m

Dacia uppdaterar Sandero
Baseras på ny plattform

Dacia skickar nu ut ett gäng bilder på den uppdaterade versionen av modellen Sandero. Full presentation kommer att äga rum den 29 september men innan dess får vi alltså se hur bilen ser ut både i vanligt utförande och som Stepway. Nyheterna förutom utseendet ska vara att modellen blivit mer modern, mångsidigare och utrustad med mer teknik. Exakt vad allt innebär är dock oklart för tillfället. Insidan ska ha fått en ny instrumentbräda som bland annat har en fristående skärm för infotainmentsystemet i mitten. Den största nyheten är att modellen nu baseras på plattformen CMF-B som även är grund för Renaults modeller Clio och Captur. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Renault F1 blir Alpine F1
Från och med nästa år

Nu berättar Renault att deras F1-team från och med nästa år kommer att gå under namnet Alpine F1. Bilen man tävlar med kommer att utrustas med en hybridmotor kallad E-Tech. Namnändringen kommer från att man vill sätta fokus på fransk excellens i hjärtat av Formel 1. Namnet Alpine som står för hög standard, prestige och prestanda ska därför passa naturligt in i F1-världen. Luca De Meo som är vd för Groupe Renault säger följande: "Alpine är ett vackert bilmärke, kraftfullt och livfullt, som ger anhängarna ett leende på läpparna. Genom att introducera Alpine, en symbol för fransk spetskompetens, till de mest prestigefyllda av världens fordonsdiscipliner, fortsätter vi tillverkarnas äventyr i en förnyad sport. Vi tar med oss ett dröm-märke tillsammans med de största namnen för dessa spektakulära biltävlingar som görs för och följs av entusiaster. Alpine kommer också att ta med sina värden och tillgångar till F1-paddocken: elegans, uppfinningsrikedom och djärvhet." Cyril Abiteboul som är teamchef Renault DP World F1 Team säger: "Denna förändring kommer vid ett viktigt ögonblick för teamet och F1-sporten. Alpine ger en ny mening, nya värden och färger till paddocken med tävlingsanda från andra världar och fransk kreativitet som kommer vara tillgångar vid förberedelserna för 2022 deadlines. De nya reglerna kommer att skapa förutsättningar för en rättvisare motorsport med omfördelningen av intäkterna; enklare och progressivare uppstyrt. Genomförandet av "budgetbegränsningen" sätter stopp för utgiftsloppet och gör det möjligt för teamen att mätas utifrån sportvärdet. Alpine har sin plats i Formel 1 och kan utmana om seger." Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Renault Twingo moddad för drifting
Hej vad det går!

Piotr har länge drömt om att använda sin lilla Renault Twingo som driftingbil och drömmen börjar närma sig sanning. Bilen kommer med motorn bak och drivning på bakhjulen original, men försöker man sladda utan att modda stryps gasen och det går helt enkelt inte. Nu är det fixat och så här blev resultatet. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes har en ny modell på gång - T-Klass
En kompakt minibuss för familjen

I samarbete med Renault-Nissan-Mitsubishi har Mercedes en ny modell, och klass på gång. Nyheten heter T-Klass och det är en kompakt minibuss för stadskörning som är tänkt för familjen. Lansering kommer att ske under första halvan av 2022. Marcus Breitschwerdt som är chef över Mercedes-Benz Vans säger följande: "With the new Mercedes-Benz T-Class, we will offer a vehicle which makes it possible for families and those with active pastimes to step into the Mercedes-Benz world. These customers seek attractive and practical compact vehicles – and it is precisely these demands which the new T-Class fulfils. " Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Fernando Alonso gör comeback i Formel 1
Ska börjar köra för Renault igen

Idag släpptes den lite oväntade nyheten att den 38-årige Fernando Alonso kommer att göra comeback i Formel 1 från och med nästa år. Den dubbla världsmästaren Alonso lämnade F1-cirkusen 2018 efter 17 år. När han nu återvänder till F1 kommer han att köra för Renault, teamet som han kammade hem två världsmästerskap med 2005 och 2006. Där kommer Alonso att ersätta Daniel Ricciardo som nästa år kommer att köra för McLaren, teamet som Alonso körde för när han lämnade F1-racingen 2018. Fernando Alonso säger själv om sin comeback i ett uttalande på F1:s hemsida: "Renault is my family, my fondest memories in Formula 1 with my two World Championship titles, but Ix27m now looking ahead. Itx27s a great source of pride and with an immense emotion I’m returning to the team that gave me my chance at the start of my career and which now gives me the opportunity to return to the highest level.I have principles and ambitions in line with the teamx27s project. Their progress this winter gives credibility to the objectives for the 2022 season and I will share all my racing experience with everyone from the engineers to the mechanics and my team-mates. The team wants and has the means to get back on the podium, as do I." Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren! Renault Sport Spider fyller 25 år!
Kul bil!

1995 lanserade Renault en väldigt märklig och kul modell - Sport Spider. Ett rullande badkar där man bara kunde få vindruta mot tillägg och som hade motorn placerad bakom sittbrunnen. Mellan 95 och 99 tillverkade man 1493 stycken exemplar på Alpine-fabriken i franska Dieppe och det handlar om ett chassi i aluminium som sedan klätts med en kaross i plastkomposit. Motorn är en rak fyra på 2,0 liter som ger 150 hästar som i sin tur driver bakhjulen via en fempetad manuell låda. Men även om effekten inte är hisnande väger ekipaget bara 930 kilo vilket gör att det flyttar på sig bra ändå. Nu har den lustiga bilen hunnit fylla 25 år och det vill vi ju givetvis uppmärksamma, så grattis! Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

En dokumentär om japanska fängelser
Man förstår varför Carlos Ghosn inte ville sitta här

I den här dokumentären som heter Japansk rättvisa får vi oss en bättre inblick i japanska fängelser och deras rättsystem. Här är disciplinen stenhård och svenska fängelser kan nog ses som en spa-anläggning i jämförelse. Den före detta Renault-Nissan-chefen Carlos Ghosn var på väg att hamna här men lyckades fly från sin husarrest för att slippa. Efteråt fördömde han det japanska rättssystemet som anakronistiskt och inhumant. Du hittar dokumentären på länken nedan. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Dacia har nu funnits i Europa i 15 år
Har sålt 6,4 miljoner bilar här sedan dess

Biltillverkaren Dacia firar nu att de har funnits i Europa i 15 år. Under denna tid har man lyckats sälja 6,4 miljoner bilar. Till Sverige kom man 2009 och sedan dess har det sålts 40.000 stycken Dacia-bilar här. Den mest populära modellen är den lilla suven Duster. Dacia grundades 1966 i Rumänien och man har haft en koppling till Renault sedan start. Den allra första Dacian som hette Dacia 1100 var en Renault 8 med annan logga. 1999 köptes Dacia upp av Groupe Renault. 2004 lanserades modellen Logan och av den har man hittills sålt 1,8 miljoner exemplar. Nästa steg för Dacia är att göra verklighet av den eldrivna konceptbilen Spring Electric Showcar som man visade upp i mars. Den har en räckvidd på 20 mil och när den lanseras nästa år blir den Europas billigaste elbil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Carlos Sainz Jr börjar köra för Ferrari i Formel 1
Daniel Ricciardo tar hans plats hos McLaren

Vi skrev i veckan om att Sebastian Vettel och Ferrari inte kunde komma överens och därför gick skilda vägar. Nu står det klart att Carlos Sainz Jr ersätter honom. Carlos har skrivit kontrakt för två säsonger och börjar sitt nya jobb 2021. Hans plats i McLarens team kommer att tas över av Daniel Ricciardo som går från Renault. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Renault slutar sälja bilar med förbränningsmotor i Kina
Fokuserar på elbilar och kommersiella fordon istället

Renault meddelar nu i ett pressmeddelande att man lägger om lite i strategin när det kommer till den kinesiska marknaden. Fokus kommer att ligga på eldrivna bilar och lätta kommersiella fordon - inga vanliga passagerarbilar med förbränningsmotor kommer att säljas. Förra året såldes bara 18.607 bilar trots att produktionskapaciteten är 110.000 så man kan ju förstå om Renault inte är särskilt nöjda hittills. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Bilfabriker i Europa drar igång verksamheten igen
Audi, Renault och Hyundai smygstartar

Audi, Renault och Hyundai har alla lite smått öppnat upp sina fabriker i Europa igen. Omkring 100 stycken anställda på Audis motor-fabrik i den ungerska staden Györ började jobba igen den här veckan. Där kör man än så länge bara ett skift men tanken är att köra två i slutet av veckan. I slutet av nästa vecka hoppas man kunna dra igång med bilproduktionen igen. Renault har återstartat lite produktion i Portugal och planerar att öppna upp i Rumänien igen den 21 april. I Hyundais fall har fabriken i Tjeckien dragit igång två skift, vanligtvis brukar där vara tre. Angela Merkel är just nu i diskussioner med ledare i Tyskland om möjligheterna att lätta lite på restriktionerna så att fler fabriker i landet kan återuppta sin produktion. Enligt Bloomberg Intelligence förutspås det att tre miljoner färre bilar kommer att tillverkas i år och att det innebär 60 miljarder euro i förlorade intäkter för biltillverkarna. Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0

Pigg Peugeot 207 med sinnessjukt motorljud
Hej vad det går!

På Leadfoot Festival som anordnades i februari deltog den här Peugeot 207. Men det är inte den aggressiva karossen eller fläskiga bakvingen som får den här bilen att sticka ut, utan motorljudet. Lyssna bara, och njut. V6:a på 3,5 liter hämtad från en Formula Renault-bil. 450 hästar vid 8500 varv, fyrhjulsdrift, sexväxlad låda och 0-100 km/h på 2,6 sekunder. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Dacia visar eldriven konceptbil
Lanseras 2021 och blir då Europas billigaste

Spring Electric Show Car är arbetsnamnet på Dacias senaste konceptbil. Det är en helt eldriven liten crossover som när den lanseras i produktionsutförande 2021 kommer att bli den billigaste elbilen i Europa. Räckvidden ska ligga på över 20 mil (WLTP) och det är Renault-grejer som finns under skalet. Bilen mäter 3,73 meter på längden och designen förhandsvisar lite av hur den färdiga produkten kommer att se ut. Vad bilen kommer att kosta när den väl är här på riktigt återstår att se. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Renault presenterar eldrivna Morphoz
En crossover för framtiden

Efter teaserbilden har Renault nu presenterat sin nya konceptbil Morphoz. Det här är en eldriven crossover för framtiden och enligt Renault är det en bil som kan skräddarsys efter just dina behov. Den har två körlängen - City Mode och Travel Mode. City är som namnet avslöjar anpassad för stan och har därför något kortare räckvidd (40 mil) med sitt batteripack på 40 kWh. Travel har lite mer batteri, 50 kWh, för att kunna göra längre resor på upp till 70 mil. För att växla mellan lägena åker man till en speciell station där man byter batteriet på bara några sekunder via en lucka i golvet. Läs mer om konceptet i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Jaguar och Audi har brist på batterier till sina elbilar
Måste stoppa produktionen

Det byggs batterifabriker på flera platser men det räcker inte riktigt till. De fabriker som finns hinner inte med att tillverka den mängd som behövs vilket nu har resulterat i att både Jaguar och Audi tvingas pausa produktionen av sina elbilsmodeller I-Pace och e-tron. Batterierna köps från LG Chems fabrik i Polen. Även Mercedes har problem med leveranserna därifrån vilket har gjort att man har halverat sin försäljningsprognos av modellen EQC under det här året. LG Chem levererar även batterier till Volvo, Renault och Volkswagen. Fabriken ska byggas ut från dagens produktion på 10 GWh till 70 GWh och 2022 är målet att nå full kapacitet på anläggningen. Man ska då kunna förse en miljon elbilar med batterier. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Renault rullar ut Twingo som elbil
Tar sig bara 18 mil på en laddning

Ni med räckviddsångest - titta bort! Renault presenterar nu modellen Twingo som ren elbil och den tar sig bara 18 mil på en laddning. Ganska mycket mindre än konkurrenterna Skoda Citigo iV (26,5 mil) och Volkswagen e-Up! (25,6 mil) alltså. Under skalet på Twingon finns ett batteripack på 22 kWh som i sin tur matar en elmotor på 81 hästar och 160 newtonmeter. 0-50 km/h ska gå på fyra sekunder och toppfarten anges till 135 km/h. Via ett vanligt eluttag ska det ta 13,5 timmar att ladda. Denna tiden kapas till åtta respektive fyra timmar om man har laddboxar på 3,7 kW eller 7,4 kW. Har du en snabbare laddare på 11 kW ska det ta två timmar och tio minuter att ladda från 0-80 procent. Twingo Z.E som versionen kallas kommer tyvärr inte att sälja i Sverige. Är du inte vän med franskan får du sätta på automatisk översättning i klippet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Renault visar eldrivna konceptet Morphoz i Genève
Ska ge en inblick i den elektriska framtiden

Alla stora biltillverkare går mot elektrifiering. Renault kommer att visa upp ett nytt koncept på mässan i Genève nästa månad som ska ge en glimt av hur deras framtid ser ut. Bilden vi har här är det första vi får av det som kommer att visas upp. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen teasar nya Golf GTD
Får DRL-ljus alá Renault Megane R.S.

Nästa månad kommer Volkswagen att visa upp nya Golf GTD i Genève och nu får vi en första teaserbild på bilens front. Det vi ser är att den verkar få en ljusramp som löper längs med hela grillen och DRL-ljus likt de man hittar på Renault Megane R.S. Tidigare läckta uppgifter har skvallrat om att nya GTD får 201 hästar ur sin turbomatade fyra. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Dacias kommande elbil ska bli billigast i Europa
En Renault K-ZE med annan logga

För snart ett år sedan visade Renault upp produktionsversionen av modellen K-ZE. Det är en liten helt eldriven crossover från Kina som inte kommer att säljas i närheten av oss. Men det ska den här Dacian göra, som är samma bil fast med annan logga i fronten. När den anländer någon gång nästa år eller 2022 kan den kvala in som billigast i Europa. Förmodligen blir specarna för bilen exakt samma som hos Renaulten vilket innebär en elmotor på 45 hästar kopplad till ett batteripack på 26,8 kWh. Toppfarten är blygsamma 105 km/h och på en laddning ska man komma 27,1 mil enligt NEDC-cykeln. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor

Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma. Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid! Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare. Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor. De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st. Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start. ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus. ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist. Fyra färger kommer att gå att välja mellan. Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna. Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora. Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning): - större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr). Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max. Lite prisjämförelser med andra elbilar: - Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh - Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh) - Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh - Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh) - VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh - BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh - Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh - Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh - Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh - Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

I helgen är det dags för elbilsmässa
På Friends arena

I går skrev vi att Frankfurtsalongen kommer att flytta från Frankfurt och att de stora tillverkarna flyttar fokus från just de klassiska bilsalongerna. Nya tillverkare som Polestar och Tesla har aldrig ens dykt upp. Men i helgen är det elbilsmässa på Friends arena i Solna utanför Stockholm och där finns de. Dessutom blir det en hel hög med premiärer eller semipremiärer från olika tillverkare. Polestar visar upp både Polestar och 2, Volkswagen visar ID3, Audi visar e-tron Sportback, BMW visar iNext, Mazda visar MX-30, Honda visar Honda e och Harley Davidson visar upp LiveWire. Förutom det kommer även Mini Cooper SE och Kia XCeed, laddhybrider från Mercedes, BMW, Ford, Hyundai, Nissan och Renault samt båten Candela Seven, ett elflygplan och sist men inte minst elcyklar och elscootrar. Även fast det är inomhus kommer man att ha en testbana där man kan provköra bilarna. Mässan håller öppen lördag 10-18 och söndag 10-16. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Renault Megane har ansiktslyfts
Kommer som laddhybrid

Renault slår på stort och ansiktslyfter Mégane och gör det med alla versioner. Dessutom lägger man till en laddhybrid som kommer "i mitten av 2020" och som nog är varmt välkommen på den svenska marknaden. Pluginhybriden kommer endast i Sport Tourer-version, men det är knappast ett problem för oss svenskar, tvärtom. Batteriet är på 9,8 kWh (400V) och räckvidden är enligt WLTP 50 kilometer men hela 65 kilometer på WLTP*City-cykeln. Kör du mycket i stan ska du alltså komma lite längre. På ren eldrift ska man komma upp i 135 km/h och när batteriet tar slut och de två elmotorerna inte har något som driver dem längre finns det en bensinare på 1,6 liter. Självklart går det att blanda de tre motorerna om man vill. På insidan hittar vi numera en skärm på 10,2 tum framför föraren och en annan på 9,3 tum i mitten. Man har bättrat på körhjälpen och har motorvägs- och köassistans och filcentreringshjälp. Förutom den vanliga Méganen så satsar man fortsatt på R.S. Dels på RS-line som gör den vanliga bilen lite sportigare och fräckare, men även på RS och RS Trophy som är sinnessjukt roliga bilar att köra! Trophy-versionen ger numera 300 hästar och 420 Nm och dämparna har nu blivit 25 procent styvare. Roligt! Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Första provkörningen av elektriska Mini SE
Verkar trevlig men ingen revolution

En elektrisk Mini har funnits länge, men den första versionen var egentligen bara en testbädd och leasades ut till några få utvalda. Sen hände i princip ingenting vilket var tråkigt. Men nu kommer äntligen en Mini som alla kan köpa och de första provkörningarna har nåt oss. Förutom att baksätet är lite högre på grund av batterierna under så är det här en helt vanlig Mini. Förutom att den går på el då. Räckvidden är inte den här bilens bästa sida, men 232 kilometer (WLTP) borde räcka för de flesta som köper denna. Men fortfarande är konkurrenterna som Renault Zoe betydligt bättre. Noll till undra går på 7,5 sekunder men precis som med andra elektriska stadsbilar är det kraften i början som spelar roll och bilen verkar rätt pigg. Drivlinan är från en BMW i3 förresten. Tumnagel
36.7°
+
Roger Åberg
0

Årets bilmässa i Genève får testbana inomhus
456 meter lång

I mars är det dags för bilmässa i Genève igen och en av nyheterna är att det kommer att finnas en testbana inomhus. Den är 456 meter lång och där ska man kunna testköra 48 olika modeller från 15 olika tillverkare för att få en lite bättre känsla än att bara titta på grejerna i en monter. Man kommer att få köra tre varv och med sig i bilen har man en expert från varje tillverkare som kan svara på frågor. Tillverkarna som kommer att ställa upp är Aiways, Audi, BMW, DS Automobiles, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Porsche, Renault, Seat, Skoda, Smart, Toyota och Volkswagen. Mässan väntas få 600.000 stycken besökare i år men alla dessa kommer inte kunna provköra så man behöver reservera en plats på banan och detta gör man via Geneva International Motor Shows egna mobilapp. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Bzzt! provar att lägga till en vanlig bil i flottan
Än så länge bara en bil

Bzzt! är ett litet annorlunda transportföretag som åker runt i stan med små fordon. De har plats för tre, inklusive förare, och det är oklart om de kommer fram fortare i trafiken än en vanlig bil. Det ser trångt och kallt ut dock. Hur som helst så provar de nu att köra en riktig bil istället, en helt vanlig Renault Zoe. Den är så klart eldriven vilket är viktigt för Bzzt! grundtanke, att få bort tråkiga fossilalternativ. Just nu har man alltså ett testfordon i Stockholm som är gratis att åka om man lämnar feedback. Om det faller väl ut är tanken att utvidga. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Nya Renault Captur blir din för 184.900 kronor
Börjar säljas nästa månad

I somras rullade Renault ut nya Captur och nu är det snart dags att dra igång försäljningen av modellen. I samband med detta får vi svenskt pris och det börjar på 184.900 kronor. Orderböckerna öppnar nästa månad. Modellen kommer ju även som vi tidigare har skrivit om som laddhybrid, den lanseras dock i sommar. Något pris där har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Sunfleet blir M även i Göteborg och Malmö
Volvo storsatsar

Bildelningstjänsten Sunfleet är på väg att försvinna och i Stockholm och Uppsala har den redan blivit M. Eller det verkar som att man fortfarande kan hyra lite Renault-bilar i Sunfleet-appen här, men alla Volvo-bilar har flyttats till M. M är ägt av just Volvo och tanken verkar dels vara att växla upp verksamheten men också få lönsamhet i den. Uthyrningen har därför blivit dyrare än med Sunfleet, men enligt M också tydligare. Projektet verkar vara viktigt för Volvo, man har hittills lagt ner 400 miljoner kronor på teknik bakom tjänsten. På de tre månader man funnits i Stockholm har man lyckats få in 20.000 användare. Hur många som använder tjänsten frekvent är okänt. Precis som med Sunfleet finns det tre abonnemang, eller prisplaner som man själva säger. Lilla prisplanen är gratis och då är timpriset 135 kronor. Lagom kostar 195 kronor i månaden och då är timpriset 110 kronor. Stora kostar 895 kronor och då är timpriset 85 kronor. Det finns även dygn- och helgpriser. I alla versioner ingår bränsle, trängselskatt och 300 km per dag. Nu kommer alltså tjänsten även till Göteborg (16 mars) och Malmö (23 mars). Tycker du att tjänsten har blivit bättre eller sämre sedan Sunfleet blev M? Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0

2019 var ett toppenår för Renaults elbilar
Ökade med 23,5 procent - sålde 62.447 stycken

Under förra året sålde Renault 62.447 stycken helt eldrivna bilar vilket är en ökning med 23,5 procent jämfört med året innan. Bara i december lyckades tillverkaren leverera hela 6947 exemplar. Den mest populära modellen är Zoe som man såldes 48.269 stycken av följt av Kangoo Z.E med 10.349 levererade bilar. Modellen Twizy är inte med i beräkningarna eftersom att den anses vara en mopedbil och inte en riktig bil på många marknader. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida