m

Nu har Disney+ byggts ut med Star!
Ett lite matigare bibliotek

Förra året blev det känt att Disney+ skulle byggas ut med Star, vilket är den nya sektionen för filmer och serier från bland annat Fox. Nu har Star blivit tillgängligt på streamingtjänsten och massvis med trevliga filmer och serier kan nu ses. Bland annat finns alla säsonger av Futurama, Scrubs, Lost, Prison Break, The Strain och en stor mängd filmer som Logan, Deadpool, Starship Troopers och Kung Pow: Enter The Fist. Allt Star-innehåll hittar ni i nya Star-fliken på streamingtjänsten. I samband med detta har även priset på Disney+ höjts och ligger nu på 89 kronor i månaden eller 890 kronor för ett år. Folk betalat för ett år sedan tidigare kommer inte behöva betala extra förrän när årsprenumerationen gått ut. Hela listan med nya filmer och serier som nu finns på Disney+ har ni här nere. Tumnagel
46.5°
+
André Stray
0

Här är allt innehåll som kommer till Star på Disney+
Premiär 23 februari

Disney+ har haft ett bra förstaår, men det saknas helt ärligt lite innehåll för vuxna. Men i februari, närmare bestämt 23, kommer en ny avdelning som kallas för Star. Här kommer det att bli vuxet (nej, inte sånt vuxet) och action istället för barnsligt och gulligt. För dig som älskade vad som levererades på tv mellan 2005 och 2015 är det en orgie, här trängs serier som 24, Scrubs och Greyx27s Anatomy. En hög med klassiska filmer kommer också, bland annat Die Hard och Con Air. Eftersom det är Disney vi prata om är föräldrakontroll så klart inbyggt och man kan bestämma att vissa profiler inte får se innehåll från Star. Samtidigt som Star kommer så kommer man att höja priset. I dag är det 69 kronor per månad och 689 kronor per år, nytt pris blir 89 kronor i månaden och 890 kronor per år. Nuvarande kunder och kunder som blir prenumeranter innan 23 februari behåller det gamla priset i ett halvår. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Kinesiskt maglev-tåg kan få en topphastighet på 800 km/h
Kanske börjar köras kommersiellt 2027

Forskare på kinesiska Southwest Jiaotong University har presenterat en ny prototyp på ett så kallat maglev-tåg vilket i framtiden kan komma att transportera passagerare i hastigheter på upp till 800 km/h. Prototypen är dock designad för en maxhastighet på 620 km/h men utvecklarna tror att man framöver skulle kunna öka maxhastigheten till 800 km/h. Prototypen ska dessutom vara designad för att kunna sväva på magnetbanan redan vid start. Flera av de maglev-tåg som finns idag måste accelerera en bit innan de lyfter från rälsen de åker på säger utvecklarna bakom prototypen som nu visats upp. Kinas Shanghai Transrapid är med sin maxhastighet på 430 km/h världens idag snabbaste kommersiella maglev-tåg. 2027 planerar dock Japan att dra igång en linje mellan Tokyo och Nagoya där maglev-tågen kommer att färdas i 500 km/h. Prototypen som nu visats upp i Kina kan eventuellt även den börja rulla (sväva) på kommersiella linjer om cirka sex år skriver South China Morning Post. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Ford visar prestandaversion av Mustang Mach-E
Gör 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder

Det här är Mustang Mach-E GT Performance Edition. Det är en lite vassare version av elbilen som bjuder på 480 hästar och 860 newtonmeter. Den ökade effekten (25 hästar) gör att bilen ska klara 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder. Räckvidden ligger på 37,8 mil och bilen använder sig av samma batteripack på 88 kWh som vanliga GT. Förutom en kvickare bil får man större bromsar fram med rödmålade Brembo-ok, 20-tumsfälgar med Pirelli-gummi och adaptiv fjädring från MagneRide. Insidan har sportigare stolar och instrumentpanelen har nya aluminiuminlägg. Bilen går att få i färgerna Cyber Orange Metallic Tri-Coat, Dark Matter Gray Metallic, Rapid Red Metallic Tinted Clearcoat, Star White Metallic Tri-Coat, Grabber Blue Metallic, Shadow Black, Iconic Silver Metallic eller Space White Metallic. De som redan har beställt en GT kan uppgradera till Performance Edition nästa vår. Vad man får betala för det framgår dock inte. GT erbjuds inte i Sverige än. Här har vi istället Mustang Mach-E Standard Range RWD som klarar 44 mil på en laddning för 574.900 kronor. Sen finns Mustang Mach-E Long Range RWD som tar sig 61 mil och som kostar 649.900 kronor. Mustang Mach-E Standard Range AWD klarar 40 mil och kostar 644.900 kronor och sist har vi Mustang Mach-E Long Range AWD som tar sig 54 mil och som kostar 734.900 kronor. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Lite snabb frågestund om Immortals Fenyx Rising
Med 58 knivskarpa frågor

Game Informer har släppt en ny Rapid-Fire-video och den här gången ställs det en drös snabba frågor till Immortals Fenyx Rising-regissören Scott Phillips. Immortals Fenyx Rising släpps 3 december till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X och Google Stadia. På Stadia kan man precis nu testa en demoversion av spelet. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Squidbot har hämtat inspiration från bläckfiskar
Använder samma teknik för att ta sig fram i vattnet

Forskare på University of California San Diego har tagit fram en så kallad "mjuk" robot som, precis som många andra robotar, har inspirerats av något som hämtats från djurlivet. Squidbot är en mjuk robot som tar sig fram under vattnet genom att suga in vatten för att sedan blåsa ut detta så att det bildas en slags jetstråle. Jetstrålen går att rikta åt olika håll vilket ger roboten dess styrförmåga. Professor Michael T. Tolley från UC San Diegos avdelning för mekanik har varit med och utvecklat roboten och han säger om Squidbot: "Essentially, we recreated all the key features that squids use for high-speed swimming. This is the first untethered robot that can generate jet pulses for rapid locomotion like the squid and can achieve these jet pulses by changing its body shape, which improves swimming efficiency." Roboten kan förses med en kamera och olika typer av sensorer. Tanken bakom Squidbot är att den ska användas för att undersöka olika typer av marint liv. Att forskarna har använt sig av mjukt material för att bygga roboten förklaras med att man inte vill skada fiskar, korallrev eller annat som finns under vattenytan när Squidbot glider fram och undersöker olika grejer där. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony köper in sig i Epic Games
Langar in 250 miljoner dollar i Fortnite-skaparna

Spelutvecklaren Epic Games meddelade igår att Sony köper en minoritetspost i företaget för 250 miljoner dollar vilket motsvarar lite över 2,3 miljarder svenska kronor. Sony kommer nu att äga 1,4 procent av Epic Games vilket värderar företaget till 17,86 miljarder dollar, motsvarande nästan 165,5 miljarder kronor. Sonys vd och ordförande Kenichiro Yoshida säger om den strategiska investeringen i Epic Games: "Epic’s powerful technology in areas such as graphics places them at the forefront of game engine development with Unreal Engine and other innovations. There’s no better example of this than the revolutionary entertainment experience, Fortnite. Through our investment, we will explore opportunities for further collaboration with Epic to delight and bring value to consumers and the industry at large, not only in games, but also across the rapidly evolving digital entertainment landscape." Det här innebär dock inte att Epic Games nuvarande och kommande speltitlar kommer att bli exklusiva för Sonys, det är något som Epic Games vd Tim Sweeney bekräftar för Venture Beat. Epic Games är antagligen mest kända för sitt populära spel Fortnite men har även utvecklat spelmotorn Unreal Engine och företaget driver även den egna spelbutiken Epic Games Store. Företaget är även en av de drivande krafterna bakom att skapa det så kallade "Metaverse", en initiativ som man på sikt hoppas ska kunna koppla ihop alla världens virtuella plattformar. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare tar fram mjuk robot modellerad efter en gepard
Tar sig fram snabbare än någon annan tidigare mjuk robot

Forskare på amerikanska North Carolina State University har tagit fram en så kallad mjuk robot som man uppger ska vara den snabbaste mjuka roboten som tagits fram hittills. Roboten har modellerats efter hur en gepard rör sig och till skillnad från flera andra mjuka robotar så är den försedd med en "ryggrad" som kan låsas i två olika tillstånd, något som gör att den kan uppnå en hastighet på 2,7 gånger sin egen kroppslängd i sekunden. Man kallar tekniken för "Leveraging Elastic instabilities for Amplified Performance" (LEAP) och professorn säger om roboten: "We were inspired by the cheetah to create a type of soft robot that has a spring-powered, ‘bistable’ spine, meaning that the robot has two stable states. We can switch between these stable states rapidly by pumping air into channels that line the soft, silicone robot. Switching between the two states releases a significant amount of energy, allowing the robot to quickly exert force against the ground. This enables the robot to gallop across the surface, meaning that its feet leave the ground.Previous soft robots were crawlers, remaining in contact with the ground at all times. This limits their speed." Forskarna tänker sig att robotar som bygger på LEAP-tekniken i framtiden kanske skulle kunna användas vid olika typer av räddningsaktioner där hastighet är av betydelse och där man kanske inte kan använda människor. Ni hittar ett klipp på LEAP-robotar här nedan där det demonstreras hur dessa tar sig fram i vatten och på land i jämförelse med robotar som använder andra typer av förflyttnings-tekniker. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aston Martin vill vara den brittiska motsvarigheten till Ferrari
Ska börja använda italienarens arbetsmodell

Andy Palmer som är vd hos Aston Martin satt ner för en intervju med Autocar nyligen. Där berättade han bland annat att man vill anamma den arbetsmodell som Ferrari använder - att tillverka färre men mer lönsamma modeller. Och lönsamhet är något som behövs i företaget. Nyligen tog de nämligen emot ett räddningspaket på 6,7 miljarder kronor från miljardären Lawrence Stroll. Och även om det är en hiskeligt stor summa pengar räcker det ändå inte till. Lawrence har tidigare redan puttat in fem miljarder och sett till att den eldrivna versionen av Rapide pausats eftersom den just nu inte är lönsam. Med de utgifterna Aston Martin har nu kommer pengarna ändå att ta slut om ett år, så något måste göras. Så här säger Andy: "Lawrence has been the Canadian Ferrari importer a long time so he understands the Ferrari model very well. We expect in future to make materially fewer sports cars, but to make every one of them solidly profitable. We built 5800 sports cars for wholesale last year. We’ll do fewer in 2020. There will be a delay while we get stock out of the system. We’ll have to swallow hard. And change what we do. It’s time for us to make good and try to become the British Ferrari, asking customers to spec their cars individually and wait for them to be built. The DBX is already showing how we mean to go on. We’re building those cars only for retail and our order book for 2020 is full." Läs mer av intervjun på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Bosch har utvecklat snabbtest för coronavirus
Visar resultat efter 2,5 timmar

Det tyska jätteföretaget Bosch meddelade idag att de har utvecklat ett snabbtest som kan avgöra om en patient bär på viruset SARS-CoV-2, det nya coronviruset som leder till covid-19. Med det nya testet och analysmaskinen Bosch Vivalytic ska det bli möjligt att se om någon bär på det nya coronaviruset 2,5 timmar efter provtagningen. Snabbtestet kan simultant diagnostisera tio olika lungpatogener och uppfyller även kraven som World Health Organization (WHO) ställer på denna typ av test skriver Bosch i ett pressmeddelande. Bosch har på bara sex veckor utvecklat det nya testet i samarbete med företaget Randox. I pressmeddelandet säger Marc Meier som är chef för Bosch Healthcare Solutions: "Together with our partner Randox, we have succeeded in developing this innovative rapid test within a very short time frame, and we are now in a position to offer it to the market. The Bosch Vivalytic analysis device evaluates the test safely and reliably directly in the hospital, in the lab, or in the doctor’s office, guaranteeing the best possible protection for patients and medical staff." Bosch nya test kan förutom att testa för SARS-CoV-2 även se om patienten till exempel bär på virus för influensa A eller B. En Bosch Vivalytic kan analysera tio tester om dagen vilket gör att det krävs en hel del sådana om man ska kunna börja använda det hela i mängdtester. Tumnagel
68.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gmail har nu stöd för fler signaturer
Skifta mellan att vara personlig och professionell med ett klick

Även om det finns massvis med folk, ni vet exakt vilka ni är, som inte vet att signaturer existerar, så är det ett rätt smidigt sätt att få med din kontaktinformation i mailkonversationer. Nu har Gmail-gänget levererat en ny funktion som gör dessa signaturer lite smidigare, speciellt om du ofta skiftar mellan att skicka mail professionellt och privat. Med den nya funktionen kan du spara flera olika signaturer i Gmail och skifta mellan dessa genom att helt enkelt klicka på din signatur i mailrutan. Stöd för flera signaturer kommer till samtliga Gmail-användare. Gsuite-användare i Rapid Release domains har redan fått tillgång till funktionen redan nu, medan resten av Gmail-användarna kommer stödet 24 mars. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Arcimotos eldrivna trehjuling får jobb hos brandkåren
Testas just nu i Oregon

2011 skrev vi om Arcimotos eldrivna trehjuling första gången och förra hösten började företaget leverera de första exemplaren till privatkunder. Men man vill alltså inte stoppa där utan tycker även att fordonet passar bra hos räddningstjänsten och har därför tagit fram en version för brandkåren. Den här kallar man för Rapid Responder och de första har nu börjat testas hos Eugene Springfield Fire Department i Oregon. Med den här ska man komma fram där stora brandbilar inte får plats och kanske då kunna släcka något med en handsläckare eller hjälpa någon i nöd snabbare. Man hoppas även kunna dra ned på både bränslekostnader och sina utsläpp med fordonet. Räckvidden ligger på 16 mil och toppfarten anges till 120 km/h. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Elektrisk Aston Martin och Lagonda skjuts upp till 2025
Bolaget räddas av miljardär

Det går sådär för Aston Martin, kan man lugnt säga, men i förra veckan blev det klart att bolaget räddas av miljardären Lawrence Stroll. Men allt är inte frid och fröjd för det. Nu väntas hårdare tider och neddragningar både i anställda och kostnader väntas. Enligt den nya planen kommer Valkyrie att lanseras i år och sedan kommer modellen Valhalla med mittmotor. Just mittmotorer kommer att få en framtid i bolaget och Valhalla kommer 2022. Något som inte kommer är en elektrisk version av Rapide verkar inte bli av och Lagonda-projektet skjuts på framtiden. Lagonda-bilarna skulle ju också vara elektriska men pengarna verkar inte finnas till att utveckla det just nu. Så elektrisk Aston Martin och Lagonda kommer tidigast 2025. Strolls F1-team kommer att döpas om till Aston Martin från och med nästa år. Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

Det verkar inte bli någon eldriven Rapide från Aston Martin
Lite snopet

I våras presenterades äntligen Aston Martin Rapide E i produktionsutförande. Elbilen hade fått klartecken att tillverkas men det skulle bara bli 155 stycken exemplar. Nu verkar det istället bli noll. Det sägs att på grund av bolagets pressade ekonomi tvingas man slopa modellen helt. Man kommer istället att använda bilen som en rullande testbänk för andra framtida elbilar. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0
2019

Skoda lyfter Rapid
Ser nu ut som Scala

Skodas lilla sedan-modell Rapid får sig nu en ansiktslyftning så att den bättre liknar övriga syskon. I mina ögon liknar den modellen Scala väldigt mycket och det är yxiga linjer hit och dit som gäller. Förutom den nya utsidan som nu innefattar skarpare strålkastare och LED-bakljus får bilen även Skoda printat över hela bakluckan. Insidan har fått en ny digital instrumentpanel, det senaste infotainmentsystemet med en pekskärm på 6,5 tum (går att få i 8 tum), uppvärmd ratt, uppvärmd vindruta och lite annat smått och gott. Motormässigt har inget förändras jämfört med föregångaren vilket innebär en 1,6-litersmaskin på 90 eller 110 hästar och en turbomatad 1,4 som ger 125 hästar. Växellådsmässigt handlar det om fempetad manuell eller sexstegad automatlåda. Turbomotorn går även att få med sjustegad dubbelkopplingslåda. Nya Rapid tillverkas i Volkswagens fabrik i Kaluga, Ryssland. De första exemplaren ska hitta ut till handlare under första kvartalet nästa år och priset börjar på strax över 13.000 dollar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Forskare tar fram hologramskärm med hjälp av ultraljud
Hologram som reagerar när man rör dem

Forskare på brittiska University of Sussex har utvecklat en ny typ av skärm som kan visa upp enklare hologram med hjälp av en teknik som använder sig av ultraljud och projektorer. Skärmen fungerar genom att man projicerar ljus på en liten pärla som fungera som en slags "pixel" och låter sedan denna förflytta sig med hjälp av ultraljud i tre dimensioner, något som får det mänskliga ögat att uppfatta det hela som ett hologram. Science Mag skriver om tekniken: "It projects light onto a tiny plastic bead moving rapidly through a space the size of a coffee cup. Scientists move the bead using ultrasound waves; like sound waves we can hear, the ultrasound waves compress and decompress the air as they travel, creating regions of low and high pressure. Where several ultrasound waves converge on a single point, they can create a low-pressure spot that traps the bead, suspending it in midair. " För att åstadkomma så att "skärm-pärlan" uppfattas som ett hologram har forskarna använt sig av 512 stycken ultraljudshögtalare som har möjlighet att förflytta pärlan 100 gånger i sekunden i de tredimensionella skärmchassit. Något som gör att man kan projicera någorlunda realistiska hologram vilket ni kan se i klippet ovan. Med hjälp av infrarött ljus har man även byggt in möjligheten att "röra" vid hologrammet som projiceras och detta kan då reagera på olika sätt. Tekniken verkar dock långt ifrån redo för marknaden så det lär antagligen dröja ett tag innan vi kan spela hologram-schack och annat på skärmar som använder den här tekniken. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida