m

Chieftain presenterar nytt Range Rover-bygge
Rullar på ett specialbyggt chassi

Vi har tidigare skrivit om customtillverkaren Chieftain och deras ombyggda Range Rovers. Nu presenterar de Chieftain Extreme som till utseendet ser ut som en klassisk Range Rover men som är så mycket mer. Till en början så har man tagit fram ett helt nytt egentillverkat chassi till bilen. Här finns bland annat oberoende fjädring med dubbla stötdämpare bak och skivbromsar runt om från AP Racing. Som motor har man valt en LS3-V8:a på 6,2 liter som ger runt 700 hästar. Till den sitter det en åttastegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Några prestandasiffror har vi inte fått än men den borde inte vara särskilt slö. Utseendemässigt så har bilen fått sig en helsvart grill, runda strålkastare med lite vassare teknik i sig, extraljus i form av en LED-ramp och ett Chieftain-märke på huven. De svarta sexekrade fälgarna är klädda i BFGoodrich All-Terrain-däck. Över hjulhusen sitter skärmbreddare och i höger sidokjol tittar dubbla avgaspipor ut. Vad en Extreme ligger på i pris är oklart men den allra billigaste bilen som företaget erbjuder kostar strax över 200.000 dollar, så den här lär kosta en bra slant över det i alla fall. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover stoppar utvecklingen av MLA-plattformen
Ska istället satsa på en annan plattform för elbilar

MLA (Modular Longitudinal Architecture) är en plattform från Jaguar Land Rover framtagen för att kunna husera mildhybridsystem, laddhybridsystem och ren eldrift med ett stort batteripack i mitten. Den här skulle vara grunden för kommande Jaguar XJ som bara skulle erbjudas med eldrift. För en månad sedan stod det dock klart att den modellen läggs ned, och nu får vi reda på att man stoppar vidare utveckling av plattformen helt. Innan den fasas ut 2025 ska den dock vara grund till större suvar från Land Rover och Range Rover. MLA har helt enkelt blivit för omodern och istället ska man lägga krut på att utveckla en helt ny plattform för framtida elbilar. Den heter EMA och kommer användas av mindre modeller som ska gå på bara el, vara laddhybrider eller mildhybrider. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Land Rover firar en miljon sålda Range Rover Sport
Grattis!

Land Rover har nu passerat en milstolpe med Range Rover Sport och det är man passerat en miljon sålda exemplar sedan den första generationen lanserades 2005. Bil nummer en miljon skeppades iväg till kund i december men det är först nu man annonserar detta tillsammans med detta kort klipp som visar lite vad modellen hunnit med sedan start. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2020

Land Rover lyfter Discovery
Får uppdaterad ut- och insida

Det är nu fyra år sedan nya Land Rover Discovery lanserades och därmed hög tid för en facelift. Så här ser den alltså ut och som vi kan se matchar den nu storebrodern Range Rover ännu mer än tidigare. Som väntat innebär faceliften förutom lite designuppdateringar även nya motoralternativ och mer teknik under skalet. Utsidan får en ny grill, nya strålkastare, nya stötfångare och uppdaterade bakljus. Insidan får bland annat ett helt nytt infotainmentsystem som liknar det man får i nya Defender. Det består av en pekskärm på 11,4 tum som kan ta emot OTA-uppdateringar. Nytt är också ratten, växelväljaren och hela mittkonsolens design. De som sitter i baksätet ska ha fått bekvämare säten, nya luftutblås och uppdaterade klimatanläggningsknappar. Under huven erbjuds en rad olika motoralternativ. Det finns bland annat en ny turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och en ny rak sexa på 3,0 liter med mildhybridteknik och 360 hästar. Lansering sker någon gång nästa år och priset börjar på 53.900 dollar. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Eldriven Range Rover och Jaguar XJ presenteras snart
I oktober och november

Planen var att en helt eldriven Range Rover och en helt eldriven Jaguar XJ skulle presenteras i augusti och september, men så blir det inte tyvärr. Augusti har som ni säkert redan vet passerat men det blir alltså inget i september heller. Istället satsar man på oktober och november. Båda bilarna kommer att baseras på plattformen MLA och Range Rovern ska påminna en del om Velar fast ha en lite lägre profil. Jaggan vet vi dock inget om än, men snart så. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Lånade föräldrarnas bil så de skänkte bort alla hans prylar
Nu sover Angel på soffan

14-årige Angels föräldrar åkte till Las Vegas för att fira sin bröllopsdag och då passade han på att låna deras Range Rover SVR och bränna runt en sväng med den i området. Detta fick givetvis föräldrarna reda på vilket inte var särskilt populärt. Straffet blev att hela hans rum tömdes, grejerna ställdes på uppfarten och där fick han sitta och skämmas samtidigt som vem som helst kunde ta hans prylar eftersom de skänktes bort. Angel förpassades till soffan när det väl var dags att sova. Enligt Angel är straffet han fick fullt rimligt, men jag misstänker att han ändå hade sluppit. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Bronco blir ett eget varumärke
Typ i alla fall

Klassiska Bronco är på väg tillbaka och om en vecka är det premiär på riktigt. Då kommer man att presentera minst en modell, men det kommer tre. Förutom mittenbilen på bilden ovan så kommer en lite mindre version av den men även en kompakt crossover, den till höger. Om vi får se alla tre eller bara en om en vecka är oklart. Hur som helst så verkar det som att Bronco kommer att leva som ett eget märke, typ. Upplägget kommer att bli likt det som Land Rover kör med Range Rover, där man skriver "Range Rover by Land Rover" i text, men på bilen står det Range Rover i fronten. I Bronco-fallet kommer det att stå Bronco i fronten och det kommer inte finnas Ford-loggor på bilarna, men i text kommer man att säga Ford Bronco. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Specialversion av Range Rover hyllar originalet som fyllt 50 år
Kan fås med solid lack som flörtar med dåtiden

Som vi tidigare har skrivit så fyller Range Rover hela 50 år i år. Det firar tillverkaren Land Rover bland annat genom att nu presentera Range Rover Fifty som är en specialversion som hyllar originalet. Den 17 juni 1970 lanserades den första generationen och det var något helt nytt att man kunde ge sig ut i terrängen och samtidigt vara inbäddad i lyx. Konceptet har vidareutvecklats hela tiden och nu för tiden är det nog väldigt få som är ute och härjar i leran med sina Range Rovers, även om det såklart fortfarande är möjligt. Vid lanseringen var Range Rover den första suven med permanent fyrhjulsdrift och 1989 blev den världens första terrängbil med ABS-bromsar. 1992 introducerades elektronisk antispinnkontroll och automatisk elektronisk luftfjädring vilket man också var först med på denna typ av bil. 2012 var man först med att tillverka en SUV helt i aluminium. Den senaste specialversionen Fifty tillverkas endast i 1970 stycken exemplar. Man har utgått från Autobiography och och smackat dit 22-tumsfälgar. Bilen går att få i färgerna Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba och Santorini Black. Land Rover Special Vehicle Operations har även tagit fram tre stycken solida färger som inspirerats av dåtiden - Tuscan Blue, Bahama Gold och Davos White. Det går att få bilen med lång eller kort hjulbas och med bensin, diesel eller laddhybridsversionen P400e. Speciella emblem kommer att finnas både på in- och utsidan. Vad man får betala för kalaset är dock oklart. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Range Rover fyller 50 år i år!
Första lyx-suven fyller jämnt

Det är i juni i år hela 50 år sedan Range Rover lanserades. Det här var ett nytt grepp från Land Rover där man ville erbjuda en redig offroad-maskin som inte skulle tumma på lyxen. Här fanns fyrhjulsdrift, ABS-bromsar, elektroniskt antispinnsystem och automatisk luftfjädring på de senare versionerna. Bara för att man ville skogsmulla sig skulle man inte behöva studsa fram alltså. I dagsläget är det väl väldigt få som är ute med sina Range Rovers och härjar i leran, men de klarar fortfarande av det om man nu skulle vilja. För att fira jubileet gjorde man ett 260 meter i diameter stort snökonstverk i Arjeplog som ni kan se här nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Niels van Roij byggde det som Land Rover skippade
Här är Range Rover som coupé

I mars 2018 visade Land Rover att man hade en Range Rover Coupé på gång. Ett år senare meddelades det dock att den inte skulle bli av eftersom det kostade för mycket pengar att ta fram en sådan version. Några månader efter det berättade customfirman Niels van Roij att de skulle bygga bilen istället, och nu visar man upp det färdiga resultatet. Den här kallar man för Adventum Coupé och skulle man vilja bli ägare till en möjligtvis snyggare men mer opraktisk version av Range Rover är det bara att langa upp 270.000 euro. En deposition på 50.000 euro måste dock läggas för att säkra ett exemplar. Varje bil tar minst ett halvår att bygga och det man sparar från originalet är framskärmarna, huven och bakluckan - allt annat är specialbyggt. Under huven återfinns den kompressormatade V8:an på 5,0 liter som ger 525 hästar. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0
2019

Mazda3 utsedd till Women's World Car Of The Year 2019
Grattis!

Varje år får en bil utmärkelsen Womenx27s World Car Of The Year och i år gick priset till nya Mazda3. En kvinnlig jury med medlemmar från 30 stycken olika länder fick säga sitt gällande design, praktikalitet, säkerhet, miljö och vad man får för pengarna och när allt detta hade kokats ihop en stund var det alltså Mazdan som stod kvar på toppen. Modellen fick även utmärkelsen Womenx27s World Family Car of the Year. I klassen Womenx27s Urban Car of the Year var det istället Kia XCeed som vann och Womenx27s Green Car of the Year gick till Kia Soul EV. Lyx-kategorin vanns av BMW 8-serie, prestanda-kategorin av Porsche 911 och SUV-kategorin av Range Rover Evoque. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Stuntscener från nya Bond-rullen
Med Land Rover Defender

En av huvudpersonerna i den nya Bond-rullen No Time To Die är inte mänsklig, utan en maskin. Vi snackar om nya Land Rover Defender som bland annat kommer att användas i en biljakt-scen. Här får vi se lite hur detta såg ut bakom kulisserna på inspelningarna. Förutom Defendern kommer även Range Rover Sport SVR, Land Rover Series III och Range Rover Classic att figurera i filmen. Filmen har biopremiär den 3 april nästa år. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Dessa bilar är nominerade till European Car Of The Year
35 stycken modeller är med

Nu tillkännages vilka bilmodeller som har nominerats till årets upplaga av utmärkelsen European Car of the Year. Det handlar om 35 stycken olika bilar och den 25 november ska juryn slimma ner dessa till sju. Vinnaren kommer att utses den 2 mars nästa år på bilmässan i Genève. Förra året vann Jaguar I-Pace. De nominerade är: Audi E-Tron BMW 1-Series BMW Z4 BMW X6 BMW X7 DS3 Crossback Ferrari F8 Tributo Ford Puma Kia e-Soul Mazda3 Mazda CX-30 Mercedes-Benz CLA Mercedes-Benz EQC Mercedes-Benz GLB Mercedes-Benz GLS Nissan Juke Opel/Vauxhall Corsa Peugeot 208 Porsche 911 Porsche Taycan Range Rover Evoque Renault Captur Renault Clio Renault Zoe Skoda Kamiq Skoda Scala SsangYong Korando Subaru Forester Tesla Model 3 Toyota Camry Toyota Corolla Toyota RAV4 Toyota GR Supra Volkswagen Golf Volkswagen T-Cross Vilken tycker du ska ta hem tävlingen? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

En gammal Range Rover renoveras
Snyggt klippt

I det här snygga, delvis stop-motion-infuserade, klippet får vi se när George Karellas lagar rost och annat på sin Range Rover Vogue SE från 1991. Perfekt om du har en och en halv timme att slå ihjäl och behöver något avslappnande att titta på. Allt som allt tog det vi ser här tre år att göra. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Niels van Roij Design bygger coupé av Range Rover
Eftersom Land Rover skrotade planerna

I slutet av januari fick vi reda på att Land Rover skrotat planerna på att bygga en Range Rover Coupé. Men frukta ej. Om du är sugen på en sådan ändå så kan vi meddela att customfirman Niels van Roij Design löser detta åt dig med en version de döpt till Adventum Coupé. Firman är de som även ligger bakom en av kombi-versionerna av Tesla Model S. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och skisserna vi ser här är hur man tänker sig att resultatet kommer att se ut. Ombyggnationen tar ett halvår och för att få en måste man lägga närmare 60.000 euro i deposition. Förvandlingen kostar mellan 320.000 till 440.000 euro beroende på hur mycket man specialbeställer. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Land Rover rullar ut sin första mildhybrid
Range Rover Sport HST har en eldriven kompressor

Jaguar Land Rover presenterar nu sin allra första mildhybrid - Range Rover Sport HST. Den kombinerar en ny rak sexa på 3,0 liter med en turbosnurra och en eldriven kompressor. Effekten anges till 400 hästar med ett vrid på 550 newtonmeter. Maskinen ersätter den tidigare V6:an och den ska minska CO2-utsläppen med tolv procent och partikelutsläppen med hela 75 procent. Kompressorn drivs av en liten elmotor som kan komma upp i hela 120,000 varv per minut på bara en halv sekund. Den ska eliminera allt lagg från turbon och bjuda på direkt kraft, samtidigt som utsläppen då som sagt minskar. Motorn har även Continuous Variable Valve Lift som är ett system som hela tiden varierar insugsventilerna för att öka på effektiviteten. Det finns även ett 48-voltsystem ombord som lagrar energi när man kör och sedan kan användas som en extra knuff eller till start/stopp-systemet. Förbrukningssiffrorna säger 0,93 liter per mil med ett utsläpp på 213 gram per kilometer. Om bilen kommer att komma hit är oklart, den kommer i alla fall att säljas i Storbritannien och där kostar den 81,250 pund. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nu finns även Range Rover Velar med 550 hästar
Äntligen?

Det var väl i och för sig bara en tidsfråga innan Land Rover skulle klämma ner den stora kompressormatade V8:an på 5,0 liter även i Range Rover Velar och nu har de alltså gjort detta. Den här kallar man för Velar SVAutobiography Dynamic Edition och inte för Velar SVR men det kanske inte gör något? Det viktigaste är ju att man får 550 hästar och en SUV som låter som en arg Jaguar F-Type R - eller? Med denna effekt kan man ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,5 sekunder och det roliga är slut först vid 274 km/h. Kraftöverföringen står en åttastegad automatlåda för och drivningen sker på alla fyra hjulen. Men ingenjörerna hos SVO har inte bara skuffat ner en stor motor utan även pillat på andra saker. Inte mindre än 63.900 timmar ska ha lagts på att optimera styrning, respons, åkkomfort och annat så att bilen ska palla med den nya effekten och leverera den på ett bra sätt. Det sitter även bromsar som mäter 395 millimeter fram och 396 millimeter bak för att bättre få stopp på grejerna. I övrigt har bilen fått en ny front med större luftintag, röda bromsok och fyra avgaspipor där bak som ser helt löjligt stora ut. Insidan får en sportigare ratt och aluminiumpedaler. Bilen kommer endast att säljas under ett år och på prislappen står det 86.120 pund. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Det blir ingen coupé-version av Range Rover
Blev för kostsamt

För knappt ett år sedan visade Land Rover upp en coupé-version med bara två dörrar av suven Range Rover. Då sa man att 999 stycken exemplar skulle tillverkas, men nu får vi reda på att bilen istället läggs ned. En av anledningarna sägs vara priset - 240.000 pund. Det var helt enkelt för högt och bilen lockade inte tillräckligt många köpare. Nu lägger man denna bakom sig och fokuserar istället på elektrifiering i alla former. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida