m

Willo sägs vara en tandborstnings-robot för barn
Är egentligen en elektrisk tandborste

Ett amerikanskt startup-företag lanserar nu tandborsten Willo som man säger ska vara vara den första tandborstnings-roboten för barn. I mina ögon handalr det dock om en elektrisk tandborste, om än kanske lite mer avancerad än de flesta sådana som finns på marknaden. Willo är försedd med individuella munstycken som ska passa ett specifikt barn. Själva processen med att borsta tänderna sköts automatiskt utan att barnet själv behöver göra något förutom att hålla tandborsten på plats. Tandkräm förvaras i en separat behållare och sprutas in via en slang till munstycket. Willo är även uppkopplad till nätet så att föräldrar kan hålla koll på sina barns tandborstning via en tillhörande app. Willo kostar 200 dollar och sedan tillkommer en kostnad på 13 dollar i månaden för tandkräms-poddar samt att barnet ska få nya munstycken i takt med att barnets tänder utvecklas. Här nedanför hittas en reklamfilm för Willo. Tumnagel
32.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lil Nas X släpper twerkspel
Shake Ya Ass

Lil Nas X släppte i veckan ett nytt spel där du måste twerka till hans nya låt Montero (Call Me By Your Name). Spelet är så klart gratis att spela och kan liras direkt i webbläsaren. Spelmässigt är det ett relativt förenklat rytmspel där du måste trycka på rätt knapp vid rätt tidpunkt. Känslan är väl inte direkt den bästa men det kanske man inte kan förvänta sig av ett reklamspel som detta. Du hittar spelet via länken nedan. Tumnagel
22.6°
+
Frode Wikesjö
0

Apples nya regler för integritet kommer snart
Apple är redo att trycka på knappen

Apple har sedan man släppte iOS 14 sagt att man kommer att lägga in en funktion som gör att appar måste fråga användarna om lov om apparna vill tracka dem. Det blev, minst sagt, lite ståhej kring detta och framförallt Facebook har klagat rejält mycket de senaste månaderna. Apple verkade behöva ha lite is i magen innan man lanserade funktionen och apputvecklare och annonsnätverk behövde lite tid för att anpassa sig, men nu är man redo. Tim Cook sa för någon dag sedan att man nu är redo och nu har bolaget gått ut och bekräftat att detta kommer med iOS 14.5 som kommer "inom några veckor". Att fråga om lov har varit möjligt för appar ett tag nu, men med iOS 14.5 blir det alltså ett tvång att fråga om lov. Apple har ett system som man kallar för IDFA (Identifier for Advertisers) som används av utvecklare för att helt enkelt känna igen en enhet. Detta behöver de göra för att bland annat kunna skicka personaliserad reklam. Med iOS 14.5 kan alltså inte apputvecklarna och annonsörerna längre använda denna funktion om de inte uttryckligen fått ok av användaren. Apple har däremot inte en direkt möjlighet att blockera andra trackers men de lär börja slå ner på appar som har trackers i sina appar men inte frågar om lov. Tumnagel
67.7°
+
Roger Åberg
0

Hummer kommer även som SUV
Så klart!

Varumärket Hummer är på väg tillbaka och är helt elektrisk. Vi har fått se pickupen sedan tidigare men i helgen presenterade GM även en SUV-version av bilen. Den verkar inte ha fler sittplatser utan har helt enkelt ett bagageutrymme istället för pickupbädd. I den flådiga reklamfilmen nedan får vi se att den kan höja sig 15 centimeter om man behöver åka runt i vildmarken eller i en stad förstörd av superhjältar och så kan den köra på snedden tack vare kraftig fyrhjulsstyrning. Coolt! Men vill du ha en får du vänta. En 1st edition kommer att börja säljas om två år, alltså våren 2023, och bjuder på tre elmotorer, upp till 830 hästar, 0-100 km/h på 3,5 sekunder och en prislapp på 105.595 dollar. En version med två motorer och 625 hästar kommer att säljas för 90.000 dollar. En budgetversion för 80.000 dollar kommer året efter, alltså 2024. Om och när den kommer hit även väldigt oklart, men innan 2024 lär vi inte se den här. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Kinesiska fastighetsägare stänger H&M-butiker
Även detta på grund av klädjättens ställningstagande

Tidigare i veckan rapporterade vi att Kina hade börjat bojkotta klädkedjan H&M eftersom de hade utryckt sin oro kring rapporterna att landet använde slavarbetande uigurer för sin bomullsindustri. På grund av detta valde H&M att chilla lite med att använda bomull från regionen. Denna oro uppskattades inte av landets myndigheter som såg till att H&M plockades bort från sök- samt karttjänster och att mobilappen blockerades. Nästa steg i denna kinesiska H&M-bojkott är att fastighetsägare har börjat stänga klädkedjans butiker och reklamskyltar har tagits ner. Exakt hur många butiker samt hur länge de ska hållas stängda är oklart just nu. Tumnagel
-7.2°
+
Frode Wikesjö
0

YouTube testar att identifiera produkter i videoklipp
Kommer antagligen användas i reklamsyfte

YouTube skriver i ett blogginlägg att man har börjat testa en ny funktion som ska kunna identifiera produkter som förekommer i videoklipp som deras användare tittar på. Produkter som identifieras i videoklipp, såväl som relaterade produkter, kommer sedan att listas under videoklippet så att tittaren kan få reda på mer information om dessa. Sannolikt kommer det även att finnas köplänkar för dem som eventuellt skulle vara intresserade av att köpa produkten, något som YouTube antagligen kan tjäna en hacka på via så kallade affiliate-program. Facebooks bilddelningtjänst Instagram har sedan en tid tillbaka börjar identifiera produkter som förekommer på deras bilder, produkter som Instagram-användare i vissa fall sedan kan köpa direkt. YouTubes produktidentifiering verkar kunna bli något liknande. Tumnagel
33.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in ett klipp från Q: Into the Storm
HBO:s dokumentärserie om QAnon

Häromdagen hade dokumentärserie Q: Into the Storm premiär på HBO och här kan ni kolla in ett klipp från den. Dokumentären handlar om extremistgruppen QAnon, en grupp som har betecknats som högerextrem och har en hel del långtgående konspirationsteorier på sin agenda vilka man försöker lyfta i olika nätforum. Seriens två första avsnitt hade premiär på HBO i söndags. En del kritiker säger att serien snarare kan fungera som reklam för QAnon än i avskräckande syfte. IndieWire skriver i sin recension, vilken ni kan läsa i sin helhet på länken nedan: "At its best, “Q: Into the Storm” is an aimless puff piece on some of the conspiracy theory’s most notorious promoters. At its worst, it’s an uncritical platform for QAnon adherents to promote their worldview and trivializes a conspiracy theory that has directly inspired several violent crimes." Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesiska techföretag försöker ta sig runt Apples spårsskydd
Vill fortsätta visa riktad reklam till sina användare

Financial Times rapporterar att några av Kinas tech-giganter har gått samman för att skapa ett slags system som fortsatt låter dem spåra iOS-användare när Apple ger användare möjligheten att slippa sådant. När Apple lanserar iOS 14.5 kommer användare själva kunna välja om företag som till exempel Facebook ska kunna följa hur de surfar och använder appar, något som Facebook och andra företag sedan använder för att rikta olika typer av annonser till användarna. Att Apple nu ger användare möjlighet att välja bort den typen av spårning i iOS 14.5 har kritiserats av både Facebook och andra företag som tjänar pengar på reklam på nätet. Detta gäller även de kinesiska företagen Bytedance, TikToks moderföretag, den kinesiska internetjätten Tencent och flera andra kinesiska företag. För att kunna runda iOS spårskydd har dessa nu utvecklat ett system som de kallar för CAID som fortsatt ska kunna samla in information om hur appar används skriver FT. Enligt utvecklarna av CAID känner Apple till att systemet utvecklats men huruvida Apple kommer att vidta några motåtgärder om CAID eventuellt börjar användas i Kina när iOS 14.5 lanseras återstår att se. Apple uppger själva att de inte kommer att tillåta några undantag från deras spårskydd och säger i ett uttalande: "The App Store terms and guidelines apply equally to all developers around the world, including Apple. We believe strongly that users should be asked for their permission before being tracked. Apps that are found to disregard the user’s choice will be rejected." Apple har tidigare hotat att kicka ut appar som försöker runda deras spårskydd från App Store. En del bedömare tror dock att om Apple börjar göra det i Kina så kan Apple själva riskera att råka ut för sanktioner från kinesiska myndigheter. Detta då Kinas politiska ledning och kinesiska företag, även privata, ofta är starkt sammankopplade till varandra. Tumnagel
15.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Justin Long gör reklam för Intel
Skådisen som var känd för "Get a mac"-reklamen

Intel har dragit igång en ny reklamkampanj där man skojar till det lite med Apple klassiska "Get a Mac"-reklam, ett gäng med reklamfilmer som Apple tog fram mellan 2006 - 2009. I Apples "Get a Mac"-reklam spelade skådespelaren Justin Long en "Mac" och skulle visade skådespelaren John Hodgman, som spelade en "Pc", hur förträffliga mac-datorer var. I Intels nya reklamkampanj spelar Justin Long sig själv och snackar lite om pc-datorer som kör Intel. Här ovanför kan ni kolla in Justin Long i Intels reklamfilm "Justin Gets Real: Having Choices" och här nedanför hittas en annan variant som fått titeln "Justin Gets Real: 2-in-1 Flexibility". Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Niantic börjar visa innehåll i Pokémon Go-ägg
Låter dig veta om det är värt att kläcka ägget

Ägg i Pokémon Go får spelare lite titt som tätt och för att ta reda på vad ägget innehåller får spelare använda virtuella inkubatorer och sedan traska en bra bit för att kläcka det. Det hela fungerar rätt bra för att motivera spelarna att traska länge, men det kan ändå svida rejält om man går 12 kilometer för att få en jävla Weedle. Nu har Niantic börjat testa att ge spelare lite info om vad äggen kan innehålla, vilket i alla fall gör att du kan se om ägget kan innehålla något du faktiskt vill ha och kasta ägg med värdelöst innehåll åt fanders på direkten. I stället för att använda sig utav lättförståeliga siffror verkar Niantic köra med ett aningen mer svårförståeligt system som lämnar en del av önska när det kommer till transparent. Mer specifikt får vi en lista uppdelad i fem nivåer som indikeras med olika antal ägg och ju högre nivå desto högre är oddsen. Niantic har gjort oddsen tillgängliga för vissa användare och vi får se om ägg-oddsen släpps brett i framtiden. Bonusvideo nedan med reklam för officiell Pokémon-solskyddskräm som kan vara bra att smeta på sig när går ut och fångar fickmonster i sommar. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Lays släpper smart tillägg till Chrome
Sätter på undertexter på YouTube när du käkar chips

Har du svårt att höras vad som sägs på YouTube när du sitter och smaskar chips finns nu ett tillägg till Googles webbläsare Chrome som kanske kan fixa det. Med Chrome-tillägget "Crispy Subtitles from Lay’s" så sätts YouTube-klippets undertexter på automatiskt om datorns mikrofon uppfattar att någon i närheten sitter och äter chips, eller något annat ljud som låter som chipsätning. Det innebär att man i lugn och ro kan smaska vidare samtidigt som man förhoppningsvis kan läsa sig till vad som händer i klippet. Chrome-tillägget är utvecklat av den vietnamesiska reklambyrån BLISS interactive som har chips-företagets Lays som kund. Här ovanför kan ni kolla in ett klipp som visar hur det hela fungerar. Det ska observeras att om man installerar tillägget så ger man även tillägget tillgång till att aktivera datorns mikrofon varje gång man går in på YouTube.com. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Varanteatern återvänder till SVT i början av nästa år
Efter lyckad Kickstarter-kampanj

I slutet av förra året drog den gamla humorgruppen Varanteatern igång en crowdfunding-kampanj då man ville se hur intresset var att man skulle spela in nya avsnitt av deras klassiska program Varan-TV. Resultatet blev över all förväntan och till slut hade Varanteatern fått in sammanlagt 5,4 miljoner kronor sina fans. Nu är det klart att Varanteatern kommer att spela in nya avsnitt av Varan-TV efter det att man skrivit kontrakt med SVT. Att man trots miljondonationen från fansen valt att skriva kontrakt med SVT istället för att producera det hela själva förklarar Varanteaterns Fredrik Åkerman och Magnus Thomson med: "Vi insåg tidigt att vi har väldigt höga ambitioner med det här, vi ville ha en snygg och välproducerad serie där scenerna känns så mustiga och levande att man ska kunna smaka och lukta hur det känns. De pengar som blev över efter alla administrativa avgifter och kostnaden för att skicka ut en massa tröjor, tavlor och annan merch till våra fans hade helt enkelt inte räckt." De nya avsnitten av Varan-TV kommer att börja spelas in sommar och är planerade att börja sändas på SVT och SVT Play någon gång under första kvartalet 2022. Här ovan kan ni kolla in Varanteaterns "reklamfilm" för internatskolan Sigtunaskolan. Tumnagel
53.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag nylanseras Amazon Prime Video i Sverige
Ska börja satsa mer lokalt

Amazons streamingtjänst Amazon Prime Video är antagligen ingen av de större tjänsterna i Sverige men det verkar nu Amazon vilja ändra på. Idag, 1 mars, nylanseras Amazon Prime Video i Sverige och resten Norden och kommer att få ett lite mera lokalt fokus. Det innebär bland annat tjänsten kommer att få lokala gränssnitt, fler svenska undertexter och anpassat innehåll för den svenska marknaden. Det verkar även som om Amazon planerar att satsa mer på egna lokala produktioner i Norden och Martin Backlund, innehållschef för Norden på Amazon Prime Video, säger till DN att "det är en viktig del för att en tjänst ska kännas relevant. " Amazon Prime Video kostar 65 kronor i månaden och går att testa gratis under sju dagar. Här nedanför hittas en reklamfilm inför tjänstens nylansering i Norden samt en faktaruta med en del av de saker som sänds och snart kommer att börja sändas på Amazon Prime Video. Har du Amazon Prime Video? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple har hamnat på Råd & Röns svarta lista
Efter att ha ignorerat Allmänna reklamationsnämndens beslut

Den anrika konsumenttidningen Råd & Rön har en lista över företag som inte följer Allmänna Reklamationsnämndens, ARN, beslut i dispyter mellan företag och kunder. Den Svarta listan uppdateras lite titt som tätt och nyligen lades Apple till i listan efter att ha ignorerat ARN:s beslut i två separata reklamationsärenden. Mer specifikt ett ärende där en Apple Watch-skärm skulle repareras, vilket Apple inte ville och pekade på yttre påverkan samt ett ärende där ett trasigt iPad-tangentbordsskal skulle ersättas, men kunden fick ett engelskt tangentbord i stället för svenskt. I båda ärendena fick kunden rätt. Enligt Råd & Rön är det ganska ovanligt att företag, speciellt väletablerade sådana, inte följer ARN:s beslut bortsett från resebranschen. Tumnagel
70.7°
+
André Stray
0

TV4 får ännu en gång betala straffavgift för reklamavbrott
Ska betala 100.000 kronor för reklamavbrott i The Magnificent Seven

TV4 har ännu en gång dömts att betala en straffavgift då Förvaltningsrätten anser att kanalen körde ett reklamavbrott mitt under dramatisk scen i filmen The Magnificent Seven, en film som TV4 visade i september 2020. Det här var 15:e gången de senaste tre åren som TV4 dömts för att felaktigt bryta program för att visa reklam. Därför höjs nu straffavgiften från 50.000 till 100.000 kronor till följd av återkommande brister. Förvaltningsrätten skriver: "Annonsavbrottet i fråga har varit felaktigt inplacerat. Klart är också att TV4 vid upprepade tillfällen de senaste åren har överträtt bestämmelsen om när program får avbrytas av annonser och att TV4 till följd av detta har ålagts av förvaltningsrätten vid ett stort antal tillfällen att betala en särskild avgift." TV4 uppger att det felaktigt placerade reklamavbrottet har skett under en period då kanalen ska ha haft stora tekniska problem och säger: "TV4 har inte på något sätt orsakat problemen avsiktligen. Det finns inte något som helst uppsåt eller systematiskt handlande som ligger bakom överträdelsen. Tvärtom jobbar TV4 kontinuerligt med att denna typ av problem inte ska uppstå." TV4 kan överklaga Förvaltningsrättens dom men huruvida man kommer att göra det finns det än så länga ingen information om. Tumnagel
79.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple släpper lite nya reklamfilmer för Apple Watch Series 6
Där man visar upp sömn-, tränings- och EKG-apparna

Apple har släppt tre nya reklamfilmer för sin senaste Apple Watch-modell, där man visar upp tre av apparna som går att använda tillsammans med klockan. I reklamfilmen här ovanför visar man upp Sleep-appen lite närmare medan man tar sig en titt på Workout- och EKG-appen i de båda reklamfilmerna som hittas här nedanför. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify lanseras på över 80 nya marknader
Musiktjänsten finns snart i över 170 länder

Igår körde Spotify sitt så kallade "Stream On"-event där man presenterade lite nyheter om företaget. Man uppgav bland annat att man senare i år kommer att lansera Spotify HiFi där man kommer att börja streama musik med CD-kvalitet, något som vi skrev om igår. Spotify meddelade även att man kommer att lansera tjänsten på över 80 nya marknader och att man lägger till ytterligare 36 språkval på sin tjänst. Idag finns Spotify tillgängligt på 93 marknader vilket innebär att man snart kommer att finnas på nästan det dubbla antalet marknader. Ett land som man fortsatt inte finns tillgängligt i är Kina och så ser det för tillfället ut att förbli. Spotify inledde 2017 ett samarbete med kinesiska Tencent Music och det kanske man anser får räcka. Spotify planerar att erbjuda både sitt reklamfinansierade "gratisalternativ" och sin premiumtjänst på de nya marknaderna man nu lanserar. På en del av marknaderna kommer man även att erbjuda sina olika Family-, Duo- och Student-abonnemang. Här nedanför kan ni kolla in en repris av Spotifys Stream On-event från igår. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wizitory är en tjänst för arrangera event i 3D-miljöer
Om man inte kan träffas fysiskt

Reklambyrån Cordovan Communication har lanserat en tjänst som man kallar för Wizitory vilket är en slags 3D-plattform avsedd för att arrangera events och mässor där inte deltagarna behöver träffas fysiskt. Med plattformen går det att bygga upp 3D-miljöer som efterliknar platser som finns på riktigt dit arrangören sedan kan bjuda in deltagarna att hänga under coronasäkra förhållanden. Mikael Stenberg, vd på Cordovan Communication, säger om Wizitory: "Med Wizitory bygger vi upp virtuella miljöer i 3D som är nästintill identiska med verkligheten. Det kan till exempel handla om en välkänd byggnad, ett befintligt showroom eller en eventyta på flera tusentals kvm som vi återskapar och visualiserar utifrån våra kunders önskemål. Därefter fyller vi den digitala världen med innehåll. Det kan handla om livesända event, filmer, chattar, omröstningar, möten, tävlingar, test, 3D modeller av nya produkter och annat marknadsmaterial." Cordovan har redan använt Wizistory för att bygga upp ett tiotal olika event eller mötesplatser. Bland annat en digital mötesplats i form av campuset till Högskolan Väst vilken ni kan kolla in här. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

TikTok anmälda för reklam riktad mot barn
Europeisk konsumentgrupp tycker inte det är okej

Den europeiska konsumentskyddsgruppen BEUC har gett TikTok en ordentligt smäll på fingrarna. Gruppen har anmält videotjänsten till EU-kommissionen för att sprida dold reklam riktad mot barn. Mer specifikt handlar det om hashtag-kampanjer som sprida på TikTok som fokuserar på specifika produkter, vilket uppmanar unga att köpa produkten i fråga för att delta i "utmaningen". Monique Goyens, generaldirektör för BEUC, säger detta i ett uttaladne: “Children love TikTok but the company fails to keep them protected. We do not want our youngest ones to be exposed to pervasive hidden advertising and unknowingly turned into billboards when they are just trying to have fun. Together with our members - consumer groups from across Europe - we urge authorities to take swift action. They must act now to make sure TikTok is a place where consumers, especially children, can enjoy themselves without being deprived of their rights.” Vidare verkar BEUC inte gilla andra aspekter av TikToks verksamhet och klagar i samma veva även på användarvillkoren där det är otydligt vem som äger innehållet som publiceras på TikTok, vilket för övrigt är TikTok. Sedan är BEUC kritiska mot TikToks hantering av användardata, mer specifikt att det är otydligt för användaren vad som samlas in om dem och hur datan kommer användas. Tumnagel
57.4°
+
André Stray
0

Kolla in reklamfilm för Sinclair C5 från 1985
Känns som den var lite före sin tid

Här nedanför kan ni kolla in en reklamfilm för det fantastiska lilla el- och pedaldrivna fordonet Sinclair C5 vilket lanserades i Storbritannien 1985. Sinclair C5 utvecklades av den brittiske uppfinnaren Sir Clive Sinclair som tidigare bland annat utvecklat miniräknare och hemdatorer. Det trehjuliga fordonet drevs av ett motor på 250 W och uppges ha haft en räckvidd på cirka 32 kilometer. Sinclair C5 blev dock ingen succé, något som sägs ha berott på flera anledningar. Bland annat så beskylldes marknadsföringen för att vara felriktad och det ska även ha uppstått frågor runt fordonets trafiksäkerhet. Skulle Sinclair ha väntat i 30 - 35 år på att lansera sin skapelse så hade det antagligen gått lite bättre för den. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Larry Flynt har dött
Porrmogulen som låg bakom Hustler

Publicisten Larry Flynt, mannen som var mest känd för att ha dragit igång porrimperiumet Hustler, har dött rapporterar flera källor. Flynt startade 1972 "Hustler Newsletter" som då användes för att göra reklam för en kedja av strippklubbar som han då ägde. Detta utvecklade sig senare till porrtidningen Hustler Magazine som även gav sig in i tv- och filmbranschen. Flynt licensierade även ut varumärket Hustler till olika porrelaterade verksamheter. 1996 gjorde filmen The People vs. Larry Flynt (Larry Flynt - Skandalernas man) där Woody Harrelson porträtterade Flynt. Ni hittar trailern till den här nedanför. Larry Flynt blev 78 år gammal. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Norge "svarar" Will Ferrell
Efter hans Super Bowl-reklam för GM

Under helgens Super Bowl-reklam så körde GM en reklamfilm där Will Ferrell ondgjorde sig över att Norge är världsledande för elbilar, ett klipp ni kan kolla in här ovanför. Detta verkar ha fått en del norska företag att gå igång på alla cylindrar. Sedan GM släppte sin Will Ferrell-film har det dykt upp "svar" på denna från till exempel Audi Norway såväl som batteriladdartillverkaren Easee. Förutom dem så passade även universitet i Agder på att göra lite reklam för sig själva och Norge medan den norska turistorganisationen Visit Norway såg ett tillfälle att lära världen var Norge finns på kartan. Ni hittar "svarsfilmerna" från Norge här nedanför. Tumnagel
65.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reddit släpper reklamfilm under Super Bowl
En riktig kortis

Att köpa reklamtid under Super Bowl kostar en och annan krona, men Reddit bestämde sig för att skrapa ihop hela sin marknadsföringsbudget på att visa en kort reklamfilm på fem sekunder. Det som levererades var bara en text där Reddit hyllade sina användare genom att skriva bland annat detta: “One thing we learned from our communities last week is that underdogs can accomplish anything when they come together around a common idea. Who knows, maybe you’ll be the reason finance textbooks have to add a chapter on ‘tendies.” Reklamfilmen kan ni se i stillbildsformat ovan. Och nedan kan ni se hur det hela såg ut live. Tumnagel
53.6°
+
André Stray
0

Rykte Google vill minska spårningen i Android
Vill tillgodose efterfrågan för ett bättre integritetsskydd

Bloomberg rapporterar om nya rykten som säger att anonyma källor inom Google att de har planer på att göra det enklare för Android-användare att undvika bli spårade av diverse trackers och dylikt. Detta skulle i så fall se till att begränsa spårningen som sker mellan Android-appar och webbplatser. Samma rykte säger dock att Google inte planerar att vara lika strikta när det gäller integriteten som det systemet som Apple rullar ut med iOS 14.5. Då Google drar in mer än 100 miljarder dollar per år på annonsintäkter vill de få till ett system som är en gyllene medelväg mellan den ökade efterfrågan för ett bättre integritetsskydd och de som köper riktad reklam. Google själva har ännu inte kommenterat dessa rykten. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Mike Myers och Dana Carvey återförenas i Super Bowl-reklam
We're not worthy!

Det börjar vankas Super Bowl igen, nu på söndag för att vara exakt, och i samband med detta dyker det upp ett gäng finurliga reklamfilmer som gjorts inför detta. Här har vi en från Uber Eats där man återförenat Mike Myers och Dana Carvey som spelade Wayne och Garth i Waynex27s World. Har ni sett fler roliga Super Bowl-reklamer nyligen? Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen börjar samarbeta med Silent-Yachts
Cupra har designat en elbåt som ska använda MEB-batteripack

Silent-Yachts bygger eldrivna solcellsbeprydda lyx-katamaraner och nu har de och Volkswagen slagit sina påsar ihop. Prestandamärket Cupra som finns i koncernen ska tillsammans med Silent-Yachts ta fram en fräsig båt. Målet är att denna ska vara färdig att presentera någon gång 2022 och designen ser ni här ovan. Båtarna sägs utrustas med batteripacken som finns till MEB-plattformen. För Volkswagens del verkar det handla om att man vill öka på entusiasmen kring eldrivna fordon och använda detta lite som en reklampelare. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Google säger sig ha ett alternativ till cookies på gång
Som gör användare lite mer anonyma

Google har det senaste året utvecklat ett system som man säger skulle kunna ersätta så kallade tredjeparts-cookies, cookies som ofta används för att annonsörer ska kunna rikta reklam mot webbsurfare. Det är på grund av dessa cookies man nu alltid måste ge sitt godkännande till att dessa sparas på datorn på webbplatser man besöker, något som infördes som krav i EU i samband med att GDPR-lagstiftningen infördes. Googles alternativ till tredjesparts-kakor kallas för Federated Learning of Cohorts” (FLoC) och är en del av Googles så kallade Privacy Sandbox-initiativ. Det går ut på att användare med liknande profiler delas in i grupper ("flockar") istället för att spåras som enskilda användare som är fallet idag. Detta gör att FLoC inte blir lika integritetskränkande som tredjeparts-kakor då det inte lika enkelt går att identifiera en enskild användare baserat på deras surfvanor. Google skriver själva om FLoC: "Federated Learning of Cohorts (FLoC) proposes a new way for businesses to reach people with relevant content and ads by clustering large groups of people with similar interests. This approach effectively hides individuals “in the crowd” and uses on-device processing to keep a person’s web history private on the browser." FLoC har dock fått en del kritik både från reklambranschen och dess aktörer såväl som från olika organisationer som pysslar med integritetsfrågor. Bland annat så är man oroliga för att Google med FLoC kommer få makten att kontrollera en ännu större del av marknaden för annonsering på nätet än vad man redan gör idag. För att FLoC ska bli ett alternativ istället för tredjeparts-cookies krävs det att aktörer i branschen kommer överens om att börja använda systemet och börja implementera detta i webbläsare, på webbplatser och andra system där tredjeparts-cookies eller information från dessa används idag. Om så någonsin blir fallet återstår att se. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft hånar Apples Touch Bar i ny reklamfilm
Jämför Microsoft Surface Pro 7 med en Macbook Pro

Här är en reklamfilm från Microsoft för Surface Pro 7 där man av någon anledning jämför denna med Apples premium-laptop Macbook Pro, en jämförelse som i de flesta andras ögon med stor sannolikhet skulle sluta med Macbook Pro som vinnare. I reklamfilmen framhåller dock Microsoft att Surface Pro 7 är alternativet man borde föredra framför MacBook Pro. Detta motiverar man bland annat med att Surface Pro 7 har en fullstor pekskärm med tillhörande stylus medan MacBook Pro bara har en liten fjuttig pekskärm i form av den så kallade Touch Bar på Macbook Pros tangentbord. Vidare tycker Microsoft att Surface Pro 7 är bättre då den har ett löstagbart tangentbord och att en Surface Pro 7 är betydligt mycket billigare än vad en Macbook Pro är. Jag förstår givetvis tanken bakom reklamfilmen men jag har väldigt svårt att se att någon på allvar skulle välja mellan att köpa en Microsoft Surface Pro 7 och en Macbook Pro då det är datorer som jag kan tycka spelar i två helt olika divisioner. Tumnagel
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lyssna på berättelser när du promenerar med Apple Fitness+
Apple verkar ha en "Time to Walk"-funktion på gång

Apple verkar ha en ny funktion på gång till sin träningstjänst Apple Fitness+ på gång vilken kallas för Time to Walk. Funktionen ska ha dykt upp lite snabbt i en numera tillbakadragen reklamvideo. Enligt dem som fick sig en glimt av funktionen så ska Time to Walk vara en funktion där användare kan ladda ner inspirerade berättelser som de kan lyssna på medan de till exempel är ute och promenerar. Det ska ha handlat om cirka en halvtimmas långa berättelser från sångaren Shawn Mendes, Dolly Parton, NBA-spelaren Draymond Green samt skådespelaren Uzo Aduba. Det ska även finnas ett Time to Walk-alternativ i en tidig version av watchOS 7.3, något som kan innebära att funktionen släpps till Apple Fitness+-användare i samband med att Apple släpper watchOS 7.3 publikt. Apple Fitness+ finns i dagsläget bara tillgängligt i Australien, Kanada, Irland, Nya Zeeland, Storbritannien och USA. Tjänsten kostar 10 dollar i månaden men ingår också i Apples mega-abonnemang Apple One Premier vilket kostar 30 dollar i månaden. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida