Nu får ni bannemig ta och lira svenskutvecklade The Ascent!
Släpptes i torsdags

Gillar ni Cyberpunk och Diablo och vill stödja det svenska spelundret? Då har vi goda nyheter för Uppsalabaserade Neon Giants nya spel The Ascent släppts till Xbox Series X/S, Xbox One och PC. Som första meningen avslöjat så är spelet typ en sci-fi-variant av Diablo i cyberpunk-miljö med starka inslag av twin stick-shooter som går att avnjutas både ensam eller med andra spelare både lokalt och över nätet. Om ni känner er taggade på att testa The Ascent så kan ni antingen köpa det för en summa pengar via Microsofts digitala butiker på Xbox och PC. Om ni prenumererar på Xbox Game Pass kan ni lira spelet utan extra kostnad på samtliga Microsoft-plattformar. Nedan kan ni kika på ACG:s recension av spelet. Tumnagel
45.3°
+
0

IGN recenserar The Suicide Squad
Snart är det dags!

Nu är det inte allt för långt kvar till The Suicide Squad har biopremiär. På pappret såg ju filmen länge lovande ut och så fort de började släppa trailers för filmen så lyckades den ju se ännu mer lovande ut. Men om filmen nu verkligen är något man ska spendera tid och pengar på försöker folket från IGN besvara via videorecensionen ovan. Tumnagel
38.0°
+
0

Apples första misslyckade högtalare
Hur var iPod Hi-Fi?

HomePod var inte Apples första misslyckade premium-högtalare, här har Quinn Nelson från Snazzy Labs tagit sig en titt på företagets iPod-högtalare från 2006. Kort sagt är den kompatibel med andra källor än iPod, har fortfarande snygg design och har godkänt ljud så länge du befinner dig rakt framför den. Slutsatsen i videon är inte företagets högtalare misslyckades för att de var för dyra, utan helt enkelt inte tillräckligt bra. Just nu säljer Apple sina AirPods Max för 6 695 kronor, ett pris långt över sina konkurrenter. Recensionerna har trots priset varit allmänt positiva. Samma gällde inte för högtalarna som fick blandade recensioner som bäst. Han menar alltså att det inte är priset som hindrat Apple från att sälja mer, utan produkterna i sig som inte levt upp till förväntningarna. Tror ni detta är anledningen till att både iPod Hi-Fi och HomePod floppade? Tumnagel
37.5°
+
Hugo Engström
0

Gamespot tycker till om Zelda: Skyward Sword HD
En stabil remaster

På fredag släpps The Legend of Zelda: Skyward Sword HD och nu har embargot för recensioner släppt. Bland annat har GameSpot släppt sin videorecension av spelet och denna kan ni kika på ovan. För att sammanfatta får spelet en tumme upp tack vare gameplayförbättringar som gjorts, men saker som var problematiska i originalet kan ändå sätta lite käppar i hjulet för upplevelsen. Nedan har ni fler åsikter från Game Informer samt lite gameplay från IGN. Tumnagel
39.0°
+
0

Elite Dangerous: Odyssey till konsol skjuts upp på obestämd tid
Full fokus på att fixa PC-versionen

Elite Dangerous-utvecklarna Frontier släppte expansionen Odyssey i maj och releasen gick sådär. Spelet fick snabbt en hel del kritik från spelare på forum och i recensioner på grund av dålig prestanda och buggar. Läget var så pass illa att utvecklarna gick ut med en ursäkt till spelarna och meddelade även att de kommer jobba hård för att styra upp situationen. Nu har det blivit känt att för att kunna styra upp PC-versionen så kommer konsolversionen få lida lite. Mer specifikt har denna försenats på obestämd tid och kommer inte släppas förrän PC-versionen är stabil nog. Tumnagel
38.3°
+
0

OnePlus jobbar på Pro-märkta hörlurar
Verkar visas upp vid sidan av Nord 2

Utöver mobiltelefoner har OnePlus levererat en och annan hörlur. Förra året tog företaget steget till true wireless-sfären och lanserade OnePlus Buds som erbjöd ett helt acceptabelt ljud till ett rimligt pris. Nu verkar företaget vara sugna på att släppa en lite proffsigare (eller mer produktiv?) version av lurarna vid namn Buds Pro. På företagets Lab-hemsida, länk har ni här nere till vänster, skriver företaget att fans har möjlighet att testa Buds Pro samt Nord 2 i recensionssyfte. Specifikt vad Buds Pro kommer erbjuda är för tillfället okänt, men vi väntar oss att funktioner som saknades i Buds, som brusreducering, kommer petas in. Tumnagel
34.6°
+
0

MKBHD tar en titt på Sony Xperia 1 III
Sony verkar ha lyckats med luren

Sony presenterade Xperia 1 III tidigare i år och Marques Brownlee har fått tillbringa lite kvalitetstid med telefonen för att se om den är något att ha. Nu har han släppt sin recension av telefonen och det verkar som att Sony lyckats leverera en rätt kompetent telefon. Fler åsikter om telefonen har ni nedan. Tumnagel
39.3°
+
0

Scarlet Nexus släpps i morgon
Ordentligt anime-äventyr

Är ni sugna på att sätta tänderna i ett ordentligt anime-äventyr i action-RPG-format? Då kanske Scarlet Nexus kan vara intressant. Det nya Bandai Namco-spelet kommer under morgondagen bli tillgängligt att spela på PC, PS4, PS5, Xbox One och Xbox Series X/S. Om ni är osäkra på om ni ska köpa spelet eller ej så har ni några recensioner som kan vara intressanta att kika på. Snittbetyget verkar vara runt 8 av 10 och spelet får tummen upp för sitt innovativa fightmekanik, bra story och intressanta karaktärer. Nedtummarna verkar vara lite enformighet under andra genomspelningen och att vissa sidouppdrag inte verkar hålla måttet. Allt som allt verkar spelet ändå värt att kika på. Tumnagel
37.5°
+
0

Resolution Games hoppar av test av annonser i Oculus
Folk gillade inte att se reklam i spel de betalat för

Facebook tjänar en och annan krona på annonser och förra veckan blev det känt att dotterbolaget Oculus skulle satsa mer på reklam och sånt. Mer specifikt började annonstest för Oculus Quest-titlar och Stockholmsbaserade Resolution Games, som ligger bakom bland annat Bait och Angry Birds VR, var bland de första utvecklarna som anslöt sig till testet. Mer specifikt skulle annonssystemet börja användas i företagets VR-titel Blaston. Detta togs inte emot väl alls. Spelet fick en våg av negativa recensioner där utvecklarna kritiserades för att implementera annonser i ett spel spelarna betalat för. Detta har fått utvecklarna att ändra riktning och har beslutat att inte delta i annonstestet. Tommy Palm på Resolution Games säger detta till The Verge: “We appreciate all of the feedback and thoughts on the Oculus ad test for Blaston and other games that was announced last week. Some good points have been made, and we realize that Blaston isn’t the best fit for this type of advertising test. Therefore, we no longer plan to implement the test in Blaston.” Annonser i Resolution Games-spel kan dock dyka upp igen i framtiden. Mer specifikt i gratisspelet Bait, vilket känns lite mer rimligt än att lägga in annonser i spel man betalat för. Tumnagel
48.9°
+
0

Spelmedier har åsikter om Game Builder Garage
Nintendos koda spel-spel

I dag släpptes Game Builder Garage till Nintendo Switch och ett flertal Proffstyckare™ har nu utryckt sina åsikter. Ovan har ni åsikter från IGN och nedan man åsikter från några andra Proffstyckare™. För att göra en lång historia kort verkar det vara ett riktigt kul och lärorikt verktyg för de som vill göra enklare spel samt lära sig koda. Länkar till fler recensioner kan hittas via länken nedan. Tumnagel
37.6°
+
0

Google plockar bort Measure från Google Play
Googles mätapp kan inte laddas ner längre

Google har bestämt sig för att sluta stödja ännu en av deras appar. Denna gång är det appen Measure som de valt att plocka bort från Google Play samt sluta stödja. Measure kunde användas för att mäta saker och ting med hjälp av förstärkt verklighet. Hur bra det fungerade är för mig oklart men antagligen inte jättefantastiskt eftersom appens recensioner inte direkt var på topp. Så helt oväntat var det kanske inte att appen nu inte längre är något som Google vill veta av. Appen går nu inte längre att hitta i Google Play men om man har den nedladdad få man så klart ha den kvar. Dock kommer den inte längre stödjas eller uppdateras. Tumnagel
34.6°
+
0

The Verge recenserar Sony WF-1000XM4
Ska ha fantastiskt bra brusreducering

Folket från The Verge har fått testa Sonys nya trådlösa hörlurar WF-1000XM4 och i klippet ovan kan man både se samt höra vad de tycker om dem. Summan av kardemumman är att de anser att de har den bästa brusreduceringen och batteritiden bland helt sladdfria in-ear hörlurarna. Ljudet ska också vara riktigt bra enligt dem vilket ju kanske är det viktigaste. De var dock inte helt nöjda med att det endast följde med tre stycken storlekar toppar och de ansåg också att mikrofonen kunde varit bättre. Vill man läsa den skrivna recensionen så hittar du den via länken nedan. Även Gizmodo och våra vänner borta på Ljud & Bild gillade dessa lurar och deras recension kan du hitta här samt här. WF-1000XM4 ska släppas nu under juni månad för 2 800 kronor. Bonus-recension nedan. Tumnagel
40.0°
+
0

Fakespot är en app som gör e-handlandet lite säkrare
Kan hitta fake-recensioner, risiga försäljare och bedrägerier

Fakespot är en tjänst som säger sig kunna underlätta för dem som e-handlar på tjänster som till exempel Amazon, eBay, Walmart och några andra tjänster. Med hjälp av tjänsten kan användaren bli upplyst om en produkt eller försäljare har så kallade fejkrecensioner, recensioner som ofta utmålar varor och försäljare på ett sätt som kanske inte helt överensstämmer med verkligheten. Vidare säger sig tjänsten kunna varna för risiga försäljare och rena bedrägerier på sajterna. Fakespot finns tillgängligt som app till iOS och Android samt som ett webbläsar-tillägg Chrome och Firefox. Tumnagel
42.2°
+
0

Idag släpps Necromunda: Hired Gun
Lite DOOM-liknande ös i Warhammer 40K-universumet

Är ni sugna på att sätta tänderna i ett ösigt FPS i den mörka Warhammer 40K-världen? Då kanske Necromunda: Hired Gun kan vara intressant. Spelet släpps idag till PC, PS4, PS5, Xbox One och Xbox Series X/S. I spelet får vi ta kontroll över en prisjägare i den smått kaotiska världen som anlitats för att ta kål på diverse karaktärer som ställer till med bekymmer. Nedan har ni några recensioner av spelet, som kan vara bra att beta av om ni är osäkra på om ni ska köpa eller ej. Tumnagel
38.4°
+
0

Total War-spel reviewbombas efter Three Kingdoms-beslut
Fansen tycker att utvecklarna lämnar spelet för tidigt

Förra veckan blev det känt att brittiska Creative Assembly bestämt sig för att gå vidare från Total War: Three Kingdoms för att fokusera på nya spel. Three Kingdoms släpptes för två år sedan och har sedan dess byggts ut med sju DLC:s. Fans av spelet verkar inte tycka om detta beslut och har visat sitt missnöje genom att lämna negativa recensioner om Three Kingdoms och andra Creative Assembly-spel på Steam. Three Kingdoms har fått närmare 4000 negativa recensioner sedan Creative Assembly berättade om sina planer och spel som Total War: Warhammer 2 har också fått en ökad mängd negativa recensioner i samband med beslutet. Mycket av missnöjet beror på att utvecklarna lovat att släppa ytterligare ett DLC till Three Kingdoms som expanderar spelkartan norrut, vilket nu verkar ha skrotats. Creative Assembly har inte riktigt berättat varför de beslutat att lägga ner arbetet med Three Kingdoms, men i samband med detta lär utvecklarna ge en lite mer ordentlig förklaring. Tumnagel
34.2°
+
0

Engadget testar Polestar 2
Och gillar den

Den amerikanska tech-sajten Engadget har fått prova på Polestar 2 och delar med sig av deras upplevelser i videorecensionen ovan. Tumnagel
43.1°
+
0

Mendi är neurofeeback för hemmabruk
Vi har testat den svenska hjärnhälso-mojängen

Nu har det svenska företaget Mendi börjar leverera sitt hjärnhälso-pannband avsett för hemmabruk efter att man presenterade detta för ett ett år sedan. Det handlar om en liten huvudburen apparat som med hjälp av neurofeedback sägs kunna träna upp hjärnan och även kanske avhjälpa saker som stress, koncentrationssvårigheter och sömnproblem. TL;DR: Mendi är ett pannband med en tillhörande app som använder neurofeedback för att förbättra användarens hjärnhälsa. Mendi går att köpa nu och kostar cirka 2500 kronor. Tumnagel
37.3°
+
0

Video på iFixits isärplockning av iMac
Snyggt bygge som är svårt att reparera

Jag blir mer och mer kär i den iMac vi har på kontoret för test, skärmen är lysande och den rullar på riktigt, riktigt bra. De M1-maskiner jag har kört tidigare har alla haft 8 GB RAM vilket har varit ok, den här har 16 GB och det är rejält mycket mysigare faktiskt. Rekommenderas! Maskinen är ju en tunn rackare och M1-arkitekturen där allt sitter på ett litet logikkort är knappast en fröjd att reparera. För att komma in i enheten måste man ta bort skärmen, det går inte att komma in från baksidan så att säga. Att lägga till mer minne är bara att glömma till exempel. Maskinen går att beställa med VESA-fäste istället för fot och det ska gå att ändra sig senare och köpa en fot, men att byta den är inget man gör själv utan då måste skärmen lossas. Så det lär bli ett besök på en Apple Store eller hos en reparatör. Inte så vackert, jag gillar att datorn är svintunn och majoriteten lär aldrig behöva komma in i den, men liten enklare lösning hade Apple minsann kunnat ordna om man hade velat. Vill du kolla in vår unboxing och recension finns de nedan! Tumnagel
35.8°
+
0

IGN recenserar F9
Fast and Furious 9 då

Den nya Fast and Furios-filmen F9 släpptes i biograferna nyligen där den slår alla möjliga rekord. Men är filmen något att ha då? Sannolikt vet man nog redan svaret på det efter de nio tidigare filmerna men om man nu vill höra vad folket från IGN tyckte om den så kan du göra det i videorecensionen ovan. F9 har svensk biopremiär den 14 juli. Tumnagel
31.5°
+
0

Spelmedier tar en ordentlig titt på Biomutant
Originellt, men verkar inte nå fram

Biomutant från svenska Experiment 101 släpps äntligen i morgon och nu har folk fått säga vad de tycker om spelet, vilket kan vara bra att veta innan man lägger ut sina surt förvärvade pengar. I ACG:s videorecension får vi en ordentlig genomgång av vad spelet har att erbjuda och kort sagt verkar det vara en udda, intressant och underhållande upplevelse med många olika val, men faller lite på quests, story och innehåll. Ovan har ni åsikterna från ACG och nedan hittar ni fler recensioner och tyckande från Gamespot, IGN, Game Informer och The Escapist. Biomutant släpps i morgon till PC, PS4 och Xbox One. Tumnagel
38.5°
+
0

Engadget recenserar Fujifilm GFX 100S
Mediumformat i mindre format

Folket från Engadget har spenderat lite tid med kameran Fujifilm GFX 100S som har en prislapp på cirka 66 000 kronor. Denna 102MP-kamera lyckas packa en hel del kräm i ett mindre kamerahus och de tycker att Fujifilm har lyckats rätt bra med det. Men de anser också att kameran brister lite när det gäller snabbheten jämfört med fullformatarna, speciellt när det kommer till blixtsnabb autofokus. What this shows to me is that Sony and Canon have set extremely high standards for autofocus with relatively high megapixel cameras. I wouldn’t expect a large sensor camera to keep pace, but the GFX 100S was not even in the ballpark. To that end, if looking to move from full-frame to medium format, you might find that the slower performance won’t match your style of working. That said, the GFX 100S is still faster than all of its medium-format rivals. Most importantly, it delivers the best image quality available for photographers who demand that and don’t mind the slower performance. For $6,000, itx27s actually a steal for that kind of buyer. En skriven version av recensionen kan läsas via länken nedan. Tumnagel
37.9°
+
0

Vi har testat nya Apple TV 4K
Allt handlar om fjärrkontrollen

Vi har testkört nya Apple TV 4K ett tag nu och allt handlar verkligen om den nya fjärrkontrollen. För även om själva Apple TVn har fått ett nytt chip (A12 Bionic istället för A10X Fusion) så betyder det typ ingenting när man använder själva enheten. Precis som tidigare går allt supersmidigt och flyter på galant. Man skulle kunna tro att Apple ville få oss att tro att det här nu är en riktigt bra spelenhet, och man vill så klart trycka på sin egen speltjänst Apple Arcade och att man kan koppla kontroller från Playstation och Xbox till den, men det är mest en bonus. Fokuset är TV. A12 Bionic ger HDR i 60 bilder per sekund Och en sak erbjuder det nya chipet faktiskt, man kan numera få HDR-material i 60 bilder per sekund vilket så klart är lysande om man kollar på sport. Men ännu saknas stödet från tjänste-leverantörerna så det är mer en bra sak för framtiden, inte något du ska springa till affären direkt för. Nya enheten har också stöd för HDMI 2.1 och Wifi 6 vilket också är trevligt men inte anledning att byta upp sig. Allt handlar som sagt om nya fjärren Fjärren däremot. Mamma mia! Jag är en av de som snabbt blev kompis med touchplattan på den gamla så jag har inte lidit så mycket av det, men det där med att den är likadan oavsett hur man håller den har varit otroligt irriterande. Skör har den också varit. Ovanpå det så har knapparna verkligen inte varit logiska. Meny för att hoppa tillbaka, vad är det liksom? Tumnagel
42.9°
+
0

Techtyckare tycker till om nya iMac
Får tummen upp!

Ni har säkert redan stenkoll på vad Roger tycker om nya iMac, om inte så har ni hans recension inlänkad här nere, men det är alltid svinbra att höra andra åsikter innan man tar beslut om köp. Ovan har ni åsikter från Dave2D och nedan hittar ni tyckvideor från MKBHD, The Verge, CNET, Engadget, iJustine, SuperSaf och Rene Ritchie. Hittar ni fler tyckvideor så är det bara att peta in dessa i kommentarerna. Fler åsikter är alltid bäst. Tumnagel
37.7°
+
0

Nya iMac 24 tum är en färgglad fullträff
Vi har testat en väldigt gul dator

Apple fortsätter sitt segertåg med sitt M1-chip och senast i raden av maskiner som får chippet är nya iMac 24". Till skillnad mot de som tidigare fått M1-chipet så är det här den första maskinen som är helt omgjord från grunden. MacBook Air, MacBook Pro 13, Mac mini och iPad Pro har ju alla fått chipet, men ser ut precis som de gjorde innan. Vi gissar att det beror på att man helt enkelt inte har haft tid att göra om allt från början, så nya iMac skvallrar lite om framtiden för Apple. TL;DR När Apple har kontrollen över allt blir det smått magiskt. I princip klanderfri hårdvara som är perfekt anpassad för att funka i hemmet och kraftfull nog för att klara allt som en normal användare kastar på den. Tycker man att gult är fult finns det sex andra färger att välja mellan. Vi börjar med en video där vi packar upp datorn och alla dess tillbehör och saker. Sedan blir det en till video, här går jag igenom vad jag tycker om datorn efter en veckas användning. Så, nu blir det recension i textform! Som vanligt, ställ frågor bland kommentarerna om ni har några! Tumnagel
46.4°
+
0

Engadget recenserar Galaxy Book Pro 360
Bra hårdvara, mindre bra mjukvara

I veckan släppte Samsung sin nya laptop Galaxy Book Pro 360 vilket är den dyraste modellen i Galaxy Book-serien. Folket från Engadget har fått leka med laptoppen ett tag nu och delar med sig av sina åsikter i videorecensionen ovan. Vill man istället läsa vad de tycker om denna laptop så hittar man den skrivna recensionen via länken nedan. Summan av kardemumman är väl att de, förutom den horribla webbkameran, gillar hårdvaran men att Samsungs mjukvara inte riktigt är där det kanske borde vara ännu. Som vi tidigare rapporterat kickar denna tunna laptop en Super AMOLED-skärm som bland annat har ett säkerhetsfilter som du kan aktivera med ett knapptryck som gör att endast du som sitter rakt framför skärmen kan se vad som visas. Inne i datorn hittar man 11:e generationens Intel Core-processor och snabbladdat ett batteri som ska räcka upp till 21 timmar på en enda laddning. Galaxy Book Pro 360 kan köpas lite överallt och kostar från 12 490 till 17 990 kronor beroende på vad man vill ha i burken. Tumnagel
35.5°
+
0

Press Reset är en ny bok om spelbranschen
Från författaren till Blood, Sweat and Pixels

Journalisten och författaren Jason Schreier, som 2017 släppte boken "Blood, Sweat and Pixels", släpper nu boken "Press Reset" som även den handlar om spelutveckling och spelbranschen. I boken intervjuas lång rad inflytelserika personer i spelbranschen och ger sin syn på hur branschen utvecklats och hur denna mår nu för tiden. I bokens beskrivning står bland annat: "The business of videogames is both a prestige industry and an opaque one. Based on dozens of first-hand interviews that cover the development of landmark games—Bioshock Infinite, Epic Mickey, Dead Space, and more—on to the shocking closures of the studios that made them, Press Reset tells the stories of how real people are affected by game studio shutdowns, and how they recover, move on, or escape the industry entirely." "Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry" släpptes igår och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och i pappersformat. Priserna ligger på 12 till 40 dollar beroende på vilket format man föredrar att konsumera boken på. Vill ni läsa en recension av boken så hittas en sådan hos Ars Technica här. Tumnagel
99kg
+

Andra spelmedier har åsikter om Returnal
Verkar vara positiva intryck överallt

Tidigare fick ni läsa om vad vi tycker om Returnal, det är för övrigt riktigt bra och bör upplevas, men det är förstås alltid bra att höra fler åsikter om saker innan man beslutar sig för att köpa eller ej. Easy Allies har släppt sin videorecension och denna kan ni kika på ovan. För att göra en lång historia kort får spelet tummen upp med 8,5 poäng tack vare ösigt gameplay, intressant story och möjlighet att spela om och om igen. Ovan har ni videorecension från Easy Allies och nedan hittar ni fler åsikter från IGN, Game Informer, ACG, Gamespot och The Escapist. Länk till Returnal på Metacritic har ni här nere till vänster. Gillar ni OpenCritic mer har ni länk dit här: Returnal på Opencritic. Tumnagel
38.5°
+
0

Ny uppdatering till OnePlus 9/9 Pro ska fixa överhettning
Samt förbättrad kamera

OnePlus 9 Pro är en rätt trevlig telefon, men något vi uppmärksammade i vår recension är att telefonen kan bli ganska varm vid tung användning. Mer specifikt om man spelar tunga spel eller använder kameran under längre perioder. Nu har OnePlus släppt en ny uppdatering till telefonerna och bland förbättringarna är stabilare värmehantering. Utöver förbättrad värmehantering kommer uppdateringen med justeringar av kameramjukaran som bland annat bättre vitbalans och skärpa. Uppdateringen har börjat rulla ut och borde vara tillgänglig för samtliga ägare precis nu via uppdateringsmenyn. Tumnagel
39.1°
+
0