Quantcast
m
2019

Nu finns även Range Rover Velar med 550 hästar
Äntligen?

Det var väl i och för sig bara en tidsfråga innan Land Rover skulle klämma ner den stora kompressormatade V8:an på 5,0 liter även i Range Rover Velar och nu har de alltså gjort detta. Den här kallar man för Velar SVAutobiography Dynamic Edition och inte för Velar SVR men det kanske inte gör något? Det viktigaste är ju att man får 550 hästar och en SUV som låter som en arg Jaguar F-Type R - eller? Med denna effekt kan man ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,5 sekunder och det roliga är slut först vid 274 km/h. Kraftöverföringen står en åttastegad automatlåda för och drivningen sker på alla fyra hjulen. Men ingenjörerna hos SVO har inte bara skuffat ner en stor motor utan även pillat på andra saker. Inte mindre än 63.900 timmar ska ha lagts på att optimera styrning, respons, åkkomfort och annat så att bilen ska palla med den nya effekten och leverera den på ett bra sätt. Det sitter även bromsar som mäter 395 millimeter fram och 396 millimeter bak för att bättre få stopp på grejerna. I övrigt har bilen fått en ny front med större luftintag, röda bromsok och fyra avgaspipor där bak som ser helt löjligt stora ut. Insidan får en sportigare ratt och aluminiumpedaler. Bilen kommer endast att säljas under ett år och på prislappen står det 86.120 pund. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2018

Volvo XC60 kammade även hem World Car of the Year
Grattis, igen!

Det går bra nu. Volvo säljer inte bara mycket bilar, de får fina utmärkelser också. Nyligen vann XC40 "Årets bil i Europa 2018" och innan dess kammade XC60 hem "Årets bil i Japan". Nu är det dags för den sistnämnda att stila lite till, med utmärkelsen "Årets bil i världen". 34 stycken bilar var med från början. Dessa kokades sedan ned till 24 stycken och inför finalmomentet försvann ytterligare sju stycken. Sen var det upp till de 82 journalisterna från 24 olika länder att utse en vinnare - och det blev alltså XC60. Modellen vann över Mazda CX-5 och Range Rover Velar. Det fanns även fler kategorier med priser. World Urban Car of the Year gick till Volkswagen Polo, World Luxury Car of the Year fick Audi A8, World Performance Car of the Year knep BMW M5, World Green Car of the Year gick till Nissan Leaf och World Car Design of the Year fick Range Rover Velar. Tumnagel
63.4°
+
Bobby Green
0

Det här är finalisterna i World Car of the Year
Volvo XC60 kan dessutom vinna två utmärkelser

Nedräkningen till World Car of the Year Awards fortsätter och nu får vi reda på vilka finalisterna är för i år. 82 stycken biljournalister kommer att välja mellan sex stycken crossovers och fyra vanliga bilar. Kandidaterna är Alfa Romeo Giulia, BMW X3, Kia Stinger, Land Rover Discovery, Mazda CX-5, Nissan Leaf, Range Rover Velar, Toyota Camry, Volkswagen T-Roc och Volvo XC60. Pris till årets World Luxury Car kommer också att delas ut och där tävlar Audi A8, BMW 6-serie Gran Turismo, Lexus LS, Porsche Cayenne och Porsche Panamera om titeln. I kategorin World Performance Car tävlar BMW M5, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Audi RS 3 Sedan, Honda Civic Type R och Lexus LC 500 mot varandra. World Green Car kommer antingen att gå till BMW 530e iPerformance, Chevrolet Cruze Diesel, Chrysler Pacifica Hybrid eller nya Nissan Leaf. I kategorin World Urban Car är det någon av Ford Fiesta, Hyundai Kona, Nissan Micra, Suzuki Swift och Volkswagen Polo som blir vinnare. World Car Design of the Year kammas hem av någon av följande - Citroen C3 Aircross, Lexus LC 500, Range Rover Velar, Renault Alpine A110 eller Volvo XC60. Vinnarna i respektive kategori kommer att presenteras på New York Auto Show den 28 mars. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0
2017

Teknikens Värld har provkört Range Rover Velar
Snygg, men är den också praktisk?

Sittandes i Velar First Edition med en treliters V6-diesel på 300 hästkrafter, 700 Nm, 1600 W i 23 högtalare och 22 tums fälgar som också skulle klä en Scania inser jag att enkelhet kan definieras på olika sätt. Men visst är den elegant. Range Rover har ett sparsmakat exteriört formspråk utan mycket utsmyckning. Med relativt låga 166 centimeter i höjd följer man Evoque i spåren, och slutresultatet tycker jag är en fullträff i suvsegmentet. Enligt Range Rovers marknadsförare fyller Velar ut tomrummet mellan Evoque och Range Rover Sport. Men i själva verket intar den prismässigt en position som ligger kannibalistiskt nära Range Rover Sport. Velar är 4,8 meter lång och kostar med dieselfyran på 240 hästkrafter 668?900 kronor. Det betyder att den är blott sju centimeter kortare än Range Rover Sport med samma motor och faktiskt kostar 1?900 kronor mer! På suv-marknaden landar den i ett tomrum. Större än Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC och Porsche Macan. Mindre än Q7, X5, GLE och Cayenne. Kanske har Range Rover hittat ett segment för kunder som vill ha en mindre uttalad suvkaraktär, utan att glida över till det infantila suv-coupé-formatet. Med två meter i bredd och 4,8 meter i längd blir det hyfsat med utrymme, men ändå överraskande litet. Paketeringen är mer elegant än effektiv. Baksätet har halvrisigt ben­utrymme och kardantunneln stjäl mycket plats. Bagageutrymmet är bättre, 673 liter ger plats åt mycket, men man får lyfta högt. Körmässigt bjuder Velar inte på några överraskningar, på gott och ont. Det räcker med att titta på databladet för att förstå att den här bilen rör på sig. V6-dieseln har 300 hästkrafter och 700 Nm, bensin-sexan på tre liter ger 380 hästkrafter. Båda är tysta och dragstarka, och tvekar inte det minsta när jag lägger mig i omkörningsfilen. Men det kostar förstås. När jag kör lugnt på norska landsvägar drar dieselmotorn strax under litern och bensinmotorn runt 1,25 liter per mil. Att hybriddrivlinor helt saknas på programmet förvånar. Under vinjetten "Teknikens Värld provkör..." delar vi med oss av vår systertidnings material. Klicka vidare på länken för att läsa hela testet och se fler bilder! Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0

Range Rover presenterar Velar
En mellanstor lyx-SUV

Efter en teaserbild har Land Rover nu dragit skynket av den nya modellen Range Rover Velar. Det här är en bil som placerar sig mellan Range Rover Sport och Evoque och som fyller den lucka som tidigare har funnits där. Utseendemässigt följer den syskonen tydligt men har ändå lite egna saker som gör att den sticker ut. Mest tydligt är de utdragna LED-strålkastarna med matrix laser-teknik och baklamporna. De infällda handtagen som för tankarna till Jaguar F-Type ger även en slimmad look i profil. Luftmotståndskoefficienten ska ligga på 0,32 vilket gör den här till den aerodynamiskt effektivaste Land Rovern som någonsin har tillverkats. På insidan hittar man det nya infotainmentsystemet som man kallar för Touch Pro Duo. Precis som namnet avslöjar handlar det om ett system som man petar på istället för trycker på, detta via två stycken skärmar på tio tum vardera. När bilen är avstängd blir panelen helt svart och det hela är ganska så trevligt att titta på. Under huven finns det sex stycken olika drivlinor att välja mellan - från dieselsnurra på 180 hästar till kompressormatad bensin-V6:a på 380 hästar som gör att man kan ta sig från 0 till 100 km/h på 5,7 sekunder. Däremellan finns en dieselfyra på 240 hästar med 500 newtonmeter i vrid och en V6-diesel med hela 700 newtonmeter. Det finns även en nyutvecklad bensinfyra på 250 hästar eller 300 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen och väljer man till luftfjädring (standard på de sexcylindriga modellerna) blir markfrigången 25,1 centimeter, med vanliga stålfjädrar är den istället 21,3 centimeter. Vadningsdjupet anges till 65 centimeter med luftfjädring, 60 centimeter utan. Velars hjulbas mäter 2,87 meter (Evoque har 2,6 och Range Rover Sport har 2,92) och i bagagerummet ska man få in 673 liter innan man har fällt sätena. Dragkapaciteten är upp till 2,5 ton. På säkerhetssidan finns saker som autonom nödbromsning, förarövervakning och backvarnare. Velar kommer i versionerna Standard, S, SE och HSE, exklusivast blir dock First Edition som kommer att erbjudas under det första modellåret. Försäljningen drar igång nu i sommar. Några svenska priser har vi tyvärr inte än, i USA börjar det dock på 49 900 dollar. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Range Rover visar lite av nyheten Velar
Ett mellanting mellan Evoque och Sport

Den som tycker att Range Rover Evoque är för liten men att Range Rover Sport är lite för stor får snart en modell som kanske passar. Den heter Velar och blir något däremellan. Namnet har man hämtat från de ursprungliga Range Rover-prototyperna från 1969. Land Rovers designchef Gerry McGover säger följande om den nya modellen: "Vi kallar Velar för den avantgardistiska Range Rovern. Den ger märket en ny dimension av glamour, modernitet och elegans. Range Rover Velar förändrar allt." För tillfället får vi endast två stycken teaserbilder på bilen. Världspremiären äger rum den 1 mars. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2016