41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Maserati Ghibli och Quattroporte Trofeo är här
Har Ferrari-tillverkad V8:a på 588 hästar

Våren 2018 rullade Maserati ut suven Levante i Trofeo-utförande vilket innebar att den fick fyllig V8:a under huven. Nu får även syskonen Ghibli och Quattroporte Trofeo-stämpel på sig och det innebär att de också får vinkelåtta. Den är på 3,8 liter, har dubbla turbo och lämnar hela 588 hästar och 730 newtonmeter i vrid. Byggd av Ferrari såklart. Motorn kopplas till en åttastegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. 0-100 km/h ska för Ghibli Trofeo ta 4,3 sekunder och för Quattroporte Trofeo 4,5 sekunder. Båda två har 326 km/h som toppfart. Förutom mer kraft får bilarna även lite nytt utseende i form av annan front, sidokjolar, bakspoiler och fälgar i storlek 21 tum. Insidan får lite kolfiber här och där, läderklädsel, sportigare ratt och ett nytt infotainmentsystem med en pekskärm på 10,1 tum. När Trofeo-versionerna släpps och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
0

Maserati Ghibli och Quattroporte kommer i Trofeo-versioner
Mer V8:a till folket!

För två år sedan begåvade Maserati suven Levante med ett Trofeo-emblem. Det innebar bland annat att bilen fick dubbelturbomatad V8:a på hela 590 hästar och därmed blev det starkaste Maserati kunde erbjuda. Nu har tillverkaren börjat teasa att samma behandling även kommer till modellerna Ghibli och Quattroporte och att bilarna kommer presenteras den 10 augusti. Om dessa två kommer att få exakt samma antal hästkrafter som sin storebror återstår att se. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
0

Maseratis modeller får Royale-versioner
En hyllning till en klassiker

För att hylla Quattroporte Royale från 1986 som endast tillverkades i 51 stycken exemplar har Maserati tagit fram specialversioner av Quattroporte, Levante och Ghibli som de kallar för just Royale Edition. 100 stycken exemplar fördelat på de tre modellerna kommer att erbjudas och kunderna kan välja att få sin bil i de unika färgerna Blu Royale eller Verde Royale. Bilarna går bara att få med V6:a vilket innebär att man antingen väljer dieseln på 275 hästar eller bensinaren som går att få med 350 eller 430 hästar. Alla baseras på utrustningsnivån GranLusso och man kan välja mellan Zegna Pelletessuta som innebär vävd lädertextil bestående av tunna remsor med Nappa-läder eller Pieno Fiore som är helläder. Insidan får även nya detaljer i högblankt, en plakett där det står One of 100, elstyrt glastak och ett ljudsystem från Bowers & Wilkins. En infotainmentskärm på 8,4 tum med Apple CarPlay och Android Auto är standard, precis som Cold Weather, Premium och Driving Assistance Plus-paketen. De första leveranserna ska ske i mars och för Ghibli får man betala 78.900 pund, för Levante 85.300 pund och för Quattroporte 103.150 pund. Tumnagel
38.6°
0
2019

Maserati uppmärksammar Quattroporte generation tre
Klassiker som fyller 40

Den 14 december 1979 presenterade Maserati tredje generationen av modellen Quattroporte för den dåvarande italienska presidenten Sandro Pertini på Quirinalpalatset i Rom. Det innebär att det nu har gått hela 40 år sedan denna händelse, och detta vill man bland annat uppmärksamma genom den här videon som visar upp ett väldigt fint exemplar. Den här bilen var den första nya att tas fram under De Tomasos ägande och en del inspiration kom från den allra första versionen som lanserades 1963. Bakom linjerna står min favorit-designer Giorgetto Giugiaro. Under huven sitter en V8:a som gick att få på 4,2 eller 4,9 liter. 259 respektive 284 hästar. Toppfarten låg på 220 km/h. Generation tre såldes från 1979 till 1990 i totalt 2145 stycken exemplar. Tumnagel
37.8°
0
2018

Maserati teasar Levante GTS
Suven får V8:a

För två år sedan lanserade Maserati suven Levante. Maserati har ju alltid varit synonymt med kraft och stora motorer men här erbjöds bara V6-motorer, och en av dem gick till och med på diesel. Kanske inte riktigt vad kunderna ville ha, och det syns tydligt bland försäljningssiffrorna. För att försöka ändra på detta kommer man snart att presentera en GTS-version, och den har som sig bör en V8:a under huven. Motorn är samma dubbelturbomatade 3,8-litersmaskin som återfinns i modellen Quattroporte GTS. Effekten väntas ligga på omkring 530 hästar och 650 newtonmeter. Nu får vi ett par första teaserbilder på bilen som snart kommer att avtäckas i New York. Tumnagel
36.9°
0
2017

Maserati ger GranTurismo och GranCabrio ett litet lyft
Modellen har hängt med i tio år nu

På Goodwood Festival of Speed som äger rum just nu har Maserati valt att visa upp uppdaterade versioner av modellerna GranTurismo och GranCabrio. Den förstnämnda har hunnit bli hela tio år nu och det är hyfsat små förändringar som har gjorts under åren. En del tycker att bilarna känns riktigt gamla men i mina ögon håller de faktiskt fortfarande. Nu får duon ett nytt kjolpaket runt om, nya strålkastare, en omgjord interiör och ett nytt infotainmentsystem. Under huven är det fortfarande samma V8:a på 4,7 liter utan överladdning som gäller. Den är byggd av Ferrari, morrar gott och ger 460 hästar och 520 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en sexstegad automatlåda från ZF som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. Vad denna uppdatering kommer att kosta dig framgår tyvärr inte för tillfället, inte heller när bilarna kommer att börja säljas. Tumnagel
40.7°
0
2016

Maserati lyfter Quattroporte
En liten uppdatering

För fyra år sedan rullade Maserati ut generation sex av modellen Quattroporte. Nu får den sig ett litet ansiktslyft som består av en omgjord front och bakre stötfångare, färre ribbor i grillen och något klarare bakljus. På insidan har mittkonsolen fått sig en ny övre del med nya knappar och reglage. Infotainmentskärmen har även vuxit och från och med årsmodell 2017 fungerar denna med både Android Auto och Apple CarPlay. Under huven återfinns samma motoralternativ som tidigare - två snurror som går på bensin och en sexa som går på diesel. De förstnämnda är en V6:a på tre liter som går att få med 350 (20 extra hästar) eller 410 hästar, eller en V8:a på 3,8 liter som också den ger 410 hästar. Dieseln går att få med 250 eller 275 hästar. Det finns två utrustningspaket att välja mellan och dessa är GranLusso och GranSport. Försäljningen drar igång denna månad men några priser har vi tyvärr inte fått ta del av än. Tumnagel
40.9°
0

Så här ser Maseratis första suv ut
Levante visar upp sig

Väldigt kort efter en teaserbild på fronten låter Maserati nu skynket falla för den helt nya modellen Levante som är ny mark för tillverkaren då det handlar om en suv. Premiär blir det i Genève nästa månad. Levante följer väl designmässigt de övriga modellerna i programmet så gott det går trots ett annat format. Grillen känner man ju såklart igen och de tre små hålen på skärmarna är som sig bör på plats. I profil ser man en del Quattroporte men bak känns det väldigt intetsägande. Motormässigt får vi inte reda på något för tillfället men klart är att bilen har fyrhjulsdrift, adaptiv luftfjädring och åttastegad automatlåda. Läckta uppgifter avslöjar dock att motorpaletten blir samma som i Ghibli, vilket innebär två stycken bensin-V6:or och en diesel-V6:a. Specen säger att Levante 350 gör 0-100 km/h på 6,3 sekunder med en toppfart på 243 km/h. Levante 450 har istället siffrorna 5,2 sekunder och toppfarten 264 km/h. Dieseln ska göra 0-100 på 6,9 och toppa 230. Mer uppgifter kommer så fort de släpps. Tumnagel
48.1°
0
2015

Alfa Romeo presenterar nya motorer
Bland annat V6:a utvecklad av Ferrari

Alfa Romeo presenterar nu lite planer för framtiden och bland dessa finns bland annat lite nya motorer. Tidigare har man bara lånat snurror från Fiat men nu är alltså tanken att man ska ta fram egna, lite mer spännande maskiner. Och man gör det tillsammans med Ferrari. Först ut är en bensinfyra på 2.0 liter som beskrivs som en "high-output"-motor. Även en dieselfyra är på gång men denna är istället på 2.2 liter. Effekten är okänd för tillfället. Utöver fyrorna kommer det även en V6:a utvecklad av Ferrari med dubbla turbo och en effekt på upp till 480 hästar. Det här är en uppdaterad version av samma motor som i dagsläget sitter i Maserati Quattroporte och Ghibli och i Alfas fall lär denna hamna i modellerna med GTA-beteckning. De nya motorerna ska göra sin debut i ersättaren till Alfa 159 som har sin premiär i juni. Tumnagel
48.9°
0
2014

Maserati Alfieri
Kan det här vara nästa GranTurismo?

Maserati överraskar utan att något har läckt ut långt i förväg med att presentera konceptbilen Alfieri. Läckra linjer och en bil som kan ligga till grund för nästa GranTurismo. Namnet kommer från en av bröderna som startade bilmärket för 100 år sedan. Under den vackra huven sitter det en V8:a på 4.7 liter som ger 460 hästar och som har ett vrid på 520 Nm. Till den kopplas en sexstegad automatlåda. Undertill är bilen grundad på samma chassi som GranTurismo MC Stradale och längden är 4.59 meter, bredden 1.93. Hjulbasen mäter in på 2.7 meter. Vad tycker ni? Ska denna ersätta den något gamla GranTurismon? Tumnagel
54.0°
0
Nästa sida