m

Är Abandoned egentligen ett Hideo Kojima-spel?
Internet är rätt övertygat

Tidigare i år dök det upp en trailer för spelet Abandoned. Trailern visade en läskig skog och antydde att det skulle bli något skräckliknande spel. Folk på internet började direkt spekulera i att spelet inte alls kom från någon obskyr nederländsk utvecklare utan att detta egentligen var ett Hideo Kojima-spel. Kojima gjorde något liknande innan Metal Gear Solid V släpptes så helt osannolikt var det ju ej. Så ända sedan trailern visades så har konspirationsteorierna haglat ner kring detta spel och trots att spelets påstådda utvecklare, Blue Box Studio, försökt förneka dem har folk ej gett upp. Folk på internet påstår bland att om man översätter Hideo till turkiska på Google Translate så fick man ordet Kahraman. Studiochefen för Blue Box Game Studio heter Hasan Kahraman, ett namn som också har också samma initialer som Hideo Kojima. Annat är att tweetsen från studion sker ofta mitt i natten här i Europa och då är det ju förmiddag i Japan. Studions anställda använder arkivfoton för sina LinkedIn-profiler och spelets trailer täcker bokstäverna P och T 49 sekunder in i klippet. På Reddit kan man hitta många tankar kring varför detta egentligen är ett Kojima-spel. Den 25:e juni ska Blue Box i alla fall släppa ett interaktivt demo för spelet i PlayStation-affären. Det senaste interaktiva demot i PlayStation-affären var för något som hette P.T. #ögonemoji. Blue Box Game Studio fortsätter dock förneka allting så fram tills de slutar upp med det får man väl ta det hela med en nypa salt och ett leende. Speljournalisten Jason Schreier har gjort en ordentlig djupdykning bland teorierna och är inte helt övertygad längre att Kojima ligger bakom spelet. Om man vill läsa Jasons djupdykning så hittar du den via länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Windows 11 har läckt ut
Ser definitivt ut som Windows

Ett internt bygge av Windows 11 verkar ha läckt ut på nätet och cirkulerar på diverse piratsidor. Windows Central verkar ha fått tag på en kopia och visar lite vad det nya operativsystemet har att bjuda på i klippet ovan. Operativsystemets Reddit-sajt, r/windows11, innehåller massvis med klipp och bilder så vill man se mer kan man ju kolla in den sidan via länken nedan. Tumnagel
46.4°
+
Frode Wikesjö
0

Dykaren som blev slukad av knölval kör en AMA
Fanns Geppetto där?

Den 56-årige dykaren Michael Packard som i veckan blev slukad av en knölval körde nyligen en AMA på Reddit. Det var när Michael dök efter hummer i vattnet utanför delstaten Massachusetts som en knölval lyckades få in honom i gapet där Michael fick spendera en dryg halv minut innan han blev utspottad igen. Under denna frågestund nämnde han bland annat att han överlevde en flygkrasch i Costa rica, inte kände valens tunga och hur personalen på sjukhuset reagerade när han berättade varför han var där. Du hittar hela AMA:n via länken nedan. Tumnagel
42.1°
+
Frode Wikesjö
0

Sonos + Ikea-event 14 juni?
Läcka påstår det

Att något nytt är på gång från Ikea och Sonos vet vi, men när och vad är lite mer oklart. Eller vad finns det rykten om, dels så handlar det om en uppdaterad version av lampan men också en tavelramsliknande sak med inbyggd högtalare. Nu har det läckt om när detta kommer att visas upp och datumet verkar vara 14 juni. Bilden nedan dök upp på Reddit men försvann sedan därifrån. Så 20 dagar kvar ungefär! Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Respawn snackar dyra skins i Apex Legends
Det kostar att göra spel

Respawn har levererat ett riktigt trevligt battle royale-spel med Apex Legends. Spelet erbjuder massvis med trevligt gameplay som du får tillgång till utan att betala en krona, men när det kommer till kosmetiska grejer har utvecklarna fått en hel del kritik på sistone. Bland annat har spelare ansett att Respawn varit lata genom att sälja exklusiva skins som egentligen bara är gamla skins i nya färger samt att prislappen på skinsen har varit väldigt höga. Just nu säljs skins i Apex-butiken för närmare 180 kronor, vilket många anser vara lite för högt. Nyligen körde Respawn en AMA på spelets subreddit där frågan om hur utvecklarna ser på spelets intäktsgenerering. Svaret blev ett fyrdelat sådan där Respawn lyfte att de fortfarande vill fokusera på gameplay först, vilket är tydligt då allt gameplayrelaterat i spelet går att låsa upp genom att spela, men när det kom till prissättning får vi leva med ett ickesvar. Respawn skriver att spelutveckling kostar pengar samt att arbetet med skins är mer omfattande än vad man tror. Bland annat skrivs detta: Content creation costs - As much as people think we can turn cosmetics out easily because our competition outputs content at a high rate, our team is much smaller and spends more time on our skins. The part of the equation people miss is the expense side of the people we have working on these things and the fact that we canx27t work 24/7. Itx27s more expensive than people think in terms of number of people and hours because people donx27t factor in tons of back and forth on concept, QA, ideation, creation, etc. Pricing - As mentioned, we think about this constantly and itx27s tough because we want Apex to be around for a loooooong time. Us being able to continue to make the game depends on operating a healthy business. Wex27re hoping players understand this is something wex27re working hard to balance, but when you consider the full picture, itx27s a tough challenge. Therex27s a lot players want from the Apex Universe, therex27s a lot we want to give, but we canx27t do that unless wex27re a healthy business at the end of the day. New Game Modes, Maps, Features all come at a cost wex27re trying to support. Även om det är lite utav ett icke-svar så är det ändå förståeligt att Respawn resonerar som de gör, men trots det är det svårt att sticka under stolen med den nuvarande prissättningen. En del spelare argumenterar för att prissättningen gör köp av skins svårmotiverat och om skinsen var lite billigare hade de kunnat tänka sig att köpa skins oftare. Hur känner ni? Borde skins vara billigare, eller känner ni att den nuvarande prissättningen är rimlig? Och hur ofta brukar ni köpa skins? Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Se sex suddiga sekunder från Elden Ring
Spelet från Hidetaka Miyazaki och George R. R. Martin

UPPDATERING: Klippet visade sig vara tokfejk. ------------------------------------ From Softwares kommande spel Elden Ring har vi inte fått se allt för mycket av efter spelet offentliggjordes för några år sedan. Spelet är som bekant ett samarbete mellan From Software och Sagan om is och eld-författaren George R. R. Martin men mycket mer än så vet vi ej. För några månader sedan läckte det ut några små klipp från spelet och om man nu är desperat att se fler suddiga sekunder från spelet så kan du kolla in nattens korta läcka i giffen nedan. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0

Fyra fika-ikoner som borde bli officiella emojis direkt!
Åh, en dammsugare vore gott

Då och då kommer det högar med nya emojis. Ibland är de vettiga, som när den blodiga sprutan byttes till en vaccinspruta för några månader sedan. Eller när de blir mer inkluderande. Men oftast spelar det mig mindre roll, i alla fall för mig. Men igår såg jag de här fyra som är skapade av @pixelartjourney och jag visste direkt att de där fyra måste ju bli officiella emojis på direkten. Det enda jag har att tillägga är precis som en användare på Reddit påpekar, vi saknar kanelbullen. Vi har gjort vårt för att det här ska nå Apples folk som gör emojis, har ni andra vägar att påverka så gör det. Det är dags att vi får lite fika-emojis. Någon som är sugen på kopp kaffe och en dammsugare? Tumnagel
55.7°
+
Roger Åberg
0

Svenskutvecklade How we know we're alive släpps 1 maj
Det hela började som tjusig pixelkonst

För några år sedan lade pixelkonstnären August Håkansson upp lite tjusig konst på Instagram och Reddit och även vi på Feber snappade upp tjusigheterna. Responsen till konsten blev kort och gott att typ alla ville se ett spel från Håkansson och i helgen kommer vi få detta serverat. How we know wex27re alive heter spelet och i det får vi ta del av ett melankoliskt peka-klicka-äventyr som utspelar sig i det svenska bibelbältet. Utöver Håkansson har Leo Köhler assisterat med animation och konst, Imogen West-Knights skrivit manus och story och musiken har gjorts av Ivan Starenius. How we know wex27re alive kommer släppas 1 maj på Itch.io och det kommer vara gratis att spela. Men då Håkansson och gänget borde få lite lön för mödan så kan det vara värt att kicka in en slant eller två. Tumnagel
49.6°
+
André Stray
0

Är nya iMac för tunn?
11,5 millimeter är riktigt tunnt

Nya iMac är larvigt tunn, den är bara 11,5 millimeter tjock. Man vet att en stationär dator är väldigt tunn när den mäts i ,x millimeter. Det är ju riktigt trevligt och att den är liten kommer vara trevligt för dem som måste flytta runt den eftersom den bara väger 4,5 kilo. Men är den för tunn? Den frågan dök upp i mitt huvud igår eftersom tunnheten har tvingat Apple till att göra en del udda lösningar. Det första som ni hade åsikter om bland kommentarerna är hakan, som fortfarande är kvar. Anledningen är så klart att skärmen tar plats, en skärm som är 11,5 millimeter tjock är ju faktiskt inte någon tjockis direkt. Som jämförelse är en MacBook Pro 15,6 millimeter tjock, alltså 35 procent tjockare. iMacens alla delar ligger just i den där hakan och inte bakom skärmen som de gjorde tidigare. Hade man placerat alla saker bakom skärmen hade den blivit dubbelt så tjock. Hade det varit värt det? Apple. You should have made the computer 1 inch thicker and put everything in the chin BEHIND the display. And you know it ?? pic.twitter.com/a00fXFnKpu— Marques Brownlee (@MKBHD) April 20, 2021 Och varför har man inte satt loggan på hakan? Hur det hade sett ut ser ni nedan. Med en så tunn dator kommer också en del problem. Fysiska sådana. Det första är att man fått flytta hörlursuttaget till sidan på datorn för att det ska få plats, något som i och för sig bara är bra. Det andra är att en vanlig strömsladd bara är att glömma, helt enkelt för att den inte får plats. Istället har Apple hittat på en ny magnetisk historia (nej, den åker inte ut som Magsafe om man sparkar till sladden). Från datorn går en sladd som har fin väv runt sig, men den går till en strömdosa som är tänkt att ligga på golvet. Nej, nej, nej! Hur tänkte Apple här? Ja, det är lite härligt att kunna koppla ethernet till strömdosan så att man slipper en sladd till datorn, men exakt hur bra är det att ha skit på golvet? Inte alls, så klart. Så den där dosan kommer att ligga på golvet och samla damm eller så kommer den ligga på skrivbordet för dem som vill ha tomt på golvet. Jag anar att någon kommer att göra en hållare för denna att sätta på iMacens fot eller på väggen. Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Reddit presenterar sin Clubhouse-klon Reddit Talk
Moderatorer kommer kunna dra igång samtal

Clubhouse-hypen verkar ha dött en aning, men intresset för att lyssna på podcasts i råform verkar finnas kvar hos många bolag. Twitter, Facebook, Spotify Slack, Discord och Linkedin jobbar på egna varianter och nu har Reddit meddelat att även de har en version på ingång. Reddit Talk heter Reddits version och moderatorer på olika subreddits har möjlighet att skicka in intresseanmälan för att kunna implementera snackfunktionen på sina undersidor. Reddit Talk verkar fungera på samma sätt som andra Clubhouse-kloner. En moderator får starta ett rum och bjuda in några individer att tjöta med, medan andra kan ta del av samtalet via sina lyssningsenheter. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0

Path of Exile-streamers fick gå före i väntekön för Ultimatum
Spelare visade lite missnöje

I fredags släpptes den nya Path of Exile-expansionen Ultimatum och inte helt oväntat var det en och annan spelare som ville hoppa in i spelet för att se vad expansionen hade att erbjuda. Inte helt oväntat ledde detta till köer och spelare var tvungna att vänta i flera timmar innan de kunde spela. Streamers fick dock lite specialbehandling och kunde kringgå kön för att börja lira på en gång och detta var något som inte riktigt gick hem hos spelarna. Path of Exile-spelarna visade lite missnöje och la upp ett och annat inlägg om detta på spelets subreddit, vilket ledde till att utvecklarna var tvungna att leverera svar på tal. I ett inlägg berättar spelets lead developer Chris Wilson att det hela var en del av expansionens marknadsföring och de hade betalat streamers för att lira Ultimatum i två timmar och för att i stället låta tiden rinna ut i väntekön så fick dessa gå före för att lira direkt. Wilson erkänner att detta var en dum idé och att de inte kommer göra liknande satsningar i framtiden. Bland annat skriver Wilson detta: We will not allow streamers to bypass the login queue in the future. We will instead make sure the queue works much better so that itx27s a fast process for everyone and is always a fair playing field. We will also plan future marketing campaigns with contingencies in mind to better handle this kind of situation in the future. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Outriders-utvecklarna ber om ursäkt för serverstrul
Kommer erbjuda in-game-grejer till spelare

Outriders är ett rackarns ösigt och underhållande spel, men tyvärr har spelare haft problem att lira på grund av serverstrul. Utvecklarna People Can Fly jobbar frenetiskt med att styra upp de serverstrulet och har meddelat att spelare som har upplevt problem kommer få lite plåster på såren i form av in-game-grejer. Spelare som lirat mellan 31 mars och 11 april kommer få ett litet paket som består av ett legendary-vapen, Titanium-valuta och en frustrations-emote. När paketet kommer levereras är för tillfället okänt, men lär ske inom kort. I ett inlägg på Outriders-subredditen har People Can Fly levererat lite info om serverstrulet och vad det hela berott på. Mer specifikt var själva spelservrarna redo för det stora trycket vid release, men den externa databasen där spelares profiler lagrades har inte jobbat så snabbt som planerat, vilket i sin tur lett till långa väntetider och krascher för spelare. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

En titt på nya Verdansk
Tar spelarna tillbaka till 80-talet

Ett kort klipp på 80-talsvarianten av Call of Duty: Warzone-kartan Verdansk läckte i går kväll. Klippet plockades snabbt bort men på Reddit kan man se några snabba klipp från banan. Som sagt är det endast snabba klipp men kan kan se att kartans mer kända platser antingen är ändrade eller ersatta. Förutom det är vapnen och fordonen från 80-talet vilket ju låter intressant. Denna nya Verdansk-karta förväntas dyka upp i samband med spelets tredje säsong som drar igång den 22 april Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

Reddit-armén wallstreetbets adopterar hundratals apor
Bra initiativ!

Nu i helgen så drogs det igång en trevlig trend på Reddit-sidan wallstreebets. Det började med att någon postade om användaren adopterade en gorilla för pengarna den tjänat vilket inspirerade flertalet andra användare att ta efter. Nu kan man hitta hundratals inlägg med bilder som folk har tagit på sina bevis att dom adopterat gorillor, apor, orangutanger, noshörningar och andra utrotningshotade djur. Bra där säger jag. Tumnagel
74.2°
+
Frode Wikesjö
0

Nothing drog in 1,5 miljoner dollar på 54 sekunder
Communityt var rätt pepp på att investera

Carl Peis nya satsning Nothing verkar vara rätt poppis. När företaget avtäcktes i december fick vi reda på att investerare som bland annat Reddit-medgrundaren Steve Huffman, Twitch-medgrundaren Kevin Lin och Youtubern Casey Neistat investerat närmare 7 miljoner dollar i företaget. Sedan dess har ytterligare investeringar på 15 miljoner dollar trillat in och nyligen meddelade företaget att man kommer öppna upp för communityt att äga en del av bolaget. Mer specifikt skulle aktier till ett värde av 1,5 miljoner dollar säljas via crowdfunding-sidan Crowdcube. Försäljningen drog igång idag klockan 11 och det dröjde inte länge innan målet nåddes. Närmare bestämt 54 sekunder, vilket är ett rekord för Crowdcube. Nothing meddelar att det kan finnas möjlighet för fler investeringsrundor i framtiden och vill man lägga en slant på Peis nya satsning kan det vara värt att signa upp sig för att få företagets nyhetsbrev. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Fallskärmen som Perseverance använde hade ett dolt budskap
"Dare Mighty Things"

Det är inte ovanligt att NASA skickar med lite olika budskap med farkoster man skickar till rymden och nu har det upptäckts att ett av dessa fanns i fallskärmen som användes när Perseverance landade på Mars förra veckan. Det oregelbundna färgmönstret på fallskärmen fick många att misstänka att det fanns ett dolt budskap i denna. Det tog inte lång tid innan användare på Reddit knäckte koden. The Guardian skriver om hur mönstret på fallskärmen ska tolkas: "Each of the concentric rings in the parachute’s pattern represents one of the words. The zeroes and ones need to be split up into chunks of 10 characters, and from that, adding 64 gives you the computer ASCII code representing a letter. For example, seven white stripes, a red stripe and then two more white stripes represents 0000000100, the binary for four. Adding 64 to that gives 68, the ASCII code for the letter D." När det hela väl hade tolkats klart så framkom det att fallskärmens yttre ring angav koordinaterna till NASA:s Jet Propulsion Laboratory (JPL) här på jorden ("34°11’58” N 118°10’31” W"). De tre inre ringarna bildade orden "Dare Mighty Things" vilket är JPL:s motto och något som finns på inpräntat på väggarna i JPL:s kontrollcenter och på andra platser i deras anläggningar. Förutom det dolda budskapet i fallskärmen så har Perseverance även små ikoner som representerar Perseverance, dess tillhörande helikopter Ingenuity samt NASA:s tidigare Mars-farkoster inpräntade i sitt chassi. Dessa kan ni kolla in på bilden här nedanför. Här nedan hittas även en illustration som visar hur det dolda budskapet i Perseverance fallskärm ser ut. Tumnagel
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterad Stadia-utvecklare kan inte fixa Journey to the Savage Planet
Spelare får leva med buggig version

Google har som känt lagt ner all intern utveckling av spel till Stadia. Detta är förstås tråkigt då vi inte kommer få några nya spel som utvecklats för Stadia från Google själva, men det har även satt lite käppar i hjulet för Stadia-spel som inte längre kommer få något stöd. Journey to the Savage Planet är en av dessa titlar. Studion bakom spelet köptes upp av Google i slutet av 2019 och nyligen släpptes Journey to the Savage Planet gratis till Stadia Pro-prenumeranter. Spelet är dock inte felfritt och spelare rapporterar om buggar som frekventa kraschar och att spelet hänger sig. Spelare har vänt sig till spelets distributör i hopp om supporthjälp, men problemen verkar inte gå att lösa då spelets numera ägs av Google, som inte längre har några spelutvecklare som kan lösa problemet. Huruvida Journey to the Savage Planet kommer fixas återstår att se. Uppdatering: Nu är det fixat! Tumnagel
31.3°
+
André Stray
0

Mer innehåll på ingång till Division 2
Ubisoft bekräftar

The Division 2-utvecklarna Massive jobbar som känt på ett redigt Star Wars-spel, och ett spel baserat på Avatar ,och det var egentligen tänkt att den stora Title Update 12 skulle bli den sista som levererades till Divison 2, men planerna har ändrats. I ett Reddit-inlägg skriver utvecklarna att tack vare spelarnas fortsatta stöd av Division 2 har Massive bestämt sig för att fortsätta leverera innehåll till spelet under det kommande året, vilket är rätt trevliga nyheter för spelare som fortfarande lirar. Specifikt vad som kommer erbjudas under året är för tillfället okänt, men Massive lär hålla spelarna uppdaterade och hojta när nya grejer är på ingång. Bonusvideo ovan med en titt på next gen-versionen av Division 2 från Digital Foundry. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0
Nästa sida