LIVE 16:00 Porsche Taycan Cross Turismo presenteras!
m
2020

Lånade föräldrarnas bil så de skänkte bort alla hans prylar
Nu sover Angel på soffan

14-årige Angels föräldrar åkte till Las Vegas för att fira sin bröllopsdag och då passade han på att låna deras Range Rover SVR och bränna runt en sväng med den i området. Detta fick givetvis föräldrarna reda på vilket inte var särskilt populärt. Straffet blev att hela hans rum tömdes, grejerna ställdes på uppfarten och där fick han sitta och skämmas samtidigt som vem som helst kunde ta hans prylar eftersom de skänktes bort. Angel förpassades till soffan när det väl var dags att sova. Enligt Angel är straffet han fick fullt rimligt, men jag misstänker att han ändå hade sluppit. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Niels van Roij byggde det som Land Rover skippade
Här är Range Rover som coupé

I mars 2018 visade Land Rover att man hade en Range Rover Coupé på gång. Ett år senare meddelades det dock att den inte skulle bli av eftersom det kostade för mycket pengar att ta fram en sådan version. Några månader efter det berättade customfirman Niels van Roij att de skulle bygga bilen istället, och nu visar man upp det färdiga resultatet. Den här kallar man för Adventum Coupé och skulle man vilja bli ägare till en möjligtvis snyggare men mer opraktisk version av Range Rover är det bara att langa upp 270.000 euro. En deposition på 50.000 euro måste dock läggas för att säkra ett exemplar. Varje bil tar minst ett halvår att bygga och det man sparar från originalet är framskärmarna, huven och bakluckan - allt annat är specialbyggt. Under huven återfinns den kompressormatade V8:an på 5,0 liter som ger 525 hästar. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0
2019
2018

Land Rover visar Range Rover som coupé
Endast 999 stycken tillverkas

Det är nu nästan 50 år sedan Land Rover presenterade Range Rover för första gången. Det tog den ruggade arbetsbilen in i finrummet och helt plötsligt såg världen den första lyx-suven. Nu tar man det hela till en ny nivå med modellen Range Rover SV Coupé som endast kommer i en begränsad upplaga om 999 stycken exemplar. Lite lyxigare, lite exklusivare och lite mer opraktisk än versionen med fyra dörrar. Bilen handbyggs av SVO (Special Vehicle Operations) och den är en hyllning till Range Rovers arv. På insidan finns plats för fyra stycken personer och allt man kan tänkas behöva i bekvämlighet och teknikväg. På utsidan finns en ny Contour-grafik som erbjuds i fyra tvåtons färgriktningar och för första gången går det att få en Range Rover med 23-tumsfälgar från fabrik. Framstolarna är i semi-anilinläder och de har en diamantquiltad design som är unik för modellen. Alla bilar byggs efter kundens specifika behov och valmöjligheterna är nästintill oändliga. Under huven sitter den välbeprövade kompressormatade V8:an på 5,0 liter och här ger den 565 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Det gör att man tar sig från stillastående till 100 km/h på 5,3 sekunder, toppfarten anges till 266 km/h. Fjädringen ska vara sportigare inställd och bilen är sänkt åtta millimeter. Vadningsdjupet på 90 centimeter och dragkapaciteten på 3,5 ton finns kvar. Försäljningen drar igång under fjärde kvartalet i år och priset börjar på 240.000 pund i Storbritannien. Tumnagel
31.5°
+
Bobby Green
0

Teaser för coupé-version av Range Rover
Har premiär i Genève

På bilmässan i Genève kommer Land Rover att visa upp "world’s first full-size luxury SUV coupe" och det handlar alltså om en coupé-version av modellen Range Rover. Bilen byggs av Jaguar/Land Rover SVO och man lovar att den har en "seductive body design" och en "supremely refined interior." Nu får vi en första bild som visar bilens interiör ovanifrån, och visst ser det mysigt ut. Endast 999 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2017

Den lyxigaste versionen av Range Rover i ny tappning
Gott om benutrymme, men det kostar

Förra månaden rullade Land Rover ut en uppdatering av Range Rover och nu är det dags att presentera den lyxigaste i gänget - Range Rover SVAutobiography LWB. Den här är för dig som behöver bra benutrymme i baksätet, massa flådiga material och något som sticker ut från mängden. På det behöver du även en tjock plånbok, med den kompressormatade V8:an kostar nämligen bilen från 177 030 pund vilket i svenska pengar är farligt nära tvåmiljoners-gränsen. Bilen byggs av specialavdelningen SVO och de har bland annat begåvat bilen med separata fåtöljer i baksätet som går att fälla till en liggande position. Stolarna har ett fotstöd som går att fälla ut och i mittkonsolen finns ett bord som man kan plocka fram när det är dags att bre lite rysk kaviar på sitt kex. Här finns även en kyl som har plats för två stycken vinflaskor. Framför sig har man varsin pekskärm på tio tum. Tre stycken motoralternativ finns att välja mellan och dessa är en 4,4-liters diesel-V8:a på 335 hästar, den nya hybriddrivlinan som består av turbomatad fyra på 2,0 liter som paras ihop med en elmotor. Den totala effekten här anges till 395 hästar och på bara el ska man kunna köra fem mil. Sist men inte minst har vi då den kompressormatade V8:an på 5,0 liter som här ger hela 560 hästar. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Land Rover uppdaterar Range Rover Sport
Mer effekt i SVR och hybrid-alternativ

Land Rover rullar nu ut en faceliftad version av modellen Range Rover Sport. Förutom lite uppdaterade visuella saker presenteras även ett nytt drivlinealternativ i P400e - en plug-in hybrid. I andra änden hittar vi SVR-versionen som har fått ännu mer effekt. Det man lägger märke till direkt är de uppdaterade LED-strålkastarna som numera går i samma stil som hos syskonet Velar. Stötfångaren är också ny, precis som grillen. Baktill har lamporna fått ett ganska snyggt mönster som också består av LED-ljus. I övrigt känner man igen sig. På insidan återfinns det nya infotainmentsystemet Touch Pro Duo som består av två stycken pekskärmar på tio tum vardera. Man får även fler USB-portar till sina prylar som ska laddas. Under huven är det mest spännande kanske den nya drivlinan P400e. Den kombinerar en turbomatad fyra på 2,0 liter med en elmotor på 115 hästar som drivs av ett lithium-jon-batteri på 13,2 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 404 hästar och 640 newtonmeter. Elmotorn är ihopbyggd med en åttastegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. Bilen klarar 0-100 km/h på 6,3 sekunder och toppar 220 km/h. På bara el ska man kunna köra upp till 5,1 mil. En laddning av batteriet ska ta 2 timmar och 45 minuter. Vill man vara värst, låta mest och ha den mest bisarra bilen väljer man SVR. Den har sportavdelningen Special Vehicle Operations pillat på och gett ännu mer pulver. V8:an på 5,0 liter som är försedd med kompressor lämnar numera 575 hästar istället för tidigare 550. Det räcker för att den tjocka bilen ska ta sig från stillastående till 100 km/h på bara 4,3 sekunder. Det sjuka ljudet ur de fyra avgasrören har man som tur är inte dämpat. Utseendemässigt har denna version fått en fetare front med större luftintag och en huv i kolfiber med två stora hål i sig. Lansering blir i början av nästa år och priserna börjar på 61 315 pund. P400e kostar från 70 800 pund medan värstingen SVR har en prislapp som startar på 99 680 pund. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida