m

Lånade föräldrarnas bil så de skänkte bort alla hans prylar
Nu sover Angel på soffan

14-årige Angels föräldrar åkte till Las Vegas för att fira sin bröllopsdag och då passade han på att låna deras Range Rover SVR och bränna runt en sväng med den i området. Detta fick givetvis föräldrarna reda på vilket inte var särskilt populärt. Straffet blev att hela hans rum tömdes, grejerna ställdes på uppfarten och där fick han sitta och skämmas samtidigt som vem som helst kunde ta hans prylar eftersom de skänktes bort. Angel förpassades till soffan när det väl var dags att sova. Enligt Angel är straffet han fick fullt rimligt, men jag misstänker att han ändå hade sluppit. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0
2019
2018
2017

Land Rover uppdaterar Range Rover Sport
Mer effekt i SVR och hybrid-alternativ

Land Rover rullar nu ut en faceliftad version av modellen Range Rover Sport. Förutom lite uppdaterade visuella saker presenteras även ett nytt drivlinealternativ i P400e - en plug-in hybrid. I andra änden hittar vi SVR-versionen som har fått ännu mer effekt. Det man lägger märke till direkt är de uppdaterade LED-strålkastarna som numera går i samma stil som hos syskonet Velar. Stötfångaren är också ny, precis som grillen. Baktill har lamporna fått ett ganska snyggt mönster som också består av LED-ljus. I övrigt känner man igen sig. På insidan återfinns det nya infotainmentsystemet Touch Pro Duo som består av två stycken pekskärmar på tio tum vardera. Man får även fler USB-portar till sina prylar som ska laddas. Under huven är det mest spännande kanske den nya drivlinan P400e. Den kombinerar en turbomatad fyra på 2,0 liter med en elmotor på 115 hästar som drivs av ett lithium-jon-batteri på 13,2 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 404 hästar och 640 newtonmeter. Elmotorn är ihopbyggd med en åttastegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. Bilen klarar 0-100 km/h på 6,3 sekunder och toppar 220 km/h. På bara el ska man kunna köra upp till 5,1 mil. En laddning av batteriet ska ta 2 timmar och 45 minuter. Vill man vara värst, låta mest och ha den mest bisarra bilen väljer man SVR. Den har sportavdelningen Special Vehicle Operations pillat på och gett ännu mer pulver. V8:an på 5,0 liter som är försedd med kompressor lämnar numera 575 hästar istället för tidigare 550. Det räcker för att den tjocka bilen ska ta sig från stillastående till 100 km/h på bara 4,3 sekunder. Det sjuka ljudet ur de fyra avgasrören har man som tur är inte dämpat. Utseendemässigt har denna version fått en fetare front med större luftintag och en huv i kolfiber med två stora hål i sig. Lansering blir i början av nästa år och priserna börjar på 61 315 pund. P400e kostar från 70 800 pund medan värstingen SVR har en prislapp som startar på 99 680 pund. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Land Rover presenterar Discovery med 525 hästar
Det kan behövas i skogen

Range Rover SVR är en av de sjukaste bilar jag någonsin har kört. Tokfransarna Special Vehicle Operations fick för sig att stoppa ned drivlinan från F-Type R under huven och helt plötsligt hade man en monster-SUV som lät precis som den galna sportbilen, och i princip var lika snabb. Nu har man gjort ytterligare ett sånt här tokigt projekt, fast denna gång är det modellen Discovery som har biffats till. Den kallas för Discovery SVX och under huven lurar en kompressormatad V8:a på 5,0 liter som ger hela 525 hästar och 625 newtonmeter. Som väntat låter den även helt underbart. Man beskriver bilen som en hardcore-offroader men vi vet alla var den här kommer att hamna - på gatorna i stan gasandes mellan rödljusen. Jag hoppas ändå att någon verkligen utnyttjar den och testar dess gränser där asfalten tar slut, det hade jag lätt gjort om jag hade haft möjligheten att köpa en. Bilen har Hydraulic Active Roll Control-system för att se till att det inte kränger så vårdslöst, höjd luftfjädring för bättre markfrigång och 20-tumsfälgar skodda med biffiga Goodyear Wrangler-däck. Det finns även låsbara mitt- och bakdiffar, Hill Descent Control, Electronic Traction Control och All-Terrain Progress Control. Den uppmärksamme noterar även kroken med vinsch där bak som man kan använda till att dra loss folk som kört fast, eller sig själv om man nu skulle råka ut för detta. Produktionen av bilen ska dra igång någon gång nästa år, när den dyker upp på riktigt och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
2016
2015

Jaguar F-Type R blev uppäten av en suv och det här är resultatet
Jag har kört Range Rover SVR

Världens snabbaste Land Rover. Ja, med de orden beskrivs Range Rover SVR. Men handlade det inte att om att ha de mest terrängvänliga bilarna? Som verkligen kunde ut och lufsa i skogen, vada i halvmeterdjupa träsk utan bekymmer och överlag ta sig fram där andra suvar för längesedan gett upp? Jo, fast det är nya tider nu. De grejerna räcker inte längre, och då måste man skapa något nytt. Så föddes Special Vehicle Operations som får ses som Land Rover och Jaguars motsvarighet till trimstugor som Mercedes AMG, Audi RS och BMW M. Detta gäng fick alltså i uppdrag att skapa något som Land Rover inte gjort innan, en ordentlig prestandasuv som kunde rå sig på de tyska rivalerna. Resultatet heter Range Rover SVR och det är den mest galna suven jag någonsin har kört. Den är inte snabbast, starkast, bäst eller snyggast. Den är bara helt skvatt galen, och eftersom den är byggd av SVR så låter den exakt som en Jaguar F-Type R. Och det är inte friskt någonstans. På ett bra sätt. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe går igenom Range Rover Sport SVR
Den nya supersuven

När Harry Metcalfe laddar upp något nytt på sin YouTube-kanal vet man att man har något trevligt framför sig. Och visst är det så även denna gång när han tar sig en närmare titt på den nya supersuven Range Rover Sport SVR. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2014

På ställ med en Range Rover SVR
Ser trevligt ut

Land Rover släppte nyligen ett klipp på när den mer prestandainriktade suven Range Rover SVR rastas lite på bana. Inte varje dag man får se en stor suv på ställ. Men så är det här inte en helt vanlig skogsmulle heller, utan en best med 550 hästar som gör 0-100 km/h på 4.5 sekunder. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Land Rover presenterar supersuven Range Rover SVR
Snabb skogsmulle

Efter en hel del teasers, ringtider (8:14) och annat är Range Rover SVR nu äntligen officiell. Det här är den fetaste och starkaste suven från Land Rover någonsin och en direkt utmanare till prestandasuvarna från Porsche, BMW och Mercedes. Hjärtat i bilen är den gamla trotjänaren och potenta kompressormatade V8:an på 5.0 liter. Den ger 550 hk och 680 Nm vilket är tillräckligt för att ta bilen från stillastående till 100 km/h på 4.5 sekunder och vidare till en toppfart på 260 km/h. Kraften skickas såklart till alla fyra hjulen och det sker via en uppdaterad åttastegad automatlåda från ZF. Vidare har Dynamic Active Rear Locking Differential omkalibrerats. Unikt för bilen är avgassystemet som kommer med elektroniskt kontrollerade klaffar. Under 3 000 varv är det bara två av de fyra rören som mullrar, men över detta öppnas hela systemet upp. 21-tummare skodda med 275/45 R21-däck är standard men 22-tums Continental SportContact 5 i dimensionen 295/40 R22 finns som tillval. Innanför de enorma hjulen sitter Brembo-bromsar med sexkolvsok. På insidan har bilen försetts med kramvänliga sportstolar både fram och bak. Bilen visas upp denna veckan på Monterey Car Week och på Pebble Beach Concours d’Elegance. Orderböckerna öppnar i oktober och är man sugen får man hosta upp 93 450 pund för ett exemplar. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Så låter värsting-Range Rovern
Argt

Land Rover har lovat att Range Rover SVR ska bli riktigt vass och tänja på gränserna för vad en suv klarar av. Många andra märken har också prestanda-suvar men här ska det tydligen vara annorlunda. Och att döma av hur åbäket låter så tycker ju i alla fall jag att den här har fetast avgasljud bland alla suvar i dagsläget. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0