m

Nästa månads Games with Gold-erbjudande
Rayman: Legends

I går meddelade Microsoft vilka spel alla Xbox Live Gold-prenumeranter får tillgång till under nästa månad. Xbox One-ägare kommer kunna ladda ner och spela Rayman: Legends utan extra kostnad under hela mars månad. Till Xbox 360 kommer man kunna ladda ner Tomb Raider under den första halvan av månaden och BioShock Infinite under den andra halvan. Microsoft meddelade även att man under april månad kommer dubbla antalet Games with Gold-spel. Det innebär alltså att man får tillgång till fyra Xbox 360-spel och två Xbox One-spel då. Tumnagel
43.2°
+
Frode Wikesjö
0
2013

UbiArt ska användas i många kommande spel
Grafikmotorn från Rayman: Legends

UbiArt Framework kallas den motor som skapades för och används i både Rayman: Origins och Rayman: Legends. Nu avslöjar Ubisoft att de har planer på att använda denna motor i många framtida spel och det låter ju riktigt trevligt för det verkar som att man kan göra väldigt snygga spel med UbiArt-motorn. Ett spel som vi redan nu vet kommer använda UbiArt är Child of Light. Ännu vet vi inte så värst mycket om det här spelet utöver att det ska vara ett sidscrollande jrpg-liknande spel. I videon ovan så pratar Maxwell McGee och Peter Brown om just Child of Light. Tumnagel
39.0°
+
Peter Tjärndal
0

Michel Ancel snackar Rayman: Legends
Och nämner Beyond Good And Evil 2

Rev3Games har intervjuat Rayman-pappan Michel Ancel och frågat lite grejer om Rayman: Legends. Det pratas bland annat om den långa förseningen och hur spelet är på de andra plattformarna (spelet skulle ju bara komma till Wii U först). Vi får också se lite mer info om nya spelmoment såsom spelläget "Kung Foot". Även i den här intervjun tas Beyond Good And Evil 2 upp och Ancel bekräftar att de gärna vill göra spelet men att de i dagsläget inte har något nytt att säga om en eventuell sådan. Tumnagel
38.1°
+
Peter Tjärndal
0

Michel Ancel snackar Beyond Good And Evil 2
För stora visioner för dagens konsoler

IGN har tagit sig ett litet snack med Michel Ancel från Ubisoft om Beyond Good And Evil 2 och hur det egentligen går med det spelet. Ubisoft berättade ju om B&G 2 redan 2008, men sen dess har vi knappt hört någonting. Ancel säger att de hade lite för stora visioner med spelet för dagens konsoler och att det var lite för utmanande att genomföra dem. Dock så är de väldigt sugna på att ta upp arbetet igen nu när de nya konsolerna kommer ut. Med de nya konsolerna tror han att de kommer kunna göra det möjligt att få med allt de som de egentligen ville ha med redan i det första spelet. “I think we were doing something too big for this period,” Ancel told IGN. “Honestly, it was too challenging to put that on [current] consoles. I don’t say the consoles were not good enough, I don’t say the team was not good enough, but you have to scale what you want to do and the console itself. I think now with those new consoles arriving, yes, we want to try again making that game. I would say it’s surprising, as we want it to be. Not just a sequel, but something that really makes all the ideas that we had for the first one possible now with these consoles.” “More than ‘bigger,’ it’s the freedom we want to give to the player,” Ancel explained. “In this kind of game, while you’re investigating, you don’t want to investigate in a story that has been written by the developers. My feeling is that you want to investigate with your own way of investigating. I like the freedom of choosing your vehicles, flying away with the spaceship and all those things. It was in Beyond Good & Evil 1 but it was not as much as we wanted. I like the fact that if you want to fly from one city to another, one planet to another, it’s something that you should be able to do. That freedom and the world of Beyond Good & Evil is very challenging to do.” Vi får hålla tummarna för att de tar upp arbetet igen nu när de strax är färdiga med Rayman: Legends. Det lär dock dröja ett rätt bra tag innan vi hör något konkret från det nya spelet skulle jag tro, men ett avslöjande på nästa års E3 vore kanske möjligt? Tumnagel
38.9°
+
Peter Tjärndal
0

Förhandstitt Rayman: Legends
Jag har spelat

Jag har fått möjlighet att testa en förhandsversion av Rayman: Legends och tänkte därför dela med mig av lite intryck ifrån det jag fått spela. Jag testade spelet för allra första gången i juni förra året, då till Wii U, och blev helsåld på konceptet med en gång. Det var just det assymetriska gameplayet där en spelare spelade med gamepaden och de andra med vanliga handkontroller, som jag fastnade för. Det var två helt olika spelupplevelser och till skillnad från New Super Mario Bros. U så spelade gamepad-spelaren en betydande roll i spelet då det hela tiden (åtminstone i vissa banor som var uppbyggda kring det här konceptet) behövdes touchas eller vridas på skärmen för att hjälpa de andra spelarna. Nu finns spelet också till Playstation 3, Xbox 360 och PS Vita och jag har testat alla versioner. Mer om dessa sedan. Rayman Legends påminner mycket om föregångaren. Det är fortfarande en skön plattformshoppare med makalöst snygg grafik. Den här gången har de utvecklat grafikmotorn Ubi Art Framework som skapades särskilt för Rayman Origins. Bland nyheterna hittar vi bland annat bättre och mer dynamiska ljuseffekter och möjligheten att skapa 3D-objekt och sätta in dem i en 2D-miljö. Jag fick en liten demonstation av hur det funkar att utveckla i Ubi Art Framework och det var rätt coolt faktiskt. Nu är inte jag någon hejare på programmering direkt men tydligen ska det vara väldigt enkelt för utvecklarna att skapa olika skisser som de sedan sätter ihop och så fixar motorn ihop sköna animationer av det hela. Som sagt så ser det riktigt bra ut fortfarande och har man spelat föregångaren så kommer man att känna igen sig både till utseendet och hur spelet spelas. Det som är nytt rent spelmässigt i Legends är just legends-biten. Varje värld är kretsar kring en specifik Legend. Bland annat finns det en värld som kretsar kring medeltiden och en annan med inspiration från grekisk mytologi. Nytt är också så kallade "Invasion Levels" som man låser upp lite då och då under spelets gång. Det är tidigare spelade banor som är helt omgjorda och som man dessutom måste klara på bara 60 sekunder. Tumnagel
40.0°
+
Peter Tjärndal
0

Ubisoft tycker Wii U säljer för dåligt
Riskerar att tappa exklusiviter

Ubisoft har varit en av de absolut starkaste tredjepartsutgivarna för Nintendo under den senaste tiden. Ubisoft släppte till exempel ZombiU exklusivt till Wii U redan på lanseringsdagen av konsolen. Men nu verkar det som att Ubisoft är missnöjda med försäljningen av Wii U. Rayman: Legends som från början var ett Wii U-exklusivt spel kommer nu till en rad andra plattformar och Ubisofts VD Yves Guillemot har sagt i en intervju att Nintendo måste sälja fler Wii U-enheter om de ska kunna räkna med att få fler exklusiva spel. Vi får hålla tummarna för att Wii U-försäljningen går uppåt. Tumnagel
35.9°
+
Peter Tjärndal
0

Ny trailer från Rayman Legends
Vattenvärld

Ubisoft har släppt en ny trailer från Rayman: Legends. Denna gången får vi en titt på vattenvärlden som kommer finnas med i spelet. Tumnagel
39.2°
+
Peter Tjärndal
0

Nu finns Rayman: Legends Challenge App att ladda ner
Till Wii U

Som nog de flesta vet så sköt Ubisoft upp Rayman Legends ända till september för att de skulle kunna porta spelet till Xbox 360 och PS3 också. Något som upprörde många. Men nu har de i alla fall släppt ett demo som kallas Rayman Legends: Challenge App som man kan roa sig med fram till dess att spelet släpps. Nintendo World Report visar i den här videon hur det ser ut. Tumnagel
37.3°
+
Peter Tjärndal
0

Challenge Mode till Rayman: Legends blir gratis
Släpps i april

För ett par veckor sedan berättade Ubisoft att Rayman: Legends (inklusive Wii U-versionen som redan är färdig) kommer att bli försenat ända till september på grund av att det även kommer att komma till PS3 och Xbox 360. Detta avslöjande upprörde en hel spelvärld. Över 11 000 människor skrev på den här namninsamlingen för att få Ubisoft att släppa spelet som tänkt i slutet av februari. Dessutom har tusentals arga kommentarer skrivits på Ubisofts Facebooksida. Till och med utvecklarteamet gick ut och protesterade mot Ubisofts beslut att skjuta upp spelet. Nu har Ubisofts svar kommit. Spelet är fortfarande försenat till september, men i april kommer de att släppa "Challenge Mode" helt gratis och exklusivt till WIi U. I det här läget kan man tävla mot andra personer online och nya utmaningar läggs till varje vecka och varje dag. För mer info och för att se hur det ser ut, kolla in videon med Michel Ancel och Michael Micholic. Är det här tillräckligt eller tycker ni fortfarande att Ubisoft borde släppa hela spelet direkt? Tumnagel
37.1°
+
Peter Tjärndal
0

Fler protester mot Rayman: Legends-förseningen
Michel Ancel med team är inte glada

Som vi tidigare har skrivit så har Rayman: Legends drabbats av en sju månader lång försening. Trots att spelet redan är färdigt och hade kunnat släppas den 28 februari som planerat. Detta verkar vara ett beslut som har tagits av personer högt upp i Ubisofts ledning och utvecklarteamet verkar inte ha haft någonting att säga till om alls. Denna information kom fram häromdagen när en före detta Ubisoftantställd som arbetat med spelet gick ut offentligt och berättade om sitt missnöje över Ubisofts beslut. Nu har dessutom resten av utvecklingsteamet, med Michel Ancel i spetsen, gått ut med dessa bilder där de öppet kritiserar Ubisofts beslut att skjuta upp spelet. Bilderna hittades på Ubisofts Facebooksida. Översättningen på skylten lyder ungefär "Släpp Rayman, stöd Ubisoft Montpellier". Om det är något som kan sätta press på Ubisoft att släppa spelet som planerat så är det väl om hela utvecklarteamet protesterar? Vi får hålla tummarna för att de lyckas! Tumnagel
41.0°
+
Peter Tjärndal
0

Rayman: Legends-utvecklare besviken över förseningen
Sju månaders väntan...

Rayman: Legends skulle ha släppts till Wii U om tre veckor men igår kom Ubisoft med beskedet att spelet kommer försenas ända till september. Detta beror på att spelet också kommer att komma till Xbox 360 och PS3 och att Ubisoft vill släppa alla versioner samtidigt. Det är ju kul att spelet kommer till ännu fler plattformar för det verkar ruggigt bra men jag blev väldigt besviken på att Wii U-versionen drabbas av en så stor försening. Spelet skulle som sagt släppts redan om tre veckor så det borde vara helt färdigt. Att då försena det i sju månader förstår jag inte. Spelet verkar vara såpass bra att det skulle kunna sälja riktigt bra till Wii U nu i februari och även få en riktigt bra försäljningen till de andra formaten senare. Och det är inte bara jag som är besviken utan även en av utvecklarna av spelet. Han (Xavier Poix) har på ett spanskt forum skrivit om sin besvikelse. (Översatt till engelska av NeoGaf). I completely understand you but you have to understand one thing. This is not a decission taken by the development team, this comes from really really high up, so please donx27t pick on the game. If youx27re pissed, imagine how we feel. Think on the situation, wex27ve been making overtime with this game practically since May preparing E3, and then almost a demo per month (gamescon, Wii U presentation, shops, eShop, etc...) and at the same time trying to actually finish the game. We had a first delay because it was obvious we couldnx27t finish on time but we gave it all to be there on February. What face do you think we had when the week we had to close the game wex27re being told itx27s not going to be released? I couldnx27t believe it. For practical matters, youx27ll have to wait for some months for the game to be released and will most likely serve for more content to be added and do it better. For us, this means wex27ve spent 6 months barely seeing our wifes, kids, and friends for nothing because, after all, such a haste wasnx27t needed. Believe it, it was a hell to swallow these news. Even then Ix27m firm in what I said back in the day, Rayman Legends is an excellent game and will still be, and the team thatx27s making it doesnx27t deserve to have your back turned on them just because some men in ties one day took a wrong choice. This industry is really that shitty Även om spelet försenas så är jag ändå övertygad om att det kommer bli fantastiskt bra men såklart är det alltid tråkigt med förseningar. En namninsamling har startats för att få Ubisoft att släppa Wii U-versionen som planerat. Tumnagel
34.9°
+
Peter Tjärndal
0
2012

Releasedatum bekräftat för Rayman: Legends
28 februari

Nu har det dykt upp ett releasedatum för Rayman: Legends till Wii U. Det skulle ju egentligen ha släppts samma dag som Wii U kom ut på marknaden blev blev av någon anledning framflyttat. Datumet som nu gäller är 28 februari. En demo kommer göras tillgängligt den 13 december i år. Tumnagel
38.4°
+
Peter Tjärndal
0

Beyond Good and Evil 2 under utveckling
Men Rayman har saktat ned arbetet

Redan 2008 började Ubisoft prata om en uppföljare till Beyond Good and Evil, men sedan dess har vi inte hört särskilt mycket om detta nya spel. Förrän nu. Det är Ubisoft-bossen Yves Guillemot som sagt till Polygon att spelet fortfarande är under utveckling, men att det går rätt långsamt. Anledningen till att det dröjer är enligt Yves att Michael Ancel, som är den som leder arbetet, har haft andra projekt som tagit upp mycket tid. Han har jobbat med både Rayman: Origins och Rayman: Legends och helt enkelt inte haft tid att jobba på Beyond Good and Evil 2. "Itx27s really a game that wex27ve been working, we have worked on, and is a game that we want to do," he said. "But there are so many things that have to be done that, you know, this one is going to come in line at one point, but at the moment Michele is really on Rayman Legends." Vi får hoppas att arbetet tar fart igen nu när Rayman: Legends är färdigt. Tumnagel
41.5°
+
Peter Tjärndal
0

Recension Rayman: Jungle Run
En Rayman med spring i benen

När Rayman: Origins släpptes förra året var det en riktig nystart för serien efter det att den arm- och benlöse filuren i flera år fått ge vika för de smått galna Rabbids-kaninerna. Det var en nystart som verkligen levererade kvalitet och som faktiskt kunde konkurrera med Mario i plattformsgenrern. Snart släpps uppföljaren Rayman: Legends och jag är grymt peppad på det spelet. Som jag tidigare skrivit var det just Rayman: Legends som jag tyckte var allra roligast när jag var nere i Tyskland för att lira Wii U-spel. Men det spelet släpps ju inte förrän i november och som en liten förrätt har Ubisoft nylilgen släppt Rayman: Jungle Run för iOS och Android. Ett spel som jag nu spelat. Och jag kallar det förrätt för man blir inte riktigt mätt på det. Det är en ganska kort upplevelse och redan efter ett par timmar har man klarat av alla banor. Med det sagt är det absolut inte ett dåligt spel utan tvärtom riktigt bra. Rayman: Jungle Run påminner till stor del om sin föregångare och det har fått samma underbart snygga grafiska stil. Men det som är nytt denna gången är att Rayman fått ordentligt mycket spring i benen. När han väl börjar springa kan man inte stoppa honom förrän man nått målflaggan och det gäller att toucha på skärmen i rätt tid för att tajma hoppen perfekt så att man undviker taggar, hål och fiender. På varje bana finns det massor av gula flygfän och för att maxa varje bana gäller det att också plocka alla dessa. Själva konceptet med en springande Rayman gillar jag starkt och det märks att Ubisoft verkligen tänkt till och anpassat kontrollen för touchskärmen. Spelet är skoj och det bjuder på en snabbhet och ett flyt som man sällan skådar i spel numera. Jag skulle vilja likna det vid Sonic i det att man kutar framåt i snabb takt och trots att det går så fort så tappar man i princip aldrig bort sig utan banorna är konstruerade på så sätt som gör att man inte tappar flowet, då de gula flygfäna guidar en till den bästa rutten. Spelet kostar 22 kronor (japp, det är femton kronor mer än sju!) och för de pengarna tycker jag att man får ett riktigt schysst spel även om det inte är så värst långt. Det må vara en förrätt, men också en riktigt välkomponerad förrätt med riktigt bra råvaror. Tumnagel
40.1°
+
Peter Tjärndal
0

Intervju med Michel Ancel
Som handlar om Rayman: Legends

Här har ni en styck intervju med Raymanpappan Michel Ancel som handlar om just Rayman. Närmare bestämt Rayman: Legends som kommer dyka upp till Wii U. Tumnagel
38.7°
+
Peter Tjärndal
0

Musikalisk trailer från Rayman: Legends
Rocka loss med Rayman till Wii U

När jag hade varit iväg och provspelat Wii U i Tyskland skrev jag en artikel om det och det spelet som jag gillade allra mest och som jag ansåg använde gamepadens handkontroll mest optimalt var spelet Rayman: Legends. Särskilt mycket gillade jag en bana där bakgrundsmusiken användes väldigt bra tillsammans med själva gameplayet. Nu har det kommit en ny trailer på just en sådan bana och det ser fortfarande ruggigt bra ut. Spana in! Tumnagel
39.3°
+
Peter Tjärndal
0

Säg hej till Barbara the Barbarian
Ubisoft visar en ny karaktär i Rayman: Legends

Ett av de absolut hetaste spelen till Wii U som dessutom använder assynkront spelande på ett ypperligt sätt är Rayman: Legends. Nu har Ubisoft avslöjat en ny spelbar karaktär - Barbara the Barbarian. Tumnagel
38.6°
+
Peter Tjärndal
0

Jag har lirat Wii U - Del 2 av 2
Spelen till Wii U och några till 3DS

Jag har varit i Frankfurt och lirat Wii U. Nintendos nya konsol som släpps någon gång innan årets slut. Del 1 handlade om själva hårdvaran och den kan läsas via den här länken. I den här delen kommer jag berätta om de spel som jag fick testa till Wii U och 3DS. Jag fick också några minuter med nya 3DS XL så det blir några rader om denna lilla (stora) maskin också. Spelen som visades på detta event var de som visades på E3. Tyvärr saknade jag Lego City: Undercover, Scribblenauts: Unlimited och Assassins Creed 3 så dem kan jag tyvärr inte leverera några intryck ifrån. Karaokespelet Sing fanns dock på plats, men jag testade inte det själv. Men i videon ovan kan ni se när Nintendos eventpersonal släpper loss ordentligt. Batman: Arkham City Det första spelet som jag testade var Batman: Arkham City. Ett spel som släpptes till Xbox 360 och Playstation 3 redan i höstas, men som nu också kommer att komma till Wii U. Det såg riktigt bra ut på Wii U. Grafiken ser i princip ut likadan ut som till de andra konsolerna. De Wii U-specifika funktionerna som jag fick testa i demot var bland annat att kunna scanna av omgivningen med hjälp av plattan, hacka säkerhetslås och styra batarangen. Skärmen fungerade också som ens inventory och man kunde välja vapen med den. Responsen när jag skulle välja vapen var lite sisådär. Jag fick trycka flera gånger på vapnen för att skärmen skulle fatta vad jag valde. Men detta spelet var samtidigt det enda där jag hade problem med touchskärmen och jag hoppas att det blir mer responsivt till dess att spelet släpps i butik. New Super Mario Bros. U Titeln är väl kanske inte något att hurra för. (Hur många spel till Wii U ska få undertieln U egentligen?) Men spelet var i alla fall riktigt roligt. Nytt för det här spelet är att man kommer kunna använda en flygekorredräkt och genom att skaka på kontrollen så flyger man en kortare stund. Baby Yoshi kommer också att finnas med och när man skakar kontrollen så blåses han upp som en ballong. Det utlovas multiplayer för totalt fem personer där fyra spelare styr med Wii Remotes, medan den femte spelar med gamepaden. Denna person har möjlighet att sätta ut små block runt om i världen och på så vis hjälpa de andra. En funktion som inte känns så där jätterolig. De kunde absolut ha använt gamepadens unika funktioner på ett bättre sätt. Så som i Rayman Legends till exempel. Tumnagel
33.9°
+
Peter Tjärndal
0