m
2020
2019

Audi hyllar RS2 som fyller 25 i år
Med specialversioner

Det är nu hela 25 år sedan Audi lanserade den uppskrämda kombin RS2 Avant som var utvecklad tillsammans med Porsche. Det var den bilen som la grunden till hela RS-linjen och för att hylla modellen presenterar nu Audi Sport 25 Years Of Audi RS. Det är en specialversion som du kan få om du har en TT RS Coupé, RS4 Avant, RS5 Coupe, RS5 Sportback, RS6 Avant eller RS7 Sportback. Paketet ger dig samma lack som originalet hade, Nogaro Blue, men du kan även få den i Mythos Black, Nardo Gray eller Glacier White. Till detta får man detaljer i matt aluminium och blanksvart. Backspegelkåporna och vingen på TT RS går också i svart medan fälgarna går i både svart och silver. Överallt hittar man även RS-loggor som har fått numret 25 i sig. Insidan går i svart med blåa sömmar och stolarna är klädda med Nappa-läder och Alcantara precis som originalet. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Audi lyfter RS5 Coupé och RS5 Sportback
Julklapp till dig själv?

Det är snart dags att avsluta året och Audi gör det med RS-flaggan i topp. Nu presenteras facelifts av modellerna RS5 Coupé och RS5 Sportback. Bilarna följer sina tamare syskon A5 och S5 som lyftes tidigare i år vilket innebär en ny grill som är både lägre och bredare än tidigare. Strålkastarna är också de uppdaterade med den DRL-signaturen som består av "upphackade" linjer, samma behandling gäller för bakljusen. Luftintagen i fronten, kjolarna och diffusorn bak är också nya. Insidan bjuder på en större infotainment-skärm med pekfunktion på 10,1 tum. Vill man även ha skärm för instrumenten får man betala extra och får då en på 12,3 tum. Motormässigt har man inte gjort någonting vilket innebär att det under huven på dessa bestar lurkar en V6:a på 2,9 liter med dubbla turbo som ger 450 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Det räcker för att kunna göra 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppa 250 km/h. Lägger man till en slant kan man få den höjd till 280. Prislappen börjar på 83.500 euro. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nya Audi S6 och S7 är här och bilarna får dieselmotor
Med mildhybrid-system

Audi rullar nu ut nya S6, S6 Avant och S7 Sportback och man har gjort en stor förändring, inte när det kommer till utseendet utan till det som finns under huven. V8:an har fått lämna plats för en V6:a istället och på den amerikanska marknaden är det väl inga stora konstigheter men i Europa händer det grejer - då går nämligen motorn på diesel. Motorn i den amerikanska varianten är på 2,9 liter, har dubbla turbo och ger 450 hästar och 600 newtonmeter. Det är samma maskin som sitter i RS5 Coupé. Men Europa får alltså något helt annat. Här är det en turbomatad diesel-maskin på 3,0 liter som ger 349 hästar och 700 newtonmeter som gäller. Den kopplas till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen och från stillastående till 100 km/h ska det för S6 Sedan ta fem sekunder blankt. S6 Avant och S7 Sportback behöver istället 5,1 sekunder på sig. Alla har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Soppaförbrukningen ligger på mellan 0,62-0,65 liter per mil. Till motorpaketet kopplas en elektrisk kompressor som ger lite extra knuff vid behov. Den drivs av en elmotor på tio hästar som i sin tur får sin kraft från ett 48-voltssystem. På vanligt S-manér får bilarna sportigare fjädrar och dämpare, större bromsar, aggressivare utseende, roligare interiör och allt detta kan kryddas ytterligare via tillvalslistan. Där finns bland annat dynamisk fyrhjulsstyrning, adaptiv luftfjädring och keramiska bromsar. Bilarna dyker upp i sommar och för en S6 Sedan får man betala från 76.500 euro. Kombin kostar 79.000 euro och S7 Sportback är dyrast i gänget med prislappen 82.750 euro. Tumnagel
30.5°
+
Bobby Green
0
2018

Den här Audin har blivit elektrisk
Har fått prylar från Tesla

Rich Rebuilds hängde runt på ett event och såg en Audi RS5 som var helt tyst, vilket de såklart inte brukar vara. Det visar sig att bilen har byggts om till en elektrisk bil med hjälp av motor och batterier från Tesla. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Bjud på den första Ford Sierra Cosworth RS500:an
Nu till salu

Står det Cosworth efter modellnamnet på en Ford vet man att det är en rolig maskin man har att göra med. Den första tillverkade av Sierra Cosworth RS500 ska nu auktioneras ut av Silverstone Auctions. Modellen presenterades 1987 och tillverkades endast i 500 stycken exemplar. Motorn ger 225 hästar och på sedvanligt Cosworth-vis sitter det inte en utan två vingar på bakluckan. Auktionen äger rum den 19 maj och bilen väntas gå för en rekordsumma - mellan 90 000 till 120 000 pund. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0
2017

Audi visar nya RS4 Avant i Frankfurt
Plus två självkörande konceptbilar

Audi går nu ut och bekräftar att de kommer att premiärvisa nya RS4 Avant på bilmässan i Frankfurt. Bredvid den kommer det att stå inte mindre än två helt nya självkörande konceptbilar. RS4:an lär nog ändå vara den som får mest uppmärksamhet, främst för att den blir verklighet nu och inte om 20 år. De nya konceptbilarna är eldrivna och självkörande enligt nivå 4 och 5. Den förstnämnda är en SUV med coupé-former baserad på e-tron Sportback concept. Den andra saknar helt och hållet ratt och pedaler, och ska ha en räckvidd på mellan 70 och 80 mil. Gällande nya RS4 Avant så slopar den precis som RS5 Coupé V8:an till förmån för en Porsche-utvecklad V6:a på 2,9 liter med dubbelturbo. Den ger dock samma effekt som tidigare vilket innebär 450 hästar. Vridet anges till 600 newtonmeter. Den här effekten gäller för RS5 men det sägs att RS4 faktiskt kan få ännu mer. Snart lär vi få reda på hur det ligger till. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0
2016

Ingen V8 i nästa Audi RS4
V6 med turbo tar över jobbet

Det här kanske inte kommer som en direkt överraskning men nu är det i alla fall bekräftat - nästa generation av Audis modell RS4 blir utan den mustiga V8-motorn på 4,2 liter och får istället en turbomatad V6 under huven. Den nya motorn är samma maskin på 2,9 liter som Porsche använder i Panamera. I Panamera 4S ger den 440 hästar och 550 Newtonmeter, en siffra som troligtvis höjs en aning när den hamnar i RS4. Samma maskin kommer även i nästa RS5 coupé och cabriolet, och även i instegsversionen av R8 som snart ska presenteras. Nya RS4 som blir den fjärde generationen kommer till skillnad från föregångaren erbjudas i både sedan och kombiutförande. Exakt när den presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0
2015

BMW M3 får se upp för här kommer ordentligt motstånd
Jag har kört Mercedes-AMG C 63 S

För nästan exakt ett år sedan körde jag nya BMW M3 och M4. Fantastiska bilar, på nästan alla plan. Jag saknade lite mera umpf, det vill säga att de skulle vara lite bråkigare än vad de faktiskt var. En bil som ser så aggressiv ut måste det även vara lite jävlar anamma i anser jag, men de var helt enkelt lite för snälla. Samma sak skulle man kunna tro om nya Mercedes-AMG C 63 S som slopat den där mumsiga V8-sugmotorn till förmån för en ny motor med turbosnurror, precis som M3 och M4 har gjort. Visserligen är det fortfarande åtta cylindrar som jobbar men när jag närmade mig bilen för första gången var jag ändå rädd att turboladdningen skulle ha förstört upplevelsen lite. Oj så fel jag hade. Och oj vad Mercan har hittat rätt där M-bilarna saknade det där lilla extra. Tumnagel
54.9°
+
Bobby Green
0

Clubsport-kärra även från Audi
Tillverkaren presenterar TT med hela 600 hästar

Ytterligare en bil som kommer att visas upp på Wörthersee-träffen är Audis nya TT Clubsport Concept. Det är en riktigt busig liten rackare som fått eldriven turbo och inte mindre än 600 hästar. Just användandet av elturbo har vi tidigare hos Audi sett i konceptbilen RS5 TDI, och detta är alltså första gången vi får se det i en bensindriven bil. Motorn är samma raka femma på 2.5 liter som vi känner igen sedan tidigare men effekten har alltså skruvats upp till 600 hästar. 0-100 km/h ska gå på 3.6 sekunder och toppfarten anges till 310 km/h. Om detta koncept är en förhandsvisning på nästa TT-RS är oklart men något på tekniksidan lär hitta ner i en produktionsvagn i framtiden. Tumnagel
50.4°
+
Bobby Green
0

Billistan för Project CARS
Runt 70 bilar

Om man är sugen på att veta vilka bilar man kommer kunna ratta runt i kommande Project CARS så kan man spana in den kompletta billistan efter hoppet. Beroende på vilken utgåva av spelet man köper så finns det runt 70 bilar tillgängliga när spelet väl släpps den 7 maj. Tumnagel
42.4°
+
Frode Wikesjö
0
2014

100 bilar från Forza Horizon 2
Vroom vroom

Microsoft avslöjade i dag de 100 första bilarna som kommer kommer kunna köra i kommande Forza Horizon 2. Spelet kommer ha mer än 200 bilar när det väl släpps med övriga utbudet kommer offentliggöras vid ett senare tillfälle. Forza Horizon 2 släpps den 30 september och en en lista på dessa 100 bilar kan hittas efter hoppet. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0

Audi visar prototyp med elturbo
RS5 TDI Concept

Redan 2012 pratades det om Audis eldrivna turbo och nu visar tillverkaren själv upp en motor som begåvats med denna nya teknik. Motorn som är en dieselsexa på 3.0 liter som ger hela 385 hästar och 750 Nm (redan vid 1 250 varv). Denna har man stoppat ned i ett RS5-skal. Motorn har dubbla turboaggregat och ett av dessa (det minsta) är alltså eldrivet. Tekniken gör att den mindre turbon snabbare kan snurra igång och att den inte behöver några avgaser för att börja verka. Resultatet blir lite eller inget lagg innan det är dags gör den större turbon att börja jobba. När motorn hamnar i en produktionsbil återstår att se. Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0
2013

Första gången RS känns overkill

Visst är det trevligt att trots att man åker cabriolet sitta i en bil med massa effekt, avancerad teknik anpassad för bankörning och ett uppkäftigt utseende som talar om för alla andra på vägen att den här bilen bråkar man inte med ostraffat? Det är just det Audi RS5 Cabriolet handlar om. Problemet är bara att det inte fungerar i verkligheten. Där RS5 Coupé är en riktigt stygg bansmiskare förmedlar cabriolet-versionen den direkta motsatsen. Man inbjuds inte till att klippa apex eller sätta varvtider, utan istället till att njuta av brännan man får av att köra med taket nere och cruisa längs trevliga kustvägar. Till tonerna av ett alldeles för dämpat V8:a-ljud. RS-cabriolet har aldrig känts mer overkill än i detta fall. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green
2012

Prova Need for Speed: Most Wanted
Bil

EA och Criterion Games släppte i dag ett spelbart demo för det nyligen släppta spelet Need for Speed: Most Wanted. Demot skall finnas på både PlayStation Network och Xbox Live dock har jag ej själv kollat ännu. I demot kan man ratta runt Fairhaven i bilar som Aston Martin V12 Vantage, Porsche 911 Carrera S, Audi R8 GT Spyder och Ford Focus RS500. Genom att köra demot så samlar man på sig upp till 50 000 Speed Points som man sedan kan användas i fullversionen av spelet. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

RS4 Avant - en av anledningarna till att jag vill bli farsa
Som en RS5 - fast med plats för mer saker, typ ungar

Nej. Självklart behöver barn inte vara anledningen till att man skaffar en kombi. Man kanske vill trycka in en fet baslåda, en jycke eller golfbagen där bak och därför behöver platsen. Men att skjutsa ungarna till skolan eller dagiset med en rapp kombi känns ändå så rätt på något vis. En pappa eller mamma som inte helt och hållet vill släppa sin busiga sida köper därför en vräkig kombi med prestanda som en sportbil. Det bästa av två världar. När man lämnat av kidsen kan man styra kosan direkt till racerbanan om man så vill. Och även om man aldrig kommer att göra det så vet man i alla fall att man kan. Snabbare till jobbet kommer man alltid, garanterat. Nya RS4 Avant är en RS5 i större kläder, varken mer eller mindre. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Taket av för Audi RS5
Här är cabben som får håret att fladdra ordentligt

Det är nu dags för en cabbad version av Audis racer RS5. Precis som sitt coupé-syskon får den en V8:a på 4.2 liter med 450 hästar och 430 Nm som nu alltså kan avnjutas med taket nere. Precis som övriga RS-modeller från Audi får bilen ett biffigare utseende och ser ut som dagens faceliftade RS5 Coupé om man bortser från taket. Fett kjolpaket, stora fälgar och två ovala pipor där bak som skickar ut ett härligt ljud. 0-100 km/h ska gå på 4.9 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h, 280 om man plockar bort toppfartsspärren. Den blandade förbrukningen ska ligga på 1.09 liter per mil. Som vanligt är motorn kopplad till en sjustegad S-troniclåda som driver alla fyra hjul. På tillvalslistan finns en sportdiff för den som önskar det. Taket fälls bort på 15 sekunder och tillbaks igen på 17 sekunder i upp till 50 km/h. Cabben stjäl 60 liter av bagageutrymmet som är på totalt 380 liter. Bilen mäter 4.64 meter på längden, 1.86 på bredden och 1.38 på höjden med en hjulbas på 2.75 meter. Kommer i åtta olika lackalternativ, från den rätt skrikiga blåa vi ser här till en lack med pärlemo-effekt. Även cabben finns i olika färger, svart, grå, röd eller brun. På insidan känner man igen sig och de främre stolarna är duktigt skålade och lär krama sidfläsket rätt bra. Treekrad ratt med platt botten sitter också på plats. RS5 Cabriolet sitter 20 millimeter lägre än vanliga A5 Cabriolet och är utrustad med 19-tummare skodda med däck som mäter 265/35 runt om. Vill man ha ännu fläskigare svålar finns det 20-tummare i dimensionen 275/30 att bocka för i tillvalslistan. Innanför däcken sitter det ett par hålborrade skivor i storleken 365 millimeter med åttakolvsok fram. Tillval här är keramiska skivor med sexkolvsok. I Tyskland kommer de första bilarna att börja levereras tidigt nästa år och på prislappen står det då 88 500 Euro. Svensk premiär sker under våren nästa år, men svenska priser är inte klara än. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Om mindre än en timme visas Audi RS5 Cabriolet upp
Via en live-stream

Idag klockan 14.00 visar Audi upp RS5 Cabriolet. Men inte bara genom att skicka ut ett par bilder och fakta som de brukar, utan genom en live-stream som du kan vara med och följa. Så är du intresserad av vad som ska visas, ställ klockan och kom tillbaks! Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida