m

Mazda firar 50 år med Wankel-motorn
Grattis!

Det hela började 1961 när Mazda ville expandera sitt utbud och visste att de var tvungna att göra något annorlunda för att lyckas med det. Man licensierade då en okonventionell motordesign från Wankel GmbH och NSU Motorenwerke som var intressant, nytänkande men inte särskilt bra eller pålitlig. Mazdas chefsdesigner Kenichi Yamamoto samlade då ihop ett gäng som man kallade för "47 Samurai" som såg till att göra motorn driftsäker och att den fungerade som den skulle. Den 30 maj 1967, exakt 50 år sedan i dag alltså, rullade man ut modellen Cosmo Sport 110S - den första produktionsbilen med Wankel-motor. Motorn tillverkades i nästan två miljoner exemplar och fick den japanska tillverkaren att sticka ut, och var den som gjorde att vi bland annat fick tre generationer RX-7 och modellen RX-8. Den satt även i tävlingsbilen 787B som 1991 vann 24-timmars på Le Mans. I oktober 2015 visade Mazda upp konceptbilen RX-Vision Concept som även den hade den mycket speciella motorn under huven, men i december förra året sades det att den inte skulle bli av. Nytt snack säger dock att Mazda visst har en ny generation av motorn under utveckling, så hoppet är inte över riktigt än. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0
2016

Tyvärr, det blir ingen ny sportbil med Wankelmotor från Mazda
Det var tråkigt att höra

När Mazda för ett år sedan visade upp RX-Vision Concept var det nog många som blev glada. Här hade vi en häftig sportbil som med sin Wankelmotor skulle kunna bli nästa RX-modell. Nu meddelar dock chefen Masamichi Kogai att det inte finns några planer på att lansera någon sportbil större än Miata, så den här lär vi tyvärr aldrig att få se. Men, Wankelmotorn skulle kunna göra en comeback. Först måste Mazda dock få till bränsleförbrukningen, utsläppen och göra motorn effektivare. Skulle den hitta ner i någon framtida produktionsbil blir det dock till en början som en räckviddsförlängare och inte som bilens huvudmotor. Tumnagel
26.9°
+
Bobby Green
0
2015

Mazda visar RX-Vision Concept
En modern RX7

I går berättade jag att det skulle sitta en Wankelmotor i Mazdas nya konceptbil och nu några timmar senare har bilen visats upp. Den kallas för RX-Vision Concept och är en framtidsvision som visar om vad vi har att vänta oss från Mazda. Bilen mäter in på 4.38 meter i längd, 1.92 i bredd och 1.16 i höjd, hjulbasen ska vara 2.7 meter. Det gör den kortare, bredare och lägre än RX-8. Läckra former överallt och säkert en värdig ersättare till RX-7, RX-8 var lite märklig med sina bakhängda små bakdörrar. Den här coupé-formen passar bättre i mina ögon. Det viktigaste är såklart Wankelmotorn, Skyactiv-R som den kallas. Konstigt nog får vi trots att bilen är presenterad ingen info om just den, utan Mazda gör det bara klart att den inte är riktigt redo för masstillverkning än. Den sitter fram och driver bakhjulen, det är i princip det vi får veta. Det trista med denna motortyp - törstig, opålitlig och inte så snäll mot miljön, säger man sig dock ha fixat till. Se RX-Vision Concept som ett steg på vägen, men vi är inte riktigt där än. Tumnagel
65.3°
+
Bobby Green
0