m

Renault Twingo moddad för drifting
Hej vad det går!

Piotr har länge drömt om att använda sin lilla Renault Twingo som driftingbil och drömmen börjar närma sig sanning. Bilen kommer med motorn bak och drivning på bakhjulen original, men försöker man sladda utan att modda stryps gasen och det går helt enkelt inte. Nu är det fixat och så här blev resultatet. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Renault rullar ut Twingo som elbil
Tar sig bara 18 mil på en laddning

Ni med räckviddsångest - titta bort! Renault presenterar nu modellen Twingo som ren elbil och den tar sig bara 18 mil på en laddning. Ganska mycket mindre än konkurrenterna Skoda Citigo iV (26,5 mil) och Volkswagen e-Up! (25,6 mil) alltså. Under skalet på Twingon finns ett batteripack på 22 kWh som i sin tur matar en elmotor på 81 hästar och 160 newtonmeter. 0-50 km/h ska gå på fyra sekunder och toppfarten anges till 135 km/h. Via ett vanligt eluttag ska det ta 13,5 timmar att ladda. Denna tiden kapas till åtta respektive fyra timmar om man har laddboxar på 3,7 kW eller 7,4 kW. Har du en snabbare laddare på 11 kW ska det ta två timmar och tio minuter att ladda från 0-80 procent. Twingo Z.E som versionen kallas kommer tyvärr inte att sälja i Sverige. Är du inte vän med franskan får du sätta på automatisk översättning i klippet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2019

Transition-One gör fossildrivna bilar eldrivna
Gör din bil lite miljövänligare för 90.000 kronor

Nyhetsbyrån Bloomberg har gjort ett reportage om det franska startup-företaget Transition-One vars affärsidé är att bygga om äldre dieseldrivna bilar så att dessa istället går att köra på elektricitet. Företaget uppger att man kan bygga om de flesta av de mest populära bilarna som sålts i Europa de senaste tio åren. Bland modellerna som nämns hittas bland andra Citroen C1, Peugeot 107, Fiat 500, Toyota Aygo, Twingo II samt Volkswagen Polo. Bilen som syns på bilden ovan är en Renault Twingo från 2009 där man bytt ut bränsletanken mot batterier från Tesla som ger bilen en räckvidd på 180 kilometer på en batteriladdning. Det kommer att kosta 8500 euro, motsvarande cirka 90.000 kronor, att bygga om sin bensin- eller dieselbil till den eldriven bil. I Frankrike subventioneras ombyggnationen av staten och därför blir kostnaden där bara 5000 euro, motsvarande lite mer än 53.000 svenska kronor. Huruvida det är vettigt att lägga nästan 100.000 kronor på att bygga om en tio år gammal bil så att denna fixa eldrift är antagligen något ni kan diskutera i kommentarerna. Jag har själv inte riktigt tagit ställning till det och inväntar klokheter från er. Tumnagel
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Renault uppdaterar Twingo
Facelift och ny motor

Den tredje generationen av Renault Twingo har redan hunnit fylla fyra år och det är dags för en uppdatering. Den består av ett litet ansiktslyft och en ny motor för att modellen ska kunna leva några år till. Bilen får en ny stötfångare fram, nytt utseende på grillen och strålkastare med integrerat DRL-ljus. Stötfångaren bak är också ny och förses med lite krominlägg. Ett litet handtag under torkaren bak har också hittat dit (fanns inte det tidigare alltså?). Nya färger erbjuds också och dessa är Mango Yellow och Quartz White. På insidan finns en ny mittkonsol och det finns två stycken nya infotainmentsystem med pekskärm på sju tum att välja mellan. Oavsett vilket du väljer så får du Renault Easy Connect, Apple CarPlay och Android Auto. Motormässigt är nyheten SCe 75. Den har tre cylindrar, är på 1,0 liter och levererar 75 hästar och 95 newtonmeter i vrid. Maskinen kopplas till en fempetad manuell växellåda. Övriga motoralternativ är SCe 65 och TCe 95. Den sistnämnda har turbo, 93 hästar och går att få med en sexstegad dubbelkopplingslåda. Om toppversionen Twingo GT kommer att få en ersättare framgår tyvärr inte just nu. Inte heller vad den här faceliftade versionen kommer att ligga på i pris. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2016

Renault Twingo blir lite vassare
Twingo GT är utvecklad av Renault Sport

På årets Goodwood Festival of Speed kommer Renault att visa upp en hetare version av modellen Twingo. Den får tilläggsnamnet GT och är utvecklad av Renault Sport. Den lilla krabaten har redan motorn bak, bakhjulsdrift och fempetad manuell låda, nu får den även lite mer effekt och bättre vägegenskaper. Den lilla trecylindriga turbomotorn på 900 kubik har trimmats upp från 90 hästar och 135 Newtonmeter till 110 hästar och 170 Newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 10,5 sekunder. En ny mappning av motorns ECU och ett nytt luftintagssystem är hjälten i dramat. Ingenjörerna har även pillat med utväxlingen för att ge bilen sportigare karaktär. Vidare har styrningen och fjädringen setts över. Utseendemässigt har man monterat nya 17-tumsfälgar, dubbla avgasutblås, luftintag för motorn på ena bakskärmen, DRL-ljus fram och tuffstripe på sidan. Bilen kommer i färgerna Piment Orange som vi ser på bilderna och svart, grått eller vitt. Nu till den tråkiga biten - Twingo säljs av någon konstig anledning inte här i Sverige så vi kommer tyvärr inte att få ta del av denna roliga lilla bil. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2014

Drifting med nya Renault Twingo
Born to drift?

Nya Renault Twingos bästa egenskap är att man har gömt motorn under bagagerumsgolvet och att bilen driver på bakhjulen. Och vad innebär det? Att man kan drifta med den såklart. Och det ser riktigt kul ut. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Nya Smart ForTwo och ForFour läcker ut
Sedärja

Bara för att det är sommar och semestertider betyder inte det att det inte läcker ut saker på nätet för det. Denna gång är det ett gäng officiella pressbilder på nya Smart ForTwo och ForFour som halkat ut lite i förtid. Utseendet uppdateras en del men visst känner vi igen linjerna från föregångarna. Som väntat är interiören poppig och lekfull. Bilen är byggd på samma plattform som nya Renault Twingo. Ikväll ska bilen vara helt officiell och då får vi även ta del av fler, och bättre, bilder. Mer information kommer då. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Teaser för nya Smart Fortwo och Forfour
Delar mycket med nya Renault Twingo

Två bilmodeller som också baseras på samma plattform som nya Renault Twingo är nästa Smart Fortwo och Forfour. Motorn bak och bakhjulsdrift är alltså även här receptet och på bilmässan i Paris i höst är tanken att nyheterna ska ställas ut. Men innan dess får vi bland annat ta del av den här teaservideon. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Nya Renault Twingo är bakhjulsdriven!
Och har motorn bak!

Efter en liten bildläcka igår är nu nya Renault Twingo officiell. Premiär blir det på bilmässan i Genève och där kommer besökarna att få se en gullig liten sak som har flera stora nyheter - den är femdörrars, den driver på bakhjulen och den har motorn bak! Laurens van den Acker som är chef för industriell design säger följande: "Nya Renault Twingo inspirerades inte bara av den ursprungliga Twingon utan även av Renault 5. Den är ett nytt grepp inom ”citybilsgenren” med tonvikt på innovation i linjer och arkitektur. Nya Twingo är en rolig, lekfull och livlig stadsbil." Av pressmeddelandet framgår det tyvärr inte vad det rör sig om för motor, hur den är placerad och vad den har för effekt men den borde rimligtvis ha tryckts ned mellan bakhjulen. Placeringen gör att man kan få en grym vändradie och att man kan sätta hjulen längst ut i bilens fyra hörn. Det sistnämnda gör att man kan bygga en rymligare kupé. Mer information kring den här lustiga skapelsen kommer när vi närmar oss mässan i Genève. Tumnagel
53.6°
+
Bobby Green
0

Så här ser nya Renault Twingo ut
Läcker ut i förtid

Lite senare idag är tanken att Renault ska visa upp helt nya Twingo men nu så här en stund innan läcker bilder på bilen ut på webben. Mer information kommer senare. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2013

Tut i luren! Renault Twingo fyller 20 år i år!
Grattis!

I år firar vi att den lilla charmiga bilen Twingo från Renault fyller 20 år. 1989 började man planera för modellen och 1993 inleddes produktionen. Bilen blev populär tack vare sitt lustiga utseende, pålitlighet och kompakta format och såldes i över två miljoner exemplar. Twingon var enkel då den endast fanns i ett utförande, med ett motoralternativ. Bilen kunde man få i färgerna vi ser på bilden och på tillvalslistan fanns det bara två alternativ - AC och rullbart canvastak. 2007 lanserades Twingo II som inte alls blev en lika stor hit som Twingo I. Mer historia kring bilen hittas på länken. Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0
2012

Det tog en stund men nu är även Renault Twingo RS här
Bättre siffror på soppa och utsläppssidan

Så långt bak som augusti förra året släppte Renault loss bilder på nya Twingo men först nu på den tuffare RS-modellen. Varför det har tagit sån tid beror på att det bara var en månad sedan bilen först fanns att köpa i hallarna. Nya RS bjuder på samma spis som tidigare men med mindre utsläpp och förbrukning. Motorn som alltså bor under huven är en liten snurra på 1.6 liter, fyra cylindrar och har en effekt på 133 hästar. Teknikerna har meckat till den så att den numera drar 3 % mindre och släpper ut 3.2 % mindre äckel, vilket betyder en förbrukning på 0.65 liter per mil och ett utsläpp på 150 gram per kilometer. Twingo RS börjar säljas i mars till ett ännu okänt pris. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0
2011

En ny Renault för 23 000 kronor?
Fransoserna vill att det ska bli verklighet

Renault ska enligt rykten tillverka en bil som kommer att kosta under 25 000 kronor att köpa. Gérard Detourbet som jobbar på Renault-Nissan ska från och med nästa år vara ansvarig för utveckling av denna bil, som trots sin billiga prislapp ändå ska gå att tjäna pengar på. Den lilla bilen hamnar i A-segmenet, storleksmässigt vara som en Renault Twingo och tillverkas i Indien, där Indien och Kina också är huvudmarknaderna. Men Renaults vd säger att bilen faktiskt också kan komma att säljas i Europa. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Koncept Smart Forvision - vision om nästa Fortwo
Eldrivet med solpaneler på taket

På årets Frankfurt-mässa kommer Smart att visa upp Forvision. Ett koncept som ger oss en förhandstitt på hur nästa Fortwo kan komma att se ut. Tillsammans med BASF, världens största kemikoncern, med att ta fram flera olika avancerade tekniker kring Forvision. Bland annat är hjulen tillverkade i plast, och väger runt tre kilo mindre än en traditionell aluminiumfälg. I passagerarutrymmet och dörrarna har man även använt sig av kolfiberarmerad epoxyharts som sägs spara vikt med upp till 50% om man jämför med stål, och 30% om man jämför med aluminium. Bilen är eldriven och har solpaneler på taket för att ge ytterligare mos till batteriet. Forvision är det andra konceptet från Smart detta året. Tidigare, på mässan i Genève, visades sportiga och taklösa Forspeed upp. Tanken är att nya Fortwo ska lanseras nästa år, och den kommer då att baseras på en bakhjulsdriven plattform som är utvecklad i samarbete med Nissan-Renault. Denna plattform kommer även att användas för nästa generations Renault Twingo. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Så här ser nya Renault Twingo ut
Dags för ett lyft

2007 lanserade Renault andra generationen Twingo. Nu har det gått ett par år och det är dags för en uppfräschning. Det här är den första officiella bilden på den uppdaterade bilen, som presenteras ordentligt först på bilmässan i Frankfurt nu i höst. Fronten ser lite roligare ut med nya strålkastare, större nedre grill och stor logga i mitten. När det kommer till motoralternativ verkar det som att det är samma spisar som erbjuds idag, om än lite snålare och renare som sig bör. Total makeover blir det först 2013, då en helt ny generation av modellen Twingo ska presenteras. Den kommer att utvecklas i samarbete med Smart, vilket betyder att de båda kommer att dela både plattform och motorer. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2009

Extrem Twingo
Sånt här får mina nackhår att resa sig

Jag måste erkänna att jag har en förkärlek för små bilar med alldeles för stor motor. Bilar som ser skygga ut men som döljer något djävulskt under skalet, något som när man minst anar det kan skrämma skiten ut dig. Den här helgalna Renault Twingon är långt ifrån diskret och osar verkligen busbil, med all rätt. Bakom de två sportstolarna som finns i bilen sitter en V8:a från Range Rover på 3,5 liter. En fempetad manuell växellåda skickar kraften till bakjulen och även om effekten visserligen inte är mer än 180 hästar, bör man ha i åtanke att kärran inte väger många kilo. Och en V8:a är alltid en V8:a, man kan ju mysa till ljudet i alla fall om man nu känner att man skulle skämma ut sig vid ett rödljusrace. Skaparna, Lazareth (fransk firma som bygger grymma bilar och motorcyklar), har modifierat Twingon in i minsta detalj för att den ska palla den nya spisen och få den rätta looken. Utöver motorbytet har bilen breddats lite grann som ni ser på bilderna, och under de smått hysteriska bakskärmarna gömmer sig slicks som mäter 320 mm, 320 mm! Det är bredare än en Subway-macka, I love it! Kort videoklipp där bilen testas Vill du ha en egen? Bygg själv eller slanta upp med 105 000 dollar. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Renault Twingo som cabriolet
Presenteras i höst

Nu har Renault officiellt tillkännagett att en ny cabriolet, baserad på lilla Twingo, kommer börja säljas under första halvan av 2010. Vidare uppges att bilen, till skillnad från bl.a Fiat 500C och Mini Cabrio, kommer nischas och inte bara vara en Twingo med bortplockat tak. Mycket mer har inte uttalats men via andra källor ska det handla om en taklösning i stil med Ferraris 575 Superamerica och spionbilder hittas här. Tumnagel
36.9°
+
Erik Svensson
0

Världens vackraste bil?
Citroën DS - eller?

Brittiska Classic & Sports Car har sammanställt vad 20 utvalda personer tycker är världens vackraste bil och totalvinnare blev oväntat nog Citroën DS! Allt från Ferrari 275GTB och Jaguar XK120 till Ford GT40, Lamborghini Miura och Mercedes 300SL nominerades men fransosen kammade hem segern. Extra kul blir det när man ser till vilka som röstat. Giorgetto Giugiaro (utsågs till Car Designer of the Century 1999), Ian Callum (nuvarande designchef för Jaguar), Peter Stevens och Gordon Murray (bakom McLaren F1), John Heffernan (skapade Aston Martin Vantage), Leonardo Fioravanti (Ferrari Daytona, Dino etc.) och Marcello Gandini (Lancia Stratos, Lamborghini Countach) är bara ett axplock. Så, expertrösterna till trots, jag tycker vi gör raka motsatsen till sommarens fulast ever-omröstning (där Fiat Multipla vann) och tar fram våra kandidater. Resultatet: 1. Citroën DS 2. Jaguar XK120 2. Ferrari 275GTB 4. Cord 810/812 4. Ferrari 250GT Lusso 4. Ferrari 250GT SWB 4. Jaguar E-Type 4. Lamborghini Miura 4. Lotus Elan 4. Lotus Elite (1957) Tumnagel
36.4°
+
Erik Svensson
0
2008

Renault bjuder på bilspel
Bara för Windows

För att fira att man har släppt Renault Twingo Sport så har man också släppt ett litet bilspel för er med Windows. Gratis, verkar rätt ok men tydligen inte så trovärdigt när det kommer till bilens prestanda. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Bästa pedalerna någonsin?
Renault Twingo Sport

Renault har släppt en ny version av sin minsting Twingo som de kallar för Renault Twingo Sport. Med 133 hästar kan den nog vara riktigt rolig eftersom den är så liten men det roligaste är ändå pedalerna tycker jag. Är det inte genialiskt att ha pause, stop och play-symbolerna? Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida