m

Sverige bäst i EU på laddbara bilar
Men det är för att Norge inte är med i EU

Försäljningen av laddbara bilar i EU ökar kraftigt och Sverige leder faktiskt, men det är ju för att Norge inte är med i EU. I Sverige såldes förra året 32,2 procent laddbara bilar och merparten av dessa var plugin-hybrider (PHEV). Bäst i EU på rena elbilar (BEV) är Nederländerna, som sålde mer än 20 procent av dessa, faktum är att det är många andra länder som säljer ungefär lika många BEV som oss men vi har väldigt stor andel PHEV. Norge är i en helt annan liga, där va 74,8 procent laddbara bilar. Klicka här för att läsa om förkortningarna Det är också just PHEV som står för den största ökningen i EU, upp 190 procent. BEV ökade med 89 procent och ICE. Uppgången procentuellt sett är ungefär densamma i Sverige. Båda PHEV och BEV sålde i EU drygt 500.000 under förra året. I Sverige såldes det 28.000 BEV och 66.000 PHEV. Men även om det numera säljs mycket laddbara bilar så är det en väldigt liten del av antalet bilar som finns i landet. BEV står numera för 1,14 procent av det totalen och PHEV står för 2,6 procent så det finns minst sagt många bilar att byta ut. I EU är siffrorna ändå mindre, 0,41 procent BEV och 0,47 procent PHEV. Mest sålda BEV i EU blev Renault Zoe, följd av Tesla Model 3 och VW ID.3. I Sverige var det VW ID.3 som sålde bäst, följd av Tesla Model 3 och Kia E-niro. Mest sålda PHEV i EU blev Passat GTE, följd av Volvo XC40 och Mercedes A-klass. I Sverige sålde Volvo XC60 bäst, följd av Volvo V60 och Passat GTE. Här nedan kan ni ser några plus och minus med VW ID.3. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0
2020

Nu säljs det fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa
Första gången det händer

De senaste siffrorna från analysföretaget Jato Dynamics visar att det hände något mycket speciellt under september månad. För första gången någonsin såldes det då fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa. Under månaden såldes 327.800 stycken bilar med någon sorts elmotorhjälp på 27 stycken olika marknader. I den kategorin ingår elbilar, laddhybrider, hybrider som mildhybrider och det var de två sistnämnda som sålde allra bäst och som stod för 53 procent av försäljningen. Bilar med dieselmaskin stod för 24,8 procent av nyregistreringen. För tio år sedan var den siffran istället 50 procent. Som ren elbil sålde Tesla Model 3 bäst med 15.702 stycken exemplar. Renault Zoe hamnar på andra plats med 11.023 stycken bilar och på tredje plats hittar vi nykomlingen Volkswagen ID.3 med 7897 stycken sålda exemplar. Tumnagel
57.3°
+
Bobby Green
0

Tesla kommer halvera kostnaden för ett batteri
Lovar "en väldigt övertygande" bil under 25.000 dollar

I natt höll Tesla ett litet aktieägarmöte och efter det höll man vad man kallade för Battery Day. Man lovade mycket och man levererade mycket. Man började med själva battericellen där man har lyckats göra en större variant som är enklare att tillverka och som klarar snabbladdning. Att göra större celler har inte varit något problem i sig tidigare, men att lyckas få större celler att snabbladda har tydligen inte varit enkelt. Cellerna är också enklare i sin uppbyggnad och går att producera snabbare och enklare. Cellen är alltså annorlunda och innehåller ingen kobolt utan använder istället nickel (eller en blandning av järn och nickel), vilket är bra på många nivåer. Nickel fastställdes förresten en gång i tiden av svensken Axel Frederik Cronstedt. Hur som helst så är den nya cellen inte bara bättre i bilen utan man har förändrat väldigt stor del av tillverkningsprocessen och när man är klar så kommer man investeringen för att leverera en GWh vara 69 procent lägre och ta väldigt mycket mindre yta i anspråk. Tesla påstår att man kan kommer att kunna leverera 1 TWh för samma kostnad och på samma yta som man i dag kan leverera 150 GWh, alltså mer än sex gånger dagens utfall. Även delarna av fabriken som sätter ihop själva bilarna kommer att ta mindre yta i anspråk och bli billigare. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor

Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma. Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid! Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare. Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor. De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st. Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start. ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus. ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist. Fyra färger kommer att gå att välja mellan. Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna. Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora. Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning): - större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr). Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max. Lite prisjämförelser med andra elbilar: - Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh - Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh) - Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh - Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh) - VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh - BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh - Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh - Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh - Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh - Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Första provkörningen av elektriska Mini SE
Verkar trevlig men ingen revolution

En elektrisk Mini har funnits länge, men den första versionen var egentligen bara en testbädd och leasades ut till några få utvalda. Sen hände i princip ingenting vilket var tråkigt. Men nu kommer äntligen en Mini som alla kan köpa och de första provkörningarna har nåt oss. Förutom att baksätet är lite högre på grund av batterierna under så är det här en helt vanlig Mini. Förutom att den går på el då. Räckvidden är inte den här bilens bästa sida, men 232 kilometer (WLTP) borde räcka för de flesta som köper denna. Men fortfarande är konkurrenterna som Renault Zoe betydligt bättre. Noll till undra går på 7,5 sekunder men precis som med andra elektriska stadsbilar är det kraften i början som spelar roll och bilen verkar rätt pigg. Drivlinan är från en BMW i3 förresten. Tumnagel
36.7°
+
Roger Åberg
0

Bzzt! provar att lägga till en vanlig bil i flottan
Än så länge bara en bil

Bzzt! är ett litet annorlunda transportföretag som åker runt i stan med små fordon. De har plats för tre, inklusive förare, och det är oklart om de kommer fram fortare i trafiken än en vanlig bil. Det ser trångt och kallt ut dock. Hur som helst så provar de nu att köra en riktig bil istället, en helt vanlig Renault Zoe. Den är så klart eldriven vilket är viktigt för Bzzt! grundtanke, att få bort tråkiga fossilalternativ. Just nu har man alltså ett testfordon i Stockholm som är gratis att åka om man lämnar feedback. Om det faller väl ut är tanken att utvidga. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0
2019

Dekra har krocktestat elbilar - brutalt
Exploderade inte

Vad händer om man krockar med en elbil? Exploderar den direkt? Tar batteripacket eld och bränner ner allt till molekyler på sekunder? Dekra bestämde sig för att testa och genomförde därför krocktester med elbilarna Renault Zoe och Nissan Leaf. Testerna var betydligt mer våldsamma än de Euro NCAP har genomfört med modellerna som båda fått fem stycken stjärnor. Här ökade man hastigheten till 84 km/h som max och man krockade bilarna mot en stolpe istället för mot en vägg eller liknande. Resultatet man fick fram var att elbilarna skadades på samma vis som bilar med förbränningsmotor, och ingen av dem började brinna. När en elbil är med om en krock ska högspänningssystemet i den stängas av och detta fungerade utan anmärkning i båda bilarna. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Dessa bilar är nominerade till European Car Of The Year
35 stycken modeller är med

Nu tillkännages vilka bilmodeller som har nominerats till årets upplaga av utmärkelsen European Car of the Year. Det handlar om 35 stycken olika bilar och den 25 november ska juryn slimma ner dessa till sju. Vinnaren kommer att utses den 2 mars nästa år på bilmässan i Genève. Förra året vann Jaguar I-Pace. De nominerade är: Audi E-Tron BMW 1-Series BMW Z4 BMW X6 BMW X7 DS3 Crossback Ferrari F8 Tributo Ford Puma Kia e-Soul Mazda3 Mazda CX-30 Mercedes-Benz CLA Mercedes-Benz EQC Mercedes-Benz GLB Mercedes-Benz GLS Nissan Juke Opel/Vauxhall Corsa Peugeot 208 Porsche 911 Porsche Taycan Range Rover Evoque Renault Captur Renault Clio Renault Zoe Skoda Kamiq Skoda Scala SsangYong Korando Subaru Forester Tesla Model 3 Toyota Camry Toyota Corolla Toyota RAV4 Toyota GR Supra Volkswagen Golf Volkswagen T-Cross Vilken tycker du ska ta hem tävlingen? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Uniti 1
Prislappen blir 224.000 kronor

Den svenska, eller numera svensk-engelska, bilen Uniti 1 är äntligen på gång på riktigt. Bilen har gått att förboka tidigare men nu öppnar man upp för beställningar på riktigt. Prislappen blir alltså 224.000 kronor och med 56.000 kronors miljöbonus blir kostnaden i slutändan 168.000 kronor. Det är dock med det lilla batteriet och utan en del utrustning som man kanske förväntar sig i en bil i dag. Bilen är tänkt för stan och har plats för tre personer. Föraren sitter ensam i mitten och det borde alltså ge en rätt skön övervy. Två personer till kan sitta bakom. Utsidan är helt klart annorlunda och beskrivs av Uniti själva som graciös, jag har inte riktigt bestämt mig. Vad tycker ni? Tre färger kommer att gå att få, scandium-metallic", grafit och titanium. På insidan finns det alltså plats för tre personer och placeringen av de tre sätena ska ge väldigt bra benutrymme, trots att bilen är så liten. Panoramataket är elektrokromatiskt och man kan alltså styra hur mycket ljus man vill ha in i kupén. När bilen parkeras sätts taket i mörkaste läget så att den inte ska bli onödigt varm och en massa AC ska behövas. Antalet fysiska knappar har man försökt hålla till ett minimum och man har försökt få en "smartphone-liknande känsla". Den speciella ratten som fanns i en av prototyperna är borta och ratten är numera rätt normal. I skärmen i mitten ser man räckvidd, hastighet och liknande. Till vänster finns en skärm för navigering och knappar för varningsblinkers, boost och backkamera. Till höger finns en skärm för Spotify etcetera och knappar för back, neutral och drive. Själva systemet bygger på Android Automotive så ett gäng appar som Google Maps, Waze etcetera kommer att kunna köras och man kommer att kunna styra värme och liknande med Google Assistent. Bilen kan uppdateras over-the-air. Bilen låses upp med Uniti-appen i mobilen. Bilen är alltså gjord för stan och har en motor på 68 hästar och ett vrid på 85 Nm. Det är alltså inget fartmonster, men noll till femtio går på 4,1 sekunder, noll till hundra går på 9,9 sekunder och toppfarten är 120 km/h. Två olika batterier finns, ett på 12 kWh och ett på 24 kWh. Med det största får man en räckvidd på 300 km vilket är rätt imponerande. Anledningen till den långa räckvidden trots det rätt lilla batteriet är bland annat att bilen bara väger 600 kilo. Effektiviteten ligger på 8,0 kWh/100 km. Det lilla batteriet har halva räckvidden och är det som ingår för 224.000 kronor. Vill man ha det större batteriet får man betala rätt svettiga 359.000 kronor, för de pengarna får man en Renault Zoe eller Peugeot e-208. Extra kostar också snabbladdning men då får man 80 procent på 17 minuter om man kör 50 kW CCS-laddare. Obs! Pressmeddelandet sa att priset med stora batteriet var 359.000 kronor vilket inte stämde. Man får lägga till 35.000 kronor för det stora batteriet och priset blir alltså 259.000 kronor och inget annat. På tillbehörslistan står saker som inte brukar stå på tillbehörslistan utan vara standard. Här hittar vi A/C, uppvärmt förarsäte och snabbladdning. Räkna alltså med några tusenlappar till. Beställer man nu kommer man att få sin bil någongång i sommar. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Fully Charged kollar in nya Renault Zoe
Väldigt mycket trevligare insida

Renault Zoe är ingen Tesla Model S P100D, men det är en bil som jag alltid har gillat. Det är liksom en elbil som faktiskt går att köpa för vanligt folk och som är perfekt i stan. Utsidan har alltid varit söt men insidan har verkligen inte varit något att hurra över, visst har det funkat men det har varit rejält trist. Med nya Zoe kommer man inte bara längre på en laddning, man gör det också under trevligare omständigheter eftersom Renault har fixat till inredning och skärmar rejält och det ser faktiskt riktigt bra ut för att sitta i en relativt billig bil. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Renault presenterar ny Zoe
Kommer nu 39 mil på en laddning

Renault rullar nu ut tredje generationen av elbilen Zoe. Den har fått ett större batteripack på 52 kWh och tar sig nu 39 mil enligt WLTP-cykeln på en laddning. Dessutom får den likströmsladdning som gör att du kan snabbladda upp till 50 kW. Modellen har fått en ny motor som man kallar för R135. Den är på 100 kW (135 hästar) och har ett bättre vrid än tidigare, 225 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på under tio sekunder och toppfarten anges till 140 km/h. Det finns ett nytt körläge som kallas för B-Mode som förstärker "motorbromsen" när man släpper gasen, så att man slipper använda bromspedalen lika mycket. Det går fortfarande att få nya Zoe med den gamla motorn som heter R110. När nya Zoe lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

Renault inleder pilotprojekt med vehicle-to-grid
Elbilar delar med sig av sin el

Nu drar Renault igång ett stort pilotprojekt i Nederländerna och Portugal med V2G (vehicle-to-grid). Detta kallas även reversibel laddning och innebär att elbilarna tar emot och ger tillbaka elektricitet till elnätet och följer användarens behov. Den reversibla laddaren finns i bilen men det krävs att befintliga laddningsstationer anpassa för detta. Först ut på test är en flotta med 15 stycken Renault Zoe. Efter detta kommer fler pilotprogram att dras igång i Frankrike, Tyskland, Schweiz, Sverige och Danmark. Gilles Normand som är direktör för elbilar på Groupe Renault säger följande: "Med detta initiativ uppfyller Renault sin roll som ledande inom el-mobilitet för alla och som aktör i övergången till alternativ energi. V2G är en viktig del i de smarta elektriska ekosystemen som Renault har satt upp. Vi har valt teknik inuti bilen som också optimerar kostnaden för laddningsstationer och underlättar därmed en storskalig utveckling." Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Elbilsförsäljningen ökar starkt i Sverige
Upp 483 procent jämfört med förra året

Vi har nu hoppat in i februari vilket gör att vi kan blicka tillbaka på lite bilstatistik kring föregående månad. I landet såldes det 20.478 stycken nya bilar. Det är lite färre än förra året då det istället såldes 22.980 stycken. En sak som dock skiljer sig är att antalet nya rena elbilar som har sålts har ökat enormt. I denna kategori såldes det 1.084 stycken nya bilar vilket är en ökning med hela 483 procent jämfört med förra året då det bara såldes 186 stycken. Den mest populära bilen att köpa är Nissan Leaf som det såldes 264 stycken exemplar av. Efter den kommer Renault Zoe med 239 stycken bilar. På tredje plats hittar vi Kia e-Niro med 175 stycken bilar. Hela listan hittar ni på länken nedan. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
2018

Så bra fungerar bildelningstjänsten Aimo
Vi har testat!

Car2Go kom till Stockholm och försvann. DriveNow kom till Stockholm och försvann. När beskedet om att DriveNow skulle försvinna nådde oss såg det inte ljust ut för oss Stockholmare som gillar bildelningstjänster. Men från ingenstans kom Aimo, ett bolag med japanska storbolagsägare som av någon anledning ville köra på i Stockholm, staden som det bevisligen är svårt att göra detta i. Så vad är då annorlunda? Några saker faktiskt. Kommer det att räcka för att de ska överleva? Oklart. Aimo har 300 bilar som står utspridda över stan och bilarna är just nu Renault Zoe, små elbilar som är riktigt trevliga att köra. Kanske inte landsväg, men de här ska ju främst köras i stan. Jag säger just nu för Aimo är inte knutet till ett visst bilmärke som Car2Go (Daimler) och DriveNow (BMW) va. Så antalet bilar är detsamma som för DriveNow. Tumnagel
45.9°
+
Roger Åberg
0

Idag drar bildelningstjänsten Aimo igång i Stockholm
Ska de lyckas bättre än tidigare tjänster?

Idag drar den japanska bildelningstjänsten Aimo igång sin verksamhet i Stockholm vilket innebär att staden har fått en ny aktör på bildelnings-marknaden efter det att Car2Go och DriveNow lagt ner sin verksamhet i Stockholm. Aimo kommer initialt ha 300 stycken eldrivna Renault Zoe rullande på Stockholms gator. Bilarna har en räckvidd på 200 - 300 kilometer och kan hämtas upp på olika platser i Stockholms innerstad, Hammarby Sjöstad, Solna, Liljeholmen samt Hjorthagen. Man bokar bilarna via Aimos app och de kostar 6 kronor i minuten under färdens första 17 minuter. Efter 17 minuter övergår taxan automatiskt till en timkostnad på 100 kronor för första timman. På kartan nedan hittas var bilarna får köras samt hämtas upp och lämnas av. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ska Aimo vara bildelningstjänsten som lyckas i Stockholm?
Vi hoppas det!

Precis när DriveNow, precis som Car2Go innan dem, har gett upp att försöka driva en delad biltjänst i Stockholm kommer en ny tjänst. Det är klart vågat och man kan ju undra hur de tänker när jättarna Car2Go och DriveNow har misslyckats. Bakom tjänsten står Sumitomo som är en av de största företagskoncernerna i Japan. Så man har pengar. Den nya tjänsten heter Aimo och man kommer att lansera 31 oktober. Då släpper man ut 300 Renault Zoe, en elbil som har en räckvidd på mellan 200 och 300 kilometer. Det låter ju helt fantastiskt, speciellt nu när DriveNow försvinner. Men kommer de att lyckas? Några saker talar emot det, men några saker talar faktiskt också för. Eftersom det är elbilar det handlar om så behöver man ladda dem någonstans. Elstolpar finns ju knappt i den här stan, vi pratar alltså Stockholm här, så man har ett antal hubbar dit deras personal kommer att köra bilar som behöver laddas, som står fel eller (antar jag) står på speciellt dyra platser. Så ungefär en tredjedel av bilarna kommer oftast stå på dessa platser, som inte är lika dyra som att stå på stan. Men parkeringsfrågan är ändå ett problem, det är tyvärr olagligt för Stockholms Stad att göra dealar med företag. En annan sak som talar emot tjänsten är att det inte verkade som att DriveNow och Car2Go lyckades få tillräckligt många kunder. Bilarna stod helt enkelt still för mycket. Men här kommer en annan sak som talar för tjänsten - prissättningen. Car2Go kostade 3 kronor per minut en gång i tiden och det gjorde DriveNow också ett tag, men slutade på 4,50 kronor om jag minns rätt. Aimo ligger istället på 6 kronor i minuten. Intressant prissättning Men man har olika tak som gör det väldigt attraktivt. Taket på första timmen är 100 kronor, så använder bilen i 10 minuter kostar det 60 kronor, använder du den i 30 minuter så kostar det 100 kronor och använder du den i 50 minuter kostar det 100 kronor. Det gör att man som användare blir mindre stressad och rädd för att det ska bli dyrt. 4,50 per minut låter inte så mycket men det blir snabbt pengar, en timme blir 270 kronor. Den första timmen kostar alltså max 100 kronor och efterföljande timmar max 150 kronor. Maxtaket per dag är 600 kronor. Det är bra priser som i alla fall får mig att vilja använda bilen mer per tillfälle, och kanske är något som gör att bilarna rullar mer (och inte kostar parkering) och som lockar fler kunder. Eftersom det är el är kostnaden för att bilen rullar inte lika jobbig som för bensinbilar. Det finns ingen startavgift, varken på själva abonnemanget eller körningen. Bilarna känner man igen på den färglada spoilern. Det finns alltså ett antal hubbar och parkeringshus där man kan ställa bilarna. Men det går utmärkt att ställa dem på gatan också, precis som med DriveNow. Man får ställa dem inom hemzonen, som är innerstan plus Hammarby Sjöstad, Liljeholmen, Solna och Hjorthagen. Rätt stor zon alltså. Tyvärr är inte Bromma Flygplats eller Arlanda med som zoner. Man har från start inte heller några satellitzoner som Forum Nacka och IKEA. Jag gillar ju dessa försök till bildelningstjänster så jag hoppas att Aimo fungerar. Det är intressant att de kör i Stockholm som ju är välkänt svår. Det är också härligt med bara elbilar och med en för användarna bra prissättning. Men självklar succé? Långt ifrån. Tumnagel
52.0°
+
Roger Åberg
0

Nu ska Londontaxin ta över världen
Beige version finns nu i Berlin

Den klassiska London-taxin har ju kommit i ny version som egentligen är en Volvo i andra kläder. Det står LEVC på den men den kommer att levereras och servas av Volvo-återförsäljare. Begreppet London-taxi kommer nog också behöva ändras, för nu kommer den även till andra städer. Först ut är Berlin där den så klart inte är svart utan beige. Än så länge är leveranserna blygsamma, 25 i månaden kommer att levereras. I dag kan fabriken i England leverera 10.000 om året, men detta ska dubbleras till 2020. Det kan behövas om man ska ta över världen, bara i London finns det 20.000 taxibilar. Personligen hoppas jag att dessa kommer till Sverige snarast. Vill man åka eldriven taxi här i Stockholm finns det i dag några få Teslor eller ett gäng pluttiga Renault Zoe. Tumnagel
43.7°
+
Roger Åberg
0

Nu finns det fler än 50.000 laddbara bilar i Sverige
Passat GTE vanligaste modellen

Det tog tid, men nu verkar det där med laddbara bilar börjat ta fart i Sverige. Enligt elbilsstatistik.se finns det just nu 50.579 laddbara bilar som rullar. Det betyder alltså inte bara rena elbilar utan även laddhybrider. Laddhybriderna är fortfarande störst, 72 procent, och bland laddhybriderna är det Passat GTE som är den stora vinnaren. Volkswagen har verkligen gjort något rätt med den modellen, 9284 stycken har man sålt vilket är 18 procent av marknaden. Bakom Passat hittar vi Mitsubishi Outlander (7891 st), Volvo V60 (3361 st) och Kia Optima (2008 st). På elbilssidan är det Tesla Model S som regerar med 3072 sålda. Nissan Leaf ligger strax efter med 2897 sålda och även Renault Zoe har kommit över 2000-sträcket. Bäst på elbilar är Stockholmarna, i alla fall till antalet. Nästan hälften (24.670 st) av alla laddbara bilar håller till i Stockholm. Prognosen säger att vi vid slutet av året har 79.500 laddbara bilar vid slutet av året. Tumnagel
51.2°
+
Roger Åberg
0

Renault Zoe får kraftigare elmotor
Har hela 16 (!) hästar mer

Renaults eldrivna modell Zoe får nu en ny motor med mer kraft som ska ge mer körglädje. Den kallas för R110, är på 80 kW och den är lika stor som föregångaren R90. Effekten anges till 108 hästar vilket är 16 mer än tidigare. Vridet anges till 225 newtonmeter. Ingen vårdslös ökning alltså men det ska tydligen göra bilen roligare att köra. Räckvidden anges som tidigare till omkring 30 mil. Utöver den nya motorn får 2018-års omgång av Zoe Android Auto och en nytt lackalternativ i form av metallicfärgen Blueberry Purple. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0
2017

Kia Optima vinner Teknikens Världs Stora Bilpris 2018
Grattis!

Nu står det klart vilken av de tio utvalda bilarna som utsetts till Teknikens Världs Stora Bilpris 2018, och vinnaren är Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid. Bilarna har man valt eftersom de har utmärkt sig positivt under bilåret, och för att de har egenskaper som sticker ut från mängden. När soppan var färdigkokad är det alltså Kian som står högst på pallen, med motiveringen att den bjuder på den längsta räckvidden på bara el och således gör det möjligt för fler att köra miljövänligt i vardagen. Kia anger 6,2 mil och vid test kom man 5,92 mil vilket ändå är hyfsat nära, och exempelvis två mil längre än vad konkurrenten Passat GTE Sportscombi klarade. Övriga bilar som var med och tävlade om priset var Bentley Bentayga, Volkswagen Arteon, Skoda Kodiaq, Volvo XC60, Opel Insignia, Renault Zoe, Audi A4 g-tron, Suzuki Ignis och Ford Fiesta. Var de placerade sig i ordningen och motiveringen till detta hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Ska man verkligen gynna elbilar med stora batterier?
Det ska räcka till alla!

Jag älskar elbilar. De är tysta, snabba, har all kraft direkt och smutsar inte ner (lika mycket). Jag gillar välljudande bensinmotorer också, men helt ärligt - det är väl kanske en procent av alla sålda bilar som kommer att låta så bra att det är värt det. Och i dessa downsizingtider med mindre motorer som vi på olika krystade sätt försöker få att låta härligt känns det oftast som att det är dags att överge det där. Snart står det 2018 i kalendern och då är det två år kvar till det gyllene året 2020 då i princip alla biltillverkare säger att de på riktigt ska ha många modeller som är helt eldrivna i sitt utbud. Och vi som konsumenter vill så klart att det ska sitta så stora batterier som möjligt i bilarna för att vi ska känna oss lugna och slippa få slut på kräm. Men ska det verkligen uppmuntras med stora batterier? Borde de inte tvärtom straffskattas? För även om elbilar skitar ner mindre när de körs är de knappast miljövänliga. Gruvdrift, tillverkning av batterier och återvinning kostar inte bara pengar utan kostar också på för vårt samhälle. Borde vi inte komma överens om att säg 40 kWh* är alldeles lagom för 90 procent av befolkningen och att det räcker? Att om man har en och en halv miljon till att köpa en Tesla Model S P100D så ska man inte få 40 lax och rabatt på skatt och förmånsvärden? Ska vi ta och komma överens om att en bil för en och en halv miljon är en lyxprodukt och att de pengarna istället borde lägga på att byta ut mer normala bilar och få folk att åka andra fordon istället för bilar som tar plats både parkerade och på vägarna? (En Renault Zoe med batteri på 41 kWh kommer 40 mil enligt NEDC och 27 mil i verkligheten.) För när det inte bara är Tesla och några få andra tillverkare som erbjuder elbilar kommer det att krävas mängder och åter mängder av batterier. Och den som inbillar sig att det inte kommer att påverka vår planet att ta fram dessa lever inte i en allt för realistisk värld. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0

Renault släpper Star Wars-modell av Zoe
En hyllning till Han Solo

Vi har tidigare skrivit om Renaults samarbetspartners Nissans Star Wars-bilar och nu verkar även Renault inlett ett Star Wars-samarbete med Disney rapporterar flera källor. I samband med att Disneys film Solo: A Star Wars Story har premiär i maj nästa år kommer Renault att släppa sin elbil Zoe i en en begränsad "Renault Zoe Star Wars"-modell. Det handlar om en någorlunda standard-Zoe som är försedd med lite Star Wars-dekorationer, 17 tums-fälgar, wifi och ett hifisystem från Bose. Renault Zoe Star Wars kommer att säljas i 1000 stycken exemplar på den franska marknaden och den kommer att gå att beställa i mars. Zoe har en räckvidd på cirka 400 kilometer och var den elbil som sålde bäst på den europeiska marknaden förra året. Tumnagel
25.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Car Throttle har testat Renault Zoe E-Sport Concept
Den 460 hästar starka eldrivna raketen

I mars presenterade Renault Zoe E-Sport Concept - en något mer bisarr version av den lilla snälla eldrivna bilen. Den här har hela 460 hästar och gör 0-100 km/h på bara 3,2 sekunder. Renault säger att man bara byggde den för att det är kul och att den inte kommer att gå i produktion, men det vill vi ju såklart att de ska ändra på. Car Throttle har fått testa besten och så här såg det ut. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Frankrike börja testa självkörande taxibilar
I Paris och Rouen

Företaget Delphi Automotive meddelar att de tillsammans med persontransportföretaget Transdev kommer att lansera en satsning med självkörande taxibilar senare i år. Det handlar om elektriska minibussar som resenärer kan kalla till sig via en app för att därefter transporteras till önskad slutdestination i Paris. Liknande minibussar har även testats utanför Stockholm i Kista förra året vilket ni kan läsa mer om i den inlänkade artikeln nedan. Transdev kommer även att testa självkörande taxibilar i Rouen, Normandie, men där kommer man att använda sig av personbilen Renault Zoe. Delphi Automotive och Transdev satsning på självkörande taxibilar i Frankrike kommer att dra igång i höst. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida