror återstår att se. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A6 som laddhybrid börjar säljas
Kostar från 649.000 kronor

Den här veckan drar Audi igång försäljningen av laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro. Kombin tar sig fem mil på bara el, sedanen 5,5. Under huven sitter en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 252 hästar. Tillsammans med elmotorn är systemeffekten 367 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 14,1 kWh. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit via en sjustegad S-tronic-låda. Den blandade förbrukningen anges till 0,16 liter per mil för A6 Sedan, 0,18 för A6 Avant. Med en typ 3-kabel kan man ladda med upp till 7,4 kW och då tar det 2,5 timme till fullt batteri. Lansering sker efter sommaren. A6 Sedan 55 TFSI e quattro kostar från 649.000 kronor och A6 Avant 55 TFSI e quattro från 666.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Maseratis modeller får Royale-versioner
En hyllning till en klassiker

För att hylla Quattroporte Royale från 1986 som endast tillverkades i 51 stycken exemplar har Maserati tagit fram specialversioner av Quattroporte, Levante och Ghibli som de kallar för just Royale Edition. 100 stycken exemplar fördelat på de tre modellerna kommer att erbjudas och kunderna kan välja att få sin bil i de unika färgerna Blu Royale eller Verde Royale. Bilarna går bara att få med V6:a vilket innebär att man antingen väljer dieseln på 275 hästar eller bensinaren som går att få med 350 eller 430 hästar. Alla baseras på utrustningsnivån GranLusso och man kan välja mellan Zegna Pelletessuta som innebär vävd lädertextil bestående av tunna remsor med Nappa-läder eller Pieno Fiore som är helläder. Insidan får även nya detaljer i högblankt, en plakett där det står One of 100, elstyrt glastak och ett ljudsystem från Bowers & Wilkins. En infotainmentskärm på 8,4 tum med Apple CarPlay och Android Auto är standard, precis som Cold Weather, Premium och Driving Assistance Plus-paketen. De första leveranserna ska ske i mars och för Ghibli får man betala 78.900 pund, för Levante 85.300 pund och för Quattroporte 103.150 pund. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2019

Maserati uppmärksammar Quattroporte generation tre
Klassiker som fyller 40

Den 14 december 1979 presenterade Maserati tredje generationen av modellen Quattroporte för den dåvarande italienska presidenten Sandro Pertini på Quirinalpalatset i Rom. Det innebär att det nu har gått hela 40 år sedan denna händelse, och detta vill man bland annat uppmärksamma genom den här videon som visar upp ett väldigt fint exemplar. Den här bilen var den första nya att tas fram under De Tomasos ägande och en del inspiration kom från den allra första versionen som lanserades 1963. Bakom linjerna står min favorit-designer Giorgetto Giugiaro. Under huven sitter en V8:a som gick att få på 4,2 eller 4,9 liter. 259 respektive 284 hästar. Toppfarten låg på 220 km/h. Generation tre såldes från 1979 till 1990 i totalt 2145 stycken exemplar. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar e-tron
Får lite bättre räckvidd

Audi begåvar nu den helt eldrivna suven e-tron med en liten uppdatering. Det främsta man har gjort är att förbättra kylningen av batteripacket som är på 95 kWh så att optimal arbetstemperatur oftare infinner sig. Vidare har man ökat den användbara kapaciteten i batteripacket till 86,5 kWh. Genom att effektivisera drivlinan ytterligare och göra så att elmotorn till framhjulen kopplas bort under normal körning anges nu räckvidden till 43,6 mil (WLTP) vilket är en förbättring med 2,5 mil. Uppdateringarna är samma som sitter i e-tron Sportback som presenterades förra veckan. I uppdateringen ingår även ett S-line-paket som ger dig lite sportigare fjädring och 20 tum stora fälgar. Audi e-tron 55 Quattro går att köpa nu och prislappen är oförändrad vilket innebär 897.400 kronor. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nissan GT-R Nismo snart här som Lego
Ingen julklapp i år dock

I år firar Nissan GT-R hela 50 år och detta firar man bland annat genom att presentera det här samarbetet med Lego. Det handlar om en modell av GT-R Nismo i Speed Champions-serien och det här är första gången som en japansk biltillverkare samarbetar med Lego. I lådan hittar man 298 stycken bitar och enligt Lego ska modellen vara 25 procent större än andra bilar i serien. Den här blir först ut av Speed Champions-bilarna som kommer 2020 och de övriga är Lamborghini Urus ST-X, Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO, Formula E Panasonic Jaguar Racing GEN2 car, Jaguar I-PACE eTROPHY, Audi Sport quattro S1 och Ferrari F8 Tributo. Tyvärr blir det här inget att lägga under julgranen i år eftersom försäljningen drar igång den 1 januari. På prislappen står det 20 dollar. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Det här är eldrivna Audi e-tron Sportback
Din för 827.000 kronor

För ett år sedan körde vi Audi e-tron. Det var Audis första riktiga kliv in i elbils-djungeln och man gjorde det med en SUV. Nu kommer coupé-versionen av modellen och den får tilläggsnamnet Sportback. Bilen mäter 4,9 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,61 meter hög. Väljer man en S-Line exteriör och backspegelkamerorna landar cw-värdet på 0.25. Hjulbasen mäter 2,92 meter och fem sittplatser finns på insidan. I frunken ska man få in 60 liter och tillsammans med bagagerummet där bak ska bilen svälja 615 liter. Fäller man baksätet ökar detta till 1655 liter. Audi virtual cockpit med 12,3 tum stor skärm för instrumenten är standard. Sen sitter det två stycken skärmar i mittkonsolen - den övre mäter 12,1 medan den undra är på 8,6. Andra nyheter är de digitala Matrix LED-strålkastarna (tillval) som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Allt om dessa i pressmeddelandet nedan, men kort sagt så lyser de bättre än någonsin tidigare. Under skalet i e-tron Sportback 55 sitter en elmotor på varje axel som sammanlagt levererar 265 kW (360 hästar) och 561 newtonmeter. 0-100 km/h avklaras på 6,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 200 km/h. Det finns även ett boost-läge och då får man istället ut 300 kW (408 hästar) och 664 newtonmeter under åtta sekunder. Då kan man istället bränna 0-100 på 5,7 sekunder. Räckvidden på en laddning anges till 44,6 mil. Det är några mil mer än e-tron och detta beror bland annat på den mer slimmade karossen, justerbara luftintag med kanaler för kylning av frambromsarna, aerodynamiska fälgar och ett helt inklätt underrede. Batteripacket är på 95 kWh och brake-by-wire-teknik ser till att ta hand om bromskraften och putta in denna i batteriet igen. Det finns en värmepump som använder överskottsvärme från batteriet. Den kan använda upp till 3 kW för uppvärmning och beroende på temperaturen utomhus kan denna öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning. Det ska gå att snabbladda med 150 kW och gör man det kan man få upp till 80 procent på 30 minuter. Vid vanlig AC-laddstolpe använder man en standard mode-3-kabel. 11 kW är standard men nästa sommar kommer även 22 kW att erbjudas som tillval. Laddar man hemma går det med vanligt eluttag och då ställer man ned styrkan till 50 procent. Kör man trefas (400 volt) kan man ladda upp till 11 kW. Bilen börjar säljas i slutet av november och lanseras på marknaden nästa vår. Priset för e-tron Sportback 55 quattro börjar på 919.400 kronor. Sen finns även e-tron Sportback 50 quattro och för den får man betala 827.000 kronor. Den har 230 kW (313 hästar) och 540 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket på 71 kWh istället och räckvidden enligt WLTP anges till 34,7 mil. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Audi visar framtidens offroadbil
AI:TRAIL quattro

I Audis bås på Frankfurt är det trångt i år. En av grejerna som står där är det här nya eldrivna konceptet som man kallar för AI:TRAIL quattro. Enligt Audi är det så här framtidens offroadbilar kommer att se ut. Den är även självkörande i nivå 4 så du som vill ut i naturen ska bara kunna hoppa in och hänga med på åkturen. Markfrigången ligger på 34 centimeter och den kan vada i 50 centimeter djupt vatten. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjul och det sitter en elmotor i vardera. Den sammanlagda effekten anges till 435 hästar och det totala vridet till 1000 newtonmeter. På en laddning ska man komma 40 till 50 mil enligt WLTP. Kör man i terräng förbrukas mer el och harvar man runt bland stockar och sten sänks istället räckvidden till omkring 25 mil. Toppfarten anges till 130 km/h. Läs allt om konceptet i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Android bli kompatibelt med hörapparater
Fungerar som bluetooth-headset i Android 10

I samband med att Google släppte Android 10 igår så blev det även möjligt för hörselskadade användare att koppla vissa hörapparater till sina androidtelefoner så att dessa fungerar precis som ett bluetooth-headset. Det gör det möjligt för användare med kompatibla hörapparater att lyssna på musik och samtal direkt via sina hörapparat. Google kallar specifikationen för ASHA (Audio Streaming for Hearing Aids) och det ska vara utvecklat för att dra så lite batteri som det bara är möjligt från både telefonen och hörapparaten. För att åstadkomma detta använder man Bluetooth Low Energy (Bluetooth LE) som Bluetooths standardorganisation Bluetooth SIG släppte under namnet "Bluetooth Smart" 2011. I dagsläget har Googles egna telefoner Pixel 3, Pixel 3 XL, Pixel 3a samt Pixel 3a XL stöd för ASHA tillsammans med hörapparaterna ReSound LiNX Quattro och Beltone Amaze. Det hela är även kompatibelt med det cochleära implantatet Nucleus 7 Sound Processor, ett implantat som ursprungligen togs fram till iPhone. Tumnagel
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi släpper teaserbild på AI:Trail quattro concept
Eldriven skapelse för offroad-körning

Audis Q-modeller må kunna ta sig fram bättre på grusvägar än de andra modellerna som erbjuds, men några offroad-maskiner är de inte. Det är däremot AI:Trail quattro concept som man kommer att visa upp i Frankfurt nästa månad. Den går helt på el och den första teaserbilden visar en bil som ser ut att kunna tackla terräng rätt så bra. Ombord finns bland annat ett avancerat självkörningssystem i nivå 4. Premiärvisningen sker den tionde september. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida