m

Hybriderna från Mercedes-AMG kommer ha upp till 815 hästar
Nästa C 63 får turbofyra med över 650 hästar

Nu berättar Mercedes-AMG lite mer om sina kommande hybrider och inte helt oväntat handlar det om effektstinna diton. Tillverkaren håller på att ta fram förbränningsmotorer med både åtta och fyra cylindrar som sedan paras med en elmotor som AMG har utvecklat själva. Max effekt kommer ligga på 815 hästar och nästa C 63 som bara kommer erbjudas med fyrcylindriga motorer kommer i AMG-utförande att bjuda på över 650 hästar. Elmotorn finns inbyggd i en elstyrd tvåstegad växellåda och en elstyrd bakre diffspärr. Den kan ge upp till 204 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Den driver i huvudsak bakhjulen men kan även skicka kraft till framhjulen om detta skulle behövas. Flaggskeppet kommer bli Mercedes-AMG GT73 och den kombinerar en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som alltså får en sammanlagd effekt på 815 hästar. Vridmomentet anges till 1000 newtonmeter och 0-100 km/h ska klaras av på runt tre sekunder. Nästa C 63 AMG kombinerar den turboladdade fyran på 2,0 liter (M139) med en elmotor. Förbränningsmotorn ska ge 448 hästar och elmotorn 204 hästar vilket sammanlagt blir strax över 650 hästar. Den första elektrifierade AMG-modellen kommer att lanseras senare i år. Läs allt om nyheterna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2020

Netflix lägger ner Dark Crystal: Age of Resistance
Det bidde bara en säsong av fantasyserien

Netflix har meddelat att man inte kommer att göra några mer säsonger av fantasyserien Dark Crystal: Age of Resistance, en tv-serie som baseras på Jim Hensons klassiska dockfilm The Dark Crystal (Den mörka kristallen) från 1982. Netflix säger i ett uttalande om nedläggningen av tv-serien: "We are grateful to the master artists at the Jim Henson Company for bringing The Dark Crystal: Age of Resistance to life for fans around the world. We’re thankful to the executive producers Lisa Henson and Halle Stanford, and Louis Leterrier, who also directed all episodes, as well as the writers, cast and crew for their outstanding work and thrilled they were recognized with the Emmy this weekend." Varför Netflix har valt att inte göra några fler säsonger av Dark Crystal: Age of Resistance finns det inga officiella uppgifter om. Det har dock tidigare rapporterats att Netflix varit missnöjda med mottagandet av tv-serien och internt kallat hela projektet för en "dyr besvikelse". Tumnagel
32.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är allt som kommer på Disney+ i Sverige
Hela listan!

Som ni säkert vet så kommer det inte bara Disney-saker på Disney+ utan också saker från Pixar, Marvel, Star Wars och National Geographics. Nu har vi fått tag på hela listan av filmer, kortfilmer och serier som vi kan förvänta oss från start. Allt ska vara textat på svenska och där det är rimligt finns det även svenskt tal. Tumnagel
57.2°
+
Roger Åberg
0
2018

Razer Phone 2 imponerar med svårslagen skärm
Vi har klämt på nya gamingluren

Razer Phone imponerade rejält första gången vi fick lägga vantarna på luren. Eller mer specifikt lyckades IGZO-panelen på 120Hz leverera en mobilupplevelse som fortfarande är svårslagen på Android-sidan. När det kom till resten av enheten så var vi inte lika imponerade på grund av aningen klumpig design. Razer Phone 2 har precis presenterats och det är praktiskt taget samma historia igen. Tumnagel
40.7°
+
André Stray
0

Aston Martin ger oss en första glimt av Rapide E
Tillverkarens första elbil

Så sent som igår berättade vi om Aston Martins nya fabrik där man ska tillverka sina kommande elbilar. Rapide E blir först ut och nu får vi två teaserbilder och lite information om den produktionsklara bilen. Modellen utvecklas tillsammans med Williams Advanced Engineering och endast 115 stycken exemplar kommer att tillverkas. Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans genererar 610 hästar och ett vrid på 950 newtonmeter. Motorerna matas av ett batteripack på 65 kWh och 800 volt. Detta är placerat där V12:an i nosen brukade sitta medan elmotorerna sitter där bak vilket gör att bilen endast är bakhjulsdriven. Räckvidden enligt WLTP-cykeln ska vara över 32 mil. 0-100 km/h ska gå på omkring fyra sekunder och toppfarten ska ligga på 250 km/h. Målet har varit att kunna bibehålla prestandan även om batteriet börjar ta slut. Det ska därför vara möjligt att köra ett helt varv på Nürburgring utan att tappa effekt, och grejerna ska hålla för upprepade hårda accelerationer och inbromsningar. Är man intresserad av ett exemplar får man kontakta Aston Martin och det är först då man får en prisuppgift. De första kundleveranserna ska ske sista kvartalet nästa år. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2016

Nya Mercedes E63 är här och den får mer effekt än AMG GT-R
Får även drift mode

Om ni tyckte att pickupen Mercedes visade upp i går inte riktigt triggar alla sinnen kommer här en annan nyhet från tysken som kanske får håren att resa sig - nya Mercedes-AMG E63. Eller Mercedes-AMG E63 S 4MATIC+ som den egentligen heter. Den har över 600 hästar och faktiskt även ett drift-läge för den som vill sladda utan att behöva gå i skola innan. Motorn är den nya och trevliga dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter som används i många andra modeller. Den ger nu 611 hästar och har ett vrid på 850 Newtonmeter om man går all in och köper S-versionen. Det är faktiskt 27 hästar fler än i värstingen AMG GT-R. Står det inte den bokstaven efter beteckningen får man istället 571 hästar och 749 Newtonmeter att leka med. S gör 0-100 km/h på 3,4 sekunder, utan S tar det 3,5 sekunder. Till maskinen kopplas en niostegad automatlåda. Kraften skickas till alla fyra hjulen via ett helt nytt system man kallar för AMG Performance 4MATIC+. På ett smart sätt skickar detta kraften dit det behövs hela tiden och en av nyheterna är alltså Drift Mode. Slå på Race-läget, stäng av ESP, lägg lådan i manuellt läge och dra i växelpaddlarna bakom ratten så aktiveras det. Detta gör bilen 100 % bakhjulsdriven och sen är det bara att börja elda gummi. I övrigt ser den ut som en AMG bör göra med aggressivare front som fått större luftintag, feta fälgar och fyra rektangulära avgaspipor baktill. Skärmarna är bredare och för att fylla ut fälgarnas innanmäte sitter det givetvis fläskigare bromsar. Världspremiär blir det på Los Angeles Motor Show i mitten av november. Försäljningen drar igång i januari nästa år och sen blir det lansering i mars. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Bentley Bentayga - nu även som diesel
Britten chockar igen

I september förra året förändrades något här i världen. Bentley presenterade sin första SUV. Inget skulle därefter vara sig likt. Och nu händer det igen, den lyxiga kolossen till bil kommer med dieseldrift. Första gången någonsin Bentley förknippas med bränslet, och det i en bil man aldrig trodde de skulle tillverka. Bentley har alltid förknippats med stora och vräkiga motorer som matchar modellerna de sitter i. Häftigt såklart, men det finns ett problem - de drar förbaskat mycket soppa. Bentayga har fram tills nu endast erbjudits med en enorm dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter. Den ger 600 hästar och har ett vrid på 900 Newtonmeter. Maffigt. Lika kul är dock inte förbrukningen som ligger på 1,28 liter vid blandad körning. Utsläppen är inte heller så roliga med 296 gram per kilometer. Därför stoppar man nu alltså ner en diesel under huven, för de som vill ha ett lite snålare alternativ. Men det handlar inte om någon klen fyra på 1,5 liter om ni trodde det, utan här sitter det en V8:a på 4,0 liter med dubbla turboaggregat och en eldriven kompressor som kompenserar för turbolagget. Effekten anges till 429 hästar och vridet på 900 Newtonmeter finns tillgängligt redan vid 1 000 varv. Motorn kopplas till en åttastegad automat från ZF och kraften skickas som väntat till alla fyra hjulen, fördelat på 40 procent fram, 60 bak. 0-100 km/h ska gå på 4,8 sekunder. Toppfarten anges till 270 km/h, inte lika vasst som storebror som gör över 300 men ändå. Det viktigaste här är alltså förbrukningen, utsläppet och räckvidden för de som vill åka långt utan att stanna vid pumpar hela tiden. Vid blandad körning ska bilen dra 0,79 liter per mil vilket inte alls känns dumt i en bil som väger in på nästan 2,4 ton. Tanken rymmer 85 liter vilket enligt Bentley ska ge en räckvidd på omkring 100 mil. Utsläppet ligger på 210 gram per kilometer. Avgassystemet ska man ha lagt mycket tid på att få till, men inte för att bilen ska låta häftigt utan för att den ska vara så tyst som möjligt. En Bentley med dieselknatter är inget att skryta med direkt. Utseendemässigt är det ett litet emblem i nederkant på framdörrarna som skvallrar om att du kör en diesel, och ett avgassystem med annan design än det för W12:an. Grillen har också blivit svart. Leveranserna drar igång i början av nästa år. Priset vet vi inte än men det lär vara något lägre än de 160 000 pund man vill ha för vanliga Bentayga. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

BMW uppdaterar i3
Ger den längre räckvidd

BMW presenterar nu en uppdatering av modellen i3 och det viktigaste handlar om att den har fått lite längre räckvidd. Batteriet som tidigare var på 22 kWh har bytts ut mot ett som är på 33 kWh istället vilket har resulterat i att man nu ska komma 18,3 mil på en laddning. Innan har den siffran varit mellan 13 och 16 mil. Att ladda upp bilen från noll kommer dock att ta en timme längre tid, nu 4,5 timmar om man har en typ 2-laddare. Det kraftfullare batteriet väger också mer och den nya vikten för den helt eldrivna versionen anges till 1 343 kilo (tidigare 1 270 kilo), om man utrustar bilen med en räckviddsförlängare som ger 15 mil till är den istället 1 467 kilo. Elmotorn är oförändrad vilket innebär en effekt på 170 hästar och 249 Newtonmeter, den tvåcylindriga bensinmotorn som finns i den med räckviddsförlängare har också lämnats orörd och ger även i fortsättningen 38 hästar. 0-100 km/h tar för denna 8,1 sekunder, den helt eldrivna gör det på 7,1 sekunder. I övrigt tillkommer lackalternativen Protonic Blue, Mineral Grey, Platinum Silver och Ionic Silver (alla metallic) och Capparis White och Fluid Black. Några priser eller när den uppdaterade i3:an börjar säljas framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0

Årets hetaste bil är här - Bugatti Chiron
Har begränsad toppfart på 420 km/h

Ögonblicket vi (alla) har väntat på är här - Bugatti har precis presenterat uppföljaren till modellen Veyron. Den heter som vi tidigare har nämnt Chiron och blir som väntat en av de absolut värsta bilarna som går att köpa. 1 500 hästar, från stillastående till 100 km/h på under 2,5 sekunder och en (begränsad) toppfart på 420 km/h - allt förpackat i en lyxvagn du kan åka långt med innan du får träsmak. Motorn är en vidareutveckling av den åtta liter stora W16-maskinen med kvadrupelturbo som återfinns i Veyron, men nu sker den extra skjutsen istället i två steg. När man drar iväg jobbar endast två av snäckorna, vid 3 800 varv kommer de andra två igång och hjälper till. Alla turboaggregat är nya och har vuxit i storlek och ingenjörerna har jobbat hårt på att kraften ska komma direkt och utan lagg, det maximala vridet som är på 1 600 Nm finns redan vid 2 000 varv. Kraften skickas till alla fyra hjulen och detta sker via en specialutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda. Hela monocoquen som är i kolfiber är ny, detsamma gäller chassiet som nu är adaptivt med fem stycken olika körprogram - Lift, EB, Autobahn, Handling och Top Speed. Det sista läget som ger dig toppfarten 420 km/h kan endast aktiveras om du har en separat andra nyckel, precis som hos Veyron. 0-200 km/h går på under 6,5 sekunder, 0-300 km/h på under 13,6. Hastighetsmätaren är graderad till 500 km/h. Däcken är som vanligt också specialutvecklade för bilen och har nu en större anläggningsyta än tidigare. Dimensionen är 285/30 R20 fram och 355/25 R21 bak. Innanför dessa sitter nya kolfiberkeramiska bromsar som vuxit 20 millimeter i diameter, och 2 millimeter i tjocklek. Fram sitter det åttakolvsok i titan, bak sexkolvsok i samma material. Bromsar man från 100 km/h ska man stå still efter 31,3 meter. Är hastigheten istället 200 är det 125 meter som gäller. Från 300 får du stopp på 275 meter. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dem blir ditt för 2,4 miljoner euro. En tredjedel av bilarna är redan sålda och de första kunderna får sina i augusti. Premiär blir det i Genève. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
89.1°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG C 43 Coupé - snäppet under C 63
Får V6:a istället för V8:a

I slutet på 2014 lanserade Mercedes AMG Sport-linjen. Bilar som var vassare än de övriga men inte riktigt fullfjädrade AMG-versioner. Det höll ett tag, men i början av detta året meddelades det att man skippade denna benämning och kör AMG all in istället. Den första att komma ut ur den nyheten var SLC 43 som presenterades tidigare i år och nu är nästa modell här - C 43 Coupé (för övrigt en benämning man använt tidigare, redan 1997). Det här blir en prestandamodell snäppet under C 63 som får V6:a istället för V8:a. Motorn är på 3,0 liter, har dubbla turbo och levererar en effekt på 362 hästar och 519 Nm. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften (31:69) skickas dit via en något uppdaterad version av den niostegade automatlådan 9G-Tronic. 0-100 km/h ska gå på 4,7 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Bilen blir utseendemässigt lik sitt större syskon men skiljer sig ändå med en egen design på stötfångarna, grillen, sidokjolarna och fälgarna. Insidan går också i klassiskt AMG-stuk. Under skalet sitter en hel del chassiuppdateringar hämtade från C 63 Coupé och bromsarna är också bitigare - 360 millimeter fram, 320 millimeter bak. Premiär blir det på bilmässan i Genève. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida