m

Tokfet Renault Twizy till salu
Ser i alla fall snabb ut

2013 byggde RenaultSports F1-team en helgalen version av den lilla eldrivna tvåsitsiga bilen Twizy. Oakley Design inspirerades av denna och byggde en likadan, och nu är just denna bil till salu. Så även om den ser riktigt snabb ut så är den tyvärr inte det. RenaultSports version bjöd på 98 hästar, den här har bara fjuttiga 18. Förutom den vässade utsidan har insidan fått en annan ratt och en sportigare förarstol. Åket blir ditt för 19.999 pund. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2018

Renault Clio R.S. med F1-inspiration
Dock inte F1-prestanda

Renaultsport presenterar nu Clio R.S. 18 som är en sportigare version av RS-versionen inspirerad av Renaultsports F1-team. Bilen är syndigt svart med gula inslag och kommer endast att säljas i en begränsad upplaga. Den baseras på Clio RS 220 EDC Trophy vilket innebär att den har 220 hästar och 280 newtonmeter i vrid ur en turbomatad fyra på 1,6 liter under huven. Den är i sin tur kopplad till en dubbelkopplingslåda som krafsar runt framhjulen. Ratten kläs i läder och Alcantara, luftutblåsen får kolfibersargar och mattorna är speciellt framtagna just för denna bil. Utöver detta har man faktiskt även uppdaterat de främre dämparna, monterat ett avgassystem från Akrapovic och skärpt till styrningen något. Lansering i Europa blir den första halvan av 2018 men vad man får betala framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2014

Rykte BMW M3 och M4 klarar Ringen på 7:50
15 sekunder snabbare än föregångarna

En av det viktigaste sakerna för tillverkare av sportbilar idag är vad bilarna gör runt den berömda Ringen. Tiden spelar en viktig roll och är en stor del i hur bilarna marknadsförs bland sina konkurrenter. Nu dyker det upp färska rykten om vilken tid nya BMW M3 och M4 fick på banan, och det sägs handla om runt sju minuter och 50 sekunder. Stämmer detta är de nya bilarna över 15 sekunder snabbare än sina föregångare. Som sagt, detta är bara rykten och BMW har inte gått ut med några officiella siffror än. I samma veva ryktas det även om att Renaults nya Megane RS 275 Trophy som de nyligen presenterade har gjort 7:45 på samma sträcka, men detta är som sagt heller ej bekräftat ännu. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Renault Megane Renaultsport 275 Trophy
Komplett med cupchassi och diffbroms

Renault presenterar nu en ännu vassare version av Megane - Megane Renaultsport 275 Trophy. Bilen är ämnad för banan och kommer med cupchassi, diffbroms och 275 framhjulsdrivna hästar. Som standard sitter det även ett avgassystem i titan från Akrapovic, sportiga skalstolar från Recaro och på tillvalslistan finns bland annat ställbara stötdämpare från Öhlins. Vill man kan man även få hjulen skodda med Michelin Pilot Sport Cup 2 - ett däck som Michelin och Renaultsport utvecklat speciellt för denna bilen. Motorn är samma turbomatade fyra på 2.0 liter som tidigare RS-versioner också har men den har begåvats med mer effekt och lämnar nu 275 hästar och 360 Nm. Försäljningen drar igång nästa månad men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0
2012

Renault Mégane GT 220 - kombi med mer krut
Får en snällare version av RS-motorn

Renault dunkar nu ut en lite mer prestandafokuserad version av Mégane kombi kallad GT 220. Den får en något snällare version av RS-motorn men lovar att leverera rätt okej med kraft ändå. Bilen förses med ett mer aggressivt kjolpaket och svarta 18-tummare, aluminiumrails och en allmänt argare uppsyn. På insidan parkerar man ändan i skålade sportstolar och blickar ut över röda sömmar på ratten och växelspaken. Motorn är samma fyra 2-literssnurra som sitter i RS-syskonet men istället för 250 hästar har den 220 och 340 Nm. För växelförandet står en sexpetad manuell låda. 0-100 tar 7,6 sekunder och toppfarten ligger på 240 km/tim. För att matcha effekten har RenaultSport ställt in chassiet och fjädringen, samtidigt som den elservon har kalibrerats för att kännas lite sportigare. Bilen kommer endast att byggas i en begränsad upplaga men det är oklart hur många det kommer att röra sig om. Detsamma gäller priset. Innan året är tanken i alla fall att den ska börja säljas. Uppdatering: Nya Renault Megane GT 220 kommer att kosta från 262.900 kronor och börjar säljas i svensk Renaulthandel i januari. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2011

Snabbaste Meganén någonsin - Renaultsport 265 Trophy
Mer effekt i begränsad upplaga

Nästa vecka ska Renault presentera den snabbaste Meganén någonsin, på eventet World Series by Renault som hålls på Nürburgring. Renaultsport 265 har fått mer effekt och är framtagen med tanke att sätta tänderna i bilar som Scirocco R och Golf R. Specialversionen kommer att tillverkas i en begränsad upplaga om 500 exemplar, och får 15 hästar och 20 Nm mer än Megané RS, 265 respektive 360. 0-100 km/h ska klaras av på 6 sekunder blankt och toppfarten anges till 254 km/h, tidigare 6,1 sekunder och en fart på 251 km/h. Bilen får Cup-chassi, sportstolar från Recaro, gula bälten, 19-tummare och metallic-lacken Liquid Yellow. Orderböckerna öppnas den 20 juni och för kärran får man betala 27 820 pund. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2009

Twingo Gordini RS
Ny lack och tilläggsnamn ska sälja fler av Renaults minsting

Att Renault tänkte väcka liv i märket Gordini igen visste vi sen innan och här är nu Twingo Gordini RS, komplett med de vita fartränderna och den klassiska blåa lacken. Samma bil som vanliga RS men annat utseende, så kan man förklara Gordini. 1,6-liters spis på 133 hästar i en bil av den här storleken är ändå inte helt fy skam, dock hade det ju varit kul om Gordini-stämpeln bjöd på lite mer än bara utseende. Vita backspeglar, vit takspoiler och vita inlägg i fronten visar vem som är kung på gatan. Interiören bjuder bland annat på stolar från RenaultSport, diverse läderdetaljer och en sportratt, givetvis med de två klassiska vita ränderna som markerar när hjulen pekar rätt fram. Som tillval finns ett cupchassi som säkert kan förflytta en kota eller två, annars gäller ett "lite" mjukare sportchassi som standard. Tillsammans med 17-tummare och lågprofilsdäck kan inte färden bli annat än sportig. Priset får vi reda på den 15 februari nästa år, och om kärran kommer till Sverige återstår att se. Uppdaterad med interiörbilder! Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Renaultsport tar hjälp av legend
Gordini är tillbaka

Renaultsport vill göra modellerna lite mer exklusiva och tar hjälp av det legendarisk namnet från rallyvärlden på 60-talet. Amédée Gordini hette den italienska rallyföraren som satte sitt namn på specialbyggda Renault-modeller. Bilarna blev mycket framgångsrika och i Korsika-rallyt 1964 kom de på första, tredje, fjärde och femte plats. Denna gång kommer namnet inte innebära några modifikationer på motorerna utan endast en klarblå lackering, tuffa Viper-ränder, nya fälgar och lite mer utrustning. Den 25 november i år har Twingo Gordini RS premiär i Paris och försäljningen startar nästa vår. Ett par månader efter Twingon kommer Clio Gordini RS och förhoppningsvis lite senare även Mégane med den klassiska Gordini-stämpeln. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Renault Mégane Renaultsport 250
Fransoserna släpper lös 250 hästar

På Frankfurtmässan fick syskonet Coupé snällt stå ut med att den mesta uppmärksamheten stals av uppföljaren till R.26R, Mégane Renaultsport 250. Fransoserna har inte sparat på krutet utan har stoppat ner en 2-liters turbomatad motor på 250 hästar under huven, allt detta i kombination med en sexpetad växellåda. Två chassiuppsättningar kommer att erbjudas, varav Sport är standard. Cup-chassiet är till för dig som kräver prestanda och gärna rastar din Mégane på banan då och då. Ombord finns även Renaultsport Monitor där du har översikt över hur motorn jobbar, g-krafter, varvtider och när det är dags att växla. Lansering i Storbritannien i November. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2008
2006

EVO korar årets sportbil 2006
Ferrari 599, Corvette Z06 eller Porsche 911 GT3?

Som vanligt när vi börjar närma oss årets slut så är det dags att summera. EVO har som vanligt korat årets sportbil. Det var i det längsta väldigt jämt mellan Ferrari 599 GTB, Porsche 911 (997) GT3 och Lamborghini Murcielago LP640. Ferrari 599 GTB knep dock (välförtjänt) förstaplatsen och blev årets vinnare. Tidningen innehåller 58 fullspäckade sidor där resultatet redovisas, men de har också lagt upp filmer med finalisterna på deras hemsida (länken nedan). Spring och titta! Slutställning: 1: Ferrari 599 GTB 95.4 2: Porsche 997 GT3 94.8 3: Lamborghini Murcielago LP640 93.4 4 Corvette C6 ZO6 89.6 5: Lotus Elise S 89.3 6: Jaguar XKR 87.0 7: Renaultsport Megane 86.2 8: Mercedes CLS 63 AMG 85.4 9: Aston DB9 Sports Pack 84.4 Tumnagel
37.1°
+
James Hunt
0

VIDEO: Renaultsport Clio och Renault F1 R26
Heikki Kovalainen rattar nya Renaultsport Clion och F1-bilen R26

Har man ingen riktigt sportbil får man göra det bästa av dubbla F1-mästerskap och helt enkelt använda det man har. Och Renaultsports Clio är det inget fel på direkt. Nyblivne andreföraren hos Renault (och innan dess testföraren) Heikki Kovalainen rattar både Clion och R26:an och förklarar styrkorna hos nya Clion. Trevlig film. Tumnagel
36.9°
+
James Hunt
0