m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Aston Martin vill vara den brittiska motsvarigheten till Ferrari
Ska börja använda italienarens arbetsmodell

Andy Palmer som är vd hos Aston Martin satt ner för en intervju med Autocar nyligen. Där berättade han bland annat att man vill anamma den arbetsmodell som Ferrari använder - att tillverka färre men mer lönsamma modeller. Och lönsamhet är något som behövs i företaget. Nyligen tog de nämligen emot ett räddningspaket på 6,7 miljarder kronor från miljardären Lawrence Stroll. Och även om det är en hiskeligt stor summa pengar räcker det ändå inte till. Lawrence har tidigare redan puttat in fem miljarder och sett till att den eldrivna versionen av Rapide pausats eftersom den just nu inte är lönsam. Med de utgifterna Aston Martin har nu kommer pengarna ändå att ta slut om ett år, så något måste göras. Så här säger Andy: "Lawrence has been the Canadian Ferrari importer a long time so he understands the Ferrari model very well. We expect in future to make materially fewer sports cars, but to make every one of them solidly profitable. We built 5800 sports cars for wholesale last year. We’ll do fewer in 2020. There will be a delay while we get stock out of the system. We’ll have to swallow hard. And change what we do. It’s time for us to make good and try to become the British Ferrari, asking customers to spec their cars individually and wait for them to be built. The DBX is already showing how we mean to go on. We’re building those cars only for retail and our order book for 2020 is full." Läs mer av intervjun på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Elektrisk Aston Martin och Lagonda skjuts upp till 2025
Bolaget räddas av miljardär

Det går sådär för Aston Martin, kan man lugnt säga, men i förra veckan blev det klart att bolaget räddas av miljardären Lawrence Stroll. Men allt är inte frid och fröjd för det. Nu väntas hårdare tider och neddragningar både i anställda och kostnader väntas. Enligt den nya planen kommer Valkyrie att lanseras i år och sedan kommer modellen Valhalla med mittmotor. Just mittmotorer kommer att få en framtid i bolaget och Valhalla kommer 2022. Något som inte kommer är en elektrisk version av Rapide verkar inte bli av och Lagonda-projektet skjuts på framtiden. Lagonda-bilarna skulle ju också vara elektriska men pengarna verkar inte finnas till att utveckla det just nu. Så elektrisk Aston Martin och Lagonda kommer tidigast 2025. Strolls F1-team kommer att döpas om till Aston Martin från och med nästa år. Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

Det verkar inte bli någon eldriven Rapide från Aston Martin
Lite snopet

I våras presenterades äntligen Aston Martin Rapide E i produktionsutförande. Elbilen hade fått klartecken att tillverkas men det skulle bara bli 155 stycken exemplar. Nu verkar det istället bli noll. Det sägs att på grund av bolagets pressade ekonomi tvingas man slopa modellen helt. Man kommer istället att använda bilen som en rullande testbänk för andra framtida elbilar. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0
2019

Fully Charged får sig en genomgång av Aston Martin Rapide E
Och en åktur

I mitten på april presenterade Aston Martin sin första helt eldrivna bil - Rapide E. Den hade man nyligen med sig till Monaco och då fick Fully Charged klämma och känna lite på den. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

James Bonds nya tjänstebil är Aston Martin Valhalla
Ingen Rapide E?

Det har tidigare snackats om att eldrivna Aston Martin Rapide E skulle bli James Bonds nya tjänstebil i den kommande filmen Bond 25. Men nu verkar det inte bli så, utan han ska istället ratta den nyligen namngivna superbilen Valhalla från Aston Martin. Förutom denna bekräftas det även att modellerna DB5 och V8 kommer att figurera. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Nu är äntligen helt eldrivna Aston Martin Rapide här
Men bara 155 stycken blir till

Det var längesedan nu som Aston Martin först började prata om att de skulle bygga en helt eldriven version av modellen Rapide. Nu är den dock officiellt presenterad på Auto Shanghai i Kina. Inga direkta överraskningar när det kommer till utseendet och troligtvis en bil som kommer att bli väldigt ovanligt att se ute på vägarna - man kommer nämligen endast att tillverka 155 stycken. Det här blir Astons första elbil och också den första som tillverkas i den nya fabriken i St Athan. Bilen är framtagen tillsammans med Williams Advanced Engineering och under huven finns ett batteripack på 65 kWh inbakat i kolfiber och Kevlar. Batteriet matar två stycken elmotorer på bakaxeln som tillsammans genererar 612 hästar och 950 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på omkring fyra sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Räckvidden på en full laddning ska vara över 32 mil enligt WLTP. Vad man får betala för en Rapide E framgår tyvärr inte. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Nya Bond-bilen blir Aston Martin Rapide E
James kommer köra eldrivet

Den 25:e upplagan av James Bond blir Daniel Craigs femte film och nu börjar det snackas om vad han kommer att ha för tjänstebil i den. Det blir Aston Martin igen men inte någon bensinslukare som Valkyrie eller DBS Superleggera utan istället kommer han att ratta den kommande helt eldrivna Rapide E. Det här är Aston Martins första eldrivna bil och den kommer endast att tillverkas i 155 stycken exemplar - alla med en prislapp på 250.000 pund. Filmen som går under arbetsnamnet Shatterhand ska börja spelas in snart. Regissera kommer Cary Joji Fukunaga att göra. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Aston Martins eldrivna Rapide E rör på sig
Första från tillverkaren som inte låter något

Som vi tidigare har berättar har Aston Martin en eldriven version av modellen Rapide på gång. Först snackades det om att den skulle heta RapidE vilket är klockrent men nu verkar man ha ändrat namnet till RapideE istället vilket är lite synd. Hur som helst så har nu den första prototypen för godkännande kört sina första mil för egen maskin vilket enligt tillverkaren är väldigt stort. A moment of @astonmartin history. First Validation Prototype Aston Martin RapideE moves under its own power for the very first time with its breakthrough 800v battery. Great work from the development team which includes Williams Engineering. pic.twitter.com/b2mRaeCsNP— Andy Palmer (@AndyatAston) 21 januari 2019 Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2018

Aston Martin ger oss en första glimt av Rapide E
Tillverkarens första elbil

Så sent som igår berättade vi om Aston Martins nya fabrik där man ska tillverka sina kommande elbilar. Rapide E blir först ut och nu får vi två teaserbilder och lite information om den produktionsklara bilen. Modellen utvecklas tillsammans med Williams Advanced Engineering och endast 115 stycken exemplar kommer att tillverkas. Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans genererar 610 hästar och ett vrid på 950 newtonmeter. Motorerna matas av ett batteripack på 65 kWh och 800 volt. Detta är placerat där V12:an i nosen brukade sitta medan elmotorerna sitter där bak vilket gör att bilen endast är bakhjulsdriven. Räckvidden enligt WLTP-cykeln ska vara över 32 mil. 0-100 km/h ska gå på omkring fyra sekunder och toppfarten ska ligga på 250 km/h. Målet har varit att kunna bibehålla prestandan även om batteriet börjar ta slut. Det ska därför vara möjligt att köra ett helt varv på Nürburgring utan att tappa effekt, och grejerna ska hålla för upprepade hårda accelerationer och inbromsningar. Är man intresserad av ett exemplar får man kontakta Aston Martin och det är först då man får en prisuppgift. De första kundleveranserna ska ske sista kvartalet nästa år. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Nytt hem i Wales för Aston Martins eldrivna modeller
Här kommer Rapide E och kommande Lagondor bli till

Aston Martin är nu i slutskedet med att bygga om en gammal militärhangar i St Athan, Wales, till en bilfabrik. Det här kommer att bli stället där tillverkningen av eldrivna Rapide E och den kommande suven Varekai kommer att ske. Med start nästa år ska 155 stycken exemplaren av Rapide E tillverkas och sedan kommer även elbilarna under epitetet Lagonda att bli till här, den första ska släppas 2021. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Även Aston Martin Rapide får AMR-behandling
Mer untz i "familjebilen"

För en månad sedan presenterade Aston Martin en AMR-version av modellen DB11. Det innebär att den fått lite mer effekt, unika detaljer och andra färgkombinationer. Nu kommer samma behandling även till den större modellen Rapide. Den mumsiga V12:an utan överladdning på 6,0 liter ger nu strax över 600 hästar istället för tidigare 560. Vridet har ökat till 630 newtonmeter och förändringarna kommer genom bättre luftflöde till maskinen och lite omprogrammering av dess hjärna. Även växellådan har kalibrerats om för att matcha den nya effekten. 0-100 km/h går fortfarande på samma tid som innan - 4.4 sekunder. Toppfarten ökar dock till 330 km/h. I de fyra hörnen sitter 21 tum stora hjul (de största Aston Martin någonsin har monterat) och dessa är klädda i Michelin Pilot Super Sport-däck. Innanför sitter keramiska skivor i storleken 400 millimeter fram, 360 bak. De främre greppas av sexkolvsok medan de bakre får nöja sig med fyrkolvsok. Bilen är tio millimeter lägre än en vanlig Rapide S. Utöver detta är det alltså annat kjolpaket, exteriöra färger och detaljer på insidan som sticker ut. Man kan också få den något speciella ratten från modellen One-77 om man vill. Endast 210 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar från 194.950 pund. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Lagonda återuppstår som eldriven SUV
Kommer 2021

Mellan 1976 och 1990 tillverkade Aston Martin en bilmodell vid namn Lagonda. Det blev endast 645 stycken exemplar och i dagsläget är modellen en ikon för företaget. 2014 berättade man att den skulle göra en comeback och året efter visade man upp nykomlingen. Det var dock "bara" en Rapide med annat utseende men ändå. I mars överraskade tillverkaren med att återigen använda namnet och denna gång var det på en eldriven konceptbil. Nu meddelar man att den ska bli verklighet 2021, fast då som en superlyxig SUV. En förhandsvisning på just detta fick vi redan 2015 i form av konceptet DBX. Det hela blir dock lite stökigt för Lagonda är numera ett varumärke under Aston Martin, så den kommande bilen kommer att alltså att heta Lagonda och sedan ett ännu ej känt modellnamn. Och den kommer att baseras på Aston Martin DBX, som också kommer att tillverkas fast under Aston-epitet. Alla kommande Lagonda-modeller kommer dock att vara eldrivna, så se Lagonda som Astons elbilsmärke. Tumnagel
32.0°
+
Bobby Green
0

Aston Martin kommer inte att satsa på laddhybrider
Vdn: Jag ser inte poängen

Hösten 2015 sa Aston Martin att de 2017 skulle lansera en eldriven version av modellen Rapide. Nu är det 2018 och bilen är fortfarande inte här. Det finns såklart många utmaningar när det kommer till att presentera en elbil, bland annat batterierna. Nyligen gick man dock ut och sa att man nästa år kommer att sälja 155 stycken exemplar av eldrivna RapidE och att man 2025 minst kommer att ha en mildhybrid-version av varje modell. Vdn Andy Palmer säger att man inte kommer att ta fram någon laddhybrid då dessa är för dyra och komplexa, och att man hellre investerar pengar i att utveckla rena elbilar. "The interesting thing is that the other three key components of any electric car – weight, aerodynamic drag and rolling resistance – are areas sports car manufacturers, and us in particular, are really good at mastering. That puts us at an advantage over other brands who are making some big claims – such as Tesla, with a lightweight roadster. I think we could be in that space relatively easily. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0
2017

Eldrivna Aston Martin RapidE bekräftad för produktion
Kommer 2019

För nästa två år sedan visade Aston Martin upp RapidE - en helt eldriven version av modellen Rapide S. Sen dess har det varit tyst kring bilen, men nu bekräftar man att den kommer att tillverkas och 2019 ska den presenteras i produktionsutförande. Från början var tanken att man skulle samarbeta med LeEco men deras finansiella problem har satt käppar i hjulet. Istället kommer Williams Advanced Engineering vara delaktiga i projektet. Vi får tyvärr inte reda på så mycket om den nya bilen mer än att man säger att den får "four-door sports car looks" kombinerat med "the dynamics of the Rapide S". Det här blir Aston Martins allra första elbil och endast 155 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0
2015

Aston Martin visar upp RapidE
Elbilskoncept baserat på Rapide S

I augusti skrev jag om att Aston Martin hade en eldriven version av Rapide på gång. I dag får vi det första konceptet som ger en förhandsvisning av hur den färdiga produkten kommer att fungera när den förhoppningsvis lanseras 2017. Bilen har tagits fram i samarbete med Williams Advanced Engineering och lite fyndigt är den döpt till RapidE Concept. Det viktigaste - räckvidd och hur lång tid det tar att ladda den, får vi av någon anledning inte reda på för tillfället. Aston Martins vd Andy Palmer säger följande om nyheten: "We see luxury electric vehicles as an intrinsic part of our future product portfolio and welcome ChinaEquity into the next phase of study for the project development. The exciting RapidE concept tangibly demonstrates the capability and ambition of Aston Martin towards developing low- and zero-emission sports cars." Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Eldriven version av Aston Martin Rapide på gång
Kommer 2017

Aston Martin har nu gått ut och bekräftat att de har en helt eldriven version av modellen Rapide på gång. Detta blir företagets första elbil och den ska komma någon gång under 2017. Batterierna till bilen ska komma från "en redan etablerad tillverkare" men vem det handlar om framgår inte. Bilen kommer att ha fyrhjulsdrift, 800 hästar och ta sig omkring 32 mil på en laddning. Planen är att sälja några hundra exemplar om året och prislappen kommer att ligga mellan 200 000 och 250 000 dollar. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Billistan för Project CARS
Runt 70 bilar

Om man är sugen på att veta vilka bilar man kommer kunna ratta runt i kommande Project CARS så kan man spana in den kompletta billistan efter hoppet. Beroende på vilken utgåva av spelet man köper så finns det runt 70 bilar tillgängliga när spelet väl släpps den 7 maj. Tumnagel
42.4°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Nya bilder på Aston Martin Lagonda
Mumsig interiör

För ett tag sedan drog Aston Martin täcket av nya Lagonda men vid det tillfället fick vi endast se bilden från utsidan. Nu har ett gäng nya bilder släppts och här bjuds vi in till interiören. Den som har suttit i en Rapide känner definitivt igen sig och inte mycket är nytt, men det är snyggt, lyxigt och ombonat. Det ser även ut att vara helt okej med utrymmet i baksätet och det välsydda lädret ser inte helt dumt ut att placera ändan på. Nya Lagonda kommer endast att byggas i ett par exemplar, och alla är redan tingade av kunder i mellanöstern. Tumnagel
52.6°
+
Bobby Green
0
2013

Autocar har fått testa Bertones konstiga Aston Martin
Så ska en kombi se ut, eller?

I mars på mässan i Genève visade Bertone upp sin specialbeställda shooting brake-version av Aston Martin Rapide. Bilen som de kallar för Aston Martin Jet 2+2 finns bara i ett enda exemplar, är extremt exklusiv och dyr men trots detta har Autocar ändå fått ta en tur med den. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Några timmar med Aston Martin Rapide S

Det finns bilar och så finns det bilar. En del tillverkas på löpande band i en rasande fart och har en prislapp som faktiskt inte avskräcker från nybilsköp. Man får vad man betalar för oftast och många nöjer sig med en bil som kan transportera dem från A till B. Det räcker att bilen har fyra hjul, ett par dörrar och en motor i princip. Funktion före form är helt okej, och man bryr sig helt enkelt inte om hur bilen man kör ser ut. Se Fiat Multipla. Sen finns det bilar som Aston Martin. Bilar som inte härstammar från 3D-skrivare och där mänskliga händer varit lika mycket delaktiga i processen som maskiner. Handsydda sömmar i skinnet, tanke bakom varenda designlinje och ett plakat på motorn som berättar vem som har gjort den sista touchen och översynen av maskinen. Bilar som dessa kostar inte helt oväntat också mer än andra, men de ska de göra också. Det kommer alltid att finnas de som mer än gärna betalar för gediget hantverk, och jag förstår om deras val av bil då hamnar på något från Aston Martin. Tumnagel
202kg
+
Bobby Green

Aston Martins vätgasdrivna Rapide

För ett tag sedan skrev jag om att Aston Martin hade en vätgasdriven version av Rapide S på gång, och nu är den här. Bilen gör sin premiär på ADAC Zurich 24 Hours of Nürburgring och blir då den första vätgasdrivna bilen att tävla i en internationell tävling. Det blir också den första bilen utan CO2-utsläpp att köra ett varv under Nürburgrings 24-timmarsrace. Aston Martin har tagit fram bilen i samarbete med vätgasexperterna Alset Global och prototypbilen drivs av en dubbelturbo-matad V12:a på 6.0 liter. Motorn klarar av att köras på bara bensin, bara vätgas eller en blandning av de båda. Vätgastankarna är i kolfiber och kan lagra upp till 3.5 kilo gas med ett tryck på 350 bar. Två tankar sitter i närheten av föraren och två är placerade i bagagen. Hela pressmeddelandet finns bifogat nedan. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Aston Martin har vätgasdriven Rapide på gång
Visas upp och demonstreras på Nürburgring

För att fira sitt hundraårsjubileum kommer Aston Martin att visa upp två nya specialmodeller. En av dessa är en Rapide som går på vätgas. Bilen kommer att visas upp för första gången på årets upplaga av 24 Hours of Nurburgring och där kommer den även att köra ett varv. Dock bara omkring 20 % av varvet på gas. Den andra bilen som visas upp är en V12 Vantage cabriolet som endast kommer att byggas i två exemplar och få tilläggsnamnet CC100. Den ena bilen firar jubileet, den andra vinsten på Nürburgring från 1959 då Stirling Moss rattade en Aston Martin DBR1. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Bertone visar kombiversion av Rapide

Aston Martin Rapide är stor på utsidan men inte så enorm på insidan. Bagageutrymmet funkar och är helt okej om man fäller de bägge ryggstöden bak. Men för den som då ändå inte är nöjd med platsen presenterar Bertone nu en lite köttigare version av modellen. De kallar den för Bertone Jet 2+2 och någon regelrätt kombi är det väl egentligen inte tal om, utan snarare en shooting brake. Bilen är beställd av en kund och byggs bara i ett enda exemplar. Under skalet är det samma som förut, och det är lite i nosen och självfallet där bak man ser att det har hänt lite saker. Bygget kommer att visas upp i Genève. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Mer kraft och sportigare look till Aston Martin Rapide S

För att ytterligare flåsa Porsche Panamera i nacken uppdaterar nu Aston Martins sin sportigaste version av Rapide, Rapide S. Genom att ge den ett lite sportigare utseende och hela 81 hästar extra hoppas britterna att de ska lyckas med bedriften. V12:an på 6.0 liter har masserats upp från 477 till 558 hästar. Vridet har ökats från 600 till 620 Nm. Den nya effekten bidrar till att 0-100 km/h numera går på 4.9 sekunder mot tidigare 5.2 och toppfarten anges till 306 km/h. Det första man lägger märke till utseendemässigt är den nya ännu större grillen som gör att bilen ser hungrigare ut än någonsin. Denna har också konstruerats på ett vis så att den lossnar och flyttas bakåt om man skulle krocka, allt för att kollisioner med fotgängare ska bli lite lindrigare. En annan sak man lägger märke till är att den lilla stjärten på bakluckan har blivit tydligare. Utsidan kan även smyckas ytterligare i form av ett så kallat "Carbon Exterior Pack" som packar på bilen ytterligare med kolfiberdetaljer. På insidan ska det finnas lite nya alternativ att välja mellan, bland annat klädseln ni kan se på bilderna. Nya Rapide S ska kunna beställas från och med nästa månad till ett ännu okänt pris. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2012

Vassare Aston Martin Rapide på väg
Tillägget S kommer i höst

Ett "S", "R" eller "RS" brukar i bilsammanhang betyda lite roligare i bil. Aston Martin väljer att använda den första bokstaven när de piffar till Rapide som kommer i en hetare version till hösten. Ett S på bakluckan kommer i Rapides fall att innebära fetare kjolpaket, större grill i nosen, uppdaterade baklysen och en vinge på bakluckan. Säkerligen även annat godis som speciellt framtagen interiör, fälgar och lack. V12:an som ruvar under huven lämnar idag 477 hästar och denna förväntas skruvas upp till omkring 500-520 hästar. I samma veva ses chassiet över och hela bilen begåvas med en rejsigare profil. Exakt vad den nya beteckningen innebär får vi med största sannolikhet reda på i närheten av bilmässan i Paris. Bilden visar en vanlig Rapide. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Aston Martins nya heter 310 Vanquish
Första Aston Martin med launch control

Uppdaterad med video under "Läs mer" och nya fräscha bilder. Imorgon är det dags för Aston Martin att presentera sin nya modell men redan nu kan man ta del av information på deras hemsida, information som är daterad till morgondagens datum. Fräscha bilder kommer att läggas till artikeln så fort de dyker upp. Bilen har vi redan tidigare sett på både smygtagna video-klipp och det faktum att den inte skiljer sig något nämnvärt från "konceptbilen" som visades upp vid Concorso dx27Eleganza för ett tag sedan. Strålkastarna känner vi igen från storebror Rapide och baken påminner en del om modellen One-77. Dock är en nyhet den integrerade vingen i bakluckan. Den nya modellen är byggd i kolfiber, aluminium och magnesium för att hålla nere vikten så mycket som möjligt och den främre delen av chassiet är till exempel 13 % lättare än den på DBS. I nosen sitter V12:an på 6.0 liter som vi känner igen från DBS bland annat. Den ger 573 hästar, har ett vrid på 620 Nm och tar bilen från stillastående till 100 km/h på 4.1 sekunder med en toppfart på 295 km/h. Motorn är kopplad till den sexstegade Touchtronic 2-lådan och kraften skickas till bakhjulen. Ventilerade keramiska bromsar på 398 millimeter fram med sexkolvsok ser till att du kan stoppa i tid och 20-tummare skodda med 255/35-däck fram och 305/30 bak ser till att det även ser fett ut i hjulhusen. För första gången i en Aston Martin så kan man nu även använda sig av launch control för att skicka iväg bilen. Bilen kommer att erbjudas i ett 2+0 eller 2+2-utförande vilket översätts till med baksäte eller utan. Insidan påminner annars lite om DBS och lite om One-77 och här finns ett helt nytt infotainment-system att leka med. Bagageutrymmet har ökat till 368 liter vilket är 60 % mer än hos DBS. Priset för bilen börjar på 189 995 pund och de första leveranserna förväntas kunna genomföras i slutet av året. "The Aston Martin range is stronger now than at any time in our 99-year history. The new AM 310 Vanquish represents the perfect way to signal the beginning of our centenary celebrations next year." Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Nya Aston Martin Vanquish fångad omaskerad
Ser ut som AM310-konceptet som visades upp nyligen

Uppföljaren till Aston Martin DBS som får namnet Vanquish sägs nu ha fångats på film för andra gången. Första filmen visade "bara" baken och modellnamnet, men får vi en tydlig bild på både fronten och sidan också. Men inte känns det som något nytt inte. Framlysen från Rapide, litet veck på dörren och baklysen som påminner om One-77. Precis som konceptet AM310 såg ut alltså. Inget fel i det då bilen fortfarande är vacker, men något mer nytt kunde man väl ha fått tycker jag. Under skalet ruvar samma V12:a på 6.0 liter som sitter i V12 Vantage, DBS och DB9 men med mer effekt, 570 hästar. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Färska skisser på Skoda Rapid
Skodas kommande kompakta sedan

Mission L Concept som Skoda visade upp på förra årets Frankfurt-mässa har fått ett namn, Rapid. Den nya bilen som är en kompakt sedan kommer att presenteras i produktionsform i september i år och hitta ut till bilhallarna innan året är slut. Trots bilens ganska små mått ska den svälja en 500 liter där bak, och det är mycket tack vare att hela bakrutan följer med upp när man öppnar bagageluckan. Rapid har en förlängd version av Volkswagen Polos plattform och trots att vi inte vet vilka motorer som kommer att erbjudas lär det bli liknande diesel- och bensinmotorer som Polon har. Rapid kommer också att ge Seat en ersättare till Toledo som de också visade som koncept på årets mässa i Genève. Om namnet kommer att ställa till några problem då Aston Martin har en modell som heter Rapide är oklart. Inte riktigt samma liga dock så kanske inte spelar någon roll. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida